handdator

Visa fullständig version : Vad händer med allt protte


AciDBL00D
2002-12-16, 22:45
Man skall ju käka massor med protein när man tränar men jag snackade med en polare som påstod att kroppen inte kan ta upp alls så mycket som jag äter och det är inte speciellt mycket.

Kan någon förklara?

Petrus
2002-12-17, 05:06
Kanske ska be din polare förklara sitt argument istället, för jag då fan inte det! :D

Vänligen,,,
Petrus

Jarod
2002-12-17, 07:07
Det kroppen inte använder som "byggstenar" använder den som energi!

Mvh *morgontrött med tvätt-tid* :(

Sverker
2002-12-17, 07:44
Allt protein du äter tar kroppen upp i princip. Mer än 80 % för mer svårnedbrytbart vegetabiliskt upp till nästan 100 % för äggvita och vassleprotein.
Därefter kommer den balansgång som vi alla balanserar på.
Det gäller ju att alltid ha alla aminosyrorna tillgängliga för att byggas in i musklerna, hela tiden. Vem vet när biceps vill växa :)

Alltså äter vi alla ett överskott av protein för att garantera att det finns byggstenar.

Av de aminosyror som blir över, omvandlar levern till glukos, på ett eller annat sett. Ett överskott av protein blir alltså energi som teoretiskt kan sätta sig om midjan.
Det är på inget sett farligt att äta protein. Dricker man mycket vatten klarar njurarna lätt av att utsöndra ammoniaken ( i form av urea ) som bildas när protein bryts ned till energi.

Hur mycket protein som behövs är upp till var och en efter egna erfarenheter. Vissa behöver mer andra mindre.

Världhälsoorganisationen säger 0.6 - 0.8 g protein / kg kroppsvikt för vuxna.
Jag själv äter ca 2 g / kg kroppsvikt och andra äter kanske 3 - 4 g / kg.