handdator

Visa fullständig version : Cyklister och övergångsställen?


delta_mats
2006-06-20, 09:10
Hur är det egentligen, får cyklister cykla över övergångsställen?
Jag har för mig att det förbjöds för inte så länge sedan, att man måste stanna och leda över cykeln. Men jag kommer inte ihåg med säkerhet om det är så. Kanske är skillnad på oövervakade och övervakade övergångsställen?

MasterChief
2006-06-20, 09:16
De måste leda över cykeln om det inte finns ett särskilt cykelspår.

MasterChief
2006-06-20, 09:20
Äsch, nu blir jag osäker. Jag tror man får cykla över men då har inte bilarna någon väjningsplikt.

Komplett info:

http://www.vv.se/filer/publikationer/overgang_passage.pdf

666white
2006-06-20, 09:26
Man får cykla på ett övergångställe om man vill. Men billisten har ingen skyldighet att stanna för dig, om du inte hoppar av cykeln och går.
Om det är cykelöverfart så måste föraren stanna i bilen å släppa över dig..

hammer95
2006-06-20, 09:26
Cyklister har inte samma rätt som fotgängare i trafiken!! Men man ska alltid stanna för en cyklist, vore inte för kul att köra på en cyklist...

666white
2006-06-20, 09:31
Cyklister har inte samma rätt som fotgängare i trafiken!! Men man ska alltid stanna för en cyklist, vore inte för kul att köra på en cyklist...


Men du behöver inte stanna om du inte vill om cyklisten cyklar på ett övergångställe. Så är det bara att gasa å be till gud att du inte kör över honom/henne.

delta_mats
2006-06-20, 09:34
Alltså skulle jag kunna köra på en cyklist som cyklar på ett övergångsställe och han skulle vara ansvarig för olyckan?

MasterChief
2006-06-20, 09:36
Alltså skulle jag kunna köra på en cyklist som cyklar på ett övergångsställe och han skulle vara ansvarig för olyckan?

Så enkelt är det ju inte med trafikregler. Ofta finns det ett dubbelansvar för att minska olyckorna.

Nitrometan
2006-06-20, 09:38
Alltså skulle jag kunna köra på en cyklist som cyklar på ett övergångsställe och han skulle vara ansvarig för olyckan?
Nej. Bilisten döms i stort sett alltid som vållande.

Däremot har cyklisten inte företräde om han cyklar, bara om han leder cykeln. Inte heller där cykelbana korsar bilväg har cyklisterna företräde. De hade det tidigare men i samband med att lagen ändrades så att gående har företräde på övergångsställen så togs den biten bort.

MasterChief
2006-06-20, 09:39
Här står det att man inte får cykla över övergångsställe. :MrT:
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96verg%C3%A5ngsst%C3%A4lle

delta_mats
2006-06-20, 09:40
Så enkelt är det ju inte med trafikregler. Ofta finns det ett dubbelansvar för att minska olyckorna.


Självklart är det så. Men om jag råkar köra på en cyklist som tvärsvänger över ett övergångsställe och jag helt enkelt inte hinner med att stanna.

Börjar bli smått arg på alla cyklister som förväntar sig att man ska stanna för dem när de cyklar över. Brukar i alla fall skrämma dem och bromsa in väldigt sent.

666white
2006-06-20, 09:43
Det finns cyklister som tror att föraren i bilen "måste" stanna för dom.
Dem som tror det brukar inte ha körkort heller.

Så bli inte arg på cyklisterna, för många vet inte reglerna.

delta_mats
2006-06-20, 09:45
Det finns cyklister som tror att föraren i bilen "måste" stanna för dom.
Dem som tror det brukar inte ha körkort heller.

Så bli inte arg på cyklisterna, för många vet inte reglerna.


Är man inte skyldig att känna till reglerna då? Och vet man inte så får man väl ta reda på dem.

delta_mats
2006-06-20, 09:47
Lite undervisning i skolan hade ju inte skadat. För fotgängare och cysklister i trafiken. Det hade säkert kunna rädda många liv i framtiden.

666white
2006-06-20, 09:48
Är man inte skyldig att känna till reglerna då? Och vet man inte så får man väl ta reda på dem.

Skyldig? Man är inte skyldig till något om man icke vill det själv.

MasterChief
2006-06-20, 09:49
Är man inte skyldig att känna till reglerna då? Och vet man inte så får man väl ta reda på dem.


Att skrämma cyklister är inte snällt. Det behövs inte så mycket för att de ska ramla. Är de korkade så får du finna dig i det. Du har en skyldighet att sänka hastigheten och ha bromsberedskap vid övergångsställen. Skulle olyckan vara framme så belyses ju även cyklistens beteende men är han död så är ju frågan om vem som har rätt underordnad. Du kommer må piss i alla fall resten av ditt liv.

Så räkna med korkade cyklister/bilister/gångare i trafiken. Det underlättar.

MasterChief
2006-06-20, 09:51
Lite undervisning i skolan hade ju inte skadat. För fotgängare och cysklister i trafiken. Det hade säkert kunna rädda många liv i framtiden.

Det är sant att många är dåligt informerade. Jag cyklar mycket själv och vet hur ont det gör att krocka. Så jag utgår alltid ifrån att jag har väjningsplikt. Det underlättar.

delta_mats
2006-06-20, 09:54
Att skrämma cyklister är inte snällt. Det behövs inte så mycket för att de ska ramla. Är de korkade så får du finna dig i det. Du har en skyldighet att sänka hastigheten och ha bromsberedskap vid övergångsställen. Skulle olyckan vara framme så belyses ju även cyklistens beteende men är han död så är ju frågan om vem som har rätt underordnad. Du kommer må piss i alla fall resten av ditt liv.

Så räkna med korkade cyklister/bilister/gångare i trafiken. Det underlättar.


Skrämmas lite tycker jag minsann jag visst kan göra. Då kanske det i något fall går fram att dom inte har företräde utan borde se sig för i fortsättningen. Jag har alltid bromsberedskap och kan alltid stanna om jag behöver.

Hades
2006-06-20, 09:55
Man måste stanna om cyklisten redan är på väg ut på vägen, men man måste inte lämna företräde om cyklisten t ex sitter på cykeln och väntar på att få cykla över. Däremot har man ju väjningsplikt mot cyklister om man svänger i en korsning där övergångsstället har s.k. sockerbitar.

MasterChief
2006-06-20, 09:56
Skrämmas lite tycker jag minsann jag visst kan göra. Då kanske det i något fall går fram att dom inte har företräde utan borde se sig för i fortsättningen. Jag har alltid bromsberedskap och kan alltid stanna om jag behöver.


Då tycker inte jag du ska ha körkort. Att skrämma cyklister är idiotiskt.

Nitrometan
2006-06-20, 09:56
Är man inte skyldig att känna till reglerna då? Och vet man inte så får man väl ta reda på dem.
Självklart! Ska man röra sig i trafiken med andra trafikanter så ska man känna till trafikreglerna. Föräldrar får väl lära sina barn. Skolan kanske ska ha lite undervisning. När jag gick i skolan (på bronsåldern) hade vi trafikdagar i skolan (ungefär en varannan termin från 2:an till 6:an).

Sen har du en skyldighet som bilist att hålla en sån fart och bromsberedskap att du kan stann om ett förutsägbart hinder (typ cyklist) dyker upp på vägen.

delta_mats
2006-06-20, 09:59
Då tycker inte jag du ska ha körkort. Att skrämma cyklister är idiotiskt.


Nej men att köra ut framför en bil på 1,5 ton är idiotiskt. Speciellt när man inte har företräde.

Nitrometan
2006-06-20, 10:00
Man måste stanna om cyklisten redan är på väg ut på vägen,
Nej. Cyklister har inte fördträde. Däremot har du som bilist en skyldighet att inte köra på dem och att ha bromsberedskap.

men man måste inte lämna företräde om cyklisten t ex sitter på cykeln och väntar på att få cykla över.
Iofs rätt då de inte har företräde.

Däremot har man ju väjningsplikt mot cyklister om man svänger i en korsning där övergångsstället har s.k. sockerbitar.
Nej. Cyklister har inte företräde.

Det är bara gående som har företräde vid övergångsställen.

Förut hade cyklister det också.

MasterChief
2006-06-20, 10:01
Nej men att köra ut framför en bil på 1,5 ton är idiotiskt. Speciellt när man inte har företräde.

Ja, men att någon gör något idiotiskt behöver ju inte leda till att du ska göra något idiotiskt.

Nitrometan
2006-06-20, 10:03
Ja, men att någon gör något idiotiskt behöver ju inte leda till att du ska göra något idiotiskt.
Instämmer.

delta_mats
2006-06-20, 10:03
Ja, men att någon gör något idiotiskt behöver ju inte leda till att du ska göra något idiotiskt.


Jag håller inte med om att det är idiotiskt. Jag har ju bromsberedskap, bromsar in och släpper förbi cyklisterna.

MasterChief
2006-06-20, 10:06
Jag håller inte med om att det är idiotiskt. Jag har ju bromsberedskap, bromsar in och släpper förbi cyklisterna.

Men du skrämmer cyklisten?! Fattar du inte att cyklisten ägnar sig åt en balansakt och att skrämma en person i den situationen kan få katastrofala följder?

christian
2006-06-20, 10:08
Skyldig? Man är inte skyldig till något om man icke vill det själv.

Jodå. Du är skyldig till att kunna lagen. Här duger det inte att komma till rätten och säga att du inte visste, inte. Hur skulle det se ut?

Hades
2006-06-20, 10:09
Nej. Cyklister har inte fördträde. Däremot har du som bilist en skyldighet att inte köra på dem och att ha bromsberedskap.
Jag sa inte att de har företräde, men man får inte köra på dem, man måste alltså stanna.

Det är bara gående som har företräde vid övergångsställen.

Förut hade cyklister det också.
Har bestämt för mig att cyklister har företräde när man svänger i en korsning där övergångsstället har såna rutor. Inte annars alltså. Men jag kan ju ha missuppfattat.

Nitrometan
2006-06-20, 10:09
Jodå. Du är skyldig till att kunna lagen. Här duger det inte att komma till rätten och säga att du inte visste, inte. Hur skulle det se ut?
Precis. Okunskap om lagen är aldrig en ursäkt.

Du är skyldig att ta reda på vad som gäller.

delta_mats
2006-06-20, 10:10
Men du skrämmer cyklisten?! Fattar du inte att cyklisten ägnar sig åt en balansakt och att skrämma en person i den situationen kan få katastrofala följder?


Cyklar en hel del själv och tycker inte det är särskilt krävande för mitt balanssinne. Tycker du det?

Nitrometan
2006-06-20, 10:13
Jag sa inte att de har företräde, men man får inte köra på dem, man måste alltså stanna.
Aaah. Sooo. Givetvis. Man ska inte köra på dem.

Har bestämt för mig att cyklister har företräde när man svänger i en korsning där övergångsstället har såna rutor. Inte annars alltså. Men jag kan ju ha missuppfattat.
Nja. Det är lite luddigt. De har inte företräde. Det skulle kunna ställa till olyckor för bilar som är tvungna att stanna. Men man får givetvis inte köra på dem. Man måste kolla vad de sysslar med. Ögonkontakt är bra. Är det enklast att släppa fram dem så gör man det. De flesta cyklar här längre bromssträcka än en bil i samma fart.

Mental
2006-06-20, 10:13
Cyklar en hel del själv och tycker inte det är särskilt krävande för mitt balanssinne. Tycker du det?

Du tycker inte att du är lite barnslig och dessutom argumenterar som en 5åring nu antar jag?

MasterChief
2006-06-20, 10:15
Cyklar en hel del själv och tycker inte det är särskilt krävande för mitt balanssinne. Tycker du det?

Lägg ner. Du är bara pinsam.

Yes
2006-06-20, 10:15
Nej. Bilisten döms i stort sett alltid som vållande.

Vad leder det till för bilistens del? Säg att jag är på väg förbi ett övergångsställe med bilen och från ingenstans dyker det upp en cyklist i hög fart, som utan att se sig för kör rakt ut i vägen. Han bryter nacken och avlider. Vad händer med mig om jag döms som vållande?

Nitrometan
2006-06-20, 10:19
Vad leder det till för bilistens del? Säg att jag är på väg förbi ett övergångsställe med bilen och från ingenstans dyker det upp en cyklist i hög fart, som utan att se sig för kör rakt ut i vägen. Han bryter nacken och avlider. Vad händer med mig om jag döms som vållande?
Vållande till annans död. Dagsböter eller fängelse (upp till max två år har jag för mig). Vårdslöshet i trafik. Dagsböter eller fängelse (upp till max 6 månader) samt att du blir av med körkortet på en tid som rätten avgör.

Men sen bedöms givetvis situationen individuellt. Inte säkert att du döms till nåt straff alls om det bedöms att du inte hade kunnat göra nåt för att undvika olyckan.

Men du kan glömma att få ut nåt på försäkringen för skadorna på bilen.

Edit: Missade att det var ett övergångsställe. Då är du rökt. På övergångställen ska du alltid vara beredd på att det händer saker.

Hades
2006-06-20, 10:20
Aaah. Sooo. Givetvis. Man ska inte köra på dem.


Nja. Det är lite luddigt. De har inte företräde. Det skulle kunna ställa till olyckor för bilar som är tvungna att stanna. Men man får givetvis inte köra på dem. Man måste kolla vad de sysslar med. Ögonkontakt är bra. Är det enklast att släppa fram dem så gör man det. De flesta cyklar här längre bromssträcka än en bil i samma fart.
Så här står det på VV: http://www.vv.se/filer/publikationer/overgang_passage.pdf

"När du har svängt i en korsning och ska passera en obevakad cykelöverfart, ska du köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II), som är ute på, eller just ska ut på cykelöverfarten, tillfälle att passera."

Sockerbitarna markerar väl cykelöverfart om jag förstått det hela rätt, men du har nog rätt i att det inte är väjningsplikt i den vanliga bemärkelsen, mer att man ska visa hänsyn. Lite luddigt, som sagt.

Nitrometan
2006-06-20, 10:22
Så här står det på VV: http://www.vv.se/filer/publikationer/overgang_passage.pdf

"När du har svängt i en korsning och ska passera en obevakad cykelöverfart, ska du köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II), som är ute på, eller just ska ut på cykelöverfarten, tillfälle att passera."

Sockerbitarna markerar väl cykelöverfart om jag förstått det hela rätt, men du har nog rätt i att det inte är väjningsplikt i den vanliga bemärkelsen, mer att man ska visa hänsyn. Lite luddigt, som sagt.
Precis så är det. Luddigt. De ska få tillfälle att passera. Nånslags samspel mellan trafikanterna. Inte ett regelrätt företräde.

Delta_mats hade sagt att de får tillfälle att passera bakom honom. :)

delta_mats
2006-06-20, 10:23
Lägg ner. Du är bara pinsam.


Okej.

MasterChief
2006-06-20, 10:25
Okej.


*tack*

Cilia
2006-06-20, 10:29
när ni ändå startar kurser för att undervisa cyklister och gångtraffikanter så kan ni väl ta bilisterna med.

Det finns lite kring högerregeln, inte parkera i cykelbanor och dubbelparkering som skulle vara lämpligt att undervisa i som steg 1 sen kan man fortsätta i det oändliga.

Nitrometan
2006-06-20, 10:35
när ni ändå startar kurser för att undervisa cyklister och gångtraffikanter så kan ni väl ta bilisterna med.

Det finns lite kring högerregeln, inte parkera i cykelbanor och dubbelparkering som skulle vara lämpligt att undervisa i som steg 1 sen kan man fortsätta i det oändliga.
You're welcome. Cilias trafikskola. Du kanske kan köra en lektion i veckan här på kolo?

hammer95
2006-06-20, 12:00
Alltså skulle jag kunna köra på en cyklist som cyklar på ett övergångsställe och han skulle vara ansvarig för olyckan?
Du skulle vara ansvarig för olyckan och dömas till grov vårdslöshet i trafik. 2-10 månader in jail...*cry*

Yes
2006-06-20, 12:04
Vållande till annans död. Dagsböter eller fängelse (upp till max två år har jag för mig). Vårdslöshet i trafik. Dagsböter eller fängelse (upp till max 6 månader) samt att du blir av med körkortet på en tid som rätten avgör.

Men sen bedöms givetvis situationen individuellt. Inte säkert att du döms till nåt straff alls om det bedöms att du inte hade kunnat göra nåt för att undvika olyckan.

Men du kan glömma att få ut nåt på försäkringen för skadorna på bilen.

Edit: Missade att det var ett övergångsställe. Då är du rökt. På övergångställen ska du alltid vara beredd på att det händer saker.
Man är alltså rätt utlämnad åt folk som saknar självbevarelsedrift... Även om det såklart är rimligt att man inte får köra på folk borde ju fotgängare och cyklister ha ett visst ansvar att se sig för i trafiken.

Trance
2006-06-20, 12:05
Lägg ner. Du är bara pinsam.

Hehe, att argumentera med delta_mats angående cyklar är rätt meningslöst som du märker. Han var ju trots allt killen som tyckte att bara idioter får huvudskador eftersom man alltid bör ta emot med händerna när man faller.

MasterChief
2006-06-20, 12:09
Hehe, att argumentera med delta_mats angående cyklar är rätt meningslöst som du märker. Han var ju trots allt killen som tyckte att bara idioter får huvudskador eftersom man alltid bör ta emot med händerna när man faller.

Ok...Den tråden ska jag nog leta upp om jag vill läsa riktigt dumma inlägg.

Jag gjorde en vurpa förra året där jag landade på ryggen och dunkade bakhuvudet i asfalten. Tack och lov hade jag hjälm. Undrar hur han hade tagit emot sig med händerna i det fallet?

Yes
2006-06-20, 12:13
Ninjor landar alltid på fötterna. ;)

MasterChief
2006-06-20, 12:23
Ninjor landar alltid på fötterna. ;)

Dont mess with me...
http://www.realultimatepower.net/ninja/kidgarbage.jpg

Nitrometan
2006-06-20, 13:20
Dont mess with me...
Ooooh en ninja!

Ninjaparty...
http://www.realultimatepower.net/ninja/ninjaparty.jpg



Helt rätt. Messa inte med ninjorna.
Ninjas kill... (http://www.realultimatepower.net/index4.htm)

Cilia
2006-06-20, 19:08
You're welcome. Cilias trafikskola. Du kanske kan köra en lektion i veckan här på kolo?
Näähh jag är för lat men när han ändå var på G tänkte jag han kunde ta med bilistern med

hammer95
2006-06-20, 19:35
*popcorn*

dynamo
2006-06-20, 19:50
Bilister är farliga!

Förrförra veckan cyklade jag efter cykelvägen och blev nästan överkörd när jag cyklade över ett bevakat övergångsställ, med både grön gubbe och grönt ljus för cyklister.

Som tur var cyklade jag inte så fort, så lyckades väja utan att trilla, samtidigt som bromsade in och blev stående tvärs över cykelbanan några sekunder.

Ska bilister fortsätta hålla på så där är det bäst de skaffar bättre skyddsutrustning. T ex tandskydd. *grr27*

Nää, men det fick mig att byta bromsklossar på cykeln iaf. Och komma lite närmare iden om att skaffa en cykelhjälm.

Bronkitkorv
2006-06-20, 19:56
Förbjud cyklisterna att cykla på allmänna vägar och förbjud bilar att köra i i cyklister så är problemet löst. :thumbup:

Sossarna har verkligen fattat att allt går att lösa med lagar som ingen ändå följer, skit i det.

Vi cyklister gör hur fan vi vill och vill vi cykla på övergångsställen så gör vi det, jag ser alltid till att mitt testamente är i sin ordning och det är mitt bästa tips idag.

Bönne
2006-06-20, 20:24
Alla är svin i trafiken och vill alltid komma först, bilister är inte värre än cyklister och cyklister är inte värre än bilister, desamma gäller gångare.

Men det kvarstår att det är bilisten som dödar när han kör på något, därför borde det absolut ligger större ansvar på bilister och bilister borde få lära sig det om och om igen, det är bilister som dödar, ingen annan.

Nizze_
2006-06-20, 20:44
Fotgängare ska man stanna för .. cyklister ska man köraöver .. Fanken va många cyklister det fisn som inte alls håller sig till dom regler som fins inte minst alla cykelbud dom är ju fan galna .. Var en sådan som cyklade rakt in i lastbilen engång .. Så ska man sitta där och har dåligt samvete för att dom inte gör som dom ska ..

reinholdsson
2006-06-20, 20:50
Är det inte så att cykelöverfarter (där cyklar har företräde) är upphöjda?

Versus
2006-06-20, 21:38
Är det inte så att cykelöverfarter (där cyklar har företräde) är upphöjda?

Nope, snarare gångöverfarter som kan vara det ibland, men jag har inte sett så många sådana.

Om det inte är cykelöverfart så brukar jag stanna och leda cykeln över ifall det kommer bilar, då måste bilarna stanna :)

reinholdsson
2006-06-20, 21:54
Okej, det kanske byggs lite olika på olika platser. Vet flera i cykelvägar i stan som är upphöjda över bilvägar.

Wennerberg
2006-06-20, 22:36
KÖR ÖVER ALLA AS SOM GÅR UT FRAMFÖR DIG SÅ slipper du BRY DIG

jenny
2006-06-21, 08:21
Fick nyligen veta att cyklister inte ens har företräde vid rondeller. Då menar jag sådana där cykelvägen korsar bilvägen precis innan en rondell. Cyklisterna är ju nämligen inte inne i rondellen och har då inte företräde. Dock är det inte så lätt att följa cykelregler. Min arbetskompis gjorde ett experiment och följde alla regler en dag. Hon stannade med cykeln vid rondeller, då cykelvägen går över en bilväg osv. Många bilar stannade då och tutade på henne för att hon skulle köra... Så så bra gick det att vara laglydig...

delta_mats
2006-06-21, 08:31
Hehe, att argumentera med delta_mats angående cyklar är rätt meningslöst som du märker. Han var ju trots allt killen som tyckte att bara idioter får huvudskador eftersom man alltid bör ta emot med händerna när man faller.


Vad är ditt problem tönt?

StarkD
2008-11-01, 14:07
Fick nyligen veta att cyklister inte ens har företräde vid rondeller. Då menar jag sådana där cykelvägen korsar bilvägen precis innan en rondell. Cyklisterna är ju nämligen inte inne i rondellen och har då inte företräde. Dock är det inte så lätt att följa cykelregler. Min arbetskompis gjorde ett experiment och följde alla regler en dag. Hon stannade med cykeln vid rondeller, då cykelvägen går över en bilväg osv. Många bilar stannade då och tutade på henne för att hon skulle köra... Så så bra gick det att vara laglydig...

Nja bilister ska lämna företräde för cyklister på cykelöverfarter när de svänger ut ur rondeller.
Källa: http://www.trafiksakerhet.se/Trafikregler_lamna_%20foretrade.htm#svangningsrege ln

I vanliga fall får cyklister inte cykla ut på eller ens över ett övergångsställe. Lite annorlunda regler gäller vid en cykelöverfart.
- En sådan markeras med vita fyrkanter på vägbanan. Men en cyklist har alltid väjningsplikt mot trafiken. Det är endast när denne redan är ute på cykelöverfarten som han eller hon har företräde, säger trafikpolis Nils-Göran Ringberg.
Källa: http://smp.se/nyheter/lessebo/cyklister-har-aldrig-foretrade-vid-overgangsstallen(871248).gm

Svänger bilist ut från rondell har cyklist företräde på bilistens vänstra sida.
Svänger bilist ut från rondell har cyklist företräde på bilistens högra sida.
Kör bilist in i en rondell har bilisten företräde mot en cyklist på bilistens högra sida.
Kör bilist in i en rondell har cyklist företräde på bilistens vänstra sida.

Så vid 3 av 4 möjliga tillfällen vid rondeller har cyklister företräde, vilket ju är helt otroligt korkat inkonsekvent.

skaparn
2008-11-01, 14:09
Jag är väldigt nyfiken vad som föregick denna bump.

Tricklev
2008-11-01, 14:16
Det är andra gången på 2 år en årsgammal tråd bumpas av någon som registrerade sig samma dag, vad är det som pågår?

skaparn
2008-11-01, 14:19
Det är andra gången på 2 år en årsgammal tråd bumpas av någon som registrerade sig samma dag, vad är det som pågår?

Andra gången på två år? Jag blir nästan rädd när jag tänker på vilket omfattande protokoll du för. Och då ska man ha klart för sig att jag ändå gillar information ordnat i rader och kolumner.

Tricklev
2008-11-01, 14:25
Jag har hela kolozzeums historia sammanfattat i textdokument på skrivbordet.

Dumleman
2008-11-01, 16:14
På vissa ställen i trafiken råder total anarki och många som kör bil kan inte högerregeln så känn er inte säkra på cykeln säger jag. Öppna ögon och öron sen ta er över vägen snabbast möjliga bäst ni vill.

Bönne
2008-11-01, 16:28
Folk rent allmänt sover i trafiken, gångare, cyklister och bilister. Inte sällan man väntar ut att någon ska upptäcka en för att se hur de rycker till.