handdator

Visa fullständig version : behöver råd (ang. festtider och muskelnedbrytning)


Hottie2
2006-06-18, 11:54
Hejsvejs!

Har precis tagit studenten och har inte tränat på över en veckas tid, då jag har varit otroligt förkyld hela tiden och varit upptagen med massa studentgrejer dessutom. Blivit en hel del alkohol samt skräpmat och just nu känns det som jag gått upp XXXX antal kilon (vilket jag säkerligen har *cry* ).

Är fortfarande förkyld och har lite rethosta och snorig näsa. Grejern är den att jag nu till midsommar åker till Kos och där lär det bli ännu en veckas festande. Har planerat resan med kompisar i ett halvår så tänker faan inte banga nu.

Hade som plan att jag skulle träna mycket denna vecka innan jag drar iväg på Torsdag, men kände att när jag kom till gymmet var jag hur slö som helst och orkade ingenting. Tror att det fortfarande är förkylningen som fortsätter ta ut sin gång. Bestämde mig då för att vila upp mig denna vecka tills jag åker iväg.

Kommer alltså inte att ha tränat någonting på runt 3 veckors tid när jag är hemma igen från Kos.

Nu till frågorna.

Hur snabbt förlorar man egentligen sina muskler om man inte tränar och håller kosten lite si och så? (Måste jag börja om från scratch när jag tar upp träningen igen???)

Hur ska jag göra för att minimera muskelnedbrytningen så mycket som möjligt? hålla ett högt proteinintag antar jag, eller finns det flera sätt?


Tack på förhand.
Hottie

King Grub
2006-06-18, 11:55
Hur ska jag göra för att minimera muskelnedbrytningen så mycket som möjligt?

Genom att inte oroa sig utan leva ett normalt liv.

Fettecke
2006-06-18, 13:11
Jag kan ju dra lite paraleller.

för snart 2 veckor sedan åkte jag på Sweden rock Festival, söp oavbrutet i 4 dagar i princip, käkade Bara hamburgare, pizza, wookat älgkött osv... fet mat dvs... och gick inte hungrig en minut under hela veckan. Jag gick inte upp ett enda kilo på den veckan(tis-sön).

för snart 3 månader var jag utomlands i 2 veckor, var full varje dag i princip... käkade relativt fet mat varje dag, 5ggr om dagen... på dom 2 veckorna gick jag upp runt 2kg, och tappade visserligen några kilo på stången, men dom var tillbaka veckan därpå.

Så. sådana temporära nergångar spelar ingen roll i det stora hela.

Sedan så skulle jag igentligen vilja ge dig en CP-klapp för att du vill "ta hand om din kropp när du ska ut och dricka sprit"...

har du tagit steget att dricka sprit så är det bara att släppa allt vad hälsa heter. det tar du tillbaka senare efteråt.!

Seså stumpan, ut och ha roligt och oroa dig inte för hur din proteinsyntes kommer påverkas, du kommer ändå komma tillbaka i samma form någon vecka senare ändå!

Jorgen
2006-06-18, 14:33
Genom att inte oroa sig utan leva ett normalt liv.
Jag säger som Pet Shop Boys http://bestsmileys.com/signs13/8.gif

jakkan
2006-06-18, 15:28
löjligt o sitta o oroa sig för muskelnedbrytning om du ska till kos i 3veckor, sluta oroa dig och ha roligt istället. givetvis kommer du inte komma tillbaka från scratch efter bara 3veckor.

pragmatist
2006-06-18, 18:10
Se till att få i dig hyggligt med protein bara så är muskelnedbrytningen helt minimal över en så kort tid som några veckor.

HenrY
2006-06-18, 18:27
löjligt o sitta o oroa sig för muskelnedbrytning om du ska till kos i 3veckor, sluta oroa dig och ha roligt istället. givetvis kommer du inte komma tillbaka från scratch efter bara 3veckor.

Haha, tyckte det stod "Givetvis kommer du inte komma tillbaka Som Scratch efter bara 3 veckor" :D

Perscitus
2006-06-18, 20:38
Lyssna på Grub med flera! På din beskrivning låter som du är rätt sliten(förkylning, studenten, alkoholkonsumption); Ät god och näringsrik mat och lev gott. Don't worry, be happy!

sweetkarolina
2006-06-18, 21:17
festtider och supande behöver inte nödvändigtvis påverka alltför negativt, jag tog studenten förra året, söp en vecka i streck osv... dagen efter var bänk-sm då jag tangerade pers utan problem, trots att jag mådde som en överkörd gnu. :D

bara ett exempel..