handdator

Visa fullständig version : Hjälp med "off"-kosten!


norsk_gadd
2006-06-17, 13:14
Hej, nu är ju dieten slut och jag jobbar stenhårt på att förbättra mig. Vill äta mycket så man växer men samtidigt inte sabba formen för mycket, dett ger mig lite huvudvärk.

STATS:
Ålder: 21
Längd: 185
Vikt: 91-92kg (vägde 88kg på deff-bilderna)

Tränings-schema:
5 dagar/vecka
hög volym
benen körs två gånger per vecka

Ett exempel på hur en dag ser ut (jag jobbar natt så därför är tiderna kanske lite skumma):

13.00 Frukost
120g havregryn
130g äpple (skivat i gröten)
100g äppelmos blandat med kanel (måste lyxa till det lite)
250g keso

15.30 mellanmål (innan träning)
50g malto
250g keso

17.00 mellanmål (efter träning)
50g malto
50g whey-80 i 3dl lättmjölk

18.00
125g ris
250g nötfärs
troligtvis en hel del ketchup 40g kanske...

20.00
125g ris
250g nötfärs
ketchup som ovan...

23.00 Läggdags
50g whey-80 i vatten

Detta är alltså idag, en dag när jag inte jobbar.
Innehåll:
Kcal 3700
Protte 285g
Kolh. 450g
Fett 78g

Kommer lägga mig på 3700kcal (låg på 4000 innan dieten men då blev jag ju tjock så jag sänker lite), sen köra två laddningsdagar på 4000-4200 kcal (då med fokus på mer kolhydrater från bra källor, inget skräp).

Två frågor till alla kunniga:
1. Ser matupplägget vettigt ut för en kille i min storlek

2. Laddningen är för benträningens skull, men ska jag lägga detta intag dagen innan träning eller samma dag?
Vilket ger mest effekt så att säga.

Tack på förhand!

norsk_gadd
2006-06-17, 13:16
Kanske skall tillägga att det äts grönsaker till middagarna. Så den biten har jag koll på.

norsk_gadd
2006-06-17, 15:17
Ok, inte alla på en gång!! Ett svar i taget. ;)

Hur som helst har jag beslutat att sluta väga maten nu när jag inte dietar, blir jag fet så blir det cardio och skära ner lite helt enkelt.
Ska bli skönt att kunna leva som en vanlig människa ett tag.

ramagoen
2006-06-21, 23:25
jag har tyvärr inge svar på dina frågor, jag e mest nyfiken på en sak om dig. Hur är din basalförbränning? hög? låg?

Hannes
2006-06-22, 01:24
Grymt resultat du har hav din deff samt träning. Starkt jobbat.
Har en fråga bara?

hur många set / reps kör du på dina övningar?
hur många övningar per muskelgrupp?
periodiserar du? låg / hög rep?

tack på förhand *flex*

z_bumbi
2006-06-22, 07:44
Hur skiljer sig upplägget från upplägget under deffen? Om du drar ner på konditionsträning och höjer kaloriintaget samtidigt så blir det en ganska stor nettohöjning av kalorierna t ex.

Kolhydrater
Jag skulle/brukade sprida ut kolhydraterna så de hamnar dagen innan och sen direkt efter/ i samband med benpasset men testa dig fram och se vilken variant som du tycker funkar bäst.

Dagen innan.
Det är de kolhydrater som lagras i musklerna och som sen blir det man direkt tränar på, även om överinlagring utan någon form av tömning i en specifik muskel går lite sämre så kanske man får in några gram extra i alla fall och varje gram räknas vid längre benpass. Att lägga en del av det efter ev träningspass är kanske inte så dumt för då får man ut en dubbel effekt dvs bättre (Säkerställt kanske är ett bättre ord.) glykogelager i de tränade musklerna och ett högre kolhydratsintag totalt (Där en del förhoppningsvis går till benen.)

I samband med passet.
För att kroppen ska återhämta sig bättre och det är det tillfälle som musklerna lättast laddar in mer kolhydrater, iom att du tränar två benpass i veckan så hinner inte nivån av kolhydrater i musklerna sjunka nämvärt mellan passen så en rejäl inladdning gör att du får mer energi till nästa pass.
Kör man ett långt benpass kan kolhydrater under passet göra att man får lite extra kraft i slutet, lite malto i vattenflaska i början på passet med andra ord.

Sen finns det hur många andra varianter som helst men det ovan är baserat på frekvent träning med hög volym innan någon säger att styrketräning inte förbrukar så mycket kolhydrater..

maRRtin
2006-06-22, 08:19
Du kan kanske byta plats på sista wheyportionen och keson innan träning, för att får en lite bättre proteinbalans under sömnen.

Sen vet jag inte hur mycket du rör på dig, men är inte 3700 kcals lite mycket för en kille som bara styrketränar?

norsk_gadd
2006-06-22, 16:47
Hannes: Under största delen av dieten körde jag efter Bartolls träningsmetodik och det funkade bra. Problemet är att jag saknade disciplinen för att inte köra till failure och jag brände väl nästan ut mig lite på slutet. Men programmet rekomenderas helt klart! Men håll dig till upplägget och kör inte mer än du ska.

Z_Bumbi: Tack så jättemycket för ditt svar. Mycket bra info!

maRRtin: 3700kcal = Mycket? *screwy*
Hehe nej då, det kanske är lite på +kcal sidan men det känns inte mycket alls, ändå äter jag bara basvaror. Jag gillar väl mat helt enkelt!

maRRtin
2006-06-22, 19:03
maRRtin: 3700kcal = Mycket? *screwy*
Hehe nej då, det kanske är lite på +kcal sidan men det känns inte mycket alls, ändå äter jag bara basvaror. Jag gillar väl mat helt enkelt!
Alltså jag menade att det är för mycket för att man ska få i sig det utan mer att det är lite för många kcals + som gör en onödigt fläskig. Men men, kör på :thumbup:

mrflyes
2006-06-24, 16:57
[QUOTE=norsk_gadd]Hannes: Under största delen av dieten körde jag efter Bartolls träningsmetodik och det funkade bra. Problemet är att jag saknade disciplinen för att inte köra till failure och jag brände väl nästan ut mig lite på slutet. Men programmet rekomenderas helt klart! Men håll dig till upplägget och kör inte mer än du ska.



tja! bara undrar vad Bartolls träningsmetodik är?

Ha det:cool:

bear.flowertwig
2006-06-24, 18:49
tja! bara undrar vad Bartolls träningsmetodik är?

Ha det:cool:

http://forum.body.se/showthread.php?t=83

Longshot
2006-06-24, 19:23
3700kcal är ganska mycket tycker jag. Jag käkar mellan 2700-3200kcal/dag och kör relativt mycket konditionsträning och väger mellan 80-83kg. Vikten åker varken upp eller ner och muskler har jag byggt. Du kanske ska äta ännu mer grönsaker eller höja cardion.

Mina femtiotre öre.

Fjod0r
2006-06-25, 21:10
Jag "laddade" också lite extra inför bendagen förut. Har dock slutat att öka maten, laggt om lite inför passet men inte mer. Det jag istället har börjat med är hemmagjord sportdryck. Dricker på bendagen efter böj seten och på ryggdagen efter mark seten. Brukar vara pigg tills ungefär sista seten i första tunga övningen sen tappar jag fart lite, så börjar smutta på den vid de sista repsen och upplever att jag har mer energi i mitten/slutet av passen. Efter 2-3 övningar är jag oftast rätt slut om jag inte gör det.

Kör 4dl kallt vatten
Ett par matskedar dextropur
Lime/citron koncentrat (små gula flaskor på ica)
Vispa som fan

muddler
2006-06-25, 21:16
hur kan folk tycka att 3700 kcal är mycket *screwy* det är ju existensminimum god dammit :D jag käkar runt 4000 kcal om dan men står envisst still på knappt 85 kg och jag rör mig inte särskilt mkt om dagarna

Hannes
2006-06-26, 12:43
Hannes: Under största delen av dieten körde jag efter Bartolls träningsmetodik och det funkade bra. Problemet är att jag saknade disciplinen för att inte köra till failure och jag brände väl nästan ut mig lite på slutet. Men programmet rekomenderas helt klart! Men håll dig till upplägget och kör inte mer än du ska.




Enligt den metodiken så står det varje muskelgrupp ska tränas 3 ggr per vecka, damn låter mkt? men det verkar ju funka på dig :)
Alla säger då olika, vissa säger ju strikt 1 gång per vecka, svårt o veta. :) aja grymma resultat, lycka till i framtiden.

Jay-Z
2006-06-26, 12:52
hur kan folk tycka att 3700 kcal är mycket *screwy* det är ju existensminimum god dammit :D jag käkar runt 4000 kcal om dan men står envisst still på knappt 85 kg och jag rör mig inte särskilt mkt om dagarna

Problemet är ju att du inte kan räkna. :D

Jag skulle bli som en säl efter två veckor på +3000 Kcal.