handdator

Visa fullständig version : vad göra?


mangemani
2006-06-18, 14:46
nu har fåglarna från boet utanför mitt fönster äntligen gett sej av,men en utav ungarna flög rätt så galet och in på min balkong.
där sitter nu fågeln,helt blixtstilla,vet ej vad jag ska göra med den.
djurvän som man är så vill man ju inte putta ner den från balkongen så att katterna tar den och bära tillbaks den till boet är ju rätt så poänglöst eftersom det nu är övergivet.
funderat på att kanske mata den och eventuellt he ut nån kartong som den kan bo i tills den flyger sin väg,men vet inte om det är rätt.
har ni några förslag?

mathor
2006-06-18, 14:48
Vill du vara human bör du se till att den dör snabbt. Du kommer inte kunna ta hand om den. Om du mot förmodan ändå lyckas få den att överleva ett tag kommer den inte att överleva själv i naturen sen. Den kommer bli dödad tämligen fort av ett rovdjur, och det lär göra mer ont än om du t.ex. bryter nacken av den.

Clyde
2006-06-18, 14:48
nu har fåglarna från boet utanför mitt fönster äntligen gett sej av,men en utav ungarna flög rätt så galet och in på min balkong.
där sitter nu fågeln,helt blixtstilla,vet ej vad jag ska göra med den.
djurvän som man är så vill man ju inte putta ner den från balkongen så att katterna tar den och bära tillbaks den till boet är ju rätt så poänglöst eftersom det nu är övergivet.
funderat på att kanske mata den och eventuellt he ut nån kartong som den kan bo i tills den flyger sin väg,men vet inte om det är rätt.
har ni några förslag?

Kör som du planerat med att mata den och ha den i en kartong, tids nog flyger den iväg sålängde den inte är skadad. Inga konstigheter.

hobbitar
2006-06-18, 14:49
nu har fåglarna från boet utanför mitt fönster äntligen gett sej av,men en utav ungarna flög rätt så galet och in på min balkong.
där sitter nu fågeln,helt blixtstilla,vet ej vad jag ska göra med den.
djurvän som man är så vill man ju inte putta ner den från balkongen så att katterna tar den och bära tillbaks den till boet är ju rätt så poänglöst eftersom det nu är övergivet.
funderat på att kanske mata den och eventuellt he ut nån kartong som den kan bo i tills den flyger sin väg,men vet inte om det är rätt.
har ni några förslag?

Detta hände hos mig en gång också, vet iof inte ifall det var en unge. Jag matade den och la den i en låda. Efter 2 dagar när jag kom ut satte sig fågeln på min axel och sen flög iväg! Det var precis som om han sa tack för hjälpen.

Angel
2006-06-18, 14:50
plocka mask och skit åt den och mata...MAN DÖDAR INGET I ONÖDAN, men ser du att den börjar må dåligt kanske de e att tänka på, men annars kan den mycke väl fixxa de, bygg ett litet bo vafan

mangemani
2006-06-18, 14:53
ok,ett bo it is then.
nått man ska tänka på?alltså vad ska boet inehålla?löv eller liknande?

mathor
2006-06-18, 14:53
Ojsan, läste lite fel märkte jag. Trodde den var allvarligt skadad.

Baha
2006-06-18, 14:54
Jag vill skriva att du nuhar en uppenbar möjlighet att bita huvudet av en fågelunge.

men testa att mata den då, lät som en bra ide tycker jag, häftigt o se om den klarar sig o sen flyger iväg!:)

Angel
2006-06-18, 14:55
lite pinnar löv och skit, kanske lite mossa, gör en rulle sådär du vet, sen e de bara att börja plocka maskar och larver......

mangemani
2006-06-18, 14:56
Jag vill skriva att du nuhar en uppenbar möjlighet att bita huvudet av en fågelunge.

men testa att mata den då, lät som en bra ide tycker jag, häftigt o se om den klarar sig o sen flyger iväg!:)


bita huvudet av den?nja,sånt stort fan utav ozzy är jag ej=/

jo,jag ska plocka lite mask när jag kilar ut med hunden senare och se om den äter.

Loke
2006-06-18, 14:56
Jag matade några fågelungar en gång som blivit övergivna. De dog. Kanske var födan dålig (mask), kanske var det vätskebrist, kanske var det harakiri. Jag vet bara att det var jävligt jobbigt för de pep fan hela tiden, jag var ganska glad när de dog.

Angel
2006-06-18, 14:57
glöm inte ge vatte me!!!!

mangemani
2006-06-18, 14:58
ok,då vet jag vad jag ska göra...förhoppningsvis så flyger den sin väg snart:)
tack för tippsen

Baha
2006-06-18, 14:59
Testa med gainer!

kneger
2006-06-18, 15:09
ring ett djursjukhus och fråga, har för mig de ska ha vattensocker lösning eller något såntdär, dock inte alls säkcer.. kanske va något annat som man skulle ha det till :p

HenrY
2006-06-18, 15:10
Testa med gainer!

:laugh:

mangemani
2006-06-18, 15:14
Testa med gainer!


eller varför inte red bull

Einar
2006-06-18, 15:14
Testa med gainer!

Och lite probars ;)

On topic: Hoppas det går bra med pippin. Bilder på det nybyggda boet med tillhörande fågel skulle uppskattas :)

mangemani
2006-06-18, 15:17
Och lite probars ;)

On topic: Hoppas det går bra med pippin. Bilder på det nybyggda boet med tillhörande fågel skulle uppskattas :)


skulle om jag hade haft en kamera=/
men jag berättar senare om det gick bra:)

Kabuto
2006-06-18, 15:22
Du måste väl tugga maskarna och larverna före du ger fågeln dom? *spy* :)

HenrY
2006-06-18, 15:24
eller varför inte red bull

Red bull ger dej vingaaaaar.... Då blir man av med fågelfanskapet iaf!:D

mangemani
2006-06-18, 18:11
jahopp,där flög den lilla rackaren iväg,flög upp på räcket och sen flög den.
skönt att det hela slutade väl iaf så den inte dog på balkongen eller nått.

Kwon
2006-06-18, 18:13
Detta hände hos mig en gång också, vet iof inte ifall det var en unge. Jag matade den och la den i en låda. Efter 2 dagar när jag kom ut satte sig fågeln på min axel och sen flög iväg! Det var precis som om han sa tack för hjälpen.

Den visade lite tacksamhet innan den stack! :thumbup:

Kwon
2006-06-18, 18:16
Testa med gainer!

Då blir den för grofv!

http://www.tomandjerryonline.com/images/Mother_Hen-01.jpg

OggeP
2006-06-18, 18:20
De brukar bara få en hjärnskakning när de flyger in i en ruta. Sätter man fågeln på ett lugnt ställer så brukar den piggna till efter någon timme eller så.