handdator

Visa fullständig version : Går det att omvandla näringslära till mattematik?


Modde
2006-06-19, 09:44
Jag har en enkel fråga.
Jag går en webbprogrammeringsutbildning och skall göra mitt exjobb över sommaren. Jag tänkte göra en webbaserad dietist och då undrar jag bara ifall det går att räkna på ämnesomsättning och träningsrutiner så exakt att det går att göra ett program som inte är alldeles för generellt?

Hoppas någon vet? Kommer behöva snacka med en riktig dietist dessutom, så är det någon av er som är eller läser till dietist som är intresserad av ett sammarbete?

thezet
2006-06-19, 14:02
De senaste årens forskning har konstaterat betydande inter- och intraindividuella variationer vad beträffar effekterna av såväl överätning som energirestriktion. Enkelt uttryckt verkar vissa människors nervsystem svara på energiöverskott genom att i betydande grad uppreglera energiförbrukningen, vilket primärt sker genom ökad spontan aktivitet. För din uppgifts vidkommande är problemet att motsvarande gäller i andra riktningen; energiunderskott resulterar i varierande minskning av den spontana aktivitetsgraden.

Följande slutsats (i Current Opinion in Clinical Nutrition and Metabolic Care 2004, 7:599–605) är talande:

It [is] likely that NEAT contributes substantially to the inter and intrapersonal variability in energy expenditure. If three-quarters of the variance in basal metabolic rate can be accounted for by variance in lean body mass, and TEF represents 10–15% of total energy expenditure, then the majority of the variance in TDEE must be accounted for by variance in NEAT [87]. NEAT may play an important role in the physiology of body weight regulation. Indeed, changes in NEAT accounted for the differences in fat storage that occurred in response to experimental overfeeding [88], and evidence suggests that NEAT decreases during states of negative energy balance [87]. It is our opinion that future research should be directed at understanding how the components of NEAT contribute to the variance in TDEE.

NEAT = nonexercise activity thermogenesis
TEF = thermic effect of food
TDEE = total daily energy expenditure

Ola Wallengren
2006-06-19, 16:38
Jag tror tyvärr inte att det är en uppgift som går att lösa, speciellt inte i en webbapplikation.
Det är helt enkelt förmånga faktorer som spelar in. Det blir en mycket komplicerad modell med allt förmånga osäkerhetsfaktorer. Inte nog med att du måste ha med alla faktorer, du måste också räkna med hur dessa samverkar med varandra, och då har du helt plötsligt 2^xfaktorer.