handdator

Visa fullständig version : Julbiffa armarna


Tjockisen
2002-12-16, 19:28
God kväll på er.

Jag hade tänkt att ta tillvara på kaloriöverskottet under julen för att beefa upp armarna något snäpp eller två. Eftersom all träning har juluppehåll för min del kan jag koncentrera mig till 100% på att träna rätt. Frågan är nu, nu när jag har lite drygt 1 månad att träna så mycket, eller så lite som krävs för att få ut mest av armträningen, vad bör göras? Någon som har några fina träningsidéer som jag kan försöka anamma. Överväger chocka armarna 1 månad med en variant något i stil med:

Per vecka
REN armträning 1 pass i veckan, biceps, triceps och underarmar.
1 pass Rygg, mage, vader och lätt bicepsträning
1 pass Ben, bröst, axlar och lätt tricepsträning

Synpunkter välkomnas!

Langster
2002-12-16, 19:45
Se till att träna armarna TUNGT, då kanske de växer?

Tjockisen
2002-12-16, 19:52
Jo, fast mängden vikter är indirekt proportionell mot formen på övningen för mig. Liten ful balans där emellan och för att känna att armarna verkligen är apslut funkar det inte med för mycket vikter.. Fast, å andra sidan, jag kan ju prova på att ösa på vikter.

Munter
2002-12-16, 20:22
Har du gjort så hittils och armarna inte växt så kanske du ska tänka om ;)

Langster
2002-12-16, 20:25
Varför lyssnar aldrig någon på mig?
På gymet säger de: "fan vilka armar du har... jävlar vad stark du är i biceps!"
Då säger jag: "ja testa att träna såhär..."
De säger: "nej det kan aldrig funka... Jag måste köra koncentrationscurl, många reps och låga vikter, annars händer inget..."

Hmmm... Vad är det för fel på folk?

Pez
2002-12-16, 21:07
Originally posted by Langster
Varför lyssnar aldrig någon på mig?
På gymet säger de: "fan vilka armar du har... jävlar vad stark du är i biceps!"
Då säger jag: "ja testa att träna såhär..."
De säger: "nej det kan aldrig funka... Jag måste köra koncentrationscurl, många reps och låga vikter, annars händer inget..."

Hmmm... Vad är det för fel på folk?

Stackars Langster.. :laugh:

Skämt åsido så har nog Langster några poänger här... kan även intyga att han har sitter på ett par rejäla armar om det nu är nån som misstror det.

Allt är ju värt att testa eller hur? Om du nu har en månad på dig och det tidigare inte hänt så mycket kanske det är dags att testa nåt nytt? Har själv höjt vikterna senaste veckorna för att testa att köra lite tyngre på armarna en period.

/pez

michael
2002-12-16, 21:38
Cablecurls, 15-20 reps 10 set brukar funka för mig
:laugh:

Chris
2002-12-16, 22:54
Langster, hur ser din armträning ut? :)

Langster
2002-12-16, 23:13
stångcurl 2-3 set, 3-8 reps TUNGT som fan, det ska gunga och se förjävligt ut.

Alt. hantelcurls 2-3 set, 3-8 reps (på varje hand)

Chins för biceps 1-2 set, så mycket man orkar. Ev. med vikt.

Ibland kör jag 1-2 set repcurl oxå.

AnderssoN
2002-12-16, 23:20
Originally posted by Langster
stångcurl 2-3 set, 3-8 reps TUNGT som fan, det ska gunga och se förjävligt ut.

:D

ugly_kid
2002-12-16, 23:38
du kör ju biceps 3 gånger i veckan och triceps 1 gång.
vill du ha stora armar så träna mer triceps och lite mindre biceps.

michael
2002-12-17, 00:01
Langster hur ser dina hantelcurls ut? förjävliga de ocksÅ? gungar/sviktar du mycket med kroppeN?

Langster
2002-12-17, 08:04
Nja hantelcurlsen brukar vara lite striktare...

psyko_bob
2002-12-17, 13:32
Du kan ju alltid testa detta program av Brooks Kubik, har själv kört det en period de senaste åren och det fungerar bra för mig.

"Name: Brooks Kubik

Title: Dinosaur Arm II

Routine:
Many guys are interested in dinosaur style arm training. Here s an arm specialization program for dinosaurs.

Train 3x per week. Two total body training sessions and one session where you hit arms only. Train for strength and power--and you ll not only build BIG arms, but arms that are FUNCTIONAL as well! You can curl HEAVY poundages if you make up your mind to do so...I ve done 185 for 5 reps in good form. Ditto on heavy triceps work such as the close grip bench press. Shoot for 250 to 300 plus pounds. Too many guys train the arms with bunny poundages and then wonder why they don t grow bigger and stronger.

For example:

Monday

1. Squats 2 x 10, 2 x 8, 2 x 6

2. Barbell or dumbbell bench press 2 x 10, 2 x 8, 2 x 6

3. Barbell bentover rowing 2 x 10, 2 8, 2 x 6

4. Two db clean and press (do a complete db clean AND press on each rep--NOT one clean followed by all of the presses)--4 x5

5. Situps or leg raises...one or two sets...15 to 40 reps

Wednesday

1. Standing barbell curl 5 x 5...three progressively heavier warmup sets followed by two working sets

2. Close grip bench presses (shoulder width grip) 5 x 5 (same as the curls)

3. Standing hammer curls with db s...4 x 8-10

4. Parallel dips 4 x 8-10

5. Standing reverse bb curls...or the rectangular fix...5 x 5 (same as curls)

6. Bench dips...5 x 10-12 (ad weight each set)...OR...one arm db side presses (a great triceps exercise used by the oldtimers)

7. Grip work with grippers, thick bar holds, or hang from 2" bar for as long as possible...

FRI

Repeat Monday s schedule, but finish with cheat curls for 5 x 6-8 and close grip bench press for 5 x 6-8.

THIS IS A HEAVY PROGRAM! Use if for 6-8 weeks, always trying to add weight to all of your exercises whenever possible. Get PLENTY of good food--one gm of protein per pound of bodywt for the under 25 group, and about 75% of that for the rest of you. Try to gain bodyweight while,specializing on the arms...it makes the job much easier. It usually takes about a ten pound gain in bodyweight to permit a one inch increase in arm size."

rockztatic
2002-12-17, 15:31
men med sån massa armträning so ni grabbar kör.. blir armarna inte väldigt opropertionella mot övriga kroppen? eller kör ni som djur altogether? :p

jag vil träna och bygga, men har inte mål att bli bodybuilder, inte ens close to. men välbyggd :)
och btw, har ju sett sånna här blider på vältränade opropertionella killar med antingen armar som är SKITSTORA, eller vinga som skulle passa en jumbojet :confused: kan ju inte tolkas som snyggt, även om man har mycket muskler?

Langster
2002-12-17, 15:44
Alltså armar kan aldrig bli för stora, så är det bara.

rockztatic
2002-12-17, 15:47
åjo. i förhållande till resten. har fått lära mig att inte ha för mycket armtärning, för det får tillräckligt med stryk i andra övningar. men kör såklart slut på dem när jag kör, men bara tå övningar, gör dem dock på sånt sätt att jag inte pallar mer.

michael
2002-12-17, 15:55
Originally posted by Langster
Alltså armar kan aldrig bli för stora, så är det bara.

http://www.t-mag.com/articles/211hate.html

är du säker? :rolleyes:

rockztatic
2002-12-17, 15:59
:eek: som sagt, står kvar vid min åsikt .p

Daemon
2002-12-17, 16:13
Japp, så passa dig nu Langster så att du inte vaknar upp en dag med sådana armar :rolleyes:

Fartman
2002-12-18, 01:02
det är nog inte så stor risk att du vaknar upp en morgon och upptäcker att du blivit för stor... träna tungt! :hbang:

Kjellstroem
2002-12-18, 15:12
Armarna kan inte bli för stora. Iaf inte i någorlunda form och utan sånt skit som han syntholmannen har i sig.

Om det är fel i förhållandet så är det isf benen som är för små. Inte armarna som är för stora. :)

Mvh

Pudzianovski
2002-12-18, 23:31
Jag är mer inne på linjen "armarna kan aldrig bli för starka"

rockztatic
2002-12-19, 00:24
Originally posted by Pudzianovski
Jag är mer inne på linjen "armarna kan aldrig bli för starka"

håller helt med dig på den punkten! :hbang:

ToXY
2002-12-19, 10:18
Langster fan du kör ju bra!!!:D Är också inne på det du säger.. kör TYNGRE än ditt senaste pass så förhoppningsvis så växer armarna snart....

/Martin:thumbup:

Pontus
2003-01-20, 21:53
Repcurl och chins, vad är det?

"kör ännu tyngre nästa gång" säger vissa, kör man inte så tungt man kan? Då blir det ju svårt att öka...

Assazel
2003-01-20, 22:06
Langster: Du kör alltså inte alls biceps med många reps?
endast 3-8? Eller vad gjorde du som ingen annan trodde på? Blev inte riktigt klog där innan.

Langster
2003-01-20, 22:22
Det jag gör är att träna armarna väldigt tungt (tungt för mig alltså).
Många vill gärna träna armarna med lägre vikter och med koncentrationsövningar. Det tror jag inte alls är det bästa för att bygga massa och styrka i armarna.

Assazel
2003-01-21, 10:20
Hur många set kör du totallt på biceps inkl olika övningar?

Langster
2003-01-21, 10:23
10 set ungefär.

Assazel
2003-01-21, 10:25
Ok!

Tycker du det är bättre att köra fler set på en eller två övningar eller färre antal set på olika övningar?

Langster
2003-01-21, 10:29
Jag brukar köra 3, ibland 4 övningar för biceps, samma för triceps.

Assazel
2003-01-21, 10:39
Man bugar och tackar. Vad tror du om stretching diskussionen förresten? Mellan setten eller inte?

Langster
2003-01-21, 10:56
Jag stretchar inte så mycket. Kör man hela rörelsebanan när man tränar så är det inte så troligt att man kommer att bli jättestel av styrketräning, jag märker inte heller att jag skulle bli starkare av att stretcha mellan seten.

Ibland tänjer jag ut musklerna lite mellan seten om jag känner mig stel.

Jag stretchade väldigt mycket när jag tränade kung fu för ett antal år sen, sen dess har jag blivit något av en motståndare till stretching, för jag tycker det skadar mer än det gör nytta. Rör man på sig normalt blir man inte stel.

Assazel
2003-01-21, 11:09
vissa säger att man inte skall köra hela rörelsebanan för då släpps spänningen i muskeln. De säger alltså att man skall inte lägga hanteln på bröstet och heller inte hänga med raka armar neråt vid biceps curl. detta för att stressa muskeln så mycket som möjligt.