handdator

Visa fullständig version : Träna utan buktryck?


Erik__
2006-06-19, 23:04
Liten bakgrund
Tränade frontböjar för nån vecka sen, utan att fylla magen (glömde helt bort mig då jag inte hade något bälte att trycka mot), kände verkligen hur det sved i magen, dagen efter hade jag den värsta värken i magen jag någonsinn känt, så djupt inne satt det, samma sak nästa gång, fast i sista setet tryckte jag ut magen och då slutade det kännas i magen som de första gångerna.

Frågan
Är det BÄTTRE träning för bålstyrka att träna UTAN buktrycket? magen fick ju bevisligen slita mer och jag hade större problem att hålla upp överkroppen

Ett måste är ju dock att man fortfarande kan utföra övningen korrekt och inte faller ihop som en fällkniv.

Pudzianovski
2006-06-19, 23:46
Jag har ett enormt tryck i kroppen vad jag än gör. Kör som du tycker känns bäst är mitt tips.

pragmatist
2006-06-20, 00:27
Just frontböjar tycker jag ger magen en rejäl genomkörare, vilket är särskilt uppenbart om man inte kört övningen på ett tag. För i alla fall min egen del gäller detta oavsett om jag kör med hårt buktryck eller ej.

Mr. Moose
2006-06-20, 04:14
Det finns nog bättre övningar för bålstyrkan än front böj.

IMHO verkar det som om skaderisken ligger lite för högt jämfört med resultat.

Claes

Ps. Nästa gång du kör frontböj, kör med buktryck men utan bälte. Se om du får samma värk.

Att köra böj utan buktryck tycker jag är idiotiskt men om det fungerar för dig.....

Yankeee
2006-06-20, 04:26
Jag fyller _aldrig_ magen när jag kör frontböj. Det känns som att det är ganska svårt samtidigt som man måste trycka upp bröstet och trycka fram axlarna. Men jag har självklart spänning i hela kroppen under lyftet. Kör självklart också utan bälte ;)

Börje H
2006-06-20, 06:33
Först och främst, att träna böjvarianter utan bälte är sannerligen :thumbup: Det ställer helt andra krav på den aktiva stabiliseringen än dito med bälte. Min uppfattning är att man vid böjar utan bälte inte skall anamma samma teknik som med bälte. Dvs man bör inte spänna ut magen som en babian eftersom man inte har något att spänna emot. Man kommer då att jobba mycket med den globala abdominala muskulaturen; rectus-, internus samt externus abdominis. Att istället hålla magen "tight" med endast en måttlig inandning är troligen bättre för att engagera de djupa rygg/bålstabilisatorerna (eg m.multifidus och transversus abdominis). Jag är dock medveten om att många styrkelyftare kör babianmage ständigt och tycker absolut att detta är att föredra. Ofta har de dock inte speciellt bra motorisk kontroll på den djupa muskulaturen vilket i många fall, möjligen, kan förklara de återkommande ryggproblem många har (jag är en av dem förövrigt, men efter att ha blivit uppmärksam på mina brister försöker jag åtgärda dessa).

Hoppas att svaret dög, blev lite rörigt kanske?

Pinglan
2006-06-20, 07:25
Ofta har de dock inte speciellt bra motorisk kontroll på den djupa muskulaturen vilket i många fall, möjligen, kan förklara de återkommande ryggproblem många har (jag är en av dem förövrigt, men efter att ha blivit uppmärksam på mina brister försöker jag åtgärda dessa).
+1 ;) Mycket bra svar för övrigt Börje :thumbup:

Erik__
2006-06-20, 10:40
Det finns nog bättre övningar för bålstyrkan än front böj.

IMHO verkar det som om skaderisken ligger lite för högt jämfört med resultat.

Claes

Ps. Nästa gång du kör frontböj, kör med buktryck men utan bälte. Se om du får samma värk.

Att köra böj utan buktryck tycker jag är idiotiskt men om det fungerar för dig.....

Använde inget bälte.

Erik__
2006-06-20, 10:42
Först och främst, att träna böjvarianter utan bälte är sannerligen :thumbup: Det ställer helt andra krav på den aktiva stabiliseringen än dito med bälte. Min uppfattning är att man vid böjar utan bälte inte skall anamma samma teknik som med bälte. Dvs man bör inte spänna ut magen som en babian eftersom man inte har något att spänna emot. Man kommer då att jobba mycket med den globala abdominala muskulaturen; rectus-, internus samt externus abdominis. Att istället hålla magen "tight" med endast en måttlig inandning är troligen bättre för att engagera de djupa rygg/bålstabilisatorerna (eg m.multifidus och transversus abdominis). Jag är dock medveten om att många styrkelyftare kör babianmage ständigt och tycker absolut att detta är att föredra. Ofta har de dock inte speciellt bra motorisk kontroll på den djupa muskulaturen vilket i många fall, möjligen, kan förklara de återkommande ryggproblem många har (jag är en av dem förövrigt, men efter att ha blivit uppmärksam på mina brister försöker jag åtgärda dessa).

Hoppas att svaret dög, blev lite rörigt kanske?

*yourock*

Mr. Moose
2006-06-20, 13:14
Använde inget bälte.

Svaret ligger i vad Börje H skrev.

I början använde du T.A. musklerna för stabilisering och senare i setet när du tryckte ut magen la du över belastningen på vad Börje kallade de globala abdominala muskulaturen. Därför kändes det olika i magmusklerna.

Den djupa värken du fick är T.A .muskeln som fått en körare, om du alltid använder bälte missar du den lite.

Claes

T.A. står för Transversus Abdominis inte! Tits and Ass i detta fallet

Erik__
2006-06-20, 13:25
Svaret ligger i vad Börje H skrev.

I början använde du T.A. musklerna för stabilisering och senare i setet när du tryckte ut magen la du över belastningen på vad Börje kallade de globala abdominala muskulaturen. Därför kändes det olika i magmusklerna.

Den djupa värken du fick är T.A .muskeln som fått en körare, om du alltid använder bälte missar du den lite.

Claes

T.A. står för Transversus Abdominis inte! Tits and Ass i detta fallet

Aha okej, om jag smiskar Transversus Abdominis utan bälte så har jag nytta av det senare när jag kör vanliga tunga böj och bälte och hela kitet?