handdator

Visa fullständig version : Motivation vid konditionsträning


tont
2006-06-18, 17:10
Hej, jag skulle vilja ha lite tips på vad man ska tänka på när man är ute och springer. Det sägs att man orkar mycket mer än vad man egentligen tror, det gäller bara att pressa sig själv ordentligt.

Så, vad ska man tänka på för att kunna fortsätta springa när man känner att man bara vill stanna och lägga sig ner på marken under löpträning?

Tulork
2006-06-18, 17:16
Jag får min motivation genom musiken jag lyssnar på.. riktigt hård musik!! :hbang: Sen brukar jag filosofera en Hel del också.. det funkar för mig i alla f:whipped: all.

nemd
2006-06-18, 17:31
Detta går i perioder för mig hur lätt jag har för motivationen. Jag brukar försöka tänka hur bra jag kommer må av detta efteråt och hur bra min kropp kommer må. Även att den kommer bli snyggare och uthålligare.

Sen försöker jag tänka på nåt ämne som jag gillar och är intresserad av och försöker grubbla på lite saker där och försöka glömma bort tiden.

Men man har ju perioder, ibland är det lättare än andra gånger.

Laijza
2006-06-18, 17:44
Jag brukar alltid ha med mig min mp3 när jag löper. De mesta funkar ju att springa till, själv föredrar jag rock.
När du känner att du verkligen inte orkar mer kan du ju försöka hålla ut till nästa refräng eller kanske till å me en hel låt till? Håll ut bara!
Jag vet hur great jag mår efter varje löppass/gymbesök. Det är min motivation.:thumbup:

Karl_alfred
2006-06-18, 17:54
Det bättre resultaten jag kommer göra längre fram motiverar gott o väl att verkligen plåga sig 10-15 min till.

grisbil3n
2006-06-18, 18:31
Sålänge det inte är skitjobbigt och gör jätteont så tycker jag det funkar utmärkt att tänka "200 meter till" osv tills man är framme.

Simson
2006-06-18, 18:39
Jag tycker den bästa motivationen är att sätta upp mål och jobba mot dem. Tex en viss tid på en viss distans eller ett visst antal intervaller. Sen gäller det bara att slå sig själv med lite grann varje gång. Det ger grym motivation för mig iaf.

Ibörjan av cardio periodertyckter jag att passen "känns" längre/jobbigare men när man malt ett par månader kommer jag in i ett nästan meditativt tillstånd och det känns som om tiden går fortare. Det kanske bara beror på att formen är bättre och man får mindre ont :)

miapia
2006-06-18, 21:58
Så här på sommaren är det väl inga större problem att hitta motivation och lust att springa ute? Jag var precis ute och löpte 45 min och njöt av sommarkvällen, den ljumma luften, solen som var på väg ner, glittret i vattnet, doften av syrener och alla vackra blommor. Det räcker gott för mig. :) annars är, som tidigare nämnts, en i-pod eller dylikt bra...

sommar i Sverige slår det mesta...

mirrranda
2006-06-18, 22:41
I dagsläget behöver jag aldrig motivation för att sticka ut och springa, det är ju det bästa som finns :D Bara att sticka ut och löpa i några timmar för min del, benen pendlar på, tankarna flyger runt i skallen - det är ju det perfekta klimatet för att endast tänka på sig själv:hbang:

Jag brukar tänka på mina drömmar, olika scenarion, framtiden m.m.. när det väl är tungt är det bara att bita ihop och tänka "Jag är bäst" och köra på..mitt ego förbättras varje gång jag är ute och springer :em: , spec när jag springer förbi en massa människor.. :cool:

Simson
2006-06-19, 12:45
Men det är ju viss skillnad på att "soft springa" och att pressa sig tills man känner blodsmak i munnen, det senare kräver en hel del motivation.

jim
2006-06-19, 12:48
Jag brukar försöka se mig själv utifrån och försöka tänka det som att "jävlar vad den killen är uthållig/grym/stark osv"... Alltså försöka imponera på mig själv. Låter kanske löjligt med det funkar fruktansvärt bra. Blir ju precis tvärtom om man slöar efter då tänker man ju "shit vad kass han är" och så blir det också en motivationsfaktor.

Låter rätt schizofrent jag vet, men oroa er inte, vi mår bra annars :)

MasterChief
2006-06-19, 12:51
Jag brukar försöka se mig själv utifrån och försöka tänka det som att "jävlar vad den killen är uthållig/grym/stark osv"... Alltså försöka imponera på mig själv. Låter kanske löjligt med det funkar fruktansvärt bra. Blir ju precis tvärtom om man slöar efter då tänker man ju "shit vad kass han är" och så blir det också en motivationsfaktor.

Låter rätt schizofrent jag vet, men oroa er inte, vi mår bra annars :)

Skönt att ni mår bra. Känner igen tekniken lite. Jag brukar mitt alter ego vara en Tour de France ryttare som slåss mot imaginära motståndare och liknande. Jag vinner jämt.

jim
2006-06-19, 12:54
Skönt att ni mår bra. Känner igen tekniken lite. Jag brukar mitt alter ego vara en Tour de France ryttare som slåss mot imaginära motståndare och liknande. Jag vinner jämt.

vem av er? nu blir vi förvirrade :confused:

tont
2006-06-19, 13:36
Motivationen för att dra ut och springa är det inget problem med, grejen är att när jag väl är ute och springer och känner att jag bara vill lägga mig ner och spy, då skulle det vara bra med något att tänka på så man orkar längre.

Tack för alla tips än så länge, ska ta del av några vid nästa pass:)

MasterChief
2006-06-19, 14:29
Motivationen för att dra ut och springa är det inget problem med, grejen är att när jag väl är ute och springer och känner att jag bara vill lägga mig ner och spy, då skulle det vara bra med något att tänka på så man orkar längre.

Tack för alla tips än så länge, ska ta del av några vid nästa pass:)

Alltså...Om du känner att du behöver spy så tar du i mer än nödvändigt om det bara är träning.


vem av er? nu blir vi förvirrade

Vi är också förvirrade. Helt klart.

jim
2006-06-19, 14:31
nej jag är inte ett dugg förvirrad, men du? om ni träffar oss någon gång får han berätta för dig om oss om det gällde mig eller er, annars blir det så satans klyddigt

Yankeee
2006-06-19, 14:46
Jag brukar försöka se mig själv utifrån och försöka tänka det som att "jävlar vad den killen är uthållig/grym/stark osv"... Alltså försöka imponera på mig själv. Låter kanske löjligt med det funkar fruktansvärt bra.


Haha, den taktiken gör jag också med :D
Verkligen föreställa sig hur jävla grym andra tycker att man är. Så sjukt, men det funkar bra :)

666white
2006-06-19, 15:11
Jag klarar inte av att lyssna på musik när ja springer.
När jag är ute och springer så tävlar jag för mig själv och tänker "ska fan inte sluta nu innan målet. Lägger jag av innan slutet så får jag inte äta oliver" jag älskar oliver.
Sätt upp ett mål för er. Jag kör så hårt så jag inte orkar stå upp efter ett konditionspass.
Dom sissta minuterna så pressar jag allt. Varje gång ja springer så ska ja förbättra med 1sek.

MasterChief
2006-06-19, 15:13
Sätt upp ett mål för er. Jag kör så hårt så jag inte orkar stå upp efter ett konditionspass.
Dom sissta minuterna så pressar jag allt. Varje gång ja springer så ska ja förbättra med 1sek.

Det är bra att du kör hårt men som generell regel måste jag nog säga att det där suger riktigt hårt.

stridskuk90
2006-06-19, 15:18
Tänk att du är en stor tönt om du inte kör mer och mer varje gång.

666white
2006-06-19, 15:20
Det är bra att du kör hårt men som generell regel måste jag nog säga att det där suger riktigt hårt.

Vadå da??

MasterChief
2006-06-19, 15:37
Vadå da??

För att det sliter så otroligt mer än vad det ger.

jwzrd
2006-06-19, 15:44
Haha, den taktiken gör jag också med :D
Verkligen föreställa sig hur jävla grym andra tycker att man är. Så sjukt, men det funkar bra :)

Om det är en variant på: "Ok, nu jävlar biter du ihop för det finns ett dussin andra som tränar mycket hårdare än du gör!" så skriver jag också under på den metoden.

Cerberus
2006-06-19, 15:46
Se inte konditionsträningen som ett måste och att vara plågsamt, efter ett tag är det ju faktiskt skönt att kuta..

sätt upp tydliga mål vare sig det gäller tider, viktnedgång eller varför man nu springer. Det ska va något inom räckhåll och vara realistiskt.

Personligen ser jag varje pass som ett steg mot mitt ultimata mål.

jim
2006-06-19, 15:47
Om det är en variant på: "Ok, nu jävlar biter du ihop för det finns ett dussin andra som tränar mycket hårdare än du gör!" så skriver jag också under på den metoden.


Aaa helt klart åt det hållet!

Yes
2006-06-19, 15:51
Jag brukar intala mig att jag lever som jag tränar. Antingen kör man mesigt och är en förlorare, eller så tränar man hårt som en vinnare och når sina mål.

Ascent
2006-06-19, 17:06
Vid början av passet brukar jag intala mig själv i att köra fullt ut utan att mesa mig. När jag närmar mig mitten av passet kanske jag intalar mig att köra till något visst ställe en bra bit innan jag är hemma igen. När jag väl kommer dit känner jag att har jag sprungit så långt som jag gjort hittills, så kan jag för fasen lika gärna springa resten oxå. Springer jag resten av sträckan så kommer jag hem snabbare och behöver inte se ut som ett svettigt miffo som är ute på kvällspromenad utan snarare som någon som är bra mycket mer atletiskt sinnad än de som är ute och går långsamma promenader/kör bil. Det räcker för att jag ska orka skaka fram mer energi.

Dessutom orkar man mer än man tror. Igår sprang jag 30% längre än jag trodde att jag skulle fixa, enbart på ren viljestyrka. Då hade jag även en jäkla smärta i högerfoten (för hårt knutna skor men jag ville inte tappa tempo genom att stanna och fixa till det) samt begynnande blåsor på vänsterfoten.

Bara att intala sig själv om att man fan ska masa sig runt, för det fixar man och känslan när man kommer hem och har klarat av det är så mycket bättre än om man gett upp halvvägs..

jim
2006-06-19, 17:14
Kom på en annan sak jag brukade göra när jag sprang längre distanser:

Medan du springer i en viss hastighet, hitta något som fungerar som referenspunkt till din hastighet, t ex hur många vita streck i vägkanten (om du springer på en väg) du passerar på ett visst antal steg, eller liknande. Fungerar även att titta på avstånd mellan fötterna osv..

Bestäm sen att du mellan två synliga märken (t ex en lyktstolple och ett träd en bit bort) ska hålla ett annat iaf lite högre tempo, som du då avgör med din referenspunkt.

T ex
Jag springer ungefär 1.5 vägstreck / steg, fram till trädet där borta ska jag ta 1.8 vägsträck istället, alternativt jag tar 8 steg på 5 i huvudet räknade sekunder, fram till trädet ska jag ta 12.

Något sånt, poängen med det är att du glömmer bort hur jobbigt/tungt/spyfärdigt det är när du koncentrerar på något annat kanske en minut och kommer fram "gratis" motivationsmässigt då. Fungerar extremt bra på mig.

Yankeee
2006-06-19, 17:33
Om det är en variant på: "Ok, nu jävlar biter du ihop för det finns ett dussin andra som tränar mycket hårdare än du gör!" så skriver jag också under på den metoden.

Nja, så tänker jag tyvärr inte. Men ska definitivt börja nu. Har rätt svårt att hitta personer att relatera till bara.

Cerberus
2006-06-19, 17:50
Jag brukar tänka på den sköna känslan att komma hem och känna att jag gjorde det jag hade planerat innan passet. Då är jag NÖJD vilket är en otroligt skön känsla.

z_bumbi
2006-06-19, 17:57
Jag brukade bara springa/cykla och hade inga större problem med motivationen eftersom det var kul, är det en sådan pina så kanske man bör fundera på att variera sig lite mer? Vägval, träningsform, tempo, sträckor etc är lätt att ändra på.

Självklart är det svårare om man satsar på att tävla på något högre nivå men även där går det att variera sig, å andra sidan har man inte motivationen från början så tävlar man oftast inte på så hög nivå inom någon idrott.

hammer95
2006-06-19, 18:28
Hej, jag skulle vilja ha lite tips på vad man ska tänka på när man är ute och springer. Det sägs att man orkar mycket mer än vad man egentligen tror, det gäller bara att pressa sig själv ordentligt.

Så, vad ska man tänka på för att kunna fortsätta springa när man känner att man bara vill stanna och lägga sig ner på marken under löpträning?
Springer intervaller i skogen och det är verkligen härligt att få vara ute i naturen. Iår har jag sett flera älgar (tjur, ko och kalv) bara 50 meter ifrån mig, härlig upplevelse och det motiverar mig!!! Men det som motiverar mig till att träna är resultaten. I gymmet är det vikterna och vid intervallträning tiderna som ska förbättras. Jag tar alltid tid vid vissa platser och försöker att förbättra dessa, vilket är inspirerande varje gång att slå dessa:)

Olsson
2006-06-20, 01:42
Jag använder mig oxå av ungefär samma teknik som jim & mc. Jag väljer ut en riktigt tuff backe som finns med på någon av mina vanliga träningsrundor. Sen föreställer jag mig hur fort jag cyklar upp för backen, att jag känner mig pigg i benen och kan ställa mig upp och ta i ännu mer. Ibland föreställer jag mig oxå hur folk står längs vägen och hejar på mig, att jag kör om motståndare i backen. Den här sekvensen sparar jag som en liten film i mitt huvud sen spelar jag upp den några gånger om dagen för mig själv för att förstärka mitt självförtroende. Även när jag kommer i den där tuffa backen så spelar jag upp min film och försöker få fram känslan jag har i filmen.

När man tränar med andra så tänker jag alltid att han brevid mig är minst lika trött som mig. Annars hade han varit framför mig. Om man vill så kan man titta på honom i ansiktet oxå och då kan man se att personen i fråga grimaserar lika mkt. Sen vet man ju att personen inte är bättre än en själv, så då är det bara att köra ifrån honom :D

mirrranda
2006-06-20, 10:24
Jag brukar intala mig att jag lever som jag tränar. Antingen kör man mesigt och är en förlorare, eller så tränar man hårt som en vinnare och når sina mål.

Det där tyckte jag lät grymt bra, man är ju en vinnare - så då ska man träna som en :D

Vad jag vet så tycker jag bara att det viktigaste är att veta hur lå¨ngt man ska köra innan man sticker ut, annars kan det gå åt pipan. Ska man köra 25, så kör man 25 ;)

LadyG
2006-06-20, 10:42
Något sånt, poängen med det är att du glömmer bort hur jobbigt/tungt/spyfärdigt det är när du koncentrerar på något annat kanske en minut och kommer fram "gratis" motivationsmässigt då. Fungerar extremt bra på mig.

Den tekniken är suverän i många andra sammanhang också, man är så fokuserad på en massa annat att man inte känner efter om man är trött. Börjar man känna efter fungerar det inte, man måste hamna i zonen. Då kan man hålla på jättelänge, mycket längre än man själv skulle gissat.

jwzrd
2006-06-20, 12:01
Nja, så tänker jag tyvärr inte. Men ska definitivt börja nu. Har rätt svårt att hitta personer att relatera till bara.

Nej det är svårt när man är bäst :/

Bronkitkorv
2006-06-20, 19:20
Jag pressa mej hårt som fan varje gång jag var ute och sprang och det slutade med benhinneinflamation och onda fötter plus att konditionen knappt förbättrades. Sen läste jag lite om konditionsträning och insåg att jag tagit i alldeles för mycket och haft alltför hög puls, inte värmt upp inte joggat ner gjort allt fel med andra ord. Nu märker jag däremot att det går bättre för varje vecka.

Låna en bok om konditionsträning på biblioteket är alltså mitt råd.

MilkmaN
2006-06-20, 19:48
För det mesta springer jag med 4-20 st andra, beroende på längd på loppet. Jag brukar motivera mig med till viss del med det som Yankee och någon annan, jim kanske, beskriver; "Shit, han är grym, vilket tempo, hur pallar han den rushen i backen?!" osv.

Annars så är motivationen ofta något av följande:

"Tappa inte platsen, tappa inte platsen"
"Ta en plats, Ta en plats"
"Vinn, Vinn"
"Visa att du är bäst/vart skåpet skall stå"

Idag när vi sprang 800m intervaller var det "Visa vart skåpet skall stå".

De som i vanliga fall ligger på min nivå var inte med idag och därför kunde jag inte tävla med dem, istället såg jag till att vinna alla lopp med 50-100m. *flex*

brobban
2006-06-20, 20:41
Att träna hårt konditionsmässigt tycker jag kräver lite mer i psyket än vid styrke. Vid kondition vet du att du ska springa 1 mil, inget mindre, inte stanna inte gå under ett visst pulsslag medans vid styrketräning är det jobbigt som fan ibland men går över lika snabbt. Bara fram med tjurskallen och det stora pannbenet *spy* :whipped:

Samish
2006-06-20, 20:47
jag tränade mkt kondition tidigare-ska väll återuppta det inom sin tid-
När jag springer som jag föredrar att göra ute!så brukar jag (det gör jag altid när jag tränar hårt) tänka på någon man inte gillar, försöka bli arg.
Tänk på någon du hatar om det finns någon sån, Personligen så när jag blir lite arg så tar jag i mer!

MilkmaN
2006-06-20, 20:51
jag tränade mkt kondition tidigare-ska väll återuppta det inom sin tid-
När jag springer som jag föredrar att göra ute!så brukar jag (det gör jag altid när jag tränar hårt) tänka på någon man inte gillar, försöka bli arg.
Tänk på någon du hatar om det finns någon sån, Personligen så när jag blir lite arg så tar jag i mer!

I don't know about you men jag klarar då inte av att vara arg i 1,5 mil eller en 40-50 minuter om man kör intervall.

Samish
2006-06-20, 20:53
Nejnej men man brukar väll ändå orka kör apå ett tag, jag tänkte det sista i slutet när man knappt orkar stå, för att puscha lite mer!

Daniel-san
2006-06-20, 21:59
Hej, jag skulle vilja ha lite tips på vad man ska tänka på när man är ute och springer. Det sägs att man orkar mycket mer än vad man egentligen tror, det gäller bara att pressa sig själv ordentligt.

Så, vad ska man tänka på för att kunna fortsätta springa när man känner att man bara vill stanna och lägga sig ner på marken under löpträning?

Jag skulle vilja veta varför du springer, tont! I vilket syfte, hur länge du har tränat löpning, vilken intensitetnivå du ligger på osv. Att gå hårt ut från start, träna varje pass på 90%V02max till utmattning och varje pass uppleva anaerob trötthet tror jag är ett utmärkt pedagogiskt snedsteg för att skaffa dåligt samvete och långsiktigt försämrad form.
:)

knazcandy
2006-06-21, 08:42
Hej, jag skulle vilja ha lite tips på vad man ska tänka på när man är ute och springer. Det sägs att man orkar mycket mer än vad man egentligen tror, det gäller bara att pressa sig själv ordentligt.

Så, vad ska man tänka på för att kunna fortsätta springa när man känner att man bara vill stanna och lägga sig ner på marken under löpträning?

Jag anser att man oftast orkar mer än vad man tror, man bär ofta på lite reservenergi det är oftast hjärnan som påstår annat.

Jag brukar dels, ha bra tempo i musiken men också tänka när det blir tungt, 2 min till och sen när de 2 min har gått lägger jag på ytterligare 2 min. Att lura sig själv är det mest effektivaste :whipped:
Annars brukar jag tänka på hur snygg jag kommer att bli när jag sprungit bort de där sista kg som är i vägen..;)

Det är ju lite teknik när man springer också (iallafall för mig), lyft inte fötterna för högt, ha bra flyt i takten och tänka på andningen. Man får hitta vissa knep för att ibland få ner pulsen (genom andningen) tex när man springer terräng och det svider i musklerna.

Lycka till!

hallar
2006-06-21, 09:23
Kör numera spinning. Det som hindrar mig ifrån att spy och sedan svimma är att de jävla cyklarna står så satans nära. Skulle förmodlige skada mig om jag ramlade av, och då kommer jag inte kunna gymma.