handdator

Visa fullständig version : kondition före frukost under bulk?


cactus
2006-06-19, 14:05
Jag är 190cm lång och väger 75 kilo. Med andra ord är jag lång och smal, för smal.

Jag styrketränar ~5ggr i veckan med mål att öka min vikt i muskelmassa. Jag äter ganska mycket, så jag börjar bli orolig för att jag ska bli "mjuk". Jag har därför börjat motionera mera för att bränna fett.

Den bästa tidpunkten för fettförbränning sägs ju vara på morgonen innan frukost. Det jag undrar är om det kan ha någon negativ inverkan på min träning/viktökning? Finns det risk för muskelnedbrytning osv om ex joggar/cyklar innan frukost?

Verni
2006-06-19, 14:09
Den bästa tidpunkten för fettförbränning sägs ju vara på morgonen innan frukost.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1515390&postcount=12


Det jag undrar är om det kan ha någon negativ inverkan på min träning/viktökning? Finns det risk för muskelnedbrytning osv om ex joggar/cyklar innan frukost?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=978601&postcount=2

cactus
2006-06-19, 14:22
Tack.

Första länken:

Så det är bara BS att man ska motionera innan frukost då? Eftersom det ändå "jämnar ut" sig under dagen. Hur ska jag bränna fett då ? Jag kan ju inte ligga på ett energiunderskott, eftersom jag försöker gå upp i vikt.

Andra länken:

Det är alltså ingen fara att motionera på morgonen om man äter efteråt?

Verni
2006-06-19, 14:34
Så det är bara BS att man ska motionera innan frukost då? Eftersom det ändå "jämnar ut" sig under dagen. Hur ska jag bränna fett då ? Jag kan ju inte ligga på ett energiunderskott, eftersom jag försöker gå upp i vikt.

Gå upp i muskler och ner i fettvikt?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=54632

Det är alltså ingen fara att motionera på morgonen om man äter efteråt?
Precis, det är dygnsbalansen som är viktigast, Högintensiv träning innan frukost förbrukar visserligen protein som energikälla, men då minskar också proteinnedbrytningen resten av dagen.

King Grub
2006-06-19, 14:43
Så det är bara BS att man ska motionera innan frukost då? Eftersom det ändå "jämnar ut" sig under dagen. Hur ska jag bränna fett då ? Jag kan ju inte ligga på ett energiunderskott, eftersom jag försöker gå upp i vikt.

På ett energiöverskott kan du inte minska din fettvikt. Visst förbränner du fett även vid energiöverskott, men äter man mer än man gör av med, kommer fettbalansen att vara positiv över mätperioden. Det är omöjligt att minska sin fettvikt om man inte åstadkommer ett energiunderskott. Fettinlagringen är större än fettförbränningen vid överskott.

cactus
2006-06-20, 16:16
Med andra ord så är i princip det enda sättet för en ökad muskelmassa och minskad fettmassa att först bulka och sedan deffa ?

Kanske vore det absolut bästa att hela tiden variera. Låt säga 3mån bulk följt av 2 veckor deff osv... Hade det fungerat?

gondie
2006-06-20, 16:26
Med andra ord så är i princip det enda sättet för en ökad muskelmassa och minskad fettmassa att först bulka och sedan deffa ?

Kanske vore det absolut bästa att hela tiden variera. Låt säga 3mån bulk följt av 2 veckor deff osv... Hade det fungerat?

på två veckors deff så går du inte ner 3 månaders bulk. Jag tycker att man bulkar till den nivå där man tycker att man inte vill bli fetare, sen kan ma ju ta en deff.

sanoj
2006-06-20, 16:27
Med andra ord så är i princip det enda sättet för en ökad muskelmassa och minskad fettmassa att först bulka och sedan deffa ?

Kanske vore det absolut bästa att hela tiden variera. Låt säga 3mån bulk följt av 2 veckor deff osv... Hade det fungerat?

Tror nog du toskar på det i längden, du skulle ju dock kunna bulka väldigt långsamt så du lägger på dig så lite fett som möjligt men ändå lite muskler.

cactus
2006-06-22, 09:52
Ja, okej.

Jag antar att jag får bulka till önskad muskelmassa och sedan deffa bort ev. fett.

Hur fort är rimligt att öka i muskelmassa? Jag har gått up 6 kilo på 2 år. Är detta delvis fett eller?

King Grub
2006-06-22, 09:53
Vem kan svara på vad din viktökning består av? :)

Det är dock en rimlig viktökning för att kunna bestå till största delen av muskler.