handdator

Visa fullständig version : missfärgade tänder-varför?


apa_ola
2006-06-19, 12:11
jag är i 20-år åldern. Snusar, dricker (knappt, iaf inte rödvin), eller röker inte. Borstar tänderna två ggr om dagen, tandtråd en gång/dag kanske. Har upptäckt att jag har blivit mörkare på undre tandraden, typ i springorna mellan tänderna (nej, det är inte mat som sitter där;) ). Finns bara på undre tandraden, inte över hela tänderna utan där de möts, och bara framtänderna också.

Varför har det blivit så? Hur blir man av med det?

Kan det bero på kosttillskotten? Protein och druvsocker. Eller några kryddor? Använder mycket curry och paprikapulver...

edir: inget kaffe heller...

Juliette
2006-06-19, 12:14
jag är i 20-år åldern. Snusar, dricker (knappt, iaf inte rödvin), eller röker inte. Borstar tänderna två ggr om dagen, tandtråd en gång/dag kanske. Har upptäckt att jag har blivit mörkare på undre tandraden, typ i springorna mellan tänderna (nej, det är inte mat som sitter där;) ). Finns bara på undre tandraden, inte över hela tänderna utan där de möts, och bara framtänderna också.

Varför har det blivit så? Hur blir man av med det?

Kan det bero på kosttillskotten? Protein och druvsocker. Eller några kryddor? Använder mycket curry och paprikapulver...

edir: inget kaffe heller...

Låter som tandsten?

Tas bort hos tandhygenist eller tandläkare i såfall :)

apa_ola
2006-06-19, 12:16
Låter som tandsten?

Tas bort hos tandhygenist eller tandläkare i såfall :)

vafalls! Ska man få det när man är tjugo?

Juliette
2006-06-19, 12:18
vafalls! Ska man få det när man är tjugo?

kan man få även när man är barn :)

King Grub
2006-06-19, 12:26
vafalls! Ska man få det när man är tjugo?

Har inget med åldern att göra. Det har med saliven att göra.

http://www.ftv.sll.se/templates/page.aspx?page_id=413

ilikeu
2006-06-19, 12:36
jag fick likadant, men tandläkarn sa att det var för att man åt/drack saker med för mycket färgämnen,sötningsmedel, eller så kan det vara för att ditt saliv är för stark för din mun.

King Grub
2006-06-19, 14:15
jag fick likadant, men tandläkarn sa att det var för att man åt/drack saker med för mycket färgämnen,sötningsmedel, eller så kan det vara för att ditt saliv är för stark för din mun.

Sade tandläkaren vilka sötningsmedel som missfärgar tänderna...?

ilikeu
2006-06-19, 14:20
han sa bara att funlight var en vanlig produkt som leder till missfärgade tänder. så det är väl sån sötningsmedel och färgämnen. (i för höga doser)

ska fråga mer angående det på nästa besök.

keffat_liv
2006-06-19, 14:21
tänderna missfärgas med tiden

King Grub
2006-06-19, 14:31
han sa bara att funlight var en vanlig produkt som leder till missfärgade tänder. så det är väl sån sötningsmedel och färgämnen. (i för höga doser)

Han svamlade.

ilikeu
2006-06-19, 14:37
jooo, men jag tror mera på att det kan va färgämnena som missfärgar tänderna.

King Grub
2006-06-19, 14:41
Ja, men säger han sötningsmedlen (aspartam och acesulfam-k i Fun Light), vilket du skrev, sprider han felaktig information.

ilikeu
2006-06-19, 14:43
joo exakt..

Srednq
2006-06-19, 16:06
borsta tänderna med denivit-tandkrämen några veckor så blir de bättre. hade samma sak. och drick inte så mycket cola. testa genomskinlig läsk.

finns crystal pepsi fortfarande?

apa_ola
2006-06-19, 16:47
Har inget med åldern att göra. Det har med saliven att göra.

http://www.ftv.sll.se/templates/page.aspx?page_id=413

Ok, vet du även om det med saliven lätt kan framkalla afte? Får det lite för ofta tycker jag.

Är det bråttom att ta bort det? Antar att det är ganska lång tid till nästa tandläkarbesök för mig...Borde jag boka tid med en gång?

work_hunter
2006-06-19, 17:37
Ja, men säger han sötningsmedlen (aspartam och acesulfam-k i Fun Light), vilket du skrev, sprider han felaktig information.

Bidrar inte aspartam till missfärgade tänder?

Spannmål
2006-06-19, 18:24
lol, varför måste alla på detta forum ha ett JA eller NEJ svar innan de nöjer sig? Har man helt tappat förmågan att läsa...