handdator

Visa fullständig version : Hantelpressar; ökning


JailBait
2006-06-19, 17:38
Hej alla kolozzeumare! Jag kör hantelpress nu och har blivit välsignad med insikten att kontakt är bättre än höga vikter! (det tar ett tag att inse fundamentala grejorna verkar det som...)
som det är nu så kör jag kontrollerade 8x3 på 29,5 kg ja vet det låter inte mkt men det är lite... skall jag öka på och köra 6-7x3 på 32 kilosarna eller skall ajg stanna kvar på 8orna tills jag klarar mer reps eller vad tycker ni?

Damien Thorne
2006-06-19, 17:44
Dumt att vänja kroppen vid en viss vikt.

Kör 32kg nästa gång. Passet efter det kan du köra på 29.5kg igen och passet efter på 32kg.

Efter nån vecka kommer du att klara fler reps på dom vikterna. Då kan du öka ett steg så att du kör varannan gång på 32 och varannan på 34.5kg.

Popeye
2006-06-19, 18:08
Sorry to burst your buble... Kontakt i all ära men det finns inget som går upp emot att flytta stora vikter om du vill bli stark.
-> Fläska på med de tyngre hantlarna

Yankeee
2006-06-19, 18:10
I hantelpress är det väl rätt omöjligt att inte använda bröstmusklerna. Bara att lasta på och trycka.

JailBait
2006-06-19, 18:14
I hantelpress är det väl rätt omöjligt att inte använda bröstmusklerna. Bara att lasta på och trycka.

som ajg upplever det så tar det med på triccar o delta när man har hantlarna i en bana längre upp så att säsga... det tar mer på pattarna när man har dom längre ner. men det är ju jag det :)

Damien Thorne
2006-06-19, 18:17
som ajg upplever det så tar det med på triccar o delta när man har hantlarna i en bana längre upp så att säsga... det tar mer på pattarna när man har dom längre ner. men det är ju jag det :)

Tänk på att pressa ner/bak axlarna mot stjärten. Då tar det bättre på bröst och mindre på framsida axlar.

Daniel Mattusch
2006-06-19, 18:46
I hantelpress är det väl rätt omöjligt att inte använda bröstmusklerna. Bara att lasta på och trycka.

Håller med, kontakt får man oavsett och jag ju mer vikt desto bättre (tycker jag).

JailBait
2006-06-19, 21:07
Dumt att vänja kroppen vid en viss vikt.

Kör 32kg nästa gång. Passet efter det kan du köra på 29.5kg igen och passet efter på 32kg.

Efter nån vecka kommer du att klara fler reps på dom vikterna. Då kan du öka ett steg så att du kör varannan gång på 32 och varannan på 34.5kg.


Har aldrig tänkt så faktiskt men det låter spännande. skall prövas!

Timme
2006-06-20, 15:14
Kontakt är töntigt och tyvärr överskattat tycker jag.

Övningarna ska utföras i en kontrolerad rörelse men endå så fort/hårt/explosivt som möjligt för bästa resultat. Det ger inte mycket att ligga och pressa mindre vikter långsamt för att få bättre "kontakt(TM)" isst det känns jobit och det "bränner" men musklerna får inte jobba lika hårt.

Kontakt suger! Det får man endå bara man använder rätt teknik och kontrollerad rörelse.

petersson
2006-06-20, 15:19
Kontakt är töntigt och tyvärr överskattat tycker jag.

Övningarna ska utföras i en kontrolerad rörelse men endå så fort/hårt/explosivt som möjligt för bästa resultat. Det ger inte mycket att ligga och pressa mindre vikter långsamt för att få bättre "kontakt(TM)" isst det känns jobit och det "bränner" men musklerna får inte jobba lika hårt.

Kontakt suger! Det får man endå bara man använder rätt teknik och kontrollerad rörelse.

Exakt tar man i allt man har i en ok rörelse kommer kontakten automatiskt :) träningsvärken också :)

Sällen
2006-06-20, 15:36
tänk på att föra hantlarna in mot mitten i när du pressar så ta det på bröstet hela rörelselängden.

Clyde
2006-06-20, 16:01
Min bestämda åsikt när det gäller hantelpressar är: Går man inte ner djupt med hantlarna till max sträck, så kan man lika gärna träna bänkpress istället. Är det inte för att man vill variera sig från bänkpressen så ser iaf inte jag någon anledning att pressa med kanske 30-40 kg mindre, och det med ungefär samma rörelselängd som bänkpress med stång.

Timme
2006-06-20, 17:08
Exakt tar man i allt man har i en ok rörelse kommer kontakten automatiskt :) träningsvärken också :)

Precis! Jag körde hantelpressar idag :) Tog i utav bara tusan med full rörelse längd (riktigt djupt alltså) jag försökte förflytta vikten så fort som möjligt och jag kommer få en skön värk imorgon. Det känndes redigt gutt i brösten direkt efter setet.

Timme
2006-06-20, 17:11
Min bestämda åsikt när det gäller hantelpressar är: Går man inte ner djupt med hantlarna till max sträck, så kan man lika gärna träna bänkpress istället. Är det inte för att man vill variera sig från bänkpressen så ser iaf inte jag någon anledning att pressa med kanske 30-40 kg mindre, och det med ungefär samma rörelselängd som bänkpress med stång.


Jo det ligger mycket i det men man får tänka på att det också är tekniskt svårare att utföra en hantelpress än en bänkpress öven om man inte går djupt med hantalrna. Hantelpress är nog egentligen en bättre övning men bänkpress är bättre som styrkemätare. Fast vore det inte heftigt med typ VM i hantelpress? :D Ronnie hade inte gjort bort sig helt med sina snabba reps på 90kg hantlarna.

Timme
2006-06-20, 17:16
shit jag stavar som en kratta. Jag har nog dyslexi trots allt :D

hahavaffan
2006-06-20, 17:22
shit jag stavar som en kratta. Jag har nog dyslexi trots allt :D:D

userfriendly
2006-06-20, 17:33
man kan ha bra kontakt fast man gör fem reps *rolleyes*

Daniel-san
2006-06-20, 17:42
Kanske ämne för en separat tråd, men är det någon som kan förklara "kontakt" för mig?

krellik
2006-06-20, 17:45
Kanske ämne för en separat tråd, men är det någon som kan förklara "kontakt" för mig?


Min definition: Muskel-hjärna kontakt. Man känner att "rätt" muskel är den som arbetar genom hela rörelsen... Kombinerat med lite pump..;)

Överskattat som nämts.. Jag uppskattar "kontakt" i vissa övningar som stångrodd tex...

Daniel-san
2006-06-20, 18:23
Krellik: Syftar du med muskel-hjärna kontakt på den neuronala motoriska aspekten eller en mer fokal sensorisk sensation? Förutsatt att belastningsbanan för avsedd muskel inte är vad som avses alltså.

krellik
2006-06-20, 18:52
Krellik: Syftar du med muskel-hjärna kontakt på den neuronala motoriska aspekten eller en mer fokal sensorisk sensation? Förutsatt att belastningsbanan för avsedd muskel inte är vad som avses alltså.

Jag förstod några ord vad du sa.

Men inte många.

Daniel-san
2006-06-20, 19:00
Jag förstod några ord vad du sa.

Men inte många.

Sorry Krellik, det var min avsikt att låta överdrivet invecklad för att knåpa ihop en retorisk fråga. Mitt syfte var att hålla med dig om att muskelkontakt faktiskt är något överskattat, om inte t o m obefintligt, och jag skulle gissa att de allra flesta som håller på och tjatar om det inte har någon vettig fysiologisk teori bakom sig. Folk som lyckats bygga upp musklerna tycks alltid på något oförklarligt sätt ha hittat denna "kontakt", där både biomekanik och nekromekanik faller till föga. Vi tar fram bullshit-stämpeln tycker jag. *bs*
:)

JailBait
2006-06-21, 08:36
det är härligt när avsedd muskel arbetar i övningarna... ibland så får man på en jävla pump så man känner att man bara kan köra på... oförglömliga stunder.. önskar det kändes så varje gång! det som känns i hantelpressen för just mig är att jag vill inte jobba så mkt med armarna utan mera med bröstmuskulaturen, så det riktigt bränner i pattarna...

Sinew
2006-06-21, 12:49
tänk på att föra hantlarna in mot mitten i när du pressar så ta det på bröstet hela rörelselängden.

Hur menar du då? Ska man inte försöka hålla underarmarna lodräta mot golvet i hantelpress?

Timme
2006-06-21, 13:44
Hur menar du då? Ska man inte försöka hålla underarmarna lodräta mot golvet i hantelpress?

Jo det ska man...

Timme
2006-06-21, 13:45
Visst har jag en cool avatar! :D

Sinew
2006-06-21, 14:25
Jo det ska man...

Vad menar Sällen då?

Sniggel
2006-06-21, 14:37
Sorry Krellik, det var min avsikt att låta överdrivet invecklad för att knåpa ihop en retorisk fråga. Mitt syfte var att hålla med dig om att muskelkontakt faktiskt är något överskattat, om inte t o m obefintligt, och jag skulle gissa att de allra flesta som håller på och tjatar om det inte har någon vettig fysiologisk teori bakom sig. Folk som lyckats bygga upp musklerna tycks alltid på något oförklarligt sätt ha hittat denna "kontakt", där både biomekanik och nekromekanik faller till föga. Vi tar fram bullshit-stämpeln tycker jag. *bs*
:)

Uppfattat det som att "kontakt" är en sensorisk upplevelse man får i mer eller mindre grad när en muskel jobbar, ju större sensorisk upplevelse, ju mer "kontakt".
Jag har ingen egen åsikt om det är något man bör eftersträva eller inte. Generellt för styrka och tillväxt tror jag på tung belastning på muskeln/erna över en viss tidsperiod som repeteras på olika sätt (set/reps).

Förresten, nekromekanik? :D (menade du neuromekanik?)

Sniggel
2006-06-21, 14:40
Vad menar Sällen då?

Tror han menar att man ska svanka med hela kroppen (spänna magen för att inte trilla ihop) så att när man lyfter lodrätt upp från marken så har man en vinkel i axelleden som gör att man kopplar in bröst mer än om man står spikrakt.

edit: kom ihåg sällens inlägg fel...