handdator

Visa fullständig version : Starten i marklyft a´la sumostil.


Erik__
2006-06-20, 18:02
Vilka muskler är det främst som arbetar i denna fas? "benen" är ju ett uttryck som inte är särskillt specificerat.

Och hur gör man om man vill specialträna denna bit? marklyft från plattform verkar ju fungera, prova lite OL men det kändes alldeles för olikt om ingen hittar på sumovädningar och sumoryck.

Är det bara benstyrka i allmänhet man ska träna?

bubbe
2006-06-20, 18:31
Vilka muskler är det främst som arbetar i denna fas? "benen" är ju ett uttryck som inte är särskillt specificerat.

Och hur gör man om man vill specialträna denna bit? marklyft från plattform verkar ju fungera, prova lite OL men det kändes alldeles för olikt om ingen hittar på sumovädningar och sumoryck.

Är det bara benstyrka i allmänhet man ska träna?

Vanliga mark med skapligt upprätt rygg är väl en höjdare för sumolyftare. Framsida ben är väl vad som avses när man talar om att benen startar lyftet.

Erik__
2006-06-20, 18:54
Vanliga mark med skapligt upprätt rygg är väl en höjdare för sumolyftare. Framsida ben är väl vad som avses när man talar om att benen startar lyftet.

oho vad bra, jag har letat efte en ursäkt för att börja nöta frontböj :hbang:

bubbe
2006-06-20, 18:57
oho vad bra, jag har letat efte en ursäkt för att börja nöta frontböj :hbang:

Svagheten med frontböj som primär övning till att träna upp starten är att vikterna blir så låga, men om du mer är ute efter grundträna benen så kan frontböja hjälpa dig.

Erik__
2006-06-20, 19:02
Svagheten med frontböj som primär övning till att träna upp starten är att vikterna blir så låga, men om du mer är ute efter grundträna benen så kan frontböja hjälpa dig.

aa point taken! på böjdagen tränar jag hockeyböj, kanske bli mer belastningslikt.

Nitrometan
2006-06-20, 19:05
Sumo från pall.

Excellent och svår övning för starten.

Annars är vanlig mark bra. Blir du starkare i vanlig mark så blir du starkare i sumo.

Erik__
2006-06-20, 19:07
Sumo från pall.

Excellent och svår övning för starten.

Annars är vanlig mark bra. Blir du starkare i vanlig mark så blir du starkare i sumo.

Den har jag uppmärksammat, väldigt skönt att den är lik vanlig sumo, men bara för att vara jobbig då jag inte provat, vad är det som gör den svår att utföra?

Erik__
2006-07-13, 23:50
En gammal ryggskada börjar göra sig till känna, dock inget jag inte har kontroll över, men ska ta det lungt med marklyftandet ett tag, och kör das knäböj routine där marken låg förut, hade varit "fräckt" ifall starten blir bättre efter dom här veckorna för fokus ligger på framsidan nu...

MickeZZ
2006-07-15, 02:44
Personligen kanner jag mycket mer i hamstrings av sumo an traditionell smal mark. Da jag i sumo kan sta mer uppratt i startlaget tycker jag att gluteus/hamstrings ar involverade redan i borjan av lyftet.

Jag skulle da rekommendera att kora glute-hamraises aven om det ar mer en hypertrofiovning an en renodlad styrkeovning. Tankte att detta inlag kanske kan ge dig lite mer alternativ att fundera pa.