handdator

Visa fullständig version : Snabba kolhydrater efter träning


Hunken
2006-06-18, 21:20
direkt efter träningen kör jag en egen gainermix med rent protein och dextropur.
vad är skillanden mellan dextropur och vanligt socker egententligen, kan man köra vanligt socker helt enkelt direkt efter träning?

King Grub
2006-06-18, 21:22
Skillnaden är att sackaros, strösocker, består till 50/50 av fruktos/glukos. Fruktos är inte en bra kolhydratkälla efter styrketräning, då fruktos går till levern, inte musklerna, och styrketräning förbrukar nästan enbart muskelglykogen.

Hunken
2006-06-18, 21:36
Skillnaden är att sackaros, strösocker, består till 50/50 av fruktos/glukos. Fruktos är inte en bra kolhydratkälla efter styrketräning, då fruktos går till levern, inte musklerna, och styrketräning förbrukar nästan enbart muskelglykogen.

tack, då är inte smågodis heller bra då, som vissa säger...

pragmatist
2006-06-18, 22:19
Sackaros är också sämsta tänkbara ur tandhälsosynpunkt.

Cerberus
2006-06-18, 22:25
Skillnaden är att sackaros, strösocker, består till 50/50 av fruktos/glukos. Fruktos är inte en bra kolhydratkälla efter styrketräning, då fruktos går till levern, inte musklerna, och styrketräning förbrukar nästan enbart muskelglykogen.
Om man äter väldigt lite kolhydrater då borde inte en del av glykogenet från levern komma till bruks då? Eller är det bara under aerob aktivitet som detta kan ske?

alexsingh
2006-06-18, 22:30
Fruktos är inte en bra kolhydratkälla efter styrketräning, då fruktos går till levern, inte musklerna...

När är fruktos bra då? alltså är det bra för nånting, om du fattar

Cerberus
2006-06-18, 22:32
När är fruktos bra då? alltså är det bra för nånting, om du fattar

Fruktos var väl bra när vi levde i grottor och det var ont om mat och därmed fettinlagringen kom till nytta skulle jag tro..

alexsingh
2006-06-18, 22:32
men jag syftar på om det är bra för nånting IDAG

Cerberus
2006-06-18, 22:35
men jag syftar på om det är bra för nånting IDAG

om du är maratonlöpare kanske? Då behöver man rejäla mängder glykogen då fett fungerar sämre som bränsle.

alexsingh
2006-06-18, 22:37
jag sytar på om JAG kan ha någon nytta av fruktos IDAG

Racso
2006-06-18, 22:41
jag sytar på om JAG kan ha någon nytta av fruktos IDAG

Nej, såvida du inte bor i en grotta och har ont om mat.

Exhale_
2006-06-18, 22:47
jag sytar på om JAG kan ha någon nytta av fruktos IDAG

Ja vänta nu.. Låt mig tänka efter.. Alexsingh ja.. Om dig vet jag ju oerhört mycket.. Kan det vara så att du kan ha någon nytta utav fruktos.. Vänta så ska jag lägga samman allt jag vet om dig med allt jag vet om fruktos..

Bearbetar all fakta jag vet om dig...
Lägger till allt jag vet om fruktos...

Näe, tyvärr kan jag inte komma till någon slutsats.. Troligtvis eftersom jag inte har en blekaste aning om vem du är eller vad du sysslar med för något om dagarna..

Läs på om fruktos istället för att slösa bort våran tid med dina dumma frågor! *slap*

krok
2006-06-18, 22:59
Läs på om fruktos istället för att slösa bort våran tid med dina dumma frågor! *slap*

genom att svara med ett sånt här inlägg så är det väl snarare du som slösar bort din egen tid? du kunde ju bara ignorat och klicka vidare till en annan tråd?

Anonym
2006-06-19, 15:46
Ja vänta nu.. Låt mig tänka efter.. Alexsingh ja.. Om dig vet jag ju oerhört mycket.. Kan det vara så att du kan ha någon nytta utav fruktos.. Vänta så ska jag lägga samman allt jag vet om dig med allt jag vet om fruktos..

Bearbetar all fakta jag vet om dig...
Lägger till allt jag vet om fruktos...

Näe, tyvärr kan jag inte komma till någon slutsats.. Troligtvis eftersom jag inte har en blekaste aning om vem du är eller vad du sysslar med för något om dagarna..

Läs på om fruktos istället för att slösa bort våran tid med dina dumma frågor! *slap*


:laugh: schysst inlägg :D

blekfet2
2006-06-19, 16:01
Nej, såvida du inte bor i en grotta och har ont om mat.


:D :D