handdator

Visa fullständig version : Dator Problem


adis
2006-06-17, 19:39
Hej jag har ett problem med datorn som jag skulle vilja ha hjälp med om det fanns några kunninga här :)


Problemet med min dator är att när jag kör igång den så dyker "DISK BOOT FAILED PLEASE INSERT SYSTEM DISC" fram.
Dock så lyckas jag köra igång datorn då och då, så som nu tillexempel då den fungerar alldels utmärkt, men efter ett tag så kommer den att hacka upp sig, och när jag rebootar den så kommer "disk boot failure" fram igen.
Är det någon som haft liknande problem?

Snabba svar hade inte varit fel då jag inte vet när datorn kommer att stängas av.

OBS : Det är INTE ett virus för datorn har blivit formaterad "X" antal gånger och samma problem uppstår!

Tack på förhand / Adis :confused:

King Grub
2006-06-17, 19:42
Trasig hårddisk?

http://forums.techguy.org/security/473513-disk-boot-failure.html

Starkar
2006-06-17, 19:43
Verkar som din hårddisk är kass.
Testa köra "Error Scan" med http://www.hdtune.com/ och se om där dyker upp några röda rutor.

foxx
2006-07-03, 01:55
Ström kabenl till hddn glappar, har haft samma problem, ta ett annat och koppla in i hddn. puss

<3

adis
2006-07-03, 11:04
Gammal tråd Alex, men tack endå.
Det var hårdisken det var fel på inte nätagget då.

kneger
2006-07-03, 12:15
lånar tråden lite..

är 51 grader för mycket för hdd? jag har för mig att det ska vara under 50 helst. men är inte säker.

kan detta "slöa ner" datorn?

King Grub
2006-07-03, 12:19
lånar tråden lite..

är 51 grader för mycket för hdd? jag har för mig att det ska vara under 50 helst. men är inte säker.

kan detta "slöa ner" datorn?

Det är lite varmt. 5-50 grader är vad hårddisktillverkarna rekommenderar som drifttemperatur, och att ligga precis på 50-strecket är säkert inte optimalt. Seagate t ex anger dock 60 grader vill full load som tillfällig maxtemperatur.

Du lär tjäna på att sänka temperaturen ett tiotal grader. Det är väl livslängden som främst påverkas.

En fläkt längst fram i datorn som drar in luft och blåser den över hårddisken, och en annan fläkt som drar ut luften där bak brukar göra susen.

kneger
2006-07-03, 12:21
Det är lite varmt. 5-50 grader är vad hårddisktillverkarna rekommenderar som drifttemperatur, och att ligga precis på 50-strecket är säkert inte optimalt. Seagate t ex anger dock 60 grader vill full load som tillfällig maxtemperatur.

Du lär tjäna på att sänka temperaturen ett tiotal grader. Det är väl livslängden som främst påverkas.

En fläkt längst fram i datorn som drar in luft och blåser den över hårddisken, och en annan fläkt som drar ut luften där bak brukar göra susen.
hm.. 53 grader är den på nu.. och då bara surfar jag.. =/

ska nog sätta dit någon fläkt eller nått och se om den sjunker, tack för svaret iaf.!