handdator

Visa fullständig version : Villka är bittrast å grinigast ?


Piranha
2006-06-18, 09:22
Det är rätt mycke pajkastning emellan folk i dem olika regionerna i landet, skall vi försöka reda ut det här ?

:D

Kurash
2006-06-18, 09:23
Måste vara norrbottningarna.

mr ruhl
2006-06-18, 09:28
Måste vara norrbottningarna.


knarkar du?

tror det är stockholmare, är absolut inte göteborgare, trevligare folk får man leta länge efter..

Yankeee
2006-06-18, 09:29
Inte märkt någon skillnad.

sunkan
2006-06-18, 09:30
med tanke på att det är flest stockholmare har på kollo så är jag nästan bombsäker på att norrlänningar kommer "vinna" denna poll för norrlänningar och stockholmare verkar ju ska inte tycka om varandra.

edit: WTF är man dalmas anda upp till s-vall

Cilia
2006-06-18, 09:30
Vet inte men jag tycker alla verkar vara griniga på Stockholmare men det alternativet finns inte.

Generellt skulle jag vilja klassa bönder som grinigast oavsett var dom bor.

Yankeee
2006-06-18, 09:32
Vet inte men jag tycker alla verkar vara griniga på Stockholmare men det alternativet finns inte.

Inte alla, bara shadowfire.

Piranha
2006-06-18, 09:34
Vet inte men jag tycker alla verkar vara griniga på Stockholmare men det alternativet finns inte.

Generellt skulle jag vilja klassa bönder som grinigast oavsett var dom bor.

Skapa en egen poll råååå.

Cilia
2006-06-18, 09:36
Skapa en egen poll råååå.
såja, var inte meningen att trampa på en öm tå där.
Du vet att vi uppskattar dina pollar. Dom fögyller vår annars så tråkiga vardag.







sen kan man (du) ju alltid korrigera pollen med fler alternativ *visslar*

Piranha
2006-06-18, 09:38
såja, var inte meningen att trampa på en öm tå där.
Du vet att vi uppskattar dina pollar. Dom fögyller vår annars så tråkiga vardag.







sen kan man (du) ju alltid korrigera pollen med fler alternativ *visslar*

>Eller din avatartext :)

Jag vill baaaaaaaaaaadaaaaaaaaa

Kurash
2006-06-18, 09:41
knarkar du?

tror det är stockholmare, är absolut inte göteborgare, trevligare folk får man leta länge efter..

Antar att det bevisar saken.

Cilia
2006-06-18, 09:41
>Eller din avatartext :)

Jag vill baaaaaaaaaaadaaaaaaaaa
igen?
du börjar bli lite tjatig.
Du vet att det är ett säkert ålderstecken. Du kanske bör tänka efter lite där..

Pepparkakssmurfen
2006-06-18, 09:42
Det stod mellan Skåningarna och GBGarna.. men skåningarna vann för när man hör en grinig skåning.. ja,det finns inget som slår det :booty:

dynamo
2006-06-18, 09:45
Jag vill lägga en minus-röst på Norrland. Alltså att en röst mot Norrland suddas ut!

Har inte märkt att någon gruppering är mer grinig än övriga.

Timme
2006-06-18, 10:05
knarkar du?

tror det är stockholmare, är absolut inte göteborgare, trevligare folk får man leta länge efter..

Göteborgare är så goa! Älskar den härliga och skumma dialekten :D

HenrY
2006-06-18, 10:11
Vad är Jwzrd?

reinholdsson
2006-06-18, 10:18
Vad är Jwzrd?

Skåning väll.

shadowfire
2006-06-18, 10:22
Inte alla, bara shadowfire.
haha, nejdå, jag känner många goa stockholmare :)

HenrY
2006-06-18, 10:23
Skåning väll.

Ok, då drar jag alla skåningar över en kam och röstar på SKÅNINGARNA.

Bli inte arg på mej, bli arg på Jwzrd!*popcorn*

mela
2006-06-18, 10:24
Stockholmarna är väl gnälligast, och mest stressade :D

Vi Göteborgare är Gooooa Gôbbar :naughty:

Piranha
2006-06-18, 10:25
Stockholmarna är väl gnälligast, och mest stressade :D

Vi Göteborgare är Gooooa Gôbbar :naughty:


Jag kan hålla med dig Mela där trots jag är 08'a.

mela
2006-06-18, 10:26
Jag kan hålla med dig Mela där trots jag är 08'a.

Ja men du har iaf en personlighet ;) Till skillnad från knarkarna som jag tjöta med på plattan *screwy*

reinholdsson
2006-06-18, 10:26
Egentligen är det väll örebroare, fast de gnäller mest. Det är mitt intryck efter ha gått i skola där i 3 år iallafall. :)

kimonque
2006-06-18, 10:28
Ja men du har iaf en personlighet ;) Till skillnad från knarkarna som jag tjöta med på plattan *screwy*
Ja Piranha är en av de få med personlighet i Stockholm, vi andra är som folket på plattan *kissass*

reinholdsson
2006-06-18, 10:30
Ja Piranha är en av de få med personlighet i Stockholm, vi andra är som folket på plattan *kissass*

Hehe :)

stenis
2006-06-18, 10:30
Känner inte just några sthlm:are så jag törs inte uttala mig om dom. Däremot lumpade jag uppe i norrland, otroligt mycket bittert folk där.

mela
2006-06-18, 10:32
Ja Piranha är en av de få med personlighet i Stockholm, vi andra är som folket på plattan *kissass*
Ja? :D
Ne men jag har träffat måååånga sthlmare.. Många tror att de är bättre än andra för att de bor i huvfudstaden. Men eehhrm.. Nog status liksom :D

Yankeee
2006-06-18, 10:33
Ja? :D
Ne men jag har träffat måååånga sthlmare.. Många tror att de är bättre än andra för att de bor i huvfudstaden. Men eehhrm.. Nog status liksom :D

Jag tror snarare att det handlar om att ni, slöddret, tror att stockholmare tror att de är något för att de bor i stockholm.

mela
2006-06-18, 10:34
Jag tror snarare att det handlar om att ni, slöddret, tror att stockholmare tror att de är något för att de bor i stockholm.

Slöddret? Haha. Jajo visst gullet ;)
Ne men.. Alla sthlmare är inte sånna, men det är få gbgare som är så dryga som sthlmare.

Dissector
2006-06-18, 10:38
Skåningar tror jag. Men det har nog med dialekt och hur den klingar att göra. När en skåning säger på skånska:

"Nae men sådär kan du inte göra" med den betoning de brukar ha, så låter det lite som:
"Men är du dum i huvudet eller? Fattar du inte att du inte kan göra på det där viset? Jag blir så trött på dig".

Därför har jag alltid uppfattat skåningar som bittrare och grinigare.

Piranha
2006-06-18, 10:38
Slöddret? Haha. Jajo visst gullet ;)
Ne men.. Alla sthlmare är inte sånna, men det är få gbgare som är så dryga som sthlmare.

31a Juli skall göteborgarna få se på dryg.

Då kommer jag ner.

mela
2006-06-18, 10:40
31a Juli skall göteborgarna få se på dryg.

Då kommer jag ner.

Va? Varför? :eek:

babbett
2006-06-18, 10:41
Jag tror snarare att det handlar om att ni, slöddret, tror att stockholmare tror att de är något för att de bor i stockholm.


Just det :thumbup:

HenrY
2006-06-18, 10:41
Va? Varför? :eek:

Han är ute efter dej Mela!:kinky: :kinky:

Piranha
2006-06-18, 10:41
Va? Varför? :eek:


Friidrotten såklart :thumbup:

mela
2006-06-18, 10:42
Han är ute efter dej Mela!:kinky: :kinky:

Men det är väl alla? :confused:

Aaah friidrott. Du menar att ALLA kommer till GBG så jag måste fly någon annanstans? :(

HenrY
2006-06-18, 10:42
Friidrotten såklart :thumbup:

Jahaja... är det så du kallar det?!:D

Corpobal
2006-06-18, 10:53
Skåningar är kaxiga inte bittra och griniga.

Dipshit
2006-06-18, 10:59
Får hålla med om att göteborgarna är de trevligaste (som jag upplevt det)..
Vilka som är grinigast vet jag inte, men känns som sthlmarna :D

Cilia
2006-06-18, 10:59
Ja? :D
Ne men jag har träffat måååånga sthlmare.. Många tror att de är bättre än andra för att de bor i huvfudstaden. Men eehhrm.. Nog status liksom :D
Min teori är såhär.........

dom som är dryga i Stockholm är dom som har flyttat in från andra delar av landet och sen åker hem till sina städer/byar och glassar på. Det är dom som har behov av att hävda sig. Är man inflyttad stockholmare tänker man inte på det. Jag hade aldrig funderat på om det var status eller inte att komma från Stockholm innan andra (utifrån) påpekade att vi skulle vara stöddiga.

Den här teorin har jag fått bekräftad av andra inflyttade som noterat hur folk ifrån deras hembygd har förändrats efter dom flyttade hit.


Sen mela borde du veta bättre än att tjöta med knarkare på plattan!

Mr. Moose
2006-06-18, 11:02
Skåningar är kaxiga inte bittra och griniga.

Kaxiga??? Vi bara säger som det är! Svårt o va blygsam när man vet man är bäst! :em:

Förresten, det borde stå "söder om landsvägen" inte "söder om stockholm" i pollen.

Claes

Kurash
2006-06-18, 11:02
Min teori är såhär.........

dom som är dryga i Stockholm är dom som har flyttat in från andra delar av landet och sen åker hem till sina städer/byar och glassar på. Det är dom som har behov av att hävda sig. Är man inflyttad stockholmare tänker man inte på det. Jag hade aldrig funderat på om det var status eller inte att komma från Stockholm innan andra (utifrån) påpekade att vi skulle vara stöddiga.

Den här teorin har jag fått bekräftad av andra inflyttade som noterat hur folk ifrån deras hembygd har förändrats efter dom flyttade hit.




+1

shadowfire
2006-06-18, 11:02
Media gör väl sitt till också, som skildrar Östermalmfolk med backslick på Stureplan osv, folk bildar väl sig en uppfattning utifrån det med. Samma sak om kändisar som bor i Stockholm uppträder på ett eller annat sätt så drar folk slutsatser utifrån det.

mela
2006-06-18, 11:04
Min teori är såhär.........

dom som är dryga i Stockholm är dom som har flyttat in från andra delar av landet och sen åker hem till sina städer/byar och glassar på. Det är dom som har behov av att hävda sig. Är man inflyttad stockholmare tänker man inte på det. Jag hade aldrig funderat på om det var status eller inte att komma från Stockholm innan andra (utifrån) påpekade att vi skulle vara stöddiga.

Den här teorin har jag fått bekräftad av andra inflyttade som noterat hur folk ifrån deras hembygd har förändrats efter dom flyttade hit.


Sen mela borde du veta bättre än att tjöta med knarkare på plattan!

Mycket möjligt, men jag har en del kompisar som är födda och uppvuxna på söder eller i sundbyberg och liknande, många är överdrivet egenkära och anser sig själva vara bättre än andra. Sedan märker vi ju på pippirahnas poll att allt utgår ifrån sthlm :D

Men knarkarna på plattan är rätt så trevliga.. eller ja.. dom va det när jag satt där och sola och käka glass iaf :)

Cilia
2006-06-18, 11:06
Media gör väl sitt till också, som skildrar Östermalmfolk med backslick på Stureplan osv, folk bildar väl sig en uppfattning utifrån det med. Samma sak om kändisar som bor i Stockholm uppträder på ett eller annat sätt så drar folk slutsatser utifrån det.
men dom där finns på Östermalm men överklass folk finns överallt och beter sig i stort sett likadant. Kolla på godsfolket i Skåne!

Kändisarna faller nästan alla direkt in i min teori ovan.



Grejen är ju den att är man uppväxt i Stockhol så är man van vid att 76 % av befolkingen pratar annan dialekt och inte är födda här. Det är inget man funderar på. Folk är olika. Det är först när man åker ut till andra delar och upptäcker att det inte är vanligt med den blandningen och att man står ut.


oopps nu är det bad, ciao

keffat_liv
2006-06-18, 11:34
absolut stockholmare. Norrlänningar är minst.

babbett
2006-06-18, 11:34
Friidrotten såklart :thumbup:


Mucka inte med vakterna bara....


:cool:


..griniga Stockholmare

Krampus
2006-06-18, 12:04
Zzzzzzzzz....:sleep:

"Mitt fotbollslag är bättre än ditt".
Palla generallisera en hel stad...
Men Norrlänningar är grinigast.

Zakath
2006-06-18, 12:36
Ingen av dem, men jag röstade ändå :/

Krokodil
2006-06-18, 13:13
Cilia har en poäng faktiskt. Om man är infödd stockholmare är man sällan mallig eller dryg över det. Dock måste väl vi stockholmare få vara stolta över vårt ursprung och hembygd precis som folk från Kalix, Rättvik eller Göteborg är. :)

Krokodil
2006-06-18, 13:16
Media gör väl sitt till också, som skildrar Östermalmfolk med backslick på Stureplan osv, folk bildar väl sig en uppfattning utifrån det med. Samma sak om kändisar som bor i Stockholm uppträder på ett eller annat sätt så drar folk slutsatser utifrån det.
99,9999% av Stockholms befolkning är inte Stureplanbrats!

Cilia
2006-06-18, 20:00
Mycket möjligt, men jag har en del kompisar som är födda och uppvuxna på söder eller i sundbyberg och liknande, många är överdrivet egenkära och anser sig själva vara bättre än andra.
men handen på hjärtat så finns väl dom överallt?
men jag tror också att folk utanför Stockholm letar lite efter det där hos oss.
varför du har dom som kompisar förstår jag inte?

nordland
2006-06-18, 21:19
Zzzzzzzzz....:sleep:
Men Norrlänningar är grinigast.

Höh... svammel... vi är inte griniga, dock fruktansvärt likgiltiga :D

mela
2006-06-18, 21:23
men handen på hjärtat så finns väl dom överallt?
men jag tror också att folk utanför Stockholm letar lite efter det där hos oss.
varför du har dom som kompisar förstår jag inte?

Jag är kompis med många, även om jag inte umgås så mkt med dem. Det är inga bästisar direkt.

skaparn
2006-06-18, 21:25
Grinigast är nog norrlänningarna. Det är ett evigt tjat här uppe från somliga om hur vi minsann inte får skälig ersättning för våra(?) naturtillgångar såsom malm och skog. "Pengarna går till Stååckhålm" osv.

JAM
2006-06-19, 00:22
Jag håller helt klart med Cilia. Det finns dock massor av förklaringar till varför just stockholmare anses som dryga.

Jag har själv flyttat från Nyland (ett mindre samhälle i södra Norrland med ungefär 2 000 invånare), till Stockholms innerstad för att plugga. Har själv aldrig sett något konstigt med det. Varken mer eller mindre märkvärdigt än att flytta till Umeå för att plugga där, förutom att Stockholm ligger lite längre bort och är en lite större stad. (Ja, och att KTH är bättre förstås... *innocent* ;) )

Det är dock tydligt att många hemmavid tycker att det är förbannat märkvärdigt. När vissa frågar farsan "vad gör pojken din då?" berättar han det och får ibland höra att "jaha, han ska bli en så'n där storfräsare han?". Han kan inte annat än le åt dem. Jag tycker att det tydlig lyser igenom en bitterhet över att själv inte ha lyckats uppfylla sina drömmar, över att inte tagit sig längre än till Kramfors (centralorten i kommunen, ca 6 000 inv.).

Jag har även märkt av den bland jämnåriga. Talade senast vid påsk med en jämnårig gammal kompis som numera jobbar i en mataffär i Kramfors. Det tog inte många meningar kallprat innan hon konstaterade att hon "blivit kvar här" och försäkrade mig om att hon verkligen trivs jättebra i Kramfors. Ja, varför skulle jag tro annat? Det är det väl massor av människor som gör? Mina föräldrar är två av dem.

Konflikten mellan landsbyggden och storstaden uppstår när dessa bittra stackare möter de dryga jävlar som Cilia skriver om. Suck... De som själva tycker att de är så förbannat märkvärdiga för att de tagit en schyst examen och pluggat ett år i USA.

MEN... Jag har å andra sidan aldrig träffat så många totalt insnöande människor som efter att jag flyttat till Stockholm. Den totala oförståelsen för att man faktiskt kan bo någonstans där bussarna inte går mer än några gånger om dagen. De som blir förvånade över att jag under min uppväxt hade tio mil till närmaste McDonalds och därför tror att jag tyckte att det var "lite fint" att äta där. De som trott att snökanonerna i Åres backar är discolampor för kvällsskidåkningen. De som tycker att det är "helt sjukt" att det inte finns något dygnet runt-öppet apotek i Göteborg – ”det finns ju ett i Stockholm…?”. De som inte inser att det tar lika lång tid att bilpendla 10 mil hemma i Kramfors som att åka kommunalt från Sollentuna till Hässelby (8 km fågelvägen). De som trots en uppväxt på Lidingö inte hittar från Kungsträdgården till Hötorget. Jag kan fortsätta hela kvällen... Jag slutar aldrig att förvånas.

Om dessa insnöade typer dessutom råkar vara rätt dryga, ja då har vi fått tag på ett typiskt exemplar av en – just det – DRYG 08:a.

Längsta inlägget i karriären det här! :)

JAM
2006-06-19, 00:29
Jäkla EDIT! *grr27*

EDIT1: Jag vet inte varför jag i farten råkade klicka i på alt. 1. Menade alt. 3.

EDIT2: Måste förtydliga: En dryg 08:a är sju resor drygare än en dryg lantis. Och ja, så är det.

Yankeee
2006-06-19, 04:24
Vi kan väl sammanfatta gårdagens diskussioner med att mela har varit överallt och pratat med alla. Om någon undrar något, fråga mela.

LarsK
2006-06-19, 04:52
08'or som flyttat till Osterlen brukar saga typ "Nu kommer de javla stockholmarna och forpestar tillvaron for oss" under sommar manaderna.

Dock rostade jag pa Goteborgare, det kan vara jobbiga att arbeta med.

Nitrometan
2006-06-19, 07:50
Inte märkt någon skillnad.
Precis. Alla gnäller som fan. Det är läge för barmhärtighetsmord på hela mänskligheten! :)

Jag röstade på Ståkkåmarna bara för att retas med Pirre.

tenchi
2006-06-19, 08:38
jag röstade för skåningar... kanske mest för att de låter så irriterade. De skåningar som kommer till jobbet med varor är ju å andra sidan väldigt trevliga....

så förlåt för att jag röstade på er.

Papi
2006-06-19, 08:43
Naturligtvis Stockholmare, det är vår plikt!
Är man så stressade och viktiga som vi är, så blir man förstås grinig.

"Ur vägen! Stå på höger sida i rulltrappan för fan, jävla bonde!" :D

Action
2006-06-19, 08:50
Jag är kompis med många, även om jag inte umgås så mkt med dem. Det är inga bästisar direkt.

Generationskonflikt känns det som...

Melas kompisar = Cilias bekanta
Melas bästisar = Cilias vänner... och det är nog vännerna som Cilia även skulle kalla för kompisar.

Cilia skulle kunna bytas ut mot mig själv. Man börjar bli gammal.. :cool:

//En grinig Stockholmare..

hahavaffan
2006-06-19, 09:53
Stockholmarna igen. Sura och jävliga när dom tar sig ner hit iallafall.