handdator

Visa fullständig version : Kan ej utföra knäböj


Princy
2006-06-18, 14:54
Jag skulle testa knäböj med en instruktör på gymmet för några veckor sedan, men jag kunde helt enkelt inte utföra rörelsen. Jag har provat utan stång också, men jag "fastnar" liksom i halva rörelsen, och knäna låser sig på något vis. Jag kan inte heller sitta på huk med hälarna i marken, då ramlar jag bakåt. :D Det går lättare om jag lutar mig framåt, men ryggen ska väl vara förhållandesvis rak?

Detta kanske kan vara några tänkbara förklaringar till varför:

1. Jag har haft en ryggskada i 8 månader som sträcker sig från nacken ner till bäckenet. Den har dock förbättrats väsentligt nu.

2. Jag har ridit i 13 år, vilket kanske har gett mig stela vad- och benmuskler.

3. Under några år i mellan- och högstadiet fick jag värk i knäna när jag skulle böja mig ner, sätta mig på huk eller springa. Jag fick troligtvis också lite broskbildning under knäet.

Just nu tränar jag ryggen med försiktighet, men jag skulle vilja kunna göra knäböj i framtiden.

Har någon här vetskap eller en gissning om vad jag gör för fel eller hur jag ska gå tillväga för att kunna genomföra övningen? Det skulle vara väldigt uppskattat. :D

bluelight
2006-06-18, 15:20
Stretcha vaderna!
Testa att gå upp på tå i bottenläget, du kommer ner längre nu eller hur?
Så var jag i början, men när jag kört så ett tag och stretchat vaderna så kan jag göra böj utan att gå upp på tå nu. (Om inte annat kan du ha en planka under hälarna så det blir som klackskor, fast vad jag hört är inte det bra)

z_bumbi
2006-06-18, 16:50
Har någon här vetskap eller en gissning om vad jag gör för fel eller hur jag ska gå tillväga för att kunna genomföra övningen? Det skulle vara väldigt uppskattat. :D

Gå till en sjukgymnast och be om en undersökning, du har för många problem för att någon ska kunna ge vettiga råd via internet.

Jorgen
2006-06-18, 17:03
Gå till en sjukgymnast och be om en undersökning, du har för många problem för att någon ska kunna ge vettiga råd via internet.
Håller med Bumbi.

polaren
2006-06-18, 17:33
Jag har ungefär samma problem.
Antingen måste jag stå JÄTTEBRETT, eller så ställer jag mig lite smalare och fäller fram med ryggen (föredrar det sistnämnda!) :)

X-Change
2006-06-18, 18:34
Har haft (det är lite bättre nu) samma problem. Knänen knakar när man böjer sig ner och ryggen faller framåt.
Jag gick till en sjukgymnast som sa att problemet är vanligt idag och stelheten beror på att knäskålen är ojämn på insidan (skrovlig) och lårbenet därför fastnar i olika "lägen" istället för att röra sig smidigt.
Hon rådde mig att strectha benmusklerna 2-3 ggr/dag och efter några månader gick jag på återbesök. Och efter en mätning av musklernas rörlighet visade sig att jag förbättrat rörligheten med 20-30% på både fram- och baksida lår.
Det är fortfarande inte tillräckligt bra för att kunna köra riktigt knäböj men jag fortsätter kämpa med stretchingen för jag vet att det kommer ge resultat.

Men besök sjukgymnast och bestäm säkert vad orsaken är och se till att få bra rådgivning om hur du ska rehabilitera benen osv.

Princy
2006-06-18, 19:18
Tack så mycket för svaren! Då kanske det inte bara är min rygg som ställer till det ändå.

Jag har gått hos två läkare och en kiropraktor kontinuerligt nu under våren, och ska snart iväg till en ortopedklinik samt träffa en sjukgymnast. Jag ska givetvis höra med dem innan jag börjar, och se till att en instruktör hjälper mig. :)