handdator

Visa fullständig version : Skaffa jobb?


trasan
2006-06-19, 16:48
Hur f*n bär man sig åt för att få sig ett jobb efter gymnasiet. Jag har ringt runt och frågat, jag har letat och jag har frågat mina nära och kära. DET FINNS TYDLINGEN INGA JOBB! Hur bar ni er åt?

Och nej jag vill inte jobba som telefonförsäljare :D

Allan
2006-06-19, 16:48
Vad kan du? Var bor du?


allan

tossefar
2006-06-19, 16:50
Är du bra på något? Gör det.

Jag fick jobb direkt efter gymnasiet. Jag behövde inte ens söka, de frågade mig.

hum
2006-06-19, 16:50
Läs nyheterna, det finns fler jobb än nånsin! (nästan)


Jag sökte kanske 20 jobb efter gymnasiet, fick komma på intervju till 5 och fick ett av dom.

Liten Men Fet
2006-06-19, 16:54
Kan vara svårt om du inte har gått något yrkesinriktat för rent krast kan man ju inget som inte andra kan.
Är du nöjd med att sitta i kassan på ica eller motsv så går det nog att hitta jobb.
Annars skulle jag rekommendera KY-utbildning på 1-2 år, det kan man få bra jobb på. Men det var kanske inte svaren du letade efter.

Annat tips är att kolla med bemanningsföretag för industrier, det är oftast hyfsade jobb med hyfsad lön.

mini
2006-06-19, 16:55
Läs annonser på nätet och i tidningar. Gå in på företags hemsidor och se om de söker personal.
Gör en oemotståndlig, proffsig, intressant ansökan.
Prata med folk. Mostrars kusiner, polarens päron, gamla klasskompisar på stan. Skaffa kontakter.
Ligg i. Det tar tid att söka jobb. Och ge inte upp.

ArooN
2006-06-19, 17:01
Hade praktik på fem olika firmor under min 3 åriga utbildning fyra av de ringde när jag slutade skolan, jobbar på en av de idag.
Vad har du för utbildning?

andreas

Arnesson
2006-06-19, 17:02
Ut till företag och presentera dig/lämna CV.

mela
2006-06-19, 17:08
volvo lastvagnar :thumbup:

Mattiasbiff
2006-06-19, 17:37
ICA finns finns över hela landet ungefär och anställer folk hela tiden...

http://www.ica.se/FrontServlet?s=om_ica&state=ica_lediga_jobb&showMenu=om_ica_3_3

Denstillasittande
2006-06-19, 17:52
Jag jobbar på en trädgårdfirma och vad jag har hört så finns det massord med jobb inom det just nu.

trasan
2006-06-19, 18:01
Oj tack för alla tips. Mitt problem är att jag gått Teknik, inrikiktning civilingengör, alltså inte en yrkesförberedande linje. Men jag antar att jag får ligga i, tänkerk kolla runt om vaktmästar/fastighetsskötarjobb i linköping :devil:

mangemani
2006-06-19, 18:09
kontakter.
ställen som AF är bara hopplösa fall.
kontakter eller ut och sök.släng iväg arbetsansökan åt flera håll istället för att koncentrera dej på 1 företag.
att ringa runt har inte lika stark effekt som att åka dit och presentera sej själv samt överlämna sina papper.

Liten Men Fet
2006-06-19, 19:33
Oj tack för alla tips. Mitt problem är att jag gått Teknik, inrikiktning civilingengör, alltså inte en yrkesförberedande linje. Men jag antar att jag får ligga i, tänkerk kolla runt om vaktmästar/fastighetsskötarjobb i linköping :devil:

Du bor ju i en ganska stor stad så det borde finnas, min brorsa jobbade för PEMA (bemanningsföretag) och han hade många kompisar som jobbade för manpower. Så kolla med dom om dom har något.

jakke
2006-06-19, 19:39
Vården har alltid plats för en arbetsvillig kille!!!

swiftin
2006-06-19, 19:46
Jag skulle trycka upp en mängd meritförteckningar och börja dela ut. Sedan verkar det behövas en del inom bemanningsföretagen i dessa tider! Manpower?

Bartman
2006-06-19, 20:10
Testa att ringa till entreprenad firmer dom brukar ha mycket att göra på sommaren. Annars brukar Servum söka folk lite då och då men det kanske inte är så kul att jobba som städare men det är bättre än att vara arbetslös.

johnnytex
2006-06-19, 20:38
Vården har alltid plats för en arbetsvillig kille!!!

WORD!

Det var faktiskt efter en nästan identisk post av Jakke i en liknade tråd som jag sökte inom vården och nu jobbar jag inom äldreomsorgen. Tack Jakke. Summan av kardemunnan är alltså sök inom vården om du tror du kan trivas med ett sådant jobb för där behövs folk.

hammer95
2006-06-19, 20:54
Vem behöver jobba*rolleyes*

_luleå_
2006-06-19, 20:55
kontakter, kolla om du känner nån inom industrin.. grymmt bra betalt, tycker jag. ligger på ca 20000-21000 före skatt som sommarjobbare..

JAM
2006-06-19, 21:27
Hur f*n bär man sig åt för att få sig ett jobb efter gymnasiet. Jag har ringt runt och frågat, jag har letat och jag har frågat mina nära och kära. DET FINNS TYDLINGEN INGA JOBB! Hur bar ni er åt?

Och nej jag vill inte jobba som telefonförsäljare :D
Konstigt att ingen har föreslagit alternativet "läsa vidare".

Att det överhuvudtaget finns en inriktning med namnet "inrikiktning civilingengör" verkar ju lysande! Att du dessutom gått den gör ju att dina förutsättningar borde vara ganska bra? Men du kanske inte är sugen på att plugga?

trasan
2006-06-19, 21:44
Konstigt att ingen har föreslagit alternativet "läsa vidare".

Att det överhuvudtaget finns en inriktning med namnet "inrikiktning civilingengör" verkar ju lysande! Att du dessutom gått den gör ju att dina förutsättningar borde vara ganska bra? Men du kanske inte är sugen på att plugga?

Nej fysatan! Vill inte plugga på flera år.. Funderar på att åka o jobb på nån båt i höst. Typ ner till Afrika eller något liknande. Kan man vända sig till AMF för mer info ang sådana jobb?

krok
2006-06-19, 21:58
gör lumpen > sök utlandstjänst i afghanistan;)

Hades
2006-06-20, 06:44
Om du kan tänka dig att flytta (inom Sverige eller utomlands) så ökar dina chanser att få jobb hundrafaldigt.

Det finns t ex MASSOR datajobb på Irland som inte kräver utbildning.

grisbil3n
2006-06-20, 08:16
Ta truckkort privat sen har du jobb på lager garanterat.

Angel
2006-06-20, 10:35
WORD!

Det var faktiskt efter en nästan identisk post av Jakke i en liknade tråd som jag sökte inom vården och nu jobbar jag inom äldreomsorgen. Tack Jakke. Summan av kardemunnan är alltså sök inom vården om du tror du kan trivas med ett sådant jobb för där behövs folk.


I like!! Mer killar i vården, vi sköterskor måste ju ha nått att titta på för sjutton...

johnnytex
2006-06-21, 12:11
I like!! Mer killar i vården, vi sköterskor måste ju ha nått att titta på för sjutton...

Där har du faktiskt en annan bra anledning till att söka inom vården, trasan, det finns massor av läckra kvinnor i personalen :naughty:

Och för och anta en lite mer seriüs approach så är det faktiskt mycket skönare att jobba där den största andelen av personalen är kvinnor - det är ett mycket mysigare och vänligare "klimat" då.

Loke
2006-06-21, 12:48
Ta truckkort privat sen har du jobb på lager garanterat.

Jag har funderat på det. Kan du lite kort förklara hur det går till? Vart "kör man upp" och sånt?

Pepparkakssmurfen
2006-06-21, 12:52
Jag har funderat på det. Kan du lite kort förklara hur det går till? Vart "kör man upp" och sånt?


t.ex:
www.bt-svenska.com/sv/Services/DriverTraining/Courses/Kurskatalog.htm

Loke
2006-06-21, 12:55
t.ex:
www.bt-svenska.com/sv/Services/DriverTraining/Courses/Kurskatalog.htm

Tackar!

babbett
2006-06-21, 19:13
Oj tack för alla tips. Mitt problem är att jag gått Teknik, inrikiktning civilingengör, alltså inte en yrkesförberedande linje. Men jag antar att jag får ligga i, tänkerk kolla runt om vaktmästar/fastighetsskötarjobb i linköping :devil:

Utbilda dig mera...till något som ger dig ett BRA jobb *tipsar*

NiXPhoenix
2006-06-21, 19:27
Utbilda dig mera...till något som ger dig ett BRA jobb *tipsar*


Han kanske är trött på plugget efter att ha suttit där i tolv år. Kan vara bra med ett uppehåll för att sen komma tillbaka med nya krafter. Håller dock självklart med dig om att vidare studier är viktigt om man vill komma vidare nånstans.

babbett
2006-06-21, 19:32
Han kanske är trött på plugget efter att ha suttit där i tolv år. Kan vara bra med ett uppehåll för att sen komma tillbaka med nya krafter. Håller dock självklart med dig om att vidare studier är viktigt om man vill komma vidare nånstans.

Trött kan man vara efter att man kämpat upp och fram!

grisbil3n
2006-06-21, 23:07
Jag har funderat på det. Kan du lite kort förklara hur det går till? Vart "kör man upp" och sånt?

Du tar kontakt med ett företag som utfärdar truckkort. I praktiken så ger du dom ett par tusen och dom ger dig ett truckkort.

formula4shape
2006-06-21, 23:20
Vem behöver jobba*rolleyes*

Förhoppningsvis du när jag röstar blått i valet.

Är du miljonär å andra sidan så är jag avis :D

Pepparkakssmurfen
2006-06-21, 23:23
Har du surfat in på http://platsbanken.ams.se/ ?

chidde
2006-06-21, 23:54
det är en fördel att vara inskriven i arbetsförmedlingen, faktiskt!

fixa en (läs rätt) praktikplats genom ams, stå ut i 8 veckor
har du inte fått nåt jobb där så har du åtminstone en grej till att skriva in på ditt CV och en referensperson

det ska såklart vara en praktikplats där du kan tänka dig att jobba efteråt, och där dem kan tänka sig att anställa nån
det är alltså inte lönt att söka plats på nåt enmansföretag, eller en godisaffär som går runt på två anställda
viktigast på en praktikplats är att du ska tåla skit, och visa engagemang samtidigt. klarar du det är du så gott som anställd

jag kan säga att jag själv har haft väldigt svårt med jobbsökandet, jag kände aldrig någon som kände de rätta människorna och söka jobb på egen hand är jättesvårt. man hör att folk omkring får jobb hejvilt hur lätt som helst och det är frustrerande, sen frågar man hur dem fick jobbet och så säger dem: "ja, farsan kände han/hon/den, det... blablabla"

skriva en ansökan, gå ut och lämna den och visa ett sött ansikte räcker tyvärr inte, klart att det väger mer än dem som inte gör det men det är många andra som gör likadant så det är inte nåt som sticker ut speciellt mycket idag imho

lycka till :whipped:

Diana
2006-06-22, 10:54
Det min förra (och många andra) chefer belönade var arbetssökande som kom in till arbetsplatsen skakade hand, presenterade sej och gjorde att BRA intryck(lämna cv), medans dem som ringde/faxade in cv och tjattrade ett par ord på telefonen oftast aldrig ens fick en chans...
tips! =)
Där har du faktiskt en annan bra anledning till att söka inom vården, trasan, det finns massor av läckra kvinnor i personalen :naughty:

Och för och anta en lite mer seriüs approach så är det faktiskt mycket skönare att jobba där den största andelen av personalen är kvinnor - det är ett mycket mysigare och vänligare "klimat" då.
Hehehe om du bara visste hur fel du har där :MrT: :D oftast förekommer lååångt mkt mer skitsnack, backstabbing och allmänt kärringbeteende på dam-dominerande arbetsplatser. Män är mer rättfram, ärliga och säger som det är. men iofs är man ensam kille på en dam dominerande arbetsplats är det ju helt klart annat :naughty: som att slänga in en vilsen strippa i ett fängelse.. på min förra arbplats iaf :D

Micke A
2006-06-22, 11:03
Vet inte hur hög din utbildning med "inriktning civ ing" är, men om du är civ ing så sök jobb på något av de större företagen som Ericsson, SonyEricsson eller ABB. Där tar man in nyexade.
Självklart måste du ha en slagkraftig ansökan som märks i mängden.

Diana
2006-06-22, 11:09
Jag rekommenderar kassörska.

aliquis
2006-06-22, 11:13
Stod i metro eller något att det fanns fler jobb än på 16 år? ;/

petersson
2006-06-22, 11:42
ring till alla skolor i närheten och skriv upp dig på vikarielistan