handdator

Visa fullständig version : ålder i sl


dr_stein
2006-06-20, 14:23
Vart går gränserna mellan ungdom, junior och senior? Hittade inte detta någonstans.

sunkan
2006-06-20, 14:36
14-18 ungdom, 19-23 junior. Året du fyller 19 är du junior alltså

dr_stein
2006-06-20, 15:17
Okej, tack!

Sällen
2006-06-20, 15:34
Och från och med juniorklassen så få man även ha bänktröjja ?

polaren
2006-06-20, 15:35
Det stämmer Sällen

z_bumbi
2006-06-20, 16:58
Tyvärr så får väl även ungdomar ha bänktröja då reglerna har ändrats?

sunkan
2006-06-20, 17:05
Tyvärr så får väl även ungdomar ha bänktröja då reglerna har ändrats?

Kommer det bli så? Är det bestämmt?

polaren
2006-06-20, 17:48
Ganska tråkigt isf, och dyrt för ungdomarna :(

Erik__
2006-06-20, 17:58
Tyvärr så får väl även ungdomar ha bänktröja då reglerna har ändrats?

Såg att frågan var uppe, men visste inte att det var bestämt, jag har ingen erfarenhet av tröjbänk men det verkar ju jäääääävligt dumt på vissa sätt, såg att de börjat använda rack på sidan om bänkarna nu för att lyftarna ska "överleva" ifall passarna inte skulle hinna med då stången sticker iväg, vad fasen har hänt med sporten.

z_bumbi
2006-06-20, 20:06
Kommer det bli så? Är det bestämmt?

Jag tittade runt lite och fann det här.

"PF:s reglemente - Frågan om övergång till gällande IPF regler skall gå på remiss till samtliga distrikt som sedan för frågan med dess klubbar för synpunkter. Frågan tas sedan upp vid planeringskonferensen. Beslutet fattas sedan av SSF:s styrelse i höst, beslutet rör följande punkter:

Bänktröja för ungdomar (ja/nej)

Viktklasser för damer (följa IPF:s klassindelning med fler klasser)

Godkänd tidpunkt att starta tävla, kalenderår eller födelsedatum? (Åldern gäller 14 år)"

http://www.styrkelyft.se/t2.aspx?p=343397

Damien Thorne
2006-06-20, 21:30
Såg att frågan var uppe, men visste inte att det var bestämt, jag har ingen erfarenhet av tröjbänk men det verkar ju jäääääävligt dumt på vissa sätt, såg att de börjat använda rack på sidan om bänkarna nu för att lyftarna ska "överleva" ifall passarna inte skulle hinna med då stången sticker iväg, vad fasen har hänt med sporten.

Var har du sett det?
Ska det bli standard?

sunkan
2006-06-20, 21:40
Var har du sett det?
Ska det bli standard?
På U&J NM hade dem det.

Sällen
2006-06-20, 21:50
fan också, bänktröja blir väl då också att investera :(

sunkan
2006-06-20, 21:51
fan också, bänktröja blir väl då också att investera :(
det är ju valfritt

Erik__
2006-06-20, 21:56
På U&J NM hade dem det.

Och på vm

http://home.aland.net/m03552/bilder/bankvm06/slides/Ove_andra_lyftet.html

Damien Thorne
2006-06-20, 21:58
Tack.

Jag hoppas att det blir standard eftersom jag känner mig livrädd att börja köra med bänkpresströja. Om armarna viker sig mot skallen eller magen så kan det gå för fort så att inte passarna hinner med.

Sällen
2006-06-20, 22:52
det är ju valfritt

damn va good :)

Så man kan köra utan även i juniorklassen osv?

sunkan
2006-06-20, 23:01
damn va good :)

Så man kan köra utan även i juniorklassen osv?

jag tävlar i SL i juniorklassen å jag använder endast bälte

edit: d.v.s. JA det är valfritt

Lillgrabben
2006-06-21, 00:00
Tack.

Jag hoppas att det blir standard eftersom jag känner mig livrädd att börja köra med bänkpresströja. Om armarna viker sig mot skallen eller magen så kan det gå för fort så att inte passarna hinner med.


Man kan ju även använda en lite större tröja & inte hänge sig åt kamikazebänkpressar. Det finns ganska många exempel på detta med lyftare som antingen gör supervikter eller missar pga rena teknikfel då utrustningen är FÖR krävande för dem.

Vad som är ännu viktigare än storleken på tröjan är att du lyfter med fart & fläkt igenom alla dina sticking points! Numer använder jag en ledigare tröja som är mindre krävande, men lyfter likafullt betydligt mera vikt ( då jag jobbat på andra aspekter av mitt lyftande än att minska storleken på utrustningen). Det är inte alltid som mindre är bättre - i allafall inte om man vill ha sina lyft godkända på tävling!

tp_88
2006-06-21, 00:00
Jag förstår uppriktigt sagt inte varför man INTE skulle tillåta bänktröja för ungdomar. Jag är motståndare mot dess existens, men tycker det är mycket lustigt iaf. I böj och mark tillåts full mundering, varför inte i bänk? Sverige är ju dessutom ett av få länder där den inte tillåts, så vitt jag förstår.

z_bumbi
2006-06-21, 06:34
Jag förstår uppriktigt sagt inte varför man INTE skulle tillåta bänktröja för ungdomar.

Som jag ser det.

Ekonomi
Det är dyrt nog att tävla utan tröjor.

Skaderisk
Vikterna blir mycket högre och med fel tröja så smäller det bara till om lyftaren har otur. En ungdom är varken färdigväxt eller styrkemässigt utvecklad för att hantera vikterna det går att få med en tröja.

Rekryteringshämmande.
Vilken sjuttonåring som helst kan tävla i bänken om de bara får en genomgång av reglerna innan. Får ungdomar köra med tröja så skiljer sig resultaten så mycket från vad vanliga tränade lyfter att det inte känns lika lockande.

Plockar man bort resten av utrustningen för ungdomar så blir det ännu bättre...

Nitrometan
2006-06-21, 07:30
damn va good :)

Så man kan köra utan även i juniorklassen osv?
Klart du kan. Enda problemet är att det blir svårt att vinna (jag sa inte omöjligt, bara svårt).

Ett problem för dig som tränar själv är att det är i stort sett omöjligt att ta på sig en tröja själv.

Z_bumbi: Jag håller med på alla punkter.

stahlberg
2006-06-21, 11:34
Man kan tävla i bänkpress utan bänktröja i ALLA åldersklasser om man vill. Man ska ha antingen bänktröja eller t-shirt. Tävlar man t.ex på SM i juniorklassen och uppåt blir man dock i praktiken tvungen att använda bänktröja, om man inte vill ge sina motståndare en ganska stor fördel kilomässigt.

I ungdomsklassen u18 får man inte använda bänktröja I SVERIGE. I andra länder, och i internationella tävlingar, FÅR man använda bänktröja. Därför har ungdomar från Sverige som tävlar internationellt rätt att använda bänktröja I INTERNATIONELLA tävlingar men inte i tävlingar i Sverige.

Ni har ju i Sverige börjat diskutera huruvida också u18-åringar ska ha rätt att använda bänktröja nationellt. Det intressanta är att i Finland har vi börjat gå åt motsatt håll : här får u17-åringar (obs den annorlunda åldersidelningen i Finland, u17, u20, u23) använda bänktröja men man har börjat föra en seriös diskussion för att förbjuda detta.

Dessutom kan det hända att det blir internationella regeländringar angående bänktröja, men det blir väl klart senare. För egen del tycker jag att de internationella reglerna - både när det gäller bänktröja och annars - borde hållas någorlunda stabila och inte ändras för varje år, vilket försvårar tävlande och dessutom gör det dyrare.

Berra_88
2006-06-21, 11:46
Jag tycker att ungdomar som tävlar på senior- och juniortävlingar borde få använda sig av bänktröja. Har man kvalat in till Senior SM utan bänktröja så har man tillräckligt med grundstyrka för att köra med tröja. Men på tävlingar som till exempel Ungdoms SM borde man skippa tröjan. Ta tex förra årets DM, jag hade vunnit om jag hade fått använda bänktröja, men nu kom jag tvåa för han som vann hade bänktröja, men inte jag. Det är inte att tävla på lika villkor. Det bästa vore om man följde IPF:s regler och inte gör egna.

tp_88
2006-06-21, 12:11
Bumbi, 1: För det första är det valfritt och för det andra tillåts ju dräkter ( och lindor i böj ) i dem båda andra delgrenarna.

2: Vikterna brukar stiga mer procentuellt av full utrustning i böj, väl? Förövrigt hävdar ju lyftare att det skyddar mot bröstmuskelskador o.s.v. Dessutom är det även här ett val man gör hur liten skjorta man vill ha. Majoriteten kan inte använda en särskilt liten tröja iaf ( av de hårdare varianterna, typ F6 ) p.g.a. att de troligen inte kommer ner då.

3: De flesta nybörjare är ju ofta en (bra)bit efter iaf och ser man till resultaten från t.ex. NM kontra SM tycker inte jag det är några enorma skillnader mellan samma lyftare som då tävlar med/utan tröja.

Det håller jag helt med om, bort med all utrustning undantaget bältet för alla. Men det kommer inte hända.

Damien Thorne
2006-06-21, 12:55
Bumbi, 1: För det första är det valfritt och för det andra tillåts ju dräkter ( och lindor i böj ) i dem båda andra delgrenarna.

2: Vikterna brukar stiga mer procentuellt av full utrustning i böj, väl? Förövrigt hävdar ju lyftare att det skyddar mot bröstmuskelskador o.s.v. Dessutom är det även här ett val man gör hur liten skjorta man vill ha. Majoriteten kan inte använda en särskilt liten tröja iaf ( av de hårdare varianterna, typ F6 ) p.g.a. att de troligen inte kommer ner då.

3: De flesta nybörjare är ju ofta en (bra)bit efter iaf och ser man till resultaten från t.ex. NM kontra SM tycker inte jag det är några enorma skillnader mellan samma lyftare som då tävlar med/utan tröja.

Det håller jag helt med om, bort med all utrustning undantaget bältet för alla. Men det kommer inte hända.

Jag håller med dig. Jag tycker också att dom skulle förbjuda utrustning. Eller att iallafall införa tävlingar utan utrustning (även SM). Jag tror att skaderisken ökar ordentligt pga att kroppen utsätts för mycket mer vikt än den egentligen klarar av.

Tex så tar en kille i min klubb 130kg i knäböj utan utrustning. Med utrustning klarar han 210kg. En annan kille tar 200kg utan och 255kg mer. En annan 200 utan och 275kg med. Det kan ju inte vara bra för ryggen att lasta på 55-80kg mer än man egentligen klarar av.

Hoppas att dom inför fler tävlingar utan utrustning (som det var på Norrlandsmästerskapen). Samt att dom inför ett till SM. 1Ett med utrustning och ett utan utrustning.

sweetkarolina
2006-06-21, 14:33
Jag tycker att ungdomar som tävlar på senior- och juniortävlingar borde få använda sig av bänktröja. Har man kvalat in till Senior SM utan bänktröja så har man tillräckligt med grundstyrka för att köra med tröja. Men på tävlingar som till exempel Ungdoms SM borde man skippa tröjan. Ta tex förra årets DM, jag hade vunnit om jag hade fått använda bänktröja, men nu kom jag tvåa för han som vann hade bänktröja, men inte jag. Det är inte att tävla på lika villkor. Det bästa vore om man följde IPF:s regler och inte gör egna.


Ska man följa IPF's regler så borde man göra det fullt ut. Inte lägga in olika regler om U-SM och senior-SM osv...
Jag tycker ungdomar borde få ha tröja, sen är det ju upp till var och en att avgöra när man är mogen att börja med det.
Regeln hindrar ju ändå inte ungdomar från att träna med den.

Nitrometan
2006-06-21, 14:34
Apropå juniorer och sånt... Yevgen Yarymbash från Ukraina är tydligen fortfarande junior, på JEM alldeles nyss gjorde han 1115 kg sammanlagt i plussen. Inte illa för en 23-åring.

(böj 431, bänk 322,5 och mark 362,5)

http://results.powerlifting.org/?eventid=2006SVK1

z_bumbi
2006-06-21, 16:26
Bumbi, 1: För det första är det valfritt och för det andra tillåts ju dräkter ( och lindor i böj ) i dem båda andra delgrenarna.

1 Valfritt och valfritt, alla som tävlar är väl tävlingsmänniskor och det finns även mer än en ungdom som fått utrustningen påsläng av sin tränare bland det första de gör i klubben utan att man lägger något som helst tid till att köra uppbyggnadsträning.

2 Man får gärna plocka bort all utrustning för ungdomarna av samma anledning som jag inte tycker man bör köra med tröja.

2: Vikterna brukar stiga mer procentuellt av full utrustning i böj, väl?

Japp, se ovan.

Förövrigt hävdar ju lyftare att det skyddar mot bröstmuskelskador o.s.v.

Vad är värst, en skadad bröstmuskel eller skadade axlar eller armbågar?

Dessutom är det även här ett val man gör hur liten skjorta man vill ha. Majoriteten kan inte använda en särskilt liten tröja iaf ( av de hårdare varianterna, typ F6 ) p.g.a. att de troligen inte kommer ner då.


Problemet är att lyftaren även har valet att gå på en mindre/hårdare tröja eftersom man vill vinna.

3: De flesta nybörjare är ju ofta en (bra)bit efter iaf och ser man till resultaten från t.ex. NM kontra SM tycker inte jag det är några enorma skillnader mellan samma lyftare som då tävlar med/utan tröja.


Det är ju inte säkert att den som är bra på vanlig bänk kan utnyttja tröjan bäst av de som tävlar, det är ju två olika övningar.

Det håller jag helt med om, bort med all utrustning undantaget bältet för alla. Men det kommer inte hända.

Det körs ju redan utan bänktröja för ungdomar så steget till att plocka bort resten av utrustningen är ju inte så långt just för ungdomarna.

tp_88
2006-06-21, 17:53
1 Valfritt och valfritt, alla som tävlar är väl tävlingsmänniskor och det finns även mer än en ungdom som fått utrustningen påsläng av sin tränare bland det första de gör i klubben utan att man lägger något som helst tid till att köra uppbyggnadsträning.
Det där vet jag inget om då jag aldrig haft någon tränare, men det låter lite lustigt. Inom JSK verkar de iaf alltid framhålla hur viktigt det är med bra grundträning och sedan successiv tillvänjning av hårdare/mindre utrustning. Det är givetvis tråkigt om tränare uppför sig så, speciellt mot ungdomar.

Vad är värst, en skadad bröstmuskel eller skadade axlar eller armbågar?
Axlar/armbågar är väl inte helt utom fara vid raw bänk heller? En avsliten bröstmuskel innebär ju iaf ett längre uppehåll.

Problemet är att lyftaren även har valet att gå på en mindre/hårdare tröja eftersom man vill vinna.
Fast frågan är hur många ungdomar som kommer ner med en snortight Fury/F6a? Jag tvivlar på att det är så många. ( Nej, jag tror inte de kommer tävla med en tröja som de aldrig kommit ner med på tärning )

Det är ju inte säkert att den som är bra på vanlig bänk kan utnyttja tröjan bäst av de som tävlar, det är ju två olika övningar.
Det är tråkigt, men det är ju samma sak på seniornivå. Även där vore det väl på mer eller mindre varje plan bättre att förbjuda den. Men det kommer inte hända, tror jag iaf.

Det körs ju redan utan bänktröja för ungdomar så steget till att plocka bort resten av utrustningen är ju inte så långt just för ungdomarna. 1/3 är "raw" (lindor tillåts) och det diskuteras nu huruvida den ska förbli raw. Dessutom har vi tagit steg i riktning mot en internationell anpassning tidigare ( åldergrupper ) så det skulle inte förvåna mig om den snart tillåts.

Missförstå mig rätt, jag tycker absolut man skulle ta bort allt vad dräkter och lindor heter. Men förstår inte meningen med att de (ungdomarna) får använda full utrustning i böj men inte bänk ( speciellt när de tävlar mot seniorer. )

z_bumbi
2006-06-21, 19:12
Axlar/armbågar är väl inte helt utom fara vid raw bänk heller? En avsliten bröstmuskel innebär ju iaf ett längre uppehåll.

Är det 40-50 kg mer på stången så minskar inte risken för axlarna och armbågarna direkt, att någon ungdom sliter av en bröstmuskel vid vanliga bänkar är väl inte så vanligt? I så fall skulle gymen vara fyllda med avslitna bröstmuskler då det stora flertalet som tränar kör bänk.

Fast frågan är hur många ungdomar som kommer ner med en snortight Fury/F6a? Jag tvivlar på att det är så många. ( Nej, jag tror inte de kommer tävla med en tröja som de aldrig kommit ner med på tärning )


Det behövs ju ingen extrem tröja för att vikterna ska öka markant för en del lyftare, det finns ganska många som plockar 30-40 kg ur tröjor som inte är av de mer extrema modellerna.

tp_88
2006-06-21, 19:56
Är det 40-50 kg mer på stången så minskar inte risken för axlarna och armbågarna direkt, att någon ungdom sliter av en bröstmuskel vid vanliga bänkar är väl inte så vanligt? I så fall skulle gymen vara fyllda med avslitna bröstmuskler då det stora flertalet som tränar kör bänk.
Ganska många motionärer är det iofs som har axlar-/armbågsskador
Det behövs ju ingen extrem tröja för att vikterna ska öka markant för en del lyftare, det finns ganska många som plockar 30-40 kg ur tröjor som inte är av de mer extrema modellerna.
Ingen ungdom får ut 30-40kg av en "icke extrem"tröja. ( sett ut IPF perspektiv ) Det kan jag inte tänka mig.

Berra_88
2006-06-26, 16:54
Ingen ungdom får ut 30-40kg av en "icke extrem"tröja. ( sett ut IPF perspektiv ) Det kan jag inte tänka mig.
Jo, jag får ut ca 30 kg av "The Fury". Om den klassas som extrem tröja har jag ingen aning om, men det kan jag inte tänka mig.

tp_88
2006-06-26, 17:43
Jo, jag får ut ca 30 kg av "The Fury". Om den klassas som extrem tröja har jag ingen aning om, men det kan jag inte tänka mig.
Jag fick ut åtminstone 20kg första gången jag testade en för stor F6a också. Dem "extrema"(hårda) tröjorna inom IPF är för mig bl.a. Fury och F6. Jag vet inte hur Bumbi menade när han skrev "Det behövs ju ingen extrem tröja för att vikterna ska öka markant för en del lyftare, det finns ganska många som plockar 30-40 kg ur tröjor som inte är av de mer extrema modellerna." men så tänkte jag.

Lite mjukare tröja är ju t.ex. gamla Inzer, Crain o.s.v.

z_bumbi
2006-06-26, 17:57
Jag fick ut åtminstone 20kg första gången jag testade en för stor F6a också. Dem "extrema"(hårda) tröjorna inom IPF är för mig bl.a. Fury och F6. Jag vet inte hur Bumbi menade när han skrev "Det behövs ju ingen extrem tröja för att vikterna ska öka markant för en del lyftare, det finns ganska många som plockar 30-40 kg ur tröjor som inte är av de mer extrema modellerna." men så tänkte jag.

Lite mjukare tröja är ju t.ex. gamla Inzer, Crain o.s.v.

Jag är usel på modeller men gamla Inzertröjor kan ge ganska bra viktökningar om man är byggd för just den typen av tröjor och samtidigt inte har byggt upp grundstyrkan så mycket i alla delar som behövs i en vanlig bänkpress.

tp_88
2006-06-26, 18:01
Jag är usel på modeller men gamla Inzertröjor kan ge ganska bra viktökningar om man är byggd för just den typen av tröjor och samtidigt inte har byggt upp grundstyrkan så mycket i alla delar som behövs i en vanlig bänkpress.
Du har mycket större erfarenhet än en annan, så det stämmer nog. Det jag hört skulle innebära att bara väääälidigt få U-lyftare skulle få ut 30-40kg med en sån tröja. Men som sagt, det kanske stämmer.

z_bumbi
2006-06-26, 18:41
Du har mycket större erfarenhet än en annan, så det stämmer nog. Det jag hört skulle innebära att bara väääälidigt få U-lyftare skulle få ut 30-40kg med en sån tröja. Men som sagt, det kanske stämmer.

Jag har garanterat inte mer erfarenhet vad gäller tröjor (Eller SL) och det är absolut inte så att alla får ut 30 kg ur tröjorna, om så vore skulle alla köra med sådana tröjor i vanliga fall också. :D
Problemet som jag ser det är att vissa kan få ut bra med vikt ur sådana tröjor och att andra då för att kunna ha en chans på tävling kör med en nyare tröja och sen rullar det på.

QarlzzoN
2006-06-27, 00:35
Va händer med alla goa rekord som är slagna utan tröja då !? :/

Förra året när jag var ungdom så fick jag köra med tröja men då räknades mitt resultat in som junior ...

Tycker dom borde ha kvar reglerna så att om en ungdom vill köra med tröja så räknas han in i junior gruppen och kör han utan köra han i ungdom !

Nitrometan
2006-06-27, 12:38
Tycker dom borde ha kvar reglerna så att om en ungdom vill köra med tröja så räknas han in i junior gruppen och kör han utan köra han i ungdom !
Det är ju dubbelmoral om något. Nån sån regel finns inte. Det är bara en väldigt liberal tolkning av de regler som finns.