handdator

Visa fullständig version : Några tankar


bamzizen
2006-06-17, 18:19
Tjena
Jag testade demon på Hälsovaktens hemsida, och skrev in lite olika saker och testade.

Just nu väger jag 71 kg och är 172 cm. Jag vet att det inte är överviktigt egentligen, bmi-värdet ligger på 24. Men trots det har jag ändå mycket fett och det vill jag ju bli av med.

När jag skrivit lite på sidan så såg jag att om jag äter 1500 kcal per dag så kommer jag väga runt 64.5 kg efter 10 veckor. Och det lät ju bra tycker jag :)

Min fråga är, hur hälsosamt är detta egentligen? Att äta så lite och göra lätta kondisträningar som raska 1h-promenader?
Kan det vara skadligt att göra så? Jag vill ju verkligen gå ner så mycket på den tiden.

Men jag vill ju typ inte sluta växa eller nåt, har hört att för lite kost kan sätta stopp för puberteten osv.

Tacksam för svar

King Grub
2006-06-17, 18:22
Det vore fel att påstå att det är farligt eller att du skulle löpa någon speciellt risk att förstöra för dig i framtiden. Kroppen klarar stora påfrestningar utan att lida framtida men, även i unga år, och det är ingen svält det handlar om. Därmed inte sagt att det är nyttigt eller bra på något sätt eller att jag rekommenderar det.

mangemani
2006-06-17, 18:23
hälsovakten är bra på många sätt,men bland dom få dåliga egenskaperna hos HV så är det just det där när den ska räkna ut hur mycket du ska ha i dej per dag....det som HV räknar ut stämmer inte för oss tränande personer,hur mycket du ska ha i dej per dag får du räkna ut själv tyvär.

bamzizen
2006-06-17, 18:25
Ok Grub, men varför rekommenderar du inte det då? Det var ju inte särskilt farligt :D

King Grub
2006-06-17, 18:31
Därför att du inte är överviktig och att banta i puberteten utan att behöva det sällan har några fördelar; tvärtom kan det innebära inte bara kroppsliga störningar även om dessa som sagt är övergående, utan även psykiska sådana med stört ätbeteende som följd - övervikt som vuxen eller inkörsport till t ex anorexia åt andra hållet.

bamzizen
2006-06-17, 18:34
hm.. liten tankeställare.

Dock tror jag att jag ändå är överviktigt egentligen, men väger lite för att jag lackar på muskler =/

Ska försöka fixa några bilder.

Jag har liksom aldrig varit engagerad i nån idrott eller rört på mig. Har alltid varit smal, men för typ 3 år sen var jag med om en olycka så jag kunde inte vara aktiv alls på ett tag, så därför la jag på mig lite, och troligen förlorade rätt mycket muskler.

Tulork
2006-06-17, 19:56
Jag hade inte gått på så extremt om du var i puberteten, fast när man är i det stadiet har man en helt annan tankegång så...(du verkar ändå ha vissa saker klart för dig iom att du frågar). Som dem säger, mkt kan hända om man går på för extremt i ett stadie där kroppen växer o knakar som bara den.

Men det e bara min åsikt.. ta det lugnt och låt det ta sin tid.

bamzizen
2006-06-17, 20:45
Ok, ska nog tagga ner lite då.

Detta är säkert väldigt individuellt, men var bör man "dra gränsen" för hur hårt man kan gå på om man är i puberteten?

kampsporttjej
2006-06-18, 15:19
finns det möjlighet för dig idag att utöva någon form
av fysisk aktivitet, exempelvis promenera eller simma?
se till att få vardagsmotion, och att röra på dig extra,
och ät regelbundna måltider
(hoppa inte över något mål!)
så kommer kroppen sakta men säkert förmodligen att tappa
ev. övervikt. som du sa var du ju aktiv innan olyckan.
att man går upp i vikt är f.ö normalt under puberteten och det
ska man göra, sedan hittar kroppen sin balans.
sen är det är ur hälsosynpunkt
viktigare att man har muskler
och kondition, än vad BMI visar!

Sniggel
2006-06-18, 15:39
Jag tycker att du borde börja träna något, skita i vikten och äta normalt. Alltså ingen diet. Detta kan nog få din kropp att förändras till det bättre. Sen spelar det ingen roll om du går upp eller ner i vikt, titta i spegeln istället om du vil spåra förändringar, men bli inte besatt nu bara ;)