handdator

Visa fullständig version : Hantlar efter hantelpress


jakke
2006-06-18, 22:33
Nu kommer en dum fråga..
Hur gör ni efter ni kört ett set hantel press. Jag vill inte bara släppa vikterna i golvet. Som jag gör nu är att lägga dom mot benen och försöka häva upp överkroppen i sittande ställning. Denna metod upplever jag som svår med handlar över 50kg.

jakkan
2006-06-18, 22:51
kasta ut dom från kroppen i toppläget på sista repen, sen vrålar du så hela gymmet inser hur hårt du nyss pressat dig själv. :)

Hannes
2006-06-18, 23:05
finns inget skönare än o bara släppa hantlarna :)

bushwakko
2006-06-19, 07:05
Tycker det för övrigt är störande när personer slänger hantlar åt alla håll så det dånar :/

Fine om verkligen behövs, men för skojjs skull eller för o få nån form av bekräftelse eller uppmärksamhet får mig spyfärdig... *slap*

Diggler
2006-06-19, 07:43
Tyvärr går hantlar sönder om man kastar dem i golvet för mycket. Så du gör helt rätt i att inte göra det, blir det för krångligt kan du be två pers passa och lyfta av dem eller en person passa, och hjälpa dig att sätta dig upp genom att knuffa på din rygg (så att "sit-upen blir lättare).

Damien Thorne
2006-06-19, 07:57
Tyvärr går hantlar sönder om man kastar dem i golvet för mycket. Så du gör helt rätt i att inte göra det, blir det för krångligt kan du be två pers passa och lyfta av dem eller en person passa, och hjälpa dig att sätta dig upp genom att knuffa på din rygg (så att "sit-upen blir lättare).

Bra svar :thumbup:

Tyvärr så ser man alldeles för många personer släppa hantlarna i marken. Då blir dom rangliga och tillslut går dom sönder.

Challenge
2006-06-19, 08:48
Där jag tränar blir man avstängd om man släpper vikterna rakt ner i golvet (upprepade gånger)

Fettecke
2006-06-19, 09:03
jag brukar lägga ner den på bröstet först, sen ner på låren, och sätta mig upp...

problemet jag har är att verkligen få upp hantlarna till bröstet när dom börjar väga lite.

dynamo
2006-06-19, 09:10
Bröst, lår, sätter mig och ibland sakta ner med dem på golvet eller så ställer jag mig och lägger tillbaka i hyllan (gör jag alltid när jag inte är orolig att nån annan ska använda hantlarna).

Slänga hantlarna ser jag bara som alternativ om jag skulle skada mig annars. Har hittils aldrig slängt hantlarna.

666white
2006-06-19, 09:24
Nu kommer en dum fråga..
Hur gör ni efter ni kört ett set hantel press. Jag vill inte bara släppa vikterna i golvet. Som jag gör nu är att lägga dom mot benen och försöka häva upp överkroppen i sittande ställning. Denna metod upplever jag som svår med handlar över 50kg.



Tycker du ska be nån på gymet om hjälp. Brukar alltid vara nån som ställer upp på hjälp, annars är det ett skit gym ;)

Är du helt själv. Lägg 50kg vikten på höften sen lirka upp den på höften så du kommer upp. Så gör jag.
Känns dumt att slänga vikterna på golvet så dom går sönder. Va rädda om vikterna. klubben har nog ingen lust att köpa in nya vikter om ni slänger dom på golvet.

nordland
2006-06-19, 11:11
verkar som att jag borde hålla kurs inom detta.. Jag är nämligen känd här i gymet för att vara snabbt uppe med hantlarna :D ..

1. Avsluta aldrig ett set med hantlarna i bottenläget
2. Efter genomfört set, dra upp benen i luften med böjda knän och låt hantlarna kontrollerat falla mot knäna.
3. När kraften från hantlarna pressar knäna nedåt så kommer du flyga upp...

Kanske skulle slänga in lite video instruktioner i börjeH´s nästa film :D

BigForre
2006-06-19, 11:37
Blir vansinne på folk som kastar saker omkring sig...

jakke
2006-06-19, 16:10
verkar som att jag borde hålla kurs inom detta.. Jag är nämligen känd här i gymet för att vara snabbt uppe med hantlarna :D ..

1. Avsluta aldrig ett set med hantlarna i bottenläget
2. Efter genomfört set, dra upp benen i luften med böjda knän och låt hantlarna kontrollerat falla mot knäna.
3. När kraften från hantlarna pressar knäna nedåt så kommer du flyga upp...

Kanske skulle slänga in lite video instruktioner i börjeH´s nästa film :D
Tack.. Den ska jag testa.. Brukat göra så ibland på lätta vikter..

Folk som slänger hantlarna bör stängas av.

Pudzianovski
2006-06-19, 16:31
Jag har aldrig direkt funderat på det. Jag har aldrig haft det problemet utan har ganska svårt att förstå hur det kan vara ett problem? Jag sätter mig bara upp. Inget konstigt. Avslutar alltid sista rep i bottenläget och därefter reser jag mig utan problem. Slänger bara ner hantlarna på låren utan att tänka på vad jag gör.

Jag ska tänka efter lite mer hur jag faktiskt gör nästa gång jag kör det.
Jag väger inte så mycket heller så det kan knappast var en ursäkt för någon. Nordlands instruktion är nog ungefär som jag gör tror jag.

krellik
2006-06-19, 17:07
Jag har problem som satan med att sätta mej upp efter tunga hantelpressar.. Försöker så gott jag kan men känns det som jag tappar kontrollen så släpper jag skiten hellre än att slita axlarna ur led (vilket det kan kännas som jag håller på att göra).

Tycker dock man känner sej som nån fåne då som försöker dra uppmärksamhet "till sina stora hantlar och att man är så stark".. så jag försöker så gott jag kan undvika det.