handdator

Visa fullständig version : Sent kondispass! Vad äta?


knazcandy
2006-06-19, 22:03
Sommaren gör att jag inte orkar med "tidiga" löparrundor om kvällarna utan ger mig ut ganska sent, typ mellan 21-22 så där.
Är ute o springer en mil och när jag kommer hem tar jag en banan och en prottedrink.
Sen har jag absolut ingen lust att ställa mig o laga mat eftersom jag lägger mig inom en timma när jag kommit hem.

Har ni några förslag på hur jag bör göra?
Kan jag skippa den egentliga "middagen" de kvällarna och nöja mig med lunch och små mellanmål senare under eftermiddagen?

Cerberus
2006-06-19, 23:52
Ät mer mat, en banan och proteindrink? Mer kolhydrater imho.

Sen att inte "orka" laga mat efter fungerar inte som ursäkt då du utmärkt kan göra det vid andra tillfällen och frysa in, förvara i kylskåp.

mirrranda
2006-06-20, 00:06
Jag sticker också ut vid 9-tiden nu på sommaren och är ofta ute till 11 och springer. Själv brukar jag mixa ihop något när jag kommer hem. Blanda i lite vad du vill, tex keso, mjölk, havregryn, banan m.m. Frysta bär är också gott att ha i :thumbup:

Beast
2006-06-20, 00:11
Sen att inte "orka" laga mat efter fungerar inte som ursäkt då du utmärkt kan göra det vid andra tillfällen och frysa in, förvara i kylskåp.

Att trådskaparen inte lyckades komma på detta själv...

knazcandy
2006-06-20, 15:22
Nja, självklart vet jag att jag måste fylla på med mat efter ett tufft pass såsom kolhydrater, protein och fett men jag vill inte lägga mig med en full mage. Tänkte mig förslag på mer "lättare" mat.

Cerberus
2006-06-20, 16:34
Nja, självklart vet jag att jag måste fylla på med mat efter ett tufft pass såsom kolhydrater, protein och fett men jag vill inte lägga mig med en full mage. Tänkte mig förslag på mer "lättare" mat.

proteindryck + malto/dextro

keso/kvarg

Absinteh
2006-07-08, 11:22
Jag bumpar denna.
Löpte ennu senare. runt 24 - 00.30.
Tog en halv dl druvsocker och stekte kycklingfilee. Var uppe typ en h till och gick sedan och la mig.
Hur är det med snabba kolhydrater så sent och ganska tätt inpå att man lägger sig?

King Grub
2006-07-08, 13:57
Hur är det med snabba kolhydrater så sent och ganska tätt inpå att man lägger sig?

Definiera "hur är det".

Absinteh
2006-07-08, 15:47
Ifall det är positivt för glykogeninlagringen/fettförbränning etc att ta snabba kolhydrater innan man lägger sig

King Grub
2006-07-08, 15:51
Det är positivt för glykogeninlagringen och negativt för den akuta fettförbränningen, ja.

Du kan inte optimera förutsättningar för motsatta saker samtidigt. Dom bästa förutsättningarna för muskeltillväxt är samtidigt dom bästa förutsättningarna för fettinlagring. Dom bästa förutsättningarna för fettförbränning är samtidigt dom bästa förutsättningarna för muskelkatabolism.

Det är upp till dig att avgöra vad du prioriterar.

Denstillasittande
2006-07-08, 19:45
Bland det värsta som finns ändå är att gå och lägga sig hungrig.