handdator

Visa fullständig version : Varför är det så skönt att vara singel..?


Angel
2006-06-19, 09:05
Snälla påminn mig igen om varför det är så skönt och bra att vara singel...!

Juliette
2006-06-19, 09:09
Snälla påminn mig igen om varför det är så skönt och bra att vara singel...!
Därför att du får vara kung över fjärrkontrollen?

Jet
2006-06-19, 09:10
Man kan styra sin dag fritt, ingen som tycker och tänker en massa om vad man ska göra med sin lediga tid.

Ingen som har synpunkter på hur man ska se ut och bete sig, trots att de sällan själva uppfyller sina något invecklade krav på människor i omgivningen.

Att vara själv har otroliga fördelar, dock finns det också ett flertal minus, men frågan är om inte det positiva klart överväger.

userfriendly
2006-06-19, 09:11
Du har ingen begränsning i livet, dvs. du kan göra saker du inte kan göra om du inte är singel som:

plugga/jobba på annan ort/utomlands
sova hos vem du känner för att sova med
komma och gå som du vill
flirta hej vilt
du slipper de ev. bråken över saker som enligt dig inte spelar någon roll
festa hur mkt o när du vill utan svartsjuka eller frågor
du kan dejta!

o massa mer saker!!

svårt att se om man nyss gjort slut kanske...

Angel
2006-06-19, 09:11
Därför att du får vara kung över fjärrkontrollen?

Jag måste säga att väldigt mycket praktiska saker försvann när ja lämnade mitt ex och flyttade till eget bo. Tex så har ja ingen dator, ingen kabeltv,jävligt mycket mindre pengar, ingen bil och ingen som kör mig nånstans....och det värsta av allt är att jag inte lyckas pumpa mina jävla cykeldäck. Och så är tvättmaskinen sönder på det nya placet, så ja måste släpa all tvätt till den gammla lägenheten och tvätta..(om just nu)...!

daja
2006-06-19, 09:13
plugga/jobba på annan ort/utomlands

det kan man väl ändå göra fast man har förhållande, eller låter du dina framtidsplaner grusas bara för att killen inte vill att du pluggar utomlands ett år?

dynamo
2006-06-19, 09:14
Hellre ensam än att nöja sig med vad som finns tillgängligt bara för att slippa vara ensam.

Angel
2006-06-19, 09:17
hmm....upptäckte precis att mitt ex försöker spara mina msnloggar (som ja har me andra alltså..) för att kunna snoka vad ja pratar om förmodligen. Vad tycker ni ja ska göra?

daja
2006-06-19, 09:18
hmm....upptäckte precis att mitt ex försöker spara mina msnloggar (som ja har me andra alltså..) för att kunna snoka vad ja pratar om förmodligen. Vad tycker ni ja ska göra?
hur lyckas han med det om ni har olika datorer?

timoat
2006-06-19, 09:19
Driv honom till vansinnets rand och spela ovetandes, vad annars? Finns säkert någon som ställer upp som bogus msn kontakt med galet flirtiga dissussioner!

Slartibartfast
2006-06-19, 09:19
Man får knüla vem som helst när som helst?

Angel
2006-06-19, 09:19
hur lyckas han med det om ni har olika datorer?

ja sitter vid hans dator nu, han lovade att ja skulle få låna den iom att jag betalar halva hans hyra. Så ja går hit när han är på jobbet och surfar litegranna...

Scratch89
2006-06-19, 09:20
Jag tycker det är hemskt att vara singel.

Enda fördelen är väl att jag alltid får massa skamliga förslag som man kan uträtta.

daja
2006-06-19, 09:21
ja sitter vid hans dator nu, han lovade att ja skulle få låna den iom att jag betalar halva hans hyra. Så ja går hit när han är på jobbet och surfar litegranna...
ok, men det är väl bara att avmarkera loggning av konversationer i msn?

dynamo
2006-06-19, 09:23
hmm....upptäckte precis att mitt ex försöker spara mina msnloggar (som ja har me andra alltså..) för att kunna snoka vad ja pratar om förmodligen. Vad tycker ni ja ska göra?

Skaffa egen dator och/eller ifrågasätt det om du är säker.

Angel
2006-06-19, 09:23
Ehh...nu upptäckte jag en till jävligt skum grejj. Skulle slänga dom loggarna som låg där då, kikar i papperskorgen....ca 200 porrbilder som alla innehåller namnet "angel". (och de jag alltså..) Sammanträffande eller har han sökt DC efter bilder..?

dynamo
2006-06-19, 09:24
Man får knüla vem som helst när som helst?

Jag får då inte det trots att jag är singel. Nu har jag iofs inte gått ut så hårt med det, men jag tror att det skulle kunna bli prostester ibland om jag försökte.

daja
2006-06-19, 09:27
Ehh...nu upptäckte jag en till jävligt skum grejj. Skulle slänga dom loggarna som låg där då, kikar i papperskorgen....ca 200 porrbilder som alla innehåller namnet "angel". (och de jag alltså..) Sammanträffande eller har han sökt DC efter bilder..?
det låter som att det är lite grus i maskineriet vilket ju är rätt naturligt när man precis breakat, men då är det kanske smartast att helt klippa banden och gå vidare?

Angel
2006-06-19, 09:27
nääää...han har slängt alla mina skolarbeten och bilder med...*cry*

dynamo
2006-06-19, 09:28
:confused: Ehh...nu upptäckte jag en till jävligt skum grejj. Skulle slänga dom loggarna som låg där då, kikar i papperskorgen....ca 200 porrbilder som alla innehåller namnet "angel". (och de jag alltså..) Sammanträffande eller har han sökt DC efter bilder..?


Eller så var det en bild-serie som var namngivna på så sätt och ett sammanträffande. Svårt för oss att veta. Är väl inte direkt onormalt med porrsurfning iaf.

Använder ni samma användare i Windows, eller har du en egen?

Angel
2006-06-19, 09:29
:confused:


Eller så var det en bild-serie som var namngivna på så sätt och ett sammanträffande. Svårt för oss att veta. Är väl inte direkt onormalt med porrsurfning iaf.

Använder ni samma användare i Windows, eller har du en egen?

jo men det var olika typer av bilder men alla hette nått med angel.

samma användare. Ush ja måste ta ett lån och köpa mig en egen dator känner ja.

Angel
2006-06-19, 09:40
måste man vara så hatisk då?..

dynamo
2006-06-19, 09:41
samma användare. Ush ja måste ta ett lån och köpa mig en egen dator känner ja.

Jo med samma användare har man ju ingen privacy. Hade det vart olika användare hade det kunnat vara lite bättre iaf.

Anledningen att jag frågade ang om olika Windows-användare är att det kan vara så att inställningen om att spara meddelandehistorik är något som ställs in per Windows-användare och inte per Messenger-användare, om du förstår vad jag menar. Om det är så, så var hans syfte kanske att spara sina egna Messenger-konversationer. Nu vet jag tyvärr inte om det alternativet sparas per Windows-användare eller om det ändras om man loggar in med ny person i Messenger. Det går ju lätt att testa om man har två Messenger-logins, nu har jag inte det och ids inte bängla så mycket.

Det vore ju onödigt att gå och tro det värsta om någon, ifall det nu inte stämmer. Men vet som sagt inte hur det funkar exakt.

Angel
2006-06-19, 09:43
Jo med samma användare har man ju ingen privacy. Hade det vart olika användare hade det kunnat vara lite bättre iaf.

Anledningen att jag frågade ang om olika Windows-användare är att det kan vara så att inställningen om att spara meddelandehistorik är något som ställs in per Windows-användare och inte per Messenger-användare, om du förstår vad jag menar. Om det är så, så var hans syfte kanske att spara sina egna Messenger-konversationer. Nu vet jag tyvärr inte om det alternativet sparas per Windows-användare eller om det ändras om man loggar in med ny person i Messenger. Det går ju lätt att testa om man har två Messenger-logins, nu har jag inte det och ids inte bängla så mycket.

Det vore ju onödigt att gå och tro det värsta om någon, ifall det nu inte stämmer. Men vet som sagt inte hur det funkar exakt.

Man kryssar i en ruta i personens messenger och väljer vart historiken skall sparats (han hade valt bland muffinsrecepten). Anledningen till att ja kom på det var att en på min lista frågade mig varför jag hade varit online vid 04 imorse. Då hajjade ja direkt att han hade gått in på min msn

Tigerkotten
2006-06-19, 09:48
Vertyg / Meddelande / Meddelande Historik.

Bocka av de.

Men visst går att se vad du gör iaf, om han kör keylogger grejs.

hahavaffan
2006-06-19, 09:48
Att vara singel är som de säger, teh shit. Du slipper:

"Var tuuusan sov du inatt!?"
"Vad är det där? ÄNNU fler högtalare?!"
"Ska bilen verkligen låta så mycket?"
"Måste du köra så fort?"
"Vem är XXXX i din telefonbok?!"
"Kan vi inte ta en heldag på IKEA?"
"Måste du titta på den där filmen med han Snake Plissken så här sent? Jag vill sova!"
"Men jag vill inte ha grillat kött idag igen."

Osv...








Skämt åsido... jag är en självständig människa, så jag klarar mig väldigt bra själv. Men det finns folk som inte klarar en månad ens utan en partner. Och nu syftar jag inte på the sexual parts, utan på resten.
Men visst tusan är det väl skönt att vara singel? Bara dra ut med dina tjejpolare och drick några fjolliga drinkar, och ragga killar. Skoj väl?

Juliette
2006-06-19, 09:50
Jag måste säga att väldigt mycket praktiska saker försvann när ja lämnade mitt ex och flyttade till eget bo. Tex så har ja ingen dator, ingen kabeltv,jävligt mycket mindre pengar, ingen bil och ingen som kör mig nånstans....och det värsta av allt är att jag inte lyckas pumpa mina jävla cykeldäck. Och så är tvättmaskinen sönder på det nya placet, så ja måste släpa all tvätt till den gammla lägenheten och tvätta..(om just nu)...!

Oj.. jobbigt.. var inte meningen att skämta bort det.. :em:

Har själv varit där, känner igen både det där med cykeldäcken och en trasig tvättmaskin faktiskt.. :)

Nu har jag inte följt med riktigt hur det tog slut mellan er eller hur längesen det var, och för mig var första tiden otroligt jobbig, men efter ett tag när man kämpat sig igenom det värsta (både praktiska saker och känslomässiga) och jag började bli den person jag var innan förhållandet så blev jag mycket starkare.
(ser när jag läser det jag skrivit, att det låter som en klyscha.. men det var så för mig)

Positivt med att vara singel är att nu kan du verkligen göra allt du vill utan dåligt samvete. Både större saker som plugga, resa, flytta etc.. till de mindre som att vara ute hur länge du vill, gå kurser, gå och lägga dig när du vill, äta vad och när du vill, kolla på det tv-program du vill, träna när du vill, ha de gardiner du vill, städa hur ofta du vill mm mm..

Nu kanske du kunde göra det mesta av detta innan, men du får applicera det på saker i ditt förhållande.

Det kommer snart att kännas bättre med allt, nu kan det ju bara bli bättre :)

Angel
2006-06-19, 09:52
Allt det psykiska känns bra, det har jag inga problem med. Jag var trött på att bli nertryckt och nervärderad..

mangs
2006-06-19, 09:57
Varken jag eller andra här vet tillräckligt mycket för att uttala oss i detta fallet utan jag tycker du skall konfrontera ditt ex och fråga honom istället för att vi skall leka detektiver här. Som jag ser det när det gäller bildserien ser jag fyra möjliga scenarier:

1. Han letar efter bilder med ditt namn då han tror/misstänker att du lagt ut bilder.

2. Det är en slump och han laddat ner en bildserie.

3. Han har bilder på dig som han funderar på att lägga ut (elak)

4. Han är fortfarande kär i dig och surfar därför bilder med ditt namn/nick (Psycho eller bara nedkärad)


Hur som helst så får ni reda upp det själv. Jag vet inte vilken relation ni har idag och vilken ni haft men jag tycker inte man skall rota igenom den andre partens "privatliv", att rota igenom någons dator efter information är lite som att kolla i andras badrumsskåp, nattduksbord elelr dagbok. Något som kan låta frestande men inget man skall göra.

Modde
2006-06-19, 09:57
Lägg ner nu Angel, du håller på att bli värre än vad jag är. *grr27*

Låter som det är riktigt jobbigt för dig just nu och jag kan tyvärr inte säga något positivt med att vara singel ännu.

Skriv av dig på forumet, det funkar för mig.

Lycka till, det kommer att ordna sig. Allt kommer att bli bra för dig, även om det kanske inte känns så nu. :thumbup:

Angel
2006-06-19, 09:58
hur tar man bort historiken på sidor man besökt...?

Juliette
2006-06-19, 09:59
Allt det psykiska känns bra, det har jag inga problem med. Jag var trött på att bli nertryckt och nervärderad..
Då är du helt klart värt nåt bättre!

Hur länge var ni ihop?

Angel
2006-06-19, 09:59
Då är du helt klart värt nåt bättre!

Hur länge var ni ihop?


2år ungefär

dynamo
2006-06-19, 09:59
Man kryssar i en ruta i personens messenger och väljer vart historiken skall sparats (han hade valt bland muffinsrecepten). Anledningen till att ja kom på det var att en på min lista frågade mig varför jag hade varit online vid 04 imorse. Då hajjade ja direkt att han hade gått in på min msn

Så inte nog med att ni använder samma Windows-användare, han kan även ditt lösenord till Messenger? Varför inte passa på att byta?

Jag vet var man ställer in alternativen för historiken, det jag var och fortfarande är osäker på är ifall det alternativet överhuvudtaget ändras om man loggar in med en annan person i samma messenger. Alltså, ifall han är inloggad med sitt messengerlogin och ställer in att han vill spara sina messengerloggar nånstans, att den inställningen även hänger med till eventuella övriga som loggar in på samma messenger (i samma Windows-användare).

Men om någon gått online vid 04:00 imorse och det inte var du, så är det ju underligt. Om det nu inte är så att du hade på automatisk inloggning i messenger och antingen han kom hem och slog på datorn då, eller om det var strömavbrott och datorn startades om eller att du glömde logga ut innan du for hem och nätet eller messengers servrar gick ner och upp igen (då får ju också kompisar notis om att man loggat in).

Hah, jag kanske skulle bli försvarare. Nämen jag tycker det är viktigt att inte förutsätta en massa skit, när det kan finnas naturliga förklaringar. Självklart ska du vara aktsam.

dynamo
2006-06-19, 10:04
hur tar man bort historiken på sidor man besökt...?

Kör med IE7beta nu så kommer inte ihåg exakt, men Tools / Internet options / Delete History, typ. Alltså Verktyg / Internetalternativ / Historia (eller Tidigare, vad det nu hette).

Juliette
2006-06-19, 10:09
2år ungefär

Om han bara nedervärderade dig och tryckte ner dig, var glad att det är slut (även om det kan kännas jobbigt ibland). Alla är värda att ha ett bättre förhållande än så.

Om du släpper kontakten med honom en period så kanske det känns bättre efter ett tag.. Eller skulle inte det funka?

aitamaa
2006-06-19, 12:21
för att:

Du får göra vad du vill, NÄR DU VILL.

Yankeee
2006-06-19, 12:37
Det är optimalt att vara singel. Optimalt är skönt.

Axmode
2006-06-19, 12:53
Man kan välja vilket hål man ska ligga i.

mela
2006-06-19, 12:56
Har du varit tillsammans med honom hade jagockså varit glad :D
Tänk på att nu slipper du honom; äntligen!

Du kan ha sex med killen som ville hänga i taklampan:confused:

Du kan ragga hur mycket du vill på 99an

Du kan ragga på metal_boy dagligen utan att någon blir sotis.

Du kan skita i att raka benen hela tiden :D

Du kan gå runt hemma i sletna kläder och fisa och vara hur äcklig du vill utan att någon gnäller på att du är svinig.

Du kan resa jorden runt.

Du kan ha hånglartävlingar med dina kompisar - alltså se vem som får flest strul på en utekväll.

hum
2006-06-19, 13:48
Det suger att vara singel.

mela
2006-06-19, 13:49
Det suger att vara singel.


SSHHH!! Inte så högt. Hon försöker klara sig själv här. *slap*

Officer
2006-06-19, 13:50
Det är optimalt att vara singel. Optimalt är skönt.


Du är fan inte singel. Du har mig.. Din förbannade idiot, att jag skulle komma på dig på ett nätforum där du öppet nekar oss. Det är det som gör mig så jävla sur

hum
2006-06-19, 13:58
SSHHH!! Inte så högt. Hon försöker klara sig själv här. *slap*



haha jag måste väl också få gråta ut lite.. :( :)

angel: du får låna tvättmaskin och dator om du lagar mat och masserar min rygg..

Fredrici
2006-06-19, 14:25
Du är fan inte singel. Du har mig.. Din förbannade idiot, att jag skulle komma på dig på ett nätforum där du öppet nekar oss. Det är det som gör mig så jävla sur
:laugh:

jim
2006-06-19, 14:30
Det är bra att vara singel då och då =) Tycker folk som är tillsammans för länge i unga år har en tendens att bli kopior av varandra..

Köttbullen
2006-06-19, 16:41
ja sitter vid hans dator nu, han lovade att ja skulle få låna den iom att jag betalar halva hans hyra. Så ja går hit när han är på jobbet och surfar litegranna...

Du betalar halva hans hyra för att surfa? måste bli billigare me internet cafe... 10kr/h

J.Saarela
2006-06-19, 16:45
Hoppas inte att du sitter och rotar runt i hans dator iaf.

mirrranda
2006-06-19, 16:47
Fan, det är inte kul att vara singel när det är sommartider på g *cry*

mela
2006-06-19, 16:48
Fan, det är inte kul att vara singel när det är sommartider på g *cry*

Joho. Är ju MASSA lättklädda killar överallt som du kan tråna efter hur mycket du vill. Sedan slipper du dela säng med någon när det är sjukt varmt:P

Cilia
2006-06-19, 16:49
Du betalar halva hans hyra för att surfa? måste bli billigare me internet cafe... 10kr/h
hon får använda tvättmaskinen med och sen får han följa med och fira midsommar med hennes föräldrar i Värmland. Rena idyllen!

Angel, bryt med killhalvan och sluta betala hyra och låt honom ansvara för sina egna midsommararrangemang. Innan dess så byter du bums lösenord på msn. Sen så är du singel tills dess du kan hitta en kille som behandlar dig som en tänkande individ

mirrranda
2006-06-19, 16:52
Joho. Är ju MASSA lättklädda killar överallt som du kan tråna efter hur mycket du vill. Sedan slipper du dela säng med någon när det är sjukt varmt:P

Är ju inte spec kul att tråna ju *rolleyes*

Jag vill ju dela säng med någon så det blir sjukt varmt ;)

mela
2006-06-19, 16:52
hon får använda tvättmaskinen med och sen får han följa med och fira midsommar med hennes föräldrar i Värmland. Rena idyllen!

Angel, bryt med killhalvan och sluta betala hyra och låt honom ansvara för sina egna midsommararrangemang. Innan dess så byter du bums lösenord på msn. Sen så är du singel tills dess du kan hitta en kille som behandlar dig som en tänkande individ

Varför inte sätta något lösenord på hela windows istället? ;)

jim
2006-06-19, 16:53
Joho. Är ju MASSA lättklädda killar överallt som du kan tråna efter hur mycket du vill. Sedan slipper du dela säng med någon när det är sjukt varmt:P

+1 på sista biten där.. kroppstempererad mysmiljö är inte alls lika trevligt när det är 25 grader i rummet :D

Cilia
2006-06-19, 16:57
Varför inte sätta något lösenord på hela windows istället? ;)
för dom hade ju bara en användare och det är hans dator.
msn kan hon ju iaf kontrollera själv och det är enkelt om man inte har så mycket kunskap.

mela
2006-06-19, 16:58
för dom hade ju bara en användare och det är hans dator.
msn kan hon ju iaf kontrollera själv och det är enkelt om man inte har så mycket kunskap.

det är ju bara att sätta lösenord på ändå..
det hade jag gjort..

Sebbe_H
2006-06-19, 16:59
Fan, det är inte kul att vara singel när det är sommartider på g *cry*

Det är ju då det är gött att vara singel. :D

Cilia
2006-06-19, 17:02
det är ju bara att sätta lösenord på ändå..
det hade jag gjort..
för att starta bråk?
Det är mer finess att bara byta lösenord på sånt som bara är ens privata.
Det ger mer effekt

jim
2006-06-19, 17:03
Det är ju då det är gött att vara singel. :D

+1 :D

finns det några direkta fördelar med att vara singel på vintern?
Melas diskussioner om sovsällskap är ju totalt omvända där t ex... Levande värmekälla :D

olwe
2006-06-19, 17:13
Det finns alltid fördelar med att vara singel. Då slipper man ju bry sig så jäkligt.

Det jag älskar med singelliv är:

Att alltid kunna ta tillfällen i akt.
Att kunna samla på könssjukdomar.
Att slippa ta ansvar.
Att slippa ändra på delar i vardagen.
Att slippa städa etc.

jakke
2006-06-19, 19:34
för att starta bråk?
Det är mer finess att bara byta lösenord på sånt som bara är ens privata.
Det ger mer effekt
Problemet är att det finns keyloggers. Så det kommer aldrig bli säkert..

Leon
2006-06-19, 20:52
Det där att man kan göra vad man vill kan man ju i rätt förhållande också, det bygger på ömsesidig respekt mellan parterna. Man ska aldrig styra någon annans liv utan hjälpa till att förverkliga varandras drömmar.
jag älskar tvåsamhet och tycker om att ha någon att älska och utvecklas med så jag har inga fördelar att säga om att vara singel.:)

elan
2006-06-19, 20:54
Visst kan man göra vad man vill även i ett förhållande men man gör det ändå inte. I alla fall gör inte jag hur som helst även om min partner skulle säga att det vore helt okej. Lite svårt att förklara men jag skulle tex inte vilja åka utomlands och vara borta i ett år och lämpa partnern kvar där hemma även om han skulle säga att det är klart att jag ska åka om jag vill det.

Lasse Kongo
2006-06-19, 20:55
Det där att man kan göra vad man vill kan man ju i rätt förhållande också, det bygger på ömsesidig respekt mellan parterna. Man ska aldrig styra någon annans liv utan hjälpa till att förverkliga varandras drömmar.
jag älskar tvåsamhet och tycker om att ha någon att älska och utvecklas med så jag har inga fördelar att säga om att vara singel.:)

Instämmer i allt du skrev.

Oskis
2006-06-19, 21:02
Det är optimalt att vara singel. Optimalt är skönt.
:thumbup:

edgen_ÖSD
2006-06-19, 22:14
hmm....upptäckte precis att mitt ex försöker spara mina msnloggar (som ja har me andra alltså..) för att kunna snoka vad ja pratar om förmodligen. Vad tycker ni ja ska göra?

Som nån annan sa, driv med honom. Är han så jävla dum att han snokar i ditt privatliv måste ju du jävlas lite med honom. Snälla, snälla, DO IT!!

Pata
2006-06-19, 22:17
Du betalar halva hans hyra för att surfa? måste bli billigare me internet cafe... 10kr/h

Ja precis. Eller köp en dator för dina hyrespengar du betalar han. Finns nya surfdatorer för 3 papp. Eller en begagnad.

Låter som ni har ett väldigt ohälsosamt efterförhållande. Klipp banden helt. Det är det mest vettiga och hälsosamma för er båda.
Svartsjuka, nedvärdering och slutligen ångest är det enda man kan vinna ur en situation där partnen börja snoka i ens privata grejor.

Keep us posted *popcorn* I feed on misery! :devil:

Jet
2006-06-19, 22:19
Det där att man kan göra vad man vill kan man ju i rätt förhållande också, det bygger på ömsesidig respekt mellan parterna. Man ska aldrig styra någon annans liv utan hjälpa till att förverkliga varandras drömmar.
jag älskar tvåsamhet och tycker om att ha någon att älska och utvecklas med så jag har inga fördelar att säga om att vara singel.:)

Lät ju bra det där:thumbup:

internethjälten
2006-06-19, 22:26
Snälla påminn mig igen om varför det är så skönt och bra att vara singel...!

Skärp dig lite nu Suss *slap*

Angel
2006-06-20, 00:12
Såhär ligger det till, jag betalar halva hans hyra för att ja måste i 3månader, eftersom lägenheten var min också. Men jag har alltså redan flyttat ut. Dock har ja självklart kvar nyckel och vi gjorde en deal att ja skulle få gå dit och låna datorn emellanåt. Dock så upptäckte ja ju imorse att han loggat i på min msn, kryssat i så att mina loggar ska sparas (så han kan läsa dom sen osv..).
Jag skall absolut köpa en egen dator, vill gärna ha en bärbar då det är smidigt iom att ja e student och flyttar lite emellanåt. Men jag har inte råd just nu. dom kostar ju iallfall minst 5-6000. Och ja får ju en stor lön förrän i augusti. För att klara båda hyrorna har mina snälla föräldrar lånat mig pengar, och pappa sa att ja kunde vänta lite me att betala tillbaka så ja kan köpa en dator sen när ja får lön. Anlednigen till att ja va här och tvättade är att maskinen å det nya stället (tvättstuga) inte funkar :confused: . Jag är glad över att vara singel på de sättet att ja känner mig otroligt fri och inte nedtryckt längre. Även om det innebär att ingen längre kan hjälpa mig med praktiska saker. Som tex mina jäkla cykeldäck. Och ja får släpa tunga kassar från affären själv osv...men vafan! (man får muskler)

Och han ska inte me och fira någon midsommar med mig i värmland, trodde för någon sekund där att de kanske skulle funka, vi skulle hålla sams osv, smidigt att åka bil tänkte ja, Men icke, ja ska minsann sätta mig 4timmar på tåg med fyra byten (laxå, va sjutton ligger de liksom). Men de fixxar ja, man e ju independent woman *yepp*.

Nu sitter ja är o surfar igen då, ja skickade ett sms förrut o fr¨ågade om ja fick komma upp efter han lagt sig o låna datorn (han lägger sig senast 23)...japp 01 fick ja komma och inte en minut tidigare...(han va inte vaken när ja kom)...

...så så e det.

Och japp Mela. Håller med om allt. Kanske lite tveksamt till 99an och taklampekillen, men metal_boy_ är fortfarande min drömkille :em:

timoat
2006-06-20, 00:22
Ja du, låter som 3 härliga månader du har framför dig...
Hade jag varit dig hade jag brytit kontakten helt, men det låter som att du inte riktigt är redo för det ännu.

Angel
2006-06-20, 00:32
Ja du, låter som 3 härliga månader du har framför dig...
Hade jag varit dig hade jag brytit kontakten helt, men det låter som att du inte riktigt är redo för det ännu.


jodå, ja vill bara ha tillgång till datorn..och orka bära hem mina sista saker...

timoat
2006-06-20, 00:40
Haha, det låter lite väl genomskinligt! Jag misstänker att du innerst inne att du ÄLSKAR att han fortfarande bryr sig om dig, och läser dina mail/konversatioenr och har letat bilder med ditt namn på nätet. Samt att du "måste" låna datorn kl 01 på natten, och tvätta hos honom, och "inte orka bära hem de sista sakerna" så du får anledningar att dra dit hela tiden. Ush vilket långdraget slut det verkar bli för er, med alla dessa spel. Tro mig, I been there... Får man snoka o fråga hur det tog slut?

Pez
2006-06-20, 00:43
Ja herregud.. är man singel så är man singel.. gillar man nån och vill vara med den personen så är man det. Båda sätten funkar. Vad som är bäst.. ja vafan - jag kan utvärdera det hela och återkomma med en orientering i ämnet för er som står och velar. :D

Short version - båda har sina nack- och fördelar. Vad som passar en bäst.. tja - sånt där styr man inte över antar jag, det är bara rätt eller fel liksom.

Angel
2006-06-20, 00:43
Haha, det låter lite väl genomskinligt! Jag misstänker att du innerst inne att du ÄLSKAR att han fortfarande bryr sig om dig, och läser dina mail/konversatioenr och har letat bilder med ditt namn på nätet. Samt att du "måste" låna datorn kl 01 på natten, och tvätta hos honom, och "inte orka bära hem de sista sakerna" så du får anledningar att dra dit hela tiden. Ush vilket långdraget slut det verkar bli för er, med alla dessa spel. Tro mig, I been there... Får man snoka o fråga hur det tog slut?


Ja jag verkligen älskar att klampa hit och tvätta/datorisera när han inte ens är hemma, :confused:.
Det tog slut för att jag gjorde slut...!

timoat
2006-06-20, 00:49
Det är kanske inte BARA han som lockar tillbaka dig, utan även det ni hade tillsammans i lägenheten som känns bra och tryggt?

Angel
2006-06-20, 00:50
Det är kanske inte BARA han som lockar tillbaka dig, utan även det ni hade tillsammans i lägenheten som känns bra och tryggt?

knappst, de fanns ingen trygghet här..

timoat
2006-06-20, 00:52
vadå? Var han otrogen eller? TIM SNOKA!!

Angel
2006-06-20, 01:10
vadå? Var han otrogen eller? TIM SNOKA!!

nä.., men ja orkar inte gå in på det mera.

timoat
2006-06-20, 01:12
Du slipper.

Angel
2006-06-20, 01:13
Thanx, skull betala biljetter nu men min internetdosa e borta...:confused:

Bolio
2006-06-20, 01:53
Sluta chatta på kolozzeum. Begrips?

Sebbe_H
2006-06-20, 01:55
Sluta chatta på kolozzeum. Begrips?

Kjaaaam på dig :D:booty:

internethjälten
2006-06-20, 04:11
Dock så upptäckte ja ju imorse att han loggat i på min msn, kryssat i så att mina loggar ska sparas (så han kan läsa dom sen osv..).

Denna funkar om han inte kör en keylogger vilket
han troligtvis gör för att få reda på lösenord som
du har till olika saiter etc.

http://iloveim.com/

LarsK
2006-06-20, 04:53
ja sitter vid hans dator nu, han lovade att ja skulle få låna den iom att jag betalar halva hans hyra. Så ja går hit när han är på jobbet och surfar litegranna...

Halva hyran for att anvanda hans dator? Hade jag varit i Sverige skulle jag gett dig en kaserad (men fungerande dator) fran jobbet gratis.

NiklasR
2006-06-20, 08:50
antagligen för att jag får äta som jag vill *whatever*

666white
2006-06-20, 09:03
Finns inget nöje att vara singel.*grr27*
Tråkigt å jäkligt tråkigt.

Fairing
2006-06-20, 09:07
Det där att man kan göra vad man vill kan man ju i rätt förhållande också, det bygger på ömsesidig respekt mellan parterna. Man ska aldrig styra någon annans liv utan hjälpa till att förverkliga varandras drömmar.
jag älskar tvåsamhet och tycker om att ha någon att älska och utvecklas med så jag har inga fördelar att säga om att vara singel.:)

Håller med till 100%:thumbup:

Angel
2006-06-20, 10:06
Halva hyran for att anvanda hans dator? Hade jag varit i Sverige skulle jag gett dig en kaserad (men fungerande dator) fran jobbet gratis.


Dra av badbrallorna och kom tillbaka då

hum
2006-06-20, 10:08
Dra av badbrallorna och kom tillbaka då

Du måste väl känna nån som kan avvara en gammal dator? Hade vi bott grannar kunde du fått en av mig!

Angel
2006-06-20, 10:12
Du måste väl känna nån som kan avvara en gammal dator? Hade vi bott grannar kunde du fått en av mig!


Nä, faktiskt inte

Angel
2006-06-20, 10:13
hur kollar man om de finns sån keylogger förresten?

timoat
2006-06-20, 10:17
Du skriver att du gav hans bästa polare en BJ. Sen inväntar du reaktionen.

Pata
2006-06-20, 11:40
Halva hyran for att anvanda hans dator? Hade jag varit i Sverige skulle jag gett dig en kaserad (men fungerande dator) fran jobbet gratis.


Dra av badbrallorna och kom tillbaka då

Du kan få en av mig. Vi slänger ca 10 datorer i veckan på jobbet. Gamla Dell datorer, men dom funkar att surfa på och dom tar inte mycket plats.

Du får hämta den och jag tänker inte släpa hem en skärm. Vill du ha skärm också får du fixa bil o hämta paketet på mitt jobb (södersjukhuset).

Angel
2006-06-20, 12:06
Hihih...ja har fått en dator :)

hum
2006-06-20, 12:15
Hihih...ja har fått en dator :)

grattis!

Angel
2006-06-20, 12:17
grattis!


Om den får plats i hans bil så får ja den imorrn. Tänk att det finns sådana underbara människor va? Det finns hopp...

Piranha
2006-06-20, 12:30
....Varför är det så skönt att kn*** bakifrån...

sunkan
2006-06-20, 12:31
....Varför är det så skönt att kn*** bakifrån...
för att du gillar att ha saker i röven?

Piranha
2006-06-20, 12:33
för att du gillar att ha saker i röven?


Skall du säga med den där avatartexten. *screwy*

Petrus
2006-06-20, 13:49
Vilken historia! (vilket också bevisar hur mycket jag har och göra på jobbet :) )
Seriously, det ÄR skönt att vara singel, man kan göra vad man vill när man vill utan att någon undrar varför. (En sanning med modifikation givetvis) Tror de flesta som är singlar (som valt att vara singlar) helt enkelt inte vill behöva bry sig, tänka på vad den andra parten har för åsikter om man gör si eller så...

*Flash*
2006-06-20, 14:23
Ja visst är det skönt att vara singel men också jävligt tråkigt i längden.
Fast så som du har(haft) det just nu så borde du väl bara vara glad över att förhållandet är slut.

sunkan
2006-06-20, 14:24
Skall du säga med den där avatartexten. *screwy*

jag läste min signatur om och om igen å fattade ingenting men sen sat pling:D

Langster
2006-06-20, 14:33
Jobbigt med cykeldäck och att bära hem kassar från affären? Shit vilka problem!!

christian
2006-06-20, 14:44
Jobbigt med cykeldäck och att bära hem kassar från affären? Shit vilka problem!!

Tydligen det enda vi är till för... :(

Srednq
2006-06-20, 18:17
Tydligen det enda vi är till för... :(

vilket kap jag måste va då. har egen cykelpump och kan bära tunga kassar utan att klaga på att plasten skär in i händerna :cool:

christian
2006-06-20, 18:20
vilket kap jag måste va då. har egen cykelpump och kan bära tunga kassar utan att klaga på att plasten skär in i händerna :cool:

Damn, bro! Du måste ha klasar av tjejer efter dig!

Bronkitkorv
2006-06-20, 18:21
Du kan ha sex med Anders ena dagen och Stoffe nästa. Sen kan du be dom dra åt helvete om dom ställer krav på nåt sätt.

LarsK
2006-06-21, 01:31
Dra av badbrallorna och kom tillbaka då
Tror du jag gar runt i badbrallor i Tokyo hela dagarna? :)

skyler
2006-06-21, 06:12
Jag tror att det kan vara bade halsosamt och skont att vara singel efter ar av forhallande. Jag tror inte heller att du (Angel) behover bli pamind om detta med tanke pa din ex-pojkvan som verkar vara allt annat an en dromkille. Spendera din tid med vanner och familj ist. och njut av att slippa bli nedtryckt. Det finns aldrig plats for sadana manniskor i ens liv!:furious:

Angel
2006-06-21, 11:00
vilket kap jag måste va då. har egen cykelpump och kan bära tunga kassar utan att klaga på att plasten skär in i händerna :cool:


Jag har cykelpump men det skall vara kolsyrepatroner och jag har inte riktigt listat ut hur man skall sätta dom än..

Tricklev
2006-06-21, 11:22
Och han ska inte me och fira någon midsommar med mig i värmland, trodde för någon sekund där att de kanske skulle funka, vi skulle hålla sams osv, smidigt att åka bil tänkte ja, Men icke, ja ska minsann sätta mig 4timmar på tåg med fyra byten (laxå, va sjutton ligger de liksom). Men de fixxar ja, man e ju independent woman *yepp*.


Hej Laxå, trevlig liten håla det, har bekanta där.:thumbup:

Langster
2006-06-21, 12:00
Och han ska inte me och fira någon midsommar med mig i värmland, trodde för någon sekund där att de kanske skulle funka, vi skulle hålla sams osv, smidigt att åka bil tänkte ja, Men icke, ja ska minsann sätta mig 4timmar på tåg med fyra byten (laxå, va sjutton ligger de liksom). Men de fixxar ja, man e ju independent woman *yepp*.
Låter hemskt det där att du måste åka tåg också!

Du verkar vara väldigt beroende av andra och antagligen krävande. Där har du nog en av anledningarna till att du är singel.

Angel
2006-06-21, 12:02
Låter hemskt det där att du måste åka tåg också!

Du verkar vara väldigt beroende av andra och antagligen krävande. Där har du nog en av anledningarna till att du är singel.

Det är det säkert.

Langster
2006-06-21, 12:09
Tänk på det nästa gång...

Att ha en partner som inte kan/vill göra saker själv och vill ha hjälp eller sällskap överallt och med allt är något av det värsta som finns.

Slartibartfast
2009-09-22, 08:38
*bumpish*

Varit singel i ett drygt år nu och det är skönt som fan! Enda problemet är att man måste vara så kylig under dejtingfasen. Oftast vet man inte var man har varann och börjar man inbilla sig saker och slappna av så biter det en ofta i röven. Jag vill alltid ha kontroll över situationen och det medför att inget nånsin blir till nåt annat än halvseriösa semiförhållanden då man måste kunna vända på klacken och glömma allt å gå vidare på en eftermiddag.

ARMSTARK
2009-09-22, 08:46
Damned, it's alive! Tre år gammal tråd, hehe, men alltid aktuellt ämne.

Som singel kan du komma hem en Onsdag med en kasse bärs och slänga upp fötterna på bordet. Rapa och fisa, dra på stereon med death metal. Strunta i disken och slänga på en porrfilm istället.

You lucky baaasterds! :D

Slartibartfast
2009-09-22, 08:58
Det verkar som om många inleder förhållanden för att dom vill ha ett förhållande. Vem det är med har nästan sekundär betydelse.

Detta är helt främmande för mig. Jag tänker vara singel tills jag hittar nån som jag helt enkelt inte kan vara utan. Jag har släppt iväg flera riktigt bra tjejer bara för att jag kan. Detta medför iofs att man anses som en kall tölp, för att man gärna lär känna människor, men aldrig inleder förhållanden.

En tjej kallade mig engång en jävla besvärlig människa :)

Nitrometan
2009-09-22, 09:02
Detta är helt främmande för mig. Jag tänker vara singel tills jag hittar nån som jag helt enkelt inte kan vara utan.
Fantastiskt! Jag hoppas att du hittar denna person. :thumbup:

vicarious
2009-09-22, 09:19
Det verkar som om många inleder förhållanden för att dom vill ha ett förhållande. Vem det är med har nästan sekundär betydelse.



+1, kan inte mer än att hålla med. Rädslan av att vara ensam gör att många ingår i förhållanden utan att dom egentligen vet varför. Dömt att misslyckas.

hendrong
2009-09-22, 09:33
En tjej kallade mig engång en jävla besvärlig människa :)

EN tjej? EN gång? Du måste vara en fantastiskt behaglig människa.

Slartibartfast
2009-09-22, 09:41
Tack, Nitro! Det hoppas jag också. För alla. :)

+1, kan inte mer än att hålla med. Rädslan av att vara ensam gör att många ingår i förhållanden utan att dom egentligen vet varför. Dömt att misslyckas.

Jo. Dock är det per automatik inget fel med att vilja ha ett förhållande och ta "första bästa". Det tyckte jag förr, men har lite ändrat inställning efter att ha levt, läst och lärt. Jag tror det är en underbar gåva att kunna välja nån att vara med och sen vara 100% nöjd och lycklig med den människan. Det kan inte jag. Kosmos måste "välja" personen åt mig, vilket bäddar för ett liv i relativ ensamhet. Men det är inget jag kan, eller för den delen egentligen vill, ändra på heller.

Problemet som du nämner kommer in när folk väljer första bästa, och sen är halvnöjda eller bittra resten av förhållandet. Och detta är 95% av fallen, skulle jag påstå.

Slartibartfast
2009-09-22, 09:42
EN tjej? EN gång? Du måste vara en fantastiskt behaglig människa.

:D Nädå, det var bara hon som summerade det hela i en träffsäker replik på finska.

Nitrometan
2009-09-22, 09:48
Det kan inte jag. Kosmos måste "välja" personen åt mig, vilket bäddar för ett liv i relativ ensamhet. Men det är inget jag kan, eller för den delen egentligen vill, ändra på heller.
Kosmos?

Kosmoskatten?

http://i35.tinypic.com/27zlq2s.jpg

ARMSTARK
2009-09-22, 09:57
Det paradoxala för dig Slarti är att genom att vara besvärlig blir du en magnet för kvinnor. Det finns ingenting som attraherar en kvinna mer än en besvärlig och komplicerad man.

hendrong
2009-09-22, 10:08
Det paradoxala för dig Slarti är att genom att vara besvärlig blir du en magnet för kvinnor. Det finns ingenting som attraherar en kvinna mer än en besvärlig och komplicerad man.

Säker på det? Jag har fått uppfattningen att spralliga "glada skitar" är de som har lättast att få tjejer.

Mourten
2009-09-22, 10:40
Gött å läsa den här tråden när man blev singel igen för typ 2 veckor sen.

ryss
2009-09-22, 10:40
Man får knüla vem som helst när som helst?

+1 varför prenumerera när man köra lösnummer

Slartibartfast
2009-09-22, 10:43
Kosmos?

Kosmoskatten?

http://i35.tinypic.com/27zlq2s.jpg

Jep!

Förövrigt vill jag dela med mig av detta. Av allt jag nånsin läst är nog detta nåt av det som fått mig att fundera mest på min egen inställning. Det är ett uttdrag ur 50-talspsykoanalytikern Erich Fromms bok The Art of loving.

http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/Object.jpg

IntenZe
2009-09-22, 16:18
- Man slipper det eviga gnället om skit saker
- Man är kung över tvn hela tiden
- Man sticker och gör det man känner för när man känner för det
- Man slipper kompromissa om precis allt
- Man slipper smyga med porren
- Man slipper fundera på ifall man hade fått ligga med bruden man såg ifall man varit singel och fått försöka
- Man slipper utgifter på saker man inte ens visste att man behövde
- Man slipper ansvar
- Det är tyst och skönt

Skulle nog kunna göra listan oändligt lång om jag kände för det.

Hade jag varit singel för tillfället hade den nog inte blivit lika lång däremot.

Andy.da.wohoo
2009-09-22, 16:37
Det verkar som om många inleder förhållanden för att dom vill ha ett förhållande. Vem det är med har nästan sekundär betydelse.

Detta är helt främmande för mig. Jag tänker vara singel tills jag hittar nån som jag helt enkelt inte kan vara utan. Jag har släppt iväg flera riktigt bra tjejer bara för att jag kan. Detta medför iofs att man anses som en kall tölp, för att man gärna lär känna människor, men aldrig inleder förhållanden.

En tjej kallade mig engång en jävla besvärlig människa :)

"Jag vill inte hitta någon jag kan leva med, jag vill hitta någon jag inte kan leva utan"
Är ett citat alla människor borde leva efter. Försöker göra det själv så gott som möjligt.

Visst är det skönt att ha ett förhållande med någon man "kan leva med".
Men att ha ett förhållande med någon man vill spendera varje vaken sekund tillsammans med är ganska oslagbart.

mini
2009-09-22, 16:43
Självklart är det skönt att helt förfoga över sin egen tid, men träffar man någon man vill vara med brukar uppoffringen inte vara så stor då man faktiskt vill spendera tid ihop. Att vara singel är inget självändamål, och att vara i en bra relation är inget större ingrepp i min frihet.

Lellan
2009-09-22, 16:53
Självklart är det skönt att helt förfoga över sin egen tid, men träffar man någon man vill vara med brukar uppoffringen inte vara så stor då man faktiskt vill spendera tid ihop. Att vara singel är inget självändamål, och att vara i en bra relation är inget större ingrepp i min frihet.

Beror väl på hur man är? För mig är det ett jättestort ingrepp i min frihet. Skulle tex aldrig välja att bo med någon igen, hur mkt vi än trivs. Kan inte tycka om ngn lika mkt som mitt eget sällskap, hur illa det än låter. Däremot så finns det folk som är så förträffliga att jag kan längta ihjäl mig efter dem. Men deras förträfflighet förtar inte det faktum att jag blir mätt och behöver egen tid.

Att vara en del av ett par är inget självändamål, men finns det någon man tenderar att hungra efter ser man ju till att man får smaka lite då och då så man slipper svälta.

Men jag har alltid mått bäst singel, och då är jag ingen flörtig singel, utan helt enkelt bara väldigt kär i mitt eget sällskap.. :em:

Vissa passar som sambos, andra särbos tex. Vilket säkert kan förändras under livets gång, men jag har velat bo själv sen jag var typ.. 7. Och mår bra av det. :)

mini
2009-09-22, 16:56
Beror väl på hur man är? För mig är det ett jättestort ingrepp i min frihet.
Ja, det var därför jag pratade för mig själv och skrev om MIN frihet. Jag har dessutom inte någonstans pratat om att bo ihop.

wintersnowdrift
2009-09-22, 17:03
Detta medför iofs att man anses som en kall tölp, för att man gärna lär känna människor, men aldrig inleder förhållanden.

Varför skulle det faktum att man vill umgås med andra människor utan att för den sakens skull vilja bli tillsammans med dem innebära att man är en kall tölp? (Edit: är tölp könsneutralt eller förbehållet män? Annars är jag nog också en kall tölp.) Är det på något vis gundantagandet att alla människor i första hand är ute efter ett förhållande?

//Kristin

Slartibartfast
2009-09-22, 17:27
Varför skulle det faktum att man vill umgås med andra människor utan att för den sakens skull vilja bli tillsammans med dem innebära att man är en kall tölp?

Jag undviker ofta att säga vad jag känner för nån av den orsaken att det ofta används mot mig senare. "men du sa ju.."

Är det på något vis gundantagandet att alla människor i första hand är ute efter ett förhållande?


Nej, det beror på vilka premisser man går in relationen. Ibland är det underförstått att det bara är nåt fysiskt. Ofta är det inte det. Det är när man börjar anta saker som folk blir sårade. Jag kan ha starka känslor för nån utan att vilja ha ett förhållande. Det är svårt för vissa att förstå.

Lellan
2009-09-22, 18:00
Ja, det var därför jag pratade för mig själv och skrev om MIN frihet. Jag har dessutom inte någonstans pratat om att bo ihop.

Nja, du skrev "självklart" + "man" och jag tolkade det som en generell regel..

En uppoffring kan det väl inte vara om man aktivt sökt sällskapet, jämfört med om man bor med ngn - så därför jag antog att du menade tid man delade per automatik.. som när man bor tillsammans. Man förfogar väl alltid över sin egen tid utom just om man delar tak.. då är det ju rätt naturligt att ngn befinner sig i ens närhet utan att man bestämt att man ska ses. :)

Men känns lite hårklyveri, klarnade hur du menade (men ofta känns din ton irriterad men så kanske du tolkade mig med.. hursomhelst). Gäller väl att om man väl hamnar med någon man inte kan leva utan, vara hyfsat överens om hur mkt utan och hur mkt "med" varandra det innebär.

Yes
2009-09-22, 18:44
Jep!

Förövrigt vill jag dela med mig av detta. Av allt jag nånsin läst är nog detta nåt av det som fått mig att fundera mest på min egen inställning. Det är ett uttdrag ur 50-talspsykoanalytikern Erich Fromms bok The Art of loving.

[.IMG]http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/Object.jpg[/IMG]
Fyfan vilken vidrig smörja!

PowPow
2009-09-22, 18:53
Fanken vad folk här verkar ha påfrestande förhållanden :D

Pez
2009-09-22, 18:53
Fyfan vilken vidrig smörja!

Fromm är svår ibland. Delvis för att han är barn av sin tid.
Däremot för han en del resonemang som, även om man inte håller med om allt, är klart tänkvärda.

Ha även i åtanke att det du läst är en (1) sida ur en hel bok.

Yes
2009-09-22, 19:33
Fromm är svår ibland. Delvis för att han är barn av sin tid.
Däremot för han en del resonemang som, även om man inte håller med om allt, är klart tänkvärda.

Ha även i åtanke att det du läst är en (1) sida ur en hel bok.
Nej Pez. Det har inte att göra med att han är svår. Jag har inte det minsta problem att förstå honom, snarare ser jag exakt vad det ligger för tankar bakom hans ord. Att han skulle vara barn av sin tid är ingen ursäkt för något så vidrigt som han skriver.

Vad han skriver, i enklare ordalag, är att kärlek med hänsyn till personen man älskar är själviskt - något som visserligen är helt sant, men som också är just det som gör det så bra. Han förespråkar istället en självförintande inställning med "kärlek" till allt och alla.

Den inställningen gör snarare kärlek omöjlig. Man kan inte älska någon som är t.ex. ärlig och modig samtidigt som man älskar en annan som är feg och lögnaktig. Man kan inte älska en kvinna för hennes dygd samtidigt som man älskar en hora. Det är dock precis vad han säger att man ska göra:

"I love in you everybody, I love through you the world..."

Att älska är att värdera, och romantisk kärlek är att se ens högsta värden i en annan person. Det är just för "objektets" egenskaper, och dennes relation till en själv, som kärlek är möjlig. Det går dock inte att hålla några värderingar om man "älskar" allt och alla.

Vad som gör Fromm så vidrig är att just att han vänder sig mot sådana själviska värderingar. Han menar, även om han inte skriver det rakt ut, t.ex. att de bästa kvinnorna jag träffat egentligen inte varit bättre än crackhororna jag sett på Malmskillnadsgatan. Det är visst "aktiviteten" som räknas - kärlek till allt och alla.

Och allt detta från endast en sida ur boken.

Pez
2009-09-22, 20:26
Vad som gör Fromm så vidrig är att just att han vänder sig mot sådana själviska värderingar. Han menar, även om han inte skriver det rakt ut, t.ex. att de bästa kvinnorna jag träffat egentligen inte varit bättre än crackhororna jag sett på Malmskillnadsgatan. Det är visst "aktiviteten" som räknas - kärlek till allt och alla.

Och allt detta från endast en sida ur boken.

Jag har läst vad du skrivit och jag förstår vad du menar.
Men jag håller inte med.

Edit: "svår" var måhända fel ordval, "kan framstå som pretentiös" kanske löser knuten på den delen av din irritation? :)
Så kanske min tanke om "barn av sin tid" kan ses i rätt ljus också.

Yes
2009-09-22, 20:43
Eftersom jag har rätt kan du inte ha förstått, för då skulle du ju hållt med. ;)

Nej, att ändra det till "kan framstå som pretentiös" hjälper inte mot min "irritation". Min reaktion mot Fromm är också betydligt mer än irritation. Att läsa det där är för mig som att se någon pissa på allt som är dyrt och heligt, och dessutom försöka övertyga andra om att följa hans exempel - något som skulle förstöra människor om de levde fullt ut efter det han skriver. Så, därav mina kraftuttryck.

shut teh face
2009-09-22, 21:08
Självklart innebär det uppoffringar med förhållanden men vad vi vill göra med våra liv är helt klart olika. Jag skulle själv få panik om jag sprang omkring i 30-snåret och var singel. Jag vill ha familj, och en stor familj. Och jag vill hinna uppleva mina barnbarns 18-års dag.

mangs
2009-09-23, 08:25
Alla är olika och vissa mår bättre som singel och andra mår bättre i en par-relation. Sedan varierar det ju kraftig för en individ också, i vissa perioder har man ett behov medan man i andra har ett annat. Såsom man känner idag kanske man inte känner om 15år. Att man skall hitta någon som man inte kan leva utan låter ju väldigt vettigt och bra men oavsett hur kär man är i en person och vilka behov man har kommer det finnas perioder när man inte varje vaken sekund känner så. Detta eftersom både man själv och personen man är ihop med förändras med tiden. Detta gör även att känslorna kan förändras. Vi diskuterade detat nyligen i en tråd om kärlek och passion.

Det är en annan typ av kärlek man känner när man varit ihop 10år eller mer jämfört med om man bara varit ihop några månader. Jag tycker att man utöver det faktum att man tänder på sin partner även har sin bästa kompis i denna personen, den person man har närmast och vägar tala öppet om allt. Sedan är det ju klart att gemensamma värderingar och liknande synsätt på viktiga frågor underlättar vardagen men det handlar likväl om att kunna kompromissa och at tse saker från oliak håll.

Att haman i en par-relation och skaffa familj lär en väldigt mycket om det sociala samspelet och man har stor nytat av det bla i yrkeslivet. Därmed inte sagt att man inte kan lära sig det på annat håll men i en familj får man det gratis.

jamenjaja
2009-09-23, 08:38
Nej Pez. Det har inte att göra med att han är svår. Jag har inte det minsta problem att förstå honom, snarare ser jag exakt vad det ligger för tankar bakom hans ord. Att han skulle vara barn av sin tid är ingen ursäkt för något så vidrigt som han skriver.

Vad han skriver, i enklare ordalag, är att kärlek med hänsyn till personen man älskar är själviskt - något som visserligen är helt sant, men som också är just det som gör det så bra. Han förespråkar istället en självförintande inställning med "kärlek" till allt och alla.

Den inställningen gör snarare kärlek omöjlig. Man kan inte älska någon som är t.ex. ärlig och modig samtidigt som man älskar en annan som är feg och lögnaktig. Man kan inte älska en kvinna för hennes dygd samtidigt som man älskar en hora. Det är dock precis vad han säger att man ska göra:

"I love in you everybody, I love through you the world..."

Att älska är att värdera, och romantisk kärlek är att se ens högsta värden i en annan person. Det är just för "objektets" egenskaper, och dennes relation till en själv, som kärlek är möjlig. Det går dock inte att hålla några värderingar om man "älskar" allt och alla.

Vad som gör Fromm så vidrig är att just att han vänder sig mot sådana själviska värderingar. Han menar, även om han inte skriver det rakt ut, t.ex. att de bästa kvinnorna jag träffat egentligen inte varit bättre än crackhororna jag sett på Malmskillnadsgatan. Det är visst "aktiviteten" som räknas - kärlek till allt och alla.

Och allt detta från endast en sida ur boken.

Varför kan man inte älska en kvinna för hennes dygd samtidigt som man älskar en hora? Kan man bara älska en enskild sak/person/egenskap?

På vilket sätt har de "bästa kvinnorna du träffat" varit bättre/mer älskvärda än en prostituerad? Är det dygden som sätter värdet på kvinnan? Gäller det i så fall också de män du förmodligen har i ditt liv och älskar (jag gissar här att du kanske har fäder/bröder/vänner osv)?

jamenjaja
2009-09-23, 08:42
Även: på vilket sätt skulle inställningen med kärlek till allt och alla vara självförintande? Borde det inte snarare vara tvärtom?

Slartibartfast
2009-09-23, 08:54
Jag skulle själv få panik om jag sprang omkring i 30-snåret och var singel. Jag vill ha familj, och en stor familj. Och jag vill hinna uppleva mina barnbarns 18-års dag.

Jag är 30 och singel. Jag har insett att jag inte kommer att köra den traditionella familj/barn-grejen.

Hur detta kommer att påverka min lycka i livet kan jag bara spekulera om, men nån panik känner jag inte alls.

Grahn
2009-09-23, 08:57
Var och en på sitt sätt, det finns ingen anledning att nedvärdera ett livsval för att hylla ett annat.

Yes
2009-09-23, 18:40
Varför kan man inte älska en kvinna för hennes dygd samtidigt som man älskar en hora? Kan man bara älska en enskild sak/person/egenskap?

På vilket sätt har de "bästa kvinnorna du träffat" varit bättre/mer älskvärda än en prostituerad? Är det dygden som sätter värdet på kvinnan? Gäller det i så fall också de män du förmodligen har i ditt liv och älskar (jag gissar här att du kanske har fäder/bröder/vänner osv)?
Det handlar om att man inte kan älska något och dess motsats. Älskar man ärlighet kan man inte älska lögnare t.ex. Det vore direkt motsägelsefullt.

Tja, genom att vara förnuftiga, ärliga, hårt arbetande, passionerade, självständiga, lyckliga... m.m m.m. Ja, det är dygden som sätter värdet - på alla människor.

Även: på vilket sätt skulle inställningen med kärlek till allt och alla vara självförintande? Borde det inte snarare vara tvärtom?
Genom att vara osjälviskt och värdelöst. Kan man "älska" allt och alla saknar man helt värderingar, och utan den biten har man inte själv någon direkt indentitet kvar.

shut teh face
2009-09-23, 18:45
Jag är 30 och singel. Jag har insett att jag inte kommer att köra den traditionella familj/barn-grejen.

Hur detta kommer att påverka min lycka i livet kan jag bara spekulera om, men nån panik känner jag inte alls.
Nej och inte alla som får det heller. Inget fel med det men samtidigt så tror jag endel personer vill det, fast de lyckas inte på grund av för höga krav och liknande.

Slartibartfast
2009-09-23, 20:28
Yes för fram bra funderingar. :thumbup:

kidneyinlodz
2009-09-23, 20:37
Sjukt jobbigt med typer som frågar "men åh du som är så gammal du måste ju skaffa barn nu"
Nej varför skulle jag det?

Yes
2009-09-23, 22:50
Yes för fram bra funderingar. :thumbup:
Thx Slartibrad! Glad you like it! :)

jamenjaja
2009-09-24, 06:13
Det handlar om att man inte kan älska något och dess motsats. Älskar man ärlighet kan man inte älska lögnare t.ex. Det vore direkt motsägelsefullt.

Jaha, det är därför jag inte förstår ditt resonemang. I min värld är det i allra högsta grad möjligt att älska saker som står i varandras motsats, eftersom all kärlek inte är exakt likadan och därför inte förutsätter exakt likadana grunder.


Genom att vara osjälviskt och värdelöst. Kan man "älska" allt och alla saknar man helt värderingar, och utan den biten har man inte själv någon direkt indentitet kvar.


Fast jag skulle gärna vilja att du utvecklade på vilket sätt man saknar identitet och värderingar genom att inte begränsa vad/hur/vem/vilka personer/egenskaper/osv man kan älska? För där förstår jag inte alls hur du tänker.

Lellan
2009-09-24, 08:48
Det handlar om att man inte kan älska något och dess motsats. Älskar man ärlighet kan man inte älska lögnare t.ex. Det vore direkt motsägelsefullt.

Tja, genom att vara förnuftiga, ärliga, hårt arbetande, passionerade, självständiga, lyckliga... m.m m.m. Ja, det är dygden som sätter värdet - på alla människor.


Genom att vara osjälviskt och värdelöst. Kan man "älska" allt och alla saknar man helt värderingar, och utan den biten har man inte själv någon direkt indentitet kvar.

Så tänker/känner jag inte alls.. men det är ju trevligt att alla fungerar olika.

Jag kan älska om någon är väldigt frispråkig, på samma sätt som jag kan älska att någon är taktfull.. Om det rör sig om egenskaper som känns genuint förankrade i personen förstärker det bara känslan av vad personen "är". En "slampig" kille kan attrahera på andra sätt och framkalla känslor av kärlek i samma styrka som en kille som är väldigt selektiv med vem som får komma innanför skinnet, värdet i personen ligger inte där tycker jag..

Långdraget så kan man ju isf inte älska en blondin om man älskar en mörk person, älska en nyfödd el älska en gamling, älska en världsvan och älska en orörd viol.. finns väl tusen tillfällen då man älskar och attraheras av en unik mix snarare än att de uppfyller ngn slags topplista på ens värderingar.

Med ditt resonemang faller ju hela grejen med "villkorslös kärlek" tex.. familjemedlemmar och andra man växt upp med, har historia med och vars tillkortakommanden och brister man känner men som inte hindrar en från att hålla av dem. På samma sätt skulle ju en väldigt dygdig människa vara lättare att älska, vilket inte alltid är fallet?

Är det bara jag som råkat ut för att inte känna vad jag "borde" för ngn väldigt "förnuftiga, ärliga, hårt arbetande, passionerade, självständiga, lyckliga"? Egentligen borde man ju automatiskt älska dem, men ofta kan man ju vara helt likgiltig inför någon sådan. Och samtidigt kan tårna krulla sig för någon som inte värderar samma saker lika högt, om man får någon form av sammanhang av personen. Man kanske inte håller med, utan respekterar och attraheras av att personens annorlunda värdering ändå känns genomtänkt och inte påklistrad.

Yes
2009-09-24, 14:56
Jaha, det är därför jag inte förstår ditt resonemang. I min värld är det i allra högsta grad möjligt att älska saker som står i varandras motsats, eftersom all kärlek inte är exakt likadan och därför inte förutsätter exakt likadana grunder.
Då är du antingen förvirrad om vad kärlek är eller vilka värderingar du har.

Nog för att man kan uppskatta olika saker hos olika personer, i olika sammanhang, men det är en motsägelse att säga att någonting samt dess motsats är ens högsta värde. Om du t.ex. kan älska både en lögnare och en ärlig person så är det då inte ärlighet du värderar, det måste vara något annat.


Fast jag skulle gärna vilja att du utvecklade på vilket sätt man saknar identitet och värderingar genom att inte begränsa vad/hur/vem/vilka personer/egenskaper/osv man kan älska? För där förstår jag inte alls hur du tänker.
Därför att en villkorslös "kärlek" är just "kärlek" utan värderingar, dvs utan hänsyn till om personens egenskaper är bra eller dåliga. Det är som att äta utan att bry sig om det är mat eller gift, med skillnaden att ingen skulle höja ett ögonbryn om man hävdade att det är en dum idé att stoppa i sig vadsomhelst och att det slutligen skulle ta livet av en. Att leva är att värdera, och vad vi värderar avgör hur vi lever och därmed också vilka vi är.

Så tänker/känner jag inte alls.. men det är ju trevligt att alla fungerar olika.

Jag kan älska om någon är väldigt frispråkig, på samma sätt som jag kan älska att någon är taktfull.. Om det rör sig om egenskaper som känns genuint förankrade i personen förstärker det bara känslan av vad personen "är". En "slampig" kille kan attrahera på andra sätt och framkalla känslor av kärlek i samma styrka som en kille som är väldigt selektiv med vem som får komma innanför skinnet, värdet i personen ligger inte där tycker jag..

Långdraget så kan man ju isf inte älska en blondin om man älskar en mörk person, älska en nyfödd el älska en gamling, älska en världsvan och älska en orörd viol.. finns väl tusen tillfällen då man älskar och attraheras av en unik mix snarare än att de uppfyller ngn slags topplista på ens värderingar.

Med ditt resonemang faller ju hela grejen med "villkorslös kärlek" tex.. familjemedlemmar och andra man växt upp med, har historia med och vars tillkortakommanden och brister man känner men som inte hindrar en från att hålla av dem. På samma sätt skulle ju en väldigt dygdig människa vara lättare att älska, vilket inte alltid är fallet?

Är det bara jag som råkat ut för att inte känna vad jag "borde" för ngn väldigt "förnuftiga, ärliga, hårt arbetande, passionerade, självständiga, lyckliga"? Egentligen borde man ju automatiskt älska dem, men ofta kan man ju vara helt likgiltig inför någon sådan. Och samtidigt kan tårna krulla sig för någon som inte värderar samma saker lika högt, om man får någon form av sammanhang av personen. Man kanske inte håller med, utan respekterar och attraheras av att personens annorlunda värdering ändå känns genomtänkt och inte påklistrad.
Det är inte kärlek du talar om när det kommer till frispråkighet eller taktfullhet. Anledningen till att du kan gilla båda typerna är att det finns mer grundläggande egenskaper som är mer avgörande. Samma sak om du kan dras till både kyskhet och slapmighet, eller de andra egenskaperna du nämner. Uppenbarligen ligger inte dessa egenskaper högt i din värdehierarki.

Självklart kan man fastna för en mix av olika egenskaper. Vissa egenskaper är grundläggande och avgörande medan andra är mindre viktiga. Hur en persons egenskaper manifesterar sig kan också vara personligt.

Hela poängen med mitt resonemang är att vända mig mot perversionen allmänt kallad för "villkorslös kärlek". Det är en jäkla styggelse. Kärlek är något som måste förtjänas, och det gäller även familjemedlemmar.

Om inte känslor och förnuft följer varandra här har du accepterat en motsägelse någonstans. Känslor är en automatisk respons på tidigare tankar och värderingar, och det du talar om är en motsättning mellan detta och din värdering av personen.

Lellan
2009-09-24, 17:03
Då är du antingen förvirrad om vad kärlek är eller vilka värderingar du har.

Nog för att man kan uppskatta olika saker hos olika personer, i olika sammanhang, men det är en motsägelse att säga att någonting samt dess motsats är ens högsta värde. Om du t.ex. kan älska både en lögnare och en ärlig person så är det då inte ärlighet du värderar, det måste vara något annat.



Därför att en villkorslös "kärlek" är just "kärlek" utan värderingar, dvs utan hänsyn till om personens egenskaper är bra eller dåliga. Det är som att äta utan att bry sig om det är mat eller gift, med skillnaden att ingen skulle höja ett ögonbryn om man hävdade att det är en dum idé att stoppa i sig vadsomhelst och att det slutligen skulle ta livet av en. Att leva är att värdera, och vad vi värderar avgör hur vi lever och därmed också vilka vi är.


Det är inte kärlek du talar om när det kommer till frispråkighet eller taktfullhet. Anledningen till att du kan gilla båda typerna är att det finns mer grundläggande egenskaper som är mer avgörande. Samma sak om du kan dras till både kyskhet och slapmighet, eller de andra egenskaperna du nämner. Uppenbarligen ligger inte dessa egenskaper högt i din värdehierarki.

Självklart kan man fastna för en mix av olika egenskaper. Vissa egenskaper är grundläggande och avgörande medan andra är mindre viktiga. Hur en persons egenskaper manifesterar sig kan också vara personligt.

Hela poängen med mitt resonemang är att vända mig mot perversionen allmänt kallad för "villkorslös kärlek". Det är en jäkla styggelse. Kärlek är något som måste förtjänas, och det gäller även familjemedlemmar.

Om inte känslor och förnuft följer varandra här har du accepterat en motsägelse någonstans. Känslor är en automatisk respons på tidigare tankar och värderingar, och det du talar om är en motsättning mellan detta och din värdering av personen.

Din sanning = allas sanning? *screwy*

Jag älskar inte, vill inte ens älska på det sätt du beskriver. Ja, jag förstår din poäng - men du hårddrar den in absurdum. Det ÄR kärlek även när det är villkorslöst, det är en kärlek som kan beskrivas som en förståelse och acceptans av att det är svårt att leva, att prestera är inte kärlek?

Du kan påstå hur mkt du vill att det inte är kärlek man känner till ett barn som man burit i magen och känner en slags samhörighet, livsnerv, flow, intensiv lycka när man tittar in i ögonen på när den inte ens lärt sig säga ditt namn. När den skriker dig döv stoppar du in öronproppar, men du slutar inte älska. Du vet att prestationen att hålla käft inte är fullt utvecklad, du har kanske jävligt ont i huvudet och är trött på situationen, men är i full fart med att älska ungen.

Jag älskar iaf inte folk utifrån hur lyckade deras prestationer är, eller utifrån vad jag anser är rätt och fel värderingar, utan pga hur mkt deras hopkok närvaro - ja, vad det nu är som gör personen till just den - attraherar mig, hur mkt den får mig att känna.

Det är just "villkorslös kärlek" som gör att vi kan växa upp med självkänsla, inte bara självförtroende. Därmed inte sagt att man kan bete sig hursomhelst, men kraven måste ju öka med förmågan, annars skulle alla vara otillräckliga i början och ovärda kärlek - och även du har väl varit barn misstänker jag.

Med ditt resonemang kan man ju inte älska missbrukare, brottslingar, arbetsskygga, psykiskt sjuka, människor som är handikappade. Och ändå sker det tackolov, överallt konstant. Kärlek får människor att vilja bli bättre. Men det är inte bara übermench som förtjänar kärlek.

Yes
2009-09-24, 17:51
Din sanning = allas sanning? *screwy*

Jag älskar inte, vill inte ens älska på det sätt du beskriver. Ja, jag förstår din poäng - men du hårddrar den in absurdum. Det ÄR kärlek även när det är villkorslöst, det är en kärlek som kan beskrivas som en förståelse och acceptans av att det är svårt att leva, att prestera är inte kärlek?

Du kan påstå hur mkt du vill att det inte är kärlek man känner till ett barn som man burit i magen och känner en slags samhörighet, livsnerv, flow, intensiv lycka när man tittar in i ögonen på när den inte ens lärt sig säga ditt namn. När den skriker dig döv stoppar du in öronproppar, men du slutar inte älska. Du vet att prestationen att hålla käft inte är fullt utvecklad, du har kanske jävligt ont i huvudet och är trött på situationen, men är i full fart med att älska ungen.

Jag älskar iaf inte folk utifrån hur lyckade deras prestationer är, eller utifrån vad jag anser är rätt och fel värderingar, utan pga hur mkt deras hopkok närvaro - ja, vad det nu är som gör personen till just den - attraherar mig, hur mkt den får mig att känna.

Det är just "villkorslös kärlek" som gör att vi kan växa upp med självkänsla, inte bara självförtroende. Därmed inte sagt att man kan bete sig hursomhelst, men kraven måste ju öka med förmågan, annars skulle alla vara otillräckliga i början och ovärda kärlek - och även du har väl varit barn misstänker jag.

Med ditt resonemang kan man ju inte älska missbrukare, brottslingar, arbetsskygga, psykiskt sjuka, människor som är handikappade. Och ändå sker det tackolov, överallt konstant. Kärlek får människor att vilja bli bättre. Men det är inte bara übermench som förtjänar kärlek.
Om du läser det jag skriver så ser du att jag faktiskt resonerar utifrån vad bland annat kärlek faktiskt är. Det är inte "min sanning" utan en observation av vad dessa abstrakta begrepp faktiskt innebär.

Det är inte kärlek när det är villkorslöst. Att det är villkorslöst innebär att det är helt i avsaknad av värderingar, och kärlek ÄR ett slags värderande. Att ha en viss förståelse för att det kan vara svårt att leva är ingen motsättning till det.

Jag har inte heller påstått att det inte är kärlek du känner t.ex. till ditt barn. Uppenbarligen finns det vissa saker du värderar hos barnet. Hela det stycket du skriver handlar just om det, även om du uttrycker det vagt.

Jag älskar människor utifrån hur moraliskt fulländade de är, deras karaktär, även om det också finns andra aspekter - vilka inte alltid är kopplade till det - som kan avgöra hur attraherad jag blir. Andra människor kan älska raka motsatsen till det jag gör, men vi kommer INTE älska samma saker och personer.

Du kan älska pundare och brottslingar om du vill det. Det är dina värderingar, allt jag har att säga om det är att det inte är särskilt klokt att sätta så högt värde vid sådana extremt negativa egenskaper.

"Villkorslös kärlek" är just raka motsatsen till självkänsla. Det är "kärlek" helt fritt från personens egenskaper, och har ingen koppling till personens karaktär och vad denne har åstadkommit.

Självklart kan man ändå älska t.ex. ett barn. Man kan älska det värde barnet ger, hur det utvecklas och den potential barnet har att bli. Barnet får också självkänsla av att växa och utvecklas till något bra.

Breadboy
2009-09-24, 18:06
Har du någon gång satt din hypotes på prov Yes? Jag kan nämligen direkt säga att jag har liknande känslor för valörerna svart och vit och att jag älskar både salt och osalt. Du säger att det är något annat man känner känslorna för än för vad som är motsatserna i fråga, men hur väsentligt är det att bedöma dem utanför sin kontext? Känslor kan inte bedömas i isolation, men motsatser kan per definition vara motsatser utan bedömning, så resonemanget är helt irrelevant.

Ursäkta om jag uttrycker mig luddigt, men jag vet inte hur jag skall förklara bättre hur jag menar.

Fagen
2009-09-24, 18:40
....

Maken till svammel du framför i tråden får man leta efter.

JoeyP
2009-09-24, 18:43
Spela hur mkt dator du vill!!

Tibia!!!!

Yes
2009-09-24, 18:56
Hypoteser hör till vetenskap och eftersom det är filosofi som diskuteras så kan det inte gärna vara en hypotes det är frågan om. Utöver det lever jag självklart efter den filosofi jag förespråkar, men den relevanta frågan är ju om det jag skriver är sant eller inte.

Problemet med dina exempel är att du byter kontext och talar om saker som inte exkluderar varandra. Att jag gillar rött behöver inte betyda att det exkluderar grönt, trots att de är motsatsfärger. Om jag däremot håller en person som mitt högsta värde för att den personen är så bra kan jag inte gärna göra det samma med någon annan för att denne är raka motsatsen. Det skulle väl möjligtvis kunna liknas vid att vara sugen på något salt och köpa hallonbåtar.

Breadboy
2009-09-24, 19:00
Filosofi är ju vetenskap :)

Yes
2009-09-24, 19:02
Nej, filosofi föregår vetenskap.

jamenjaja
2009-09-24, 19:09
Är det du menar Yes, att det bara är möjligt att älska en enda individ?

Yes
2009-09-24, 19:09
Nej, filosofi föregår vetenskap.
Vilket kan illustreras väldigt enkelt. Innan börjar syssla med nåt som kan kallas vetenskap har man frågor som; "är verkligheten... eh, verklig eller bara en illusion?", "går det att nå kunskap om verkligheten och hur isåfall?", "vilka regler bör vi förhålla oss till när vi bedriver forskning?". Kort och gott; metafysik, kunskapsteori och etik. Det är visserligen en sorts studie i hur världen förhåller sig, men på en mer grundläggande nivå än vetenskap.

Yes
2009-09-24, 19:16
Är det du menar Yes, att det bara är möjligt att älska en enda individ?
Nej, det är väl ändå rätt uppenbart att man kan älska flera individer?

Breadboy
2009-09-24, 19:17
Före vad? De grekiska filosoferna gjorde ingen skillnad mellan filosofi och vetenskap. Fast jag håller nog med dig om att filosofi kan föregå vetenskap, i alla fall vetenskapliga metoder, nu när du säger det.

jamenjaja
2009-09-24, 19:17
Nej, det är väl ändå rätt uppenbart att man kan älska flera individer?

Men hur får du ditt resonemang att gå ihop då?

Frumpish
2009-09-24, 19:19
Men hur får du ditt resonemang att gå ihop då?

Hans resonemang verkar snarare vara (om vi ska göra en jämförelse med ditt exempel jamenjaja):

om man älskar en människa kan man omöjligt älska denne människans raka motsats (förutsatt att motsatsen existerar)

jamenjaja
2009-09-24, 19:21
men man kan älska alla andra däremellan som inte är den EXAKTA motsatsen, eller vadå? I princip kan man alltså älska alla utom någon enstaka?

Frumpish
2009-09-24, 19:24
men man kan älska alla andra däremellan som inte är den EXAKTA motsatsen, eller vadå? I princip kan man alltså älska alla utom någon enstaka?

Lite oklart, då jag inte håller med Yes angående hans resonemang kring att man enbart kan älska en egenskap och ej dess motsats =)

Min spontana känsla utan att ha läst igenom resonemangen ordentligt är att man "aldrig" älskar en person för en enda egenskap, medan man däremot kan älska en egenskap hos en person och bara för att man älskar en egenskap hos person A betyder det inte att man hatar motsatsen till den egenskapen hos en annan person.

Yes
2009-09-24, 19:27
Före vad? De grekiska filosoferna gjorde ingen skillnad mellan filosofi och vetenskap. Fast jag håller nog med dig om att filosofi kan föregå vetenskap, i alla fall vetenskapliga metoder, nu när du säger det.
Före vetenskapliga metoder. Sen fanns det ju några stycken grekiska filosofer, men det verkar som vi är på samma sida här iaf.

Hans resonemang verkar snarare vara (om vi ska göra en jämförelse med ditt exempel jamenjaja):

om man älskar en människa kan man omöjligt älska denne människans raka motsats (förutsatt att motsatsen existerar)
Precisemo.

men man kan älska alla andra däremellan som inte är den EXAKTA motsatsen, eller vadå? I princip kan man alltså älska alla utom någon enstaka?
Nej, därför att kärlek är en extrem av ett spektra. Vissa personer hatar man, andra är man likgiltig inför, en del gillar man och sen finns det vissa man älskar.

jamenjaja
2009-09-24, 19:30
Nej, därför att kärlek är en extrem av ett spektra. Vissa personer hatar man, andra är man likgiltig inför, en del gillar man och sen finns det vissa man älskar.

Självklart, men nu handlar ju inte resonemanget om vilka eller hur många man faktiskt råkar älska, utan vilka man KAN älska, eller?
Och då står min fråga kvar obesvarad.

Yes
2009-09-24, 19:40
Lite oklart, då jag inte håller med Yes angående hans resonemang kring att man enbart kan älska en egenskap och ej dess motsats =)

Min spontana känsla utan att ha läst igenom resonemangen ordentligt är att man "aldrig" älskar en person för en enda egenskap, medan man däremot kan älska en egenskap hos en person och bara för att man älskar en egenskap hos person A betyder det inte att man hatar motsatsen till den egenskapen hos en annan person.
Så kan det vara, vilket beror på att människor består av en hel del olika egenskaper och vissa av dem måste ses i kontext av just den specifika individen. En del egenskaper fäster man heller inte så stor vikt vid, och sist men inte minst så är det ovanligt med människor som är helt klara över sina värderingar - man kan mycket väl ha accepterat motsättningar mellan dessa och då blir ens reaktioner inkonsekventa.

Det är av den här anledningen jag tog upp enkla exempel i hopp om att det skulle göra resonemanget tydligare. Jag menar, kan du föreställa dig någon som håller ärlighet högst av allt värdera oärlighet hos en annan person? En sån person, om denne är helt konsekvent i sin uppfattning, skulle reagera väldigt negativt på alla former av oärlighet.

Självklart blir det en helt annan sak om vi ser till mindre viktiga egenskaper. Jag gillar t.ex. pratglada tjejer, men blir det för mycket är det bara jobbigt. Det har dock hänt att jag gillat blyga och tysta typer också. Inte så konstigt eftersom dessa egenskaper inte är väsentliga för mig, det är mer preferenser. När det gäller andra, mer grundläggande, egenskaper kan jag dock vara helt kompromisslös. Det är egenskaper som värderas mycket högt, och då reagerar jag väldigt negativt på dess motsatser.

Frumpish
2009-09-24, 19:50
Så kan det vara, vilket beror på att människor består av en hel del olika egenskaper och vissa av dem måste ses i kontext av just den specifika individen. En del egenskaper fäster man heller inte så stor vikt vid, och sist men inte minst så är det ovanligt med människor som är helt klara över sina värderingar - man kan mycket väl ha accepterat motsättningar mellan dessa och då blir ens reaktioner inkonsekventa.

Det är av den här anledningen jag tog upp enkla exempel i hopp om att det skulle göra resonemanget tydligare. Jag menar, kan du föreställa dig någon som håller ärlighet högst av allt värdera oärlighet hos en annan person? En sån person, om denne är helt konsekvent i sin uppfattning, skulle reagera väldigt negativt på alla former av oärlighet.

Självklart blir det en helt annan sak om vi ser till mindre viktiga egenskaper. Jag gillar t.ex. pratglada tjejer, men blir det för mycket är det bara jobbigt. Det har dock hänt att jag gillat blyga och tysta typer också. Inte så konstigt eftersom dessa egenskaper inte är väsentliga för mig, det är mer preferenser. När det gäller andra, mer grundläggande, egenskaper kan jag dock vara helt kompromisslös. Det är egenskaper som värderas mycket högt, och då reagerar jag väldigt negativt på dess motsatser.

Här är ett ställe som orsakar lite knepigheter när man ska skriva generella likheter om känslor =)

Finns väldigt mycket bra litteratur inom detta, är själv singel och trivs väldigt bra med det. Skulle säkert trivas bra i ett förhållande nu med men det är inget jag jagar.

Yes
2009-09-24, 20:13
Självklart, men nu handlar ju inte resonemanget om vilka eller hur många man faktiskt råkar älska, utan vilka man KAN älska, eller?
Och då står min fråga kvar obesvarad.
Det beror ju på vad man håller för värderingar och hur starkt och konsekvent man håller dem. Det är också avgörande för hur starkt och djupt man kan känna för någon.

För "villkorslös kärlek" kan man inte ha en enda värdering stark och konsekvent, och vad än en sån person känner så är det då inte kärlek. I praktiken tror jag dock det är ytterst få människor som är så totalt själlösa. De flesta människor har dock en blandning mellan starka och klara värderingar, motsägelser och kompromisser. Då kan det förvisso finnas många man kan älska men den känslan kommer vara fattig i jämförelse med någon som håller sina värderingar starkt och kompromisslöst.

Här är ett ställe som orsakar lite knepigheter när man ska skriva generella likheter om känslor =)
Ja, det är möjligt att alla inte kan relatera till det.

jamenjaja
2009-09-24, 20:20
Det beror ju på vad man håller för värderingar och hur starkt och konsekvent man håller dem. Det är också avgörande för hur starkt och djupt man kan känna för någon.

För "villkorslös kärlek" kan man inte ha en enda värdering stark och konsekvent, och vad än en sån person känner så är det då inte kärlek. I praktiken tror jag dock det är ytterst få människor som är så totalt själlösa. De flesta människor har dock en blandning mellan starka och klara värderingar, motsägelser och kompromisser. Då kan det förvisso finnas många man kan älska men den känslan kommer vara fattig i jämförelse med någon som håller sina värderingar starkt och kompromisslöst.


För det första: är du säker på att du inte tar dig vatten över huvudet när du försöker dig på uppgiften att definera vad kärlek är, inte för dig, utan generellt?

För det andra: På vilket sätt kommer kärleken vara fattigare om den fördelas på flera och olika människor?
Hur vet du att den kommer vara det?
Hur vet du att det kanske inte till och med kan vara så att förmågan att känna kärlek gentemot andra är något som växer med just det?

Yes
2009-09-24, 20:31
Ja, jag är säker på att jag inte tagit mig vatten över huvudet.

Det handlar inte om att kärleken blir fattigare om den "fördelas" på flera människor. Vad det handlar om är att kärlek är en stark positiv värdering av en annan person. För att det ska vara möjligt måste man först och främst ha några värderingar och hur starkt och konsekvent man kan hålla sina värderingar avgör också kvaliten på känslorna man kan känna för någon annan.

Torsk_ole
2009-09-24, 20:39
Kärlek är kemi, bokstavligt talat.

JoeyP
2009-09-29, 11:34
Åter igen,

TIIIBIAA!!!!11111111111

JG_81
2009-09-29, 14:42
Nybliven singel sedan knappt ett dygn tillbaka, och det kom lite som en blixt från klar himmel. Trodde att alla förutsättning i världen fanns. Hann bara plöja ner dryga tre månader på detta spektakel, men ändå. Det som är skönt med att vara singel är att man slipper sån här skit. Tänk på det om du är singel. :)

Doctor Snuggles
2009-09-29, 14:57
Måste säga att Yes har argumenterat föredömligt i tråden, och visar prov på en märkbar utveckling i resonerandets ädla konst.
Huzzah!

(Nej, jag var inte ironisk.)