handdator

Visa fullständig version : Fulla knäböj, hur ska jag viktanpassa?


Sheogorath
2006-06-18, 15:13
Hej,

Jag har under hela min träningskarriär satsat på SL-djup, men blev efter Honn's bildtråd inspirerad till att börja gå bottendjupt. Eftersom min kropp inte alls är van vid tung belastning där nere i graven, så vorde det synnerligen dumt att latsa på 100+ det första jag gör. Istället vill jag över tiden låta kroppen vänja sig, samtidigt som jag bibehåller råstyrkan genom andra övningar än just böjen (utfallsgång med hantlar är en ny favorit, benspark är faktiskt inte så dumt heller).

Så. Om min träningsvikt (3-5 reps) i dagsläget är 140 kg med SL-djup, var tycker ni att det är lagom att börja, och hur rekommenderar ni höjningen vecka för vecka för att kroppen verkligen ska hinna anpassa sig?

Baha
2006-06-18, 15:20
Testa dig fram bara första passet upp till en vikt som inte e alltför tung sen lägg på 5-10 kg per vecka eller nåt sånt, enkelt och effektivt.

Kan ju i början kanske köra fler set på en lättare vikt

petersson
2006-06-18, 15:21
Kan du inte bara köra pyramid eller nått tills det blir lagom?

Timme
2006-06-18, 15:21
Hej,

Jag har under hela min träningskarriär satsat på SL-djup, men blev efter Honn's bildtråd inspirerad till att börja gå bottendjupt. Eftersom min kropp inte alls är van vid tung belastning där nere i graven, så vorde det synnerligen dumt att latsa på 100+ det första jag gör. Istället vill jag över tiden låta kroppen vänja sig, samtidigt som jag bibehåller råstyrkan genom andra övningar än just böjen (utfallsgång med hantlar är en ny favorit, benspark är faktiskt inte så dumt heller).

Så. Om min träningsvikt (3-5 reps) i dagsläget är 140 kg med SL-djup, var tycker ni att det är lagom att börja, och hur rekommenderar ni höjningen vecka för vecka för att kroppen verkligen ska hinna anpassa sig?

Börja lätt. Kanske med 80kg och gå fulldjup. Sedan ökar du 5 kg varge set tills du kanske når en vikt lite över 100kg. Då tränar du helt enkelt på den vikten sedan hörjer du kanske 2.5kg-5kg i veckan :)

petersson
2006-06-18, 15:22
Börja lätt. Kanske med 80kg och gå fulldjup. Sedan ökar du 5 kg varge set tills du kanske når en vikt lite över 100kg. Då tränar du helt enkelt på den vikten sedan hörjer du kanske 2.5kg-5kg i veckan :)

Precis det jag menade men inte orkade skriva riktigt :)

Sheogorath
2006-06-18, 15:40
Börja lätt. Kanske med 80kg och gå fulldjup. Sedan ökar du 5 kg varge set tills du kanske når en vikt lite över 100kg. Då tränar du helt enkelt på den vikten sedan hörjer du kanske 2.5kg-5kg i veckan :)

Det låter som en alldeles för snabb höjning. Även om det kanske inte kommer kännas särskilt tungt på 80 är jag bombsäker på att det finns en massa svaga länkar i muskulaturen som verkligen inte pallar att öka så snabbt. Men att börja på 80 och sedan lägga på 2.5 kg per vecka så länge det inte gör ont i knäna/länden låter som en plan. Samt mycket bottendjup utan belastning hemma på mattan.

*börjar nu*

Sheogorath
2006-06-18, 15:45
Det låter som en alldeles för snabb höjning. Även om det kanske inte kommer kännas särskilt tungt på 80 är jag bombsäker på att det finns en massa svaga länkar i muskulaturen som verkligen inte pallar att öka så snabbt. Men att börja på 80 och sedan lägga på 2.5 kg per vecka så länge det inte gör ont i knäna/länden låter som en plan. Samt mycket bottendjup utan belastning hemma på mattan.

*börjar nu*

Kommer också passa på att vänja mig vid smal fotställning i böjen. Gjorde en tio-reppare här hemma nu med bara mig själv som belastning för att få in lite känsla för tekniken. Känns bra, och det känns faktiskt lite i muskulaturen. Det blir nog några set om dagen här hemma framför spegeln :D.

Fettecke
2006-06-18, 15:49
Damnit sheo. jag känner att jag måste gå i dina fotspår. Du är en vis man.
Det är mkt tuffare att böja 140 ATG än 140 i stolhöjd måste jag ju säga

Det enda "problemet" som jag ser är att k*ken kommer bli 10cm kortare pga de låga vikterna =(... Men det är bara en tidsfråga så är den genast 20cm längre när man böjer sina 200 pannor ATG!!!!! :whipped:

*börjar på tisdag* *flex*

Yankeee
2006-06-18, 16:00
Kör frontböj för att vänja dig vid djupa böj.

Sheogorath
2006-06-18, 16:00
Damnit sheo. jag känner att jag måste gå i dina fotspår. Du är en vis man.
Det är mkt tuffare att böja 140 ATG än 140 i stolhöjd måste jag ju säga

Det enda "problemet" som jag ser är att k*ken kommer bli 10cm kortare pga de låga vikterna =(... Men det är bara en tidsfråga så är den genast 20cm längre när man böjer sina 200 pannor ATG!!!!! :whipped:

*börjar på tisdag* *flex*

Alltså någon stolshöjd har det aldrig vatt tal om. Jag blir ofta kommenterad på gymmet för mina djupa fina böjar. Men någon OL-djup där man studsvänder på vaderna har det förstås inte varit tal om. Inte förräns nu. Fan vilken känsla det är förresten. Gjorde en femtonreppare här hemma nu och det spänner gott i knäna. Ska mata några set till när knäna vilat sig. Nu ska det bli tuffare tag här. Snabba explosiva fullböj for teh win!!!11 Det är nog ingen slump att OL-are ownar SL-are när det kommer till massa (och vem vet; styrka? ;)) på quadsen.

Sheogorath
2006-06-18, 16:01
Kör frontböj för att vänja dig vid djupa böj.

Frontböj har jag kört en del. Det går alldeles utmärkt att göra dom grunda dom också, om man är lagd åt det hållet; så jag tänker såhär: fullböj för att vänja mig vid fullböj ;).

Yankeee
2006-06-18, 16:03
Frontböj har jag kört en del. Det går alldeles utmärkt att göra dom grunda dom också, om man är lagd åt det hållet; så jag tänker såhär: fullböj för att vänja mig vid fullböj ;).

Klart man kan göra dem grunda, men det är inte rätt ;) Jag syftade mer på att vänja t.ex knän och annat med hjälp av frontböjen iom att man inte kan använda lika mycket vikt.

Sheogorath
2006-06-18, 16:07
Klart man kan göra dem grunda, men det är inte rätt ;) Jag syftade mer på att vänja t.ex knän och annat med hjälp av frontböjen iom att man inte kan använda lika mycket vikt.

Ah. Jag har kört en del frontböj med båda fattningarna, men aldrig fallit för dem. Tror det beror på svaga höftböjare som gör att bäckenet framåtroterar snabbt när vikterna börjar klättra. Men jag slaktar mage och höftböjare hårt med mitt nya upplägg för att komma till rätta med detta. Tillsvidare är det låga vikter och långsamma ökningar tillsammans med en massa reppande med kroppsvikten som är medicinen som ska ta mina quads till den nya dimension som fulldjupa böj erbjuder ;).

Under tiden får jag roa mig med utfallsgång för att bibehålla styrka och bålstabilitet :).

z_bumbi
2006-06-18, 16:54
Men någon OL-djup där man studsvänder på vaderna har det förstås inte varit tal om. Inte förräns nu.

Det är ett utmärkt sätt att sabba knäna men det visste du väl redan? Ska du inte tävla i TL så vänd tidigare alt kör en väldigt lugn rörelse sista biten.

Sheogorath
2006-06-18, 17:00
Det är ett utmärkt sätt att sabba knäna men det visste du väl redan? Ska du inte tävla i TL så vänd tidigare alt kör en väldigt lugn rörelse sista biten.

Det är möjligt att det är ett utmärkt sätt att sabba knäna, men det är ju inte unikt för just "studsvändningar". Många rörelser är skadliga om man inte tillåter gradvis anpassning över tiden. Roddar och stelbenta mark m.fl har ju dåligt rykte av den anledningen. Jag ska öka väääldigt långsamt och kräva fart i lyften (allt segande underkännes med basta!). Råstyrkan får tills vidare tränas med andra övningar.

Jag har faktiskt spänningar i knäna bara av att köra några set med kroppsvikten här hemma på mattan, så jag kanske öht inte kommer använda vikt på några veckor. Vi får se hur jag känner när det blir dags, torsdag i näst-nästa vecka.

Popeye
2006-06-18, 20:39
Skippa studsen bara så är det nog lungt.
Börja med låga vikter och lägg på mer vikt för varje set.
Till slut hittar du rätt läge. Det är ju inte som att du är otränad direkt så jag tror inte att tillvänjningen blir något större problem. Däremot så lär du få börja på lägre vikter i arbetsseten.

Mehdi
2006-06-18, 21:23
Det går att ha fart i lyften även utan studs. Vad jag tycker är att du behandlar 'problemet' som vilken annan övning som helst, vill säga, lära in tekniken först och lägga på vikter allt eftersom.
Vidare är största problemet med djupa böj att ryggen inte hålls fixerad under hela rörelsen. Du nämnde själv ngt om höftböjare vilket jag själv har feta problem med så jag kör numera mer eller mindre enbart frontböj. Men va försiktig som sagt och inga idiot "bombningar" ned i bottenläget och explodera som en tok. Lugnt och försiktig.

krellik
2006-06-18, 22:00
Studsa kan väl aldrig vara bra..

Själv tror jag ner i ATG, pausa en halv sekund, sen explodera av bara fan..
Best of both worlds...

z_bumbi
2006-06-19, 05:38
Det är möjligt att det är ett utmärkt sätt att sabba knäna, men det är ju inte unikt för just "studsvändningar". Många rörelser är skadliga om man inte tillåter gradvis anpassning över tiden. Roddar och stelbenta mark m.fl har ju dåligt rykte av den anledningen.

Ett permanent problem med en övning försvinner inte bara för att du kör tillvänjning.

Sheogorath
2006-06-19, 06:02
Ett permanent problem med en övning försvinner inte bara för att du kör tillvänjning.

Nej, så frågan är ju om det finns ett permanent problem. Lider tynglyftare av dåliga knän, är ju i så fall frågan? Och den är seriöst menad: jag har inte koll alls.

Nitrometan
2006-06-19, 07:09
Nej, så frågan är ju om det finns ett permanent problem. Lider tynglyftare av dåliga knän, är ju i så fall frågan? Och den är seriöst menad: jag har inte koll alls.
Jag har faktiskt inte heller nån koll. Ska försöka leta lite. Det är intressant.

Är det nån som känner några gamla OL:are?

bertbert
2006-06-19, 12:50
Detta är mina erfarenheter i ämnet:

Jag körde tidigare upp till 140 kg i en ren hockeyböj. Efter diverse påläsning bestämde jag mig för att börja gå djupt, så jag började på 100 kg och körde parallelböj ett tag. Efter någon månad var jag uppe på 120 kg. Då dumpade jag vikten igen och gick ner i botten (fullkontakt vad/lårbiceps), denna gång till 90 kg. Alla vikter vid 8 reps, utan att lyfta rumpan först.

Man får känna sig för helt enkelt. För min del gick det snabbt att vänja sig av med de grunda böjarna. Träningsvärk fick jag dock i början. Det tog jag som en belöning :naughty:

/Bertbert

Yankeee
2006-06-19, 12:52
Har inte heller hört något om att ol:are skulle vara mer drabbade av knäproblem än andra. Källa?

Mehdi
2006-06-19, 13:40
Grejen är att 'OL:are' inte studsar i bottenläget. Det förekommer en rätt stark inbromsning innan vändning och således förspänning i muskeln. Studs är fel ord att använda om man menar nu avser en snabb vändning i bottenläget. Innan man nått bottenläget ska man ha börjat uppstigningen med andra ord.

z_bumbi
2006-06-19, 15:53
Grejen är att 'OL:are' inte studsar i bottenläget. Det förekommer en rätt stark inbromsning innan vändning och således förspänning i muskeln. Studs är fel ord att använda om man menar nu avser en snabb vändning i bottenläget. Innan man nått bottenläget ska man ha börjat uppstigningen med andra ord.

:thumbup:

Och vad och lår möts då inte alltid i bottenläget, snarare är det ganska sällan vid en bakböj om jag får gissa på att de lyftare jag ser regelbundet är något så när representativa för tyngdlyftare i allmänhet.

Gamla tyngdlyftare har ofta problem med knäna med det ser jag mer som en följd av alla de tusentals reps de har gjort genom åren än att just deras teknik skulle skapa knäproblem.

Köttbullen
2006-06-19, 15:57
Jag brukar köra , 90*5 = Botten, 90*5 Botten, 100*5 Botten, 110*5 djupt, 120*5 Behagligt djup.