handdator

Visa fullständig version : S har flest höginkomsttagare bland sina riksdagskandidater


Nitrometan
2006-06-19, 10:40
Nu kommer det här problemet med arbetarklassen igen. Fick inget riktigt bra svar förut.

S säger ju att de är ett arbetarparti.

Men sen har de fler höginkomsttagare (400000+ per år) bland sina riksdagskandidater än de andra partierna. What's up with dat?

Ska man inte vara som de man representerar? Man ska väl inte leva ett annat liv än sina väljare?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2390&a=553661

Fyra av tio s-kandidater i riksdagsvalet tjänar mer än 400.000 kronor om året.

Inget annat riksdagsparti har en så hög andel högavlönade bland sina kandidater, visar en undersökning som Statistiska centralbyrån (SCB) gjort för SR.

S är också det parti som har minst andel låginkomsttagare bland sina riksdagskandidater. Knappt två av tio tjänar 200.000 kronor eller lägre om året, visar SCB-studien.

Lite annat för kandidaterna till kommunalvalen.
När det gäller kandidaterna till kommunalfullmäktige runt om i landet är bilden mer splittrad. Återigen har s lägst andel låginkomsttagare, men när det gäller höga inkomster är det moderaterna som toppar statistiken.

christian
2006-06-19, 10:57
Tvärt emot sina väljare...


Arbetslösheten störst för s-väljarna
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=546567

jwzrd
2006-06-19, 11:00
Nu kommer det här problemet med arbetarklassen igen. Fick inget riktigt bra svar förut.

S säger ju att de är ett arbetarparti.

Men sen har de fler höginkomsttagare (400000+ per år) bland sina riksdagskandidater än de andra partierna. What's up with dat?

Ska man inte vara som de man representerar? Man ska väl inte leva ett annat liv än sina väljare?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2390&a=553661





Lite annat för kandidaterna till kommunalvalen.

Men snälla Nitro, på vad sätt står "S är ett arbetarparti" i konflikt med "S har flest riksdagsledamöter som är höginkomsttagare"?

M utger sig numer för att vara ett arbetarparti och mig veterligen tjänar M-röstare, åtminstone traditionellt, ganska mycket mer än S-röstare. Med din egen logik betyder det, givetvis förusatt att mitt påstående fortfarande stämmer, att M inte får kalla sig för ett arbetarparti. What's up wit' dat?

christian
2006-06-19, 11:07
Men snälla Nitro, på vad sätt står "S är ett arbetarparti" i konflikt med "S har flest riksdagsledamöter som är höginkomsttagare"?

M utger sig numer för att vara ett arbetarparti och mig veterligen tjänar M-röstare, åtminstone traditionellt, ganska mycket mer än S-röstare. Med din egen logik betyder det, givetvis förusatt att mitt påstående fortfarande stämmer, att M inte får kalla sig för ett arbetarparti. What's up wit' dat?

Det stämmer åtminstone rätt väl med mitt inlägg... =)

Nitrometan
2006-06-19, 11:18
Men snälla Nitro, på vad sätt står "S är ett arbetarparti" i konflikt med "S har flest riksdagsledamöter som är höginkomsttagare"?
Är jag snäll? Jag vet inte. Jag frågar ju?

Jag tänkte mest på att arbetare representerar arbetare... Lika tycker lika liksom.

Det kan vara svårt att sätta sig in i hur ens väljare skulle uppleva en viss situation som uppstår som en konsekvens av ens beslut.

De väljs ju till riksdagen för att representera sina väljare och deras åsikter. Representativ demokrati kallas det ju.

Jag lyssnade t.ex. på riksdagsdebatten i förra veckan om kampsportsregleringen. Där var skrämmande många inte insatta i vad de skulle besluta om.

M utger sig numer för att vara ett arbetarparti och mig veterligen tjänar M-röstare, åtminstone traditionellt, ganska mycket mer än S-röstare. Med din egen logik betyder det, givetvis förusatt att mitt påstående fortfarande stämmer, att M inte får kalla sig för ett arbetarparti. What's up wit' dat?
Har jag sagt nåt om M:s hyckleri? Just nu diskuterar jag den sittande regeringen och dess hyckleri... :)

Om man ska se till den undersökingen som är jag refererade till ovan så verkar de ha fel väljare båda två.

MasterChief
2006-06-19, 11:26
Man ska alltid granska makten men vad jag vet så accepterar väl sossarna ganska höga löner. Bara man betalar sin skatt så är det grönt.

Däremot är det andra tvivelaktiga beteenden som våra ledande politiker roar sig med:

http://socialdemokrati.se/

Allan
2006-06-19, 11:29
De har flest låginkomsttagare också....


allan

Nitrometan
2006-06-19, 11:31
De har flest låginkomsttagare också....


allan
Nej. Studien av SCB säger:
S är också det parti som har minst andel låginkomsttagare bland sina riksdagskandidater. Knappt två av tio tjänar 200.000 kronor eller lägre om året, visar SCB-studien.

jwzrd
2006-06-19, 11:59
Nej. Studien av SCB säger:

Men du får väl ändå skilja riksdagsledamöter från alla andra? Din statisik gäller just riksdagsledamöterna. Ditt resonemang i övrigt är sen mycket svagt, det fattas minst en böjdräkt för att få upp vikten av din koppling mellan S' namn och inkomsten för dess riksdagsledamöter.

Det är ofta S-människor med hög lön ifrågasätts och jag undrar varför. Finns det i S' partiprogram att en sann socialdemokrat är en som tjänar lite eller inga pengar alls?

christian
2006-06-19, 12:10
Men du får väl ändå skilja riksdagsledamöter från alla andra? Din statisik gäller just riksdagsledamöterna. Ditt resonemang i övrigt är sen mycket svagt, det fattas minst en böjdräkt för att få upp vikten av din koppling mellan S' namn och inkomsten för dess riksdagsledamöter.

Det är ofta S-människor med hög lön ifrågasätts och jag undrar varför. Finns det i S' partiprogram att en sann socialdemokrat är en som tjänar lite eller inga pengar alls?

Nej, men om man (alltid?) går till val på välfärd till alla, minskade klyftor, sociala skyddsnät, bu för borgare, osv, etc, så är det lite komiskt. Tycker du inte?

jwzrd
2006-06-19, 12:11
Nej, men om man (alltid?) går till val på välfärd till alla, minskade klyftor, sociala skyddsnät, bu för borgare, osv, etc, så är det lite komiskt. Tycker du inte?

Nej, berätta varför!

christian
2006-06-19, 12:13
Nej, berätta varför!

Har du aldrig fått bevisa något innan du genomfört det? För att prova din tes, eller helt enkelt för att föregå med gott exempel?

gosh
2006-06-19, 12:20
"Hur kan du som köpt en villa för sex miljoner veta hur vanligt folk har det?" (http://sv.wikiquote.org/wiki/G%C3%B6ran_Persson#.C3.96vriga_citat)

Göran Persson till moderatledaren Bo Lundgren i valrörelsen 2002

Det är nog en hel del som inte riktigt förstår vad sossar håller på med nu förtiden förutom att försvara sin egen makt.

jwzrd
2006-06-19, 12:20
Har du aldrig fått bevisa något innan du genomfört det? För att prova din tes, eller helt enkelt för att föregå med gott exempel?

Men på vad sätt är det att föregå med gott exempel att ha en låg lön? Det skulle ju betyda att det vore optimalt att vara arbetslös och bidragsberoende, eller hur?

christian
2006-06-19, 13:00
Men på vad sätt är det att föregå med gott exempel att ha en låg lön? Det skulle ju betyda att det vore optimalt att vara arbetslös och bidragsberoende, eller hur?

Inte så mycket den låga/höga lönen jag menar, utan mer de stora skillnaderna mellan de som röstar och de som blir framröstade.

O så lyckades de fråm fram det också, pajkasting for teh win :hbang:
Är det inte ett problem för er att era politikers inkomst står så långt ifrån era väljare?

- Vår politik är det som är det centrala i en valrörelse, inte enskilda personer. Samtidigt ska man också komma ihåg att hade de här siffrorna utgått från inkomst av tjänst. Tittar man på inkomst av kapital skulle nog m leda ligan, säger Håkan Juholt till SvD.se.

jwzrd
2006-06-19, 13:03
Inte så mycket den låga/höga lönen jag menar, utan mer de stora skillnaderna mellan de som röstar och de som blir framröstade.

O så lyckades de fråm fram det också, pajkasting for teh win :hbang:

Men ligger inte den stora skillnaden mellan en sjuksköterskelön strax över 20 papp och en riksdagsledamots lön på, tja, runt 75 eller vad tjänar dom? Inte mig emot iofs att sänka statsrådens löner till under hälften.

Allan
2006-06-19, 13:05
Det där blir ju inte intressant som jämförelse om man inte vet de faktiska talen. Hur många fysiska personer handlar det om? Det var "endast" 17% av de nominerade socialdemokraterna i fullmäktige som tjänade under 200.000 - men 17% av hur många? I runda slängar finns det 14 500 socialdemokrater som står på fullmäktigelistorna ( 290 kommuner, ca 50 namn i snitt per lista). Av dessa tjänar drygt 2465 under 200 000.
Exakt vilka dessa personer är har vi inte en aning om - det kan vara pensionärer eller studenter eller arbetslösa eller helt enkelt låginkomsttagare.

Om vi däremot tar folkpartiet så har de kring 25% av sina nominerade som skulle tjäna under 200 000. Nå, de har i snitt trettio nominerade per kommun (grovt räknat) vilket skulle ge 8700 personer. 25% av det är 2175. Och vi vet fortfarande inte vilka personer det är. I min hemkommun har de en massa hemmamammor och studerande. Inget fel i det. Man kanske t o m kan hitta några nolltaxerare i några partier.
Å andra sidan har säkert SPI (Sveriges Pensionärers Intresseparti) en gigantisk del med låginkomsttagare.

Nån som orkar leta reda på det korrekta underlaget. PDF:en på Ekots sida var inte till mycket nytta.

OBS - jag tycker det är ett problem att en stor grupp människor skulle sakna representanter, men det finns en massa andra saker som avgör varför man är låginkomsttagare. Det kanske framgår i kommentarerna kring undersökningen men det har jag alltså inte hittat.

När det gäller riksdagsmännen - kan det vara så att rätt många av de nominerade redan är riksdagsmän och står tillgängliga för omval? Eller är det för enkelt?
Och varför skulle det vara märkligt att folk med högre lön röstar på socialdemokraterna?


allan

Yankeee
2006-06-19, 13:07
Ser inte det konstiga egentligen.

"En förklaring till att så många av socialdemokraterna i riksdagsvalet har höga löner är att partiet har fler kandidater som redan sitter i riksdagen på sina listor samt att det finns många s-politiker ute i kommunerna som har betalt för att jobba som politiker. "

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12976940.asp

jwzrd
2006-06-19, 13:10
Ser inte det konstiga egentligen.

"En förklaring till att så många av socialdemokraterna i riksdagsvalet har höga löner är att partiet har fler kandidater som redan sitter i riksdagen på sina listor samt att det finns många s-politiker ute i kommunerna som har betalt för att jobba som politiker. "

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12976940.asp

Jag har ett problem med reklamen högst upp på svd.se och skulle vilja veta hur du ställer dig i den frågan.

EDIT: Vaffan, det var reklam för GRILLNING, men den försvann :)

Yankeee
2006-06-19, 13:12
Jag har ett problem med reklamen högst upp på svd.se och skulle vilja veta hur du ställer dig i den frågan.

EDIT: Vaffan, det var reklam för GRILLNING, men den försvann :)

Det är bara soussar som ser reklamen :)

jwzrd
2006-06-19, 13:12
Det är bara soussar som ser reklamen :)

Då borde du se den, du var mer sousse än jag i testet vi gjorde, remember? :)

Yankeee
2006-06-19, 13:16
Då borde du se den, du var mer sousse än jag i testet vi gjorde, remember? :)

http://aurores.polaires.free.fr/owned4.jpg :em:

gosh
2006-06-19, 13:31
Och varför skulle det vara märkligt att folk med högre lön röstar på socialdemokraterna?
Oavsett vem som röstar på socialdemokraterna *spy* idag så är det alltid märkligt.
Tror många längar tillbaka till Ingvar Carlssons tid, dels bland de som jobbar under GP och även folk som röstar på S.

Politiker har ju blivit den nya "överklassen" så det är nog inte så konstigt att sossar blir mer och mer högavlönade eftersom de dominerar kraftigt i denna sektor.

Nitrometan
2006-06-19, 16:16
Nån som orkar leta reda på det korrekta underlaget. PDF:en på Ekots sida var inte till mycket nytta.
De siffror jag nämnde gällde nominerade till riksdagen.

När det gäller riksdagsmännen - kan det vara så att rätt många av de nominerade redan är riksdagsmän och står tillgängliga för omval? Eller är det för enkelt?
Självklart är det så. Men varför ska de i riksdagen tjäna så mycket?

Kan de inte behålla den lön de hade på sitt "riktiga jobb"? Plus ersättning för resor, boende etc. givetvis.

Och varför skulle det vara märkligt att folk med högre lön röstar på socialdemokraterna?
Inte det minsta märkligt faktiskt. Men de brukar inte profilera sig åt det hållet.

Kollade lite på SCB:s hemsida. Men hittade inte undersökningen, senaste nytt var från förra veckan. Antar att det kommer snart.

Det närmaste var PSU. Partisympatiundersökningen, med valkretsinformation. (pdf)
http://www.scb.se/templates/pressinfo____171971.asp

Allan
2006-06-19, 16:31
De siffror jag nämnde gällde nominerade till riksdagen.

Säger fortfarande ingenting. Vilka är de faktiska talen? Hur är fördelningen? Det är rätt vanligt att folk med kroppsarbeten idag tjänar över 200 papp om året (gudskelov, eftersom vi oftast inte orkar jobba intill pension). Hur många är studenter eller pensionärer?
Tar vi t ex moderaterna i Kalmar Läns valsedel ser vi att den efter de två som - kanske - blir valda, innehåller ett gäng studerande, vissa är inte mer än gymnasieelever. Den innehåller också pensionärer, högskolestudenter, forskare etc.
Inget fel i det. Men varför är de som som står på sista plats intressanta för representativiteten (jävla ord)? De kommer ju aldrig_någonsin att röstas in?


Självklart är det så. Men varför ska de i riksdagen tjäna så mycket?

Kan de inte behålla den lön de hade på sitt "riktiga jobb"? Plus ersättning för resor, boende etc. givetvis.

Har vi en annan tråd om. Jag tror att du egentligen också tycker att de - av praktiska skäl - ska ha en ersättning som motsvarar det ansvar de har, och det arbete de lägger ner.



Inte det minsta märkligt faktiskt. Men de brukar inte profilera sig åt det hållet.

Jo jag förstår att det måste vara hårt och svårt för vissa skribenter - inte du - att det finns människor med höga inkomster som faktiskt tycker det är OK med skatter och gemensam finansiering


allan

Nitrometan
2006-06-19, 17:23
Har vi en annan tråd om. Jag tror att du egentligen också tycker att de - av praktiska skäl - ska ha en ersättning som motsvarar det ansvar de har, och det arbete de lägger ner.
Har de ansvar då? Får de ta ansvar för sina beslut?
Jag bara undrar?

Jag tycker att skattepengar ska gå till "rätt saker". Är feta löner till riksdagsledmöter "rätt saker"? Det kan man diskutera.
Sen sitter regering och riksdag och beslutar om varandras lönehöjningar.

Om du syftade på min tråd från förra veckan eller nåt så gällde den väl mest statsrådens löner?

Gudrun Schyman sitter kvar i riksdagen som politisk vilde på ett mandat hon fick som representant för v. Hon rste för 600000 förra året (kostnad förutom hennes lön). Bl.a. ca 4000 i månaden i taxiresor.

Jo jag förstår att det måste vara hårt och svårt för vissa skribenter - inte du - att det finns människor med höga inkomster som faktiskt tycker det är OK med skatter och gemensam finansiering
Det är bra grejer. I princip. Sen kanske jag inte gillar hur det genomförs i alla lägen idag.

gosh
2006-06-19, 18:01
Har de ansvar då? Får de ta ansvar för sina beslut?
Jag bara undrar?
Det gör jag med, är det några som inte behöver ta ansvar så är det väl politiker.