handdator

Visa fullständig version : Utländska fotbollstränare.


WheyProtein
2006-06-18, 13:57
Det är tämligen vanligt att landslag har utländska tränare, Svennis, Beenhakker, Rehagel m fl.
Finns det något afrikanskt lag nu i vm som har en inhemsk tränare?

Vad tycker ni om det?
Fick jag bestämma skulle det inte vara tillåtet. Då kunde man ju likagärna köpa in utländska spelare också, tycker jag iaf.

hammer95
2006-06-18, 14:56
Håller med föregående talare. Tycker att förbundskapten för ett landslag ska vara av medborgare i det landet han är förbundskapten för.

Einar
2006-06-18, 15:16
Bra synpunkt där. Jag håller med fullständigt.

Solros
2006-06-18, 15:42
Det är bra att nationerna där fotbollen inte är så välutvecklad tar in kompetent folk som kan lära dom hur man ska spela. Att sedan länder med fotbollstradition, tex England väljer att skämma ut sig internationellt, det skrattar jag som fan åt.

Yankeee
2006-06-18, 15:52
Det är bra att nationerna där fotbollen inte är så välutvecklad tar in kompetent folk som kan lära dom hur man ska spela.

Precis, verkar otroligt dumt att göra på något annat sätt.

egge
2006-06-18, 16:22
Dumt med förbud men jag hade aldrig velat att svenska landslaget köpte in en utländsk tränare.

Metal_boy_
2006-06-18, 17:18
MAn kan ju tycka att det kan jämföras med, om domare skulle vara från ett av länderna som han dömde. Men det är lite annorlunda. Coachen kan ju inte påverka så mycket under spelet som han gör när han bygger upp ett lag innan och gör han det inte bra, ja då får han sparken.

hammer95
2006-06-20, 18:52
*rolleyes*

Corpobal
2006-06-20, 18:59
Finns det något afrikanskt lag nu i vm som har en inhemsk tränare?



Angola har en inhemsk tränare.

Lodiz2
2006-06-20, 19:06
håller helt med

alla som ska vara med i ett vm lag ska vara från landet dom representerar även coachen

Baan
2006-06-20, 19:11
håller absolut inte med, vissa länder spelar en viss typ av fotboll där man, för att nå framgång, behöver ta in lite effektiva idéer från erfarna människor som vet hur det går till i övriga världen. har hört att i t ex många afrikanska länder som spelar gladfotboll så vill väldigt få spela försvar/målvakt, alla vill vara anfallare och göra mål. detta kan förstås ställa till problem om man inte vill se resultat som 3-12 i sina matcher och liknande, och då är jag rätt tveksam till att en inhemsk tränare som själv är en förespråkare för gladfotbollen ska kunna fixa fram ett bra försvar.