handdator

Visa fullständig version : Hög CPU-användning


Allan
2006-06-17, 16:36
Just nu ligger min CPU-användning på mellan 90-95% och datorn är skitseg. Finns det nåt man kan göra för att få den att höja sig ett par snäpp - emellanåt är det ju som att sitta vid en 486:a.
Och ja, jag kör ad-aware och har ett OK virusskydd (Kaspersky).
Växlingsfilen ligger på 366 MB


allan

Yes
2006-06-17, 16:38
ctrl + alt + del och kolla under fliken "processer" så ser du vad det är som använder all processorkraft.

Ha! Jag var först! :D

King Grub
2006-06-17, 16:38
Vilken process är det som drar så mycket (Ctrl+Alt+Del)?

Edit: sen. :(

polaren
2006-06-17, 16:41
Det kan vara ditt antivirusprogram som är boven.
Finns ju antivirus-program med nån funktion där de även kan hitta virus som inte är registrerade ännu (som programmet inte känner igen), och det brukar dra en massa CPU och minne. Panda har iaf en sån funktion, vet ej hur det är med kaspersky.

EDIT: Brukar vara "Systemets väntepunkt" som går upp mot 99% i CPU-användning. Och då kan det väl vara nåt program som seegar på eller håller på att avslutas?

Allan
2006-06-17, 16:43
Systemets vänteprocess tar mellan 44-70% Därefter är det firefox och -just nu - adaware. Annars ligger de kring 0 till 3 % (Om det är CPU ni menar)

allan

King Grub
2006-06-17, 16:43
EDIT: Brukar vara "Systemets väntepunkt" som går upp mot 99% i CPU-användning.

Den skall ligga där.

King Grub
2006-06-17, 16:44
Systemets vänteprocess tar mellan 44-70% Därefter är det firefox och -just nu - adaware. Annars ligger de kring 0 till 3 % (Om det är CPU ni menar)

allan

Då har du ju inte så hög CPU-använding som du säger. Systemets vänteprocess skall ligga högt i Aktivitetshanteraren. Det är helt normalt och inte negativt. Hur högt ligger Firefox?

tossefar
2006-06-17, 16:45
EDIT: Brukar vara "Systemets väntepunkt" som går upp mot 99% i CPU-användning. Och då kan det väl vara nåt program som seegar på eller håller på att avslutas?

Nu gissar herrn. "Systemets vänteprocess" som det så fint heter på svenska upptar all den cpukraft som inte används. En processor måste alltid gå på maxvarv, av eller på.

mathor
2006-06-17, 16:45
Firefox måste startas om då och då för att det inte ska dra enorma systemresurser.

dynamo
2006-06-17, 16:49
EDIT: Brukar vara "Systemets väntepunkt" som går upp mot 99% i CPU-användning. Och då kan det väl vara nåt program som seegar på eller håller på att avslutas?

Systemets vänteprocess visar att processorn är i vänteläge. Alltså att den väntar på att något program vill nyttja den.

Det är alltså positivt att vänteprocessen ligger på 99%, eftersom det innebär att 99% av dess prestanda är redo att nyttjas.

Iofs är det väl inte alltid positivt, om man pratar större system så vill man ju gärna inte sitta och betala för hårdvara som inte nyttjas.

Allan
2006-06-17, 16:50
Då har du ju inte så hög CPU-använding som du säger. Systemets vänteprocess skall ligga högt i Aktivitetshanteraren. Det är helt normalt och inte negativt. Hur högt ligger Firefox?

Nu är den 99%...

Jag stänger av datorn varje dygn. Däremot har jag trettiofyra processer som pågår - och vilka det är har jag inte den blekaste om.


allan

King Grub
2006-06-17, 16:51
Nu är den 99%...

Systemets vänteprocess? Då är allt tipp-topp på den fronten. Det betyder att bara 1% av systemets resurser används.

Firefox? Då har du boven där. Döda och starta om.

dynamo
2006-06-17, 16:54
Nu är den 99%...

Jag stänger av datorn varje dygn. Däremot har jag trettiofyra processer som pågår - och vilka det är har jag inte den blekaste om.


allan

När du upplever problemet, gå in i task manager och sortera efter CPU. Sen tittar du efter vad (utöver vänteprocessen) som nyttjar CPUn. När du sett processnamnen klottrar du ner dem här i tråden eller så googlar du själv och reder ut vilket program de hör till. Sen kan man spekulera vidare i varför det programmet uppför sig så.

polaren
2006-06-17, 17:12
Nu gissar herrn. "Systemets vänteprocess" som det så fint heter på svenska upptar all den cpukraft som inte används. En processor måste alltid gå på maxvarv, av eller på.

Jasså är det så det är :) Det hade jag ingen aning om! För mig ligger den på "00" just nu, dock är inte datorn alls seg? Skumt eller? :P

Konvex
2006-06-17, 17:14
Nu gissar herrn. "Systemets vänteprocess" som det så fint heter på svenska upptar all den cpukraft som inte används. En processor måste alltid gå på maxvarv, av eller på.

Borde inte då processorn vara lika varm hela tiden eftersom den används 100%?
Tänkte eftersom den blir ju betydligt varmare med program som tex prime95.

internethjälten
2006-06-17, 17:19
släng upp en printscreen på aktiviteshanteraren ?

aliquis
2006-06-17, 17:22
Vänteprocessen är som sagt bara något som väl kör idleinstruktioner på cpun eller så när den inte har något att göra, vad du istället borde kolla på är cpu-användning längst ner i fönstret som dyker upp vid ctrl-alt-delete.

Att det går segt beror nog snarare på din växlingsfil/swap, kanske dags att sätta i mer minne? Hur mycket har du nu och vad brukar datorn användas till?

Firefox har en förmåga att läcka lite minne med som sagt, tror det är bättre sedan 1.5 dock.

Som browser föreslår jag http://www.opera.com/download/get.pl?id=28068&location=14&nothanks=yes&sub=marine

aliquis
2006-06-17, 17:23
Borde inte då processorn vara lika varm hela tiden eftersom den används 100%?
Tänkte eftersom den blir ju betydligt varmare med program som tex prime95.Han har halvfel, vänteprocessen kör väl som sagt idleinstruktioner men dessa instruktioner gör ju inte någonting i processorn så det är väl därför den inte blir lika varm.

tossefar
2006-06-17, 17:26
Han har halvfel, vänteprocessen kör väl som sagt idleinstruktioner men dessa instruktioner gör ju inte någonting i processorn så det är väl därför den inte blir lika varm.

Hur ger det mig halvfel? :confused:
Det jag skrev är ju helt rätt, om än något förenklat.

Allan
2006-12-25, 20:10
BUMP for helvete.

Jag ska citera från Microsoft:
"Vid rullning genom en webbsida i Microsoft Internet Explorer kan mätaren för CPU-användning i Aktivitetshanteraren ange hundraprocentig CPU-användning. På grund av detta kan andra program bli långsamma eller inte svara. Om du till exempel spelar upp en video- eller ljud-DVD eller en ljud-CD medan du rullar genom en webbsida kan det förekomma störningar i bilden eller ljudet."

Nu kör jag Firefox men vad är det som drar ner systemet så extremt? Och hur stänger man av det? Jag har inga konstigheter installerade.

jakke
2006-12-25, 20:15
BUMP for helvete.

Jag ska citera från Microsoft:
"Vid rullning genom en webbsida i Microsoft Internet Explorer kan mätaren för CPU-användning i Aktivitetshanteraren ange hundraprocentig CPU-användning. På grund av detta kan andra program bli långsamma eller inte svara. Om du till exempel spelar upp en video- eller ljud-DVD eller en ljud-CD medan du rullar genom en webbsida kan det förekomma störningar i bilden eller ljudet."

Nu kör jag Firefox men vad är det som drar ner systemet så extremt? Och hur stänger man av det? Jag har inga konstigheter installerade.

Byt till firefox 2.. Stora förbättringar av minneshanteringen där..

nidas
2006-12-25, 20:18
hur ser temperaturerna ut i systemet? låter nästan som processorn throttlar om du inte kan härleda problemen till hög minnes/processoranvändning.

Allan
2006-12-25, 20:34
Byt till firefox 2.. Stora förbättringar av minneshanteringen där..

Where?

hur ser temperaturerna ut i systemet? låter nästan som processorn throttlar om du inte kan härleda problemen till hög minnes/processoranvändning.


Hur kollar man det?

NiXPhoenix
2006-12-25, 20:45
http://www.mozilla-europe.org/en/

Kabuto
2006-12-25, 21:24
Where?



Hur kollar man det?


Har du en pentium 4?

Allan
2006-12-25, 21:37
Har du en pentium 4?


Inga såna där frågor. Jag köper en dator för att kunna surfa runt på Internet, kolla min mejl och reta upp lite folk. Jag har lika låga krav på en dator som jag har på en mobiltelefon (man ska kunna ringa, skriva SMS och funka i -22 grader). Det är en Hewlett-Packard. Hur tar jag reda på resten?

:Virro

Blaine
2006-12-25, 21:43
Allan: Avinstallera Ad-Aware om du har det kvar. Det är skit, faktiskt. Den tar enbart bort tracking cookies och inte allvarliga spywares.

Inga såna där frågor. Jag köper en dator för att kunna surfa runt på Internet, kolla min mejl och reta upp lite folk. Jag har lika låga krav på en dator som jag har på en mobiltelefon (man ska kunna ringa, skriva SMS och funka i -22 grader). Det är en Hewlett-Packard. Hur tar jag reda på resten?

:Virro

Högerklicka på "Den här datorn" och välj egenskaper, så ska du nog hitta det där.

Yxel
2006-12-25, 21:51
Allan: Avinstallera Ad-Aware om du har det kvar. Det är skit, faktiskt. Den tar enbart bort tracking cookies och inte allvarliga spywares.



Högerklicka på "Den här datorn" och välj egenskaper, så ska du nog hitta det där.

Finns det något program du rekomenderar som tar bort spywares då?

Blaine
2006-12-25, 21:57
Finns det något program du rekomenderar som tar bort spywares då?

» http://www.superantispyware.com/
» http://www.safer-networking.org/sv/index.html
» http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

Bara välja… Kör själv med förstnämnda alternativet.

Yxel
2006-12-25, 22:02
» http://www.superantispyware.com/
» http://www.safer-networking.org/sv/index.html
» http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

Bara välja… Kör själv med förstnämnda alternativet.

En får tacke.