handdator

Visa fullständig version : Träning av mindre muskelgrupper(!)


Ferna
2006-06-19, 18:56
Tjenare.
Jag undrar hur man tränar lite mer ovanligt tränade muskler såsom tårna/fotmuskulaturen och får tårna raka(eftersom starka muskler är raka)
jag har fått sneda tår pga dåliga skor och vill därför träna upp dem till ursprunglig form, jag har fått för mig att sneda tår påverkar balansen(!)
tåhävningar blir mer vadträning för mig..
vill även ha övningar för ländryggen, händerna, nacken ..osv
inga maskin övningar....

/ferna

*yourock* *screwy*

Jorgen
2006-06-19, 18:58
(eftersom starka muskler är raka)
Va? Hur har du kommit fram till det?

Ländrygg, hand och nackövningar hittar du i övningsbanken.

Ferna
2006-06-19, 19:02
Spara mig sarkasm jag är ny här..va.. vart i övningssektion kan jag hitta övningar för tårna ?

Jorgen
2006-06-19, 19:06
Spara mig sarkasm jag är ny här..va.. vart i övningssektion kan jag hitta övningar för tårna ?
Vilken sarkasm? Jag är nyfiken på hur du har kommit fram till det bara. Du måste väl ha en tanke bakom påståendet?

Har aldrig varit ute för någon som vill träna tårna förr. :) Ut och gå på tå kanske.

Ferna
2006-06-19, 19:22
Därför att nåt rakt inte viker sig lika snabbt som något snett !

Låt oss bara säga så här...: min teori är att vissa muskler inte bara är till för utseendes skull och desto mer för vissa funktioner exempelvis balans osv... jag tror att om man ska få till den perfekta kroppen så ska den vara mest funktionell inte bara snygg.
Exempel: hörselns* funktion styrs av en muskel, ögonen skulle inte klara sig utan sig muskler, vi skulle inte kunna äta mat utan käkmuskler, lukten styrs av små muskler som styr flimmerhåren i näsan, utan andningsmusklulaturen skulle vi inte kunna andas.
Och genom uteslutningsmetoden måste ju tårna stå för balansen och kanske för en del av koordinationen.
Brasilianarna är ju bra på fotboll eller hur ? och dem börjar oftast barfota!!!

Jorgen
2006-06-19, 19:27
Det där förstod jag tyvärr inte.

Inga muskler är till för utseendets skull. Alla fyller en funktion.
Fotboll har väldigt lite med saken att göra. Fundera på lindansare, gymnaster, trialåkare eller liknande istället om du skall prata balans.

Ferna
2006-06-19, 19:34
Jo jag vet att det är så att inga muskler är enbart för utseendes skull men vi väljer ändå att träna dem största och skiter i dem minsta eller hur ? i alla fall den planet jag lever på !!!
och det har väldigt mycket med fotboll att göra hur lätt tror du att det är att stå på ett ben och skjuta med det andra koordinerat utan balans ? eller att man inte behöver ha balans för att trixa med en boll ?
Lindansare, trialåkare, gymmaster fokuserar sig mer på ett moment än flera oförutsedda moment som i exempelvis fotboll som kräver balans och koordination
:thumbup:

Jorgen
2006-06-19, 19:43
Nå, alla småmuskler tränas samtidigt som dom större tränas. Så dom får sitt i vilket fall som helst (vi pratar friviktsövningar nu), vad tror du annars det är som stabiliserar stången/hantlarna.

Jotack, jag vet att man behöver ha balans för att spela boll. ;) En gymnast tävlar fö oftast i flera moment.

Stå på en balnsboll då. Det tränar upp din balans. Börja vindsurfa, eller ännu bättre vågsurfa (lite svårt att hitta bra vågor i Sverige bara)

Ferna
2006-06-19, 19:51
Verkligen ? så vilken övning får jag maximalt muskelutslag för alla tår när jag tränar en större muskelgrupp? (och helst så ska inte skorna hindra rörelsen eller riktningen )

Jo men en gymnast tränar/tävlar i förutbestämda moment det kommer ingen annan gymnast som springer in och jagar denne att volta åt ett annat håll eller hur ? hehe

Jorgen
2006-06-19, 19:53
Verkligen ? så vilken övning får jag maximalt muskelutslag för alla tår när jag tränar en större muskelgrupp? (och helst så ska inte skorna hindra rörelsen eller riktningen )

Jo men en gymnast tränar/tävlar i förutbestämda moment det kommer ingen annan gymnast som springer in och tvingar denne att volta åt ett annat håll eller hur ? hehe
Vadpress, böj, mark, militärpress. Alla övningar där du står upp och måste hålla balansen.

Nu är du bara tramsig.

Ferna
2006-06-19, 20:06
Vadpress, böj, mark, militärpress. Alla övningar där du står upp och måste hålla balansen.

Nu är du bara tramsig.

I vadpressen och alla andra lyfts ju inte tårna upp dem håller sig bara fast och är därför bara en statisk träningsövning av dem musklerna.

Din uppfattning av mig som "tramsig" har bara med att göra att jag hade rätt i en slutdiskuterad(hoppas jag) "fotbollsdiskussion"
Quote: " Fotboll har väldigt lite med saken att göra. Fundera på lindansare, gymnaster, trialåkare eller liknande istället om du skall prata balans."

Jag försöker inte sätta dit dig !!! OK!!??
Jag vill bara få en utvecklad diskussion om ett tidigare nästan outforskat träningsområde som kanske kan uppfattas som obetydligt och extremt, men vem vet jag kanske har fel ? dem kanske får tillräckligt stimulans och rätt rörelseutslag utan att vi behöver tänka på det ?

Jorgen
2006-06-19, 20:14
I vadpressen och alla andra lyfts ju inte tårna upp dem håller sig bara fast och är därför bara en statisk träningsövning av dem musklerna.
Ja? Och det är inte bra för att?

Din uppfattning av mig som "tramsig" har bara med att göra att jag hade rätt i en slutdiskuterad(hoppas jag) "fotbollsdiskussion"
Quote: " Fotboll har väldigt lite med saken att göra. Fundera på lindansare, gymnaster, trialåkare eller liknande istället om du skall prata balans."
Jag tyckte att din post var tramsig ja (tacklingar av gymnaster), jag har inte påstått att du har varken rätt eller fel. Som jag har skrivit så är jag mycket väl medveten om att det krävs en bra balans för att bli en bra fotbollsspelare (kanske mer medveten än vad du tror), dock så är jag övertygad om att en gymnast/trialåkare/el dyl har minst lika bra balans (om inte bättre), trots att gymnasterna inte blir tacklade. Tittar man fö på italiensk fotboll så kan man undra hur det står till med balansen hos fotbollsspelarna. :D
Jag försöker inte sätta dit dig !!! OK!!??
Jag vill bara få en utvecklad diskussion om ett tidigare nästan outforskat träningsområde som kanske kan uppfattas som obetydligt och extremt, men vem vet jag kanske har fel ? dem kanske får tillräckligt stimulans och rätt rörelseutslag utan att vi behöver tänka på det ?
Nej, dito. :)
Jag anser att dom mindre musklerna får sin träning av friviktsövningar och det dagliga livet. Dom anpassar sig till den träning som begås, vilken det än må vara.

bubbe
2006-06-19, 20:15
Skulle kunna vara en intressant diskussion, även om just tå biten kanske är mestadels teoretisk, precis som att försöka diskuttera vilket som kräver mest balans och koordination, trialåkare eller fotbollsspelare......

Att få en väldigt utvecklad muskulatur i vissa muskler medans andra inte alls hänger med kan vara problemfyllt.

Ferna
2006-06-19, 20:28
Ja? Och det är inte bra för att?

därför att dem bara funkar starkt vid såna tillfällen !
min strävan är iaf att vara så mångsidig som möjligt vilket är svårt
Styrka, smidighet, kondition, koordination osv... enklaste vägen är att koncentrera sig på en av dessa och få mindre delar av dem övriga.

Ja men min poäng är att det inte går att jämföra fotbollsspelare, gymnaster och trialåkare eftersom dem alla utför olika moment med olika intensitet och förberedelse och därför har musklerna anpassat sig på ett annat sätt, det går inte mäta balanssinnet hos en fotbollsspelare och en gymnast eftersom deras balans är anpassad till vad dem gör, dem blir bra på det dem tränar den som är mångsidigast och snabbast anpassad kan således ha bäst anpassad balans.

Ferna
2006-06-19, 20:33
Nej, dito.
Jag anser att dom mindre musklerna får sin träning av friviktsövningar och det dagliga livet. Dom anpassar sig till den träning som begås, vilken det än må vara.

Ja men dem växer iofs inte, och funktionen ändras inte om dem inte tränas annat en statiskt... tänk om man bara stod upp med ryggen och aldrig lyfte då skulle ju ryggen vara anpassad till det.

Ferna
2006-06-19, 20:39
Jo Bubbe varenda muskel fyller en viktig funktion, och en av dem få jag inte riktigt har täckt ännu är dem musklerna.
Jag hoppas nån kommer på någon bra övning !
det enda jag kommer på är barfota löpning+tåhävningar(dåliga)

:thumbup:

Jorgen
2006-06-19, 20:46
Ja men dem växer iofs inte, och funktionen ändras inte om dem inte tränas annat en statiskt... tänk om man bara stod upp med ryggen och aldrig lyfte då skulle ju ryggen vara anpassad till det.
Ja, musklerna anpassar sig efter det dagliga livet (vad som nu än ingår i det), det skrev jag ju. Du får utföra dom handlingar du anser att du behöver kunna göra för att träna upp dom muskler som behövs.

Jorgen
2006-06-19, 20:46
det enda jag kommer på är barfota löpning+tåhävningar(dåliga)

:thumbup:
Varför inte i sand? Det borde ge bättre effekt.

Ferna
2006-06-19, 20:54
Åphan du är ju riktigt cool, sand det kom jag inte på själv, bra ide !.
Men det borde finnas några momentövningar...

Hur ändrar man original post förresten ?

Jorgen
2006-06-19, 20:57
Åphan du är ju riktigt cool, sand det kom jag inte på själv, bra ide !.
Men det borde finnas några momentövningar...

Hur ändrar man original post förresten ?
Arne har, ehm, "bra" koll på det där med anatomin. Han borde kunna komma på något, om det finns något. :)

Editera kan man bara göra i två minuter efter att man har postat. Klicka på http://www.kolozzeum.com/forum/images/buttons/edit.gif.
Vill du citera en post så klickar du på http://www.kolozzeum.com/forum/images/buttons/quote.gif

bubbe
2006-06-19, 21:45
Jo Bubbe varenda muskel fyller en viktig funktion, och en av dem få jag inte riktigt har täckt ännu är dem musklerna.
Jag hoppas nån kommer på någon bra övning !
det enda jag kommer på är barfota löpning+tåhävningar(dåliga)

:thumbup:

Vad jag menade var, i praktiken vad fyller styrketräning för tårna för nytta?

Jag har mycket svårt att se att starkare muskulatur för böjning av tårna ger rakare tår. Men visst för all del, jag tycker det brukar kännas av promenader barfota i lös sand vid stranden (vi har långa stränder att gå på här). Är det både flexion och extension du är ute efter? extension skulle man ju kunna göra om man lyfter viktskivor som lagts på tårna (om man inte är rädd för lite ömmande tår)

bengdoktor
2006-06-20, 10:38
Är det bara tårna eller finns det andra muskler som du är intresserad av att träna?

Jag undrar om man kan få ett mer rörligt och kontrollerat (muskulösare tveksamt) ansikte om man grimaserar mycket.. om man gör det seriöst 5-6 ggr i veckan med upplagda pass. Kunde bli ganska kul.. "idag har jag gladpass. Jag ska le 4*8" :D

jag är lite seriös, inte vad gäller ansiktspass men rörlighet och kontroll måste kunna övas upp.

z_bumbi
2006-06-20, 11:11
Brasiilska fotbollspelare är inte bra för att de har starka tår utan för att de dansar samba, testa samba barfota så får du lite av båda. (Helt seriöst)

Det finns en rad övningar för tårna/fötterna men just att räta ut tår vet jag inte riktigt vad som menas med, åt vilket håll ska de bli rakare och är det ändamålsenligt att räta ut dem?

Ferna
2006-06-20, 11:24
Vad jag menade var, i praktiken vad fyller styrketräning för tårna för nytta?

Jag har mycket svårt att se att starkare muskulatur för böjning av tårna ger rakare tår. Men visst för all del, jag tycker det brukar kännas av promenader barfota i lös sand vid stranden (vi har långa stränder att gå på här). Är det både flexion och extension du är ute efter? extension skulle man ju kunna göra om man lyfter viktskivor som lagts på tårna (om man inte är rädd för lite ömmande tår)
Bubbe, både extension och flexion

Ferna
2006-06-20, 11:27
Är det bara tårna eller finns det andra muskler som du är intresserad av att träna?

Jag undrar om man kan få ett mer rörligt och kontrollerat (muskulösare tveksamt) ansikte om man grimaserar mycket.. om man gör det seriöst 5-6 ggr i veckan med upplagda pass. Kunde bli ganska kul.. "idag har jag gladpass. Jag ska le 4*8" :D

jag är lite seriös, inte vad gäller ansiktspass men rörlighet och kontroll måste kunna övas upp.
Alla muskler jag inte tränat förrut är ja intresserad av ! =D
Men tårna verkar svårast
Jo ansiktsmusklerna ingår definitivt i dem "mindre" muskelgrupper,
vad gör du mer för övningar för ansiktet ?
jag kan en övning och den är för hakan och den får man träningsvärk av!

Ferna
2006-06-20, 11:33
Brasiilska fotbollspelare är inte bra för att de har starka tår utan för att de dansar samba, testa samba barfota så får du lite av båda. (Helt seriöst)

Det finns en rad övningar för tårna/fötterna men just att räta ut tår vet jag inte riktigt vad som menas med, åt vilket håll ska de bli rakare och är det ändamålsenligt att räta ut dem?
Enligt den danska fotexperten "Helle Gotved" så är det ändamålsenligt med raka fötter och rätt form annars påverkar viktbalansen kroppen negativt, dvs att spänningar och snedsteg uppstår lättare.
Som "Helle" sa i sin bok:" Om man ska leta efter deformeringar hos människokroppen, så titta på dem kroppsdelar som varit mest instängda." någon med krokiga fingrar ?

Salsa ? bra höftträning !?

bengdoktor
2006-06-20, 11:56
Alla muskler jag inte tränat förrut är ja intresserad av ! =D
Men tårna verkar svårast
Jo ansiktsmusklerna ingår definitivt i dem "mindre" muskelgrupper,
vad gör du mer för övningar för ansiktet ?
jag kan en övning och den är för hakan och den får man träningsvärk av!

hehe alltså jag gör inga övningar för ansiktet jag bara spånade på hur sådana kan se ut.. beskriv gärna din/a övning/ar!

Ferna
2006-06-20, 12:24
hehe, den för hakan, putar du ut läppen så långt det går och sen smile åt sidorna hårt och snabbt... du klarar definitivt inte mer än 3 minuter om du gör rätt då har du fått kramp
kanske nåt för boxare ? knockout skydd

Mr. Moose
2006-06-20, 12:59
Träning av tårna...

Inte så svårt faktiskt. Tänk efter hur de rör sig och lägg till belastning!

Knip med tårna, plocka upp stenkulor, tryck ner foten (med "curlade" tår) i sand och försök räta ut tårna så snabbt som möjligt. Knip med tårna i våt sand.

Bara ett par saker som dök upp när jag tänkte på tå-träning!

Claes

Ferna
2006-06-21, 20:51
Tackar claes ska prova