handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kan man gå upp i vikt?


Cerberus
2002-12-16, 12:11
Hur mycket kan man gå upp i vikt om man typ käkar kosttillskott(exempelvis Whey-80) tre gånger om dagen utspritt på hela dagen och kanske kör så i en månad. Äter bra vanligtvis och tränar 2-3ggr i veckan, hur mycket kan man förvänta sig att gå upp i vikt?

Pez
2002-12-16, 12:30
Finns inget svar på den frågan, alla är olika.

/pez

Cerberus
2002-12-16, 12:35
Kan du inte säga på ett ungefär? Jag bör väl kunna förvänta mig att jag lägger på extra muskelvikt väl?

Pez
2002-12-16, 12:46
Visst vore det praktiskt om man kunde ge ett svar på den frågan? Tyvärr kan man inte det... den som ger ett svar på den frågan spekulerar utifrån sina egna erfarenheter och den lilla information du gett om dig själv..

Varför är det så intressant? Det är ju inte så att det kommer påverka huruvida du går upp eller inte om jag säger att du borde gå upp 1 eller 10kg på en månad?

/pez

mangs
2002-12-16, 14:25
Det är inte kosttillskottet som gör att du går upp i vikt utan att du ligger på + kcal. Äter du mer än du förbrukar går du upp i vikt. Stryrketränar du kommer du bygga upp dina muskler om förutsättningarna är de rätta. Du bör därför vila och se till att du får i dig ordentligt med protein (och även kolisar och fett). DU bör äta 6-7 mål mat om dagen och det är här proteindrinkarna kommer in. Det är enklare att svepa en drink än att laga till mat. Ett proteinpulver kommer inte göra underverk om du skiter i kosten. Börja med att äta ordentlig mat och lägg sedan till ett proteinpulver förslagsvis direkt efter träning (med dextropur) samt vid övriga tillfällen när du inte orkar fixa mat. Hoppas att detta hjälper.

Pez
2002-12-16, 14:34
Kanske läste in för mycket i "äter bra vanligtvis"... Cerberus - lägg upp ditt nuvarande kostschema så kan du få lite kommentarer runt hela upplägget.

/pez

Cerberus
2002-12-16, 15:08
Kostschema? Frukost kan va allt från havregrynsgröt och ägg till grova mackor med ost utan smör på.

Sen så varierar ju både lunch och middag rejält så jag orkar inte gå in på det men jag försöker hålla fett till minimum(mättat).

Kvällsmat brukar väl bli några mackor.

Sen har jag en gainer som jag brukar ta efter träningar som jag ska göra idag.


Men asså om jag får i mig mer kalorier än vad jag gör av med så blir jag ju fet och jag vill ju inte lägga på mig fett utan muskler!

Pez
2002-12-16, 15:17
Om du inte äter mer än du gör av med så blir det inga muskler heller...

Enklast är att bestämma sig för vad man vill göra - loosa fett eller bygga muskler och sen koncentrera sig på det.

/pez

mangs
2002-12-16, 15:26
Visst kommer du att lägga på dig även fett men ligg bara på lite + kcal om du inte vill öka så mycket i vikt. Allt handlar om tid och tålamod. Låt säga att du vill gå upp fem kilo muskler. Detta kommer att ta tid. Desto mer bra mat du äter desto fortare kommer du gå upp men du kommer oxå lägga på dig en del fett om du går upp för fort. Tycker dock inte du skall oroa dig för att gå upp liite i fett. Detta kan du bränna bort senare under deffen. En viktuppgång på 1 kg i månaden bör inte vara några problem. Det beror ju oxå hur din kroppstyp är, hur länge du tränat, hur du äter mm mm mm. Alla är olika men sikta på att äta nyttigt och ofta och gärna proteinrikt. Kontrollera då och då att du går upp saakta i vikt. Gör du inte det så ät mer/oftare. Går du upp för fort så sänk kcal-intaget.

/Lycka till!

Pez
2002-12-16, 15:39
Om du inte äter mer än du gör av med så blir det inga muskler heller...

Enklast är att bestämma sig för vad man vill göra - loosa fett eller bygga muskler och sen koncentrera sig på det.

/pez

Cerberus
2002-12-16, 19:59
Jag vill bygga muskler men jag vill ju inte ha mer fett.

Asså jag äter typ frukost: havregrynsgröt + ett ägg samt ett glas mjölk eller två.

Lunch - beror på vad det är i skolan men jag undviker feta såser och smör på mackorna. Försöker hålla sånt till minimum.

Middag - Husmanskost, typ spagetti och köttfärssås, potatis och kött/fisk...etc

Kvällsmat - Typ några mackor eller yoghurt.

Jag är inte extremt smal heller, har synliga fettvalkar men de syns bara om jag har bar överkropp.


Tror ni det funkar om jag köper Whey80,tar det 3 ggr om dagen och sen tränar stenhårt i veckorna? Jag är rätt grov från grunden och har aldrig varit tanig utan har kraftiga armar och ben.


Jag räknar inte kalorier, sånt orkar jag inte med!

Langster
2002-12-16, 20:32
Du äter rätt mycket bröd... Jag skulle ersätta de kalorierna med nåt lite nyttigare.
Jag tycker frukt är bra och gott.

Cerberus
2002-12-16, 20:52
Så du menar att grovt bröd är onyttigt då?

Så grovt att det finns gruskorn i. Dessutom finns det socker i frukter, visst det är nyttigt men precis som allt annat man kan stoppa i munnen ska man inte ha det i överflöde. Tycker jag iaf.

Langster
2002-12-16, 20:58
Jag äter inte bröd alls... om det inte är på hamburgare då...:D

Jag menar bara att jag inte tycker att man ska göra måltider av bröd. Sallad och frukt och nån proteinkälla tycker jag är bättre, det har funkat bättre för mig. Har inga mer bevis för att bröd är "dåligt".

Pez
2002-12-16, 21:19
Originally posted by Langster
Jag äter inte bröd alls... om det inte är på hamburgare då...:D

Jag menar bara att jag inte tycker att man ska göra måltider av bröd. Sallad och frukt och nån proteinkälla tycker jag är bättre, det har funkat bättre för mig. Har inga mer bevis för att bröd är "dåligt".

Kolhydraterna i bröd är i regel snabba, med undantag för bröd av fyra sädesslag eller pumpernickelbröd... så om man är petig med sin blodsockerkurva är "mackor" inte så bra att äta... samt att det lätt blir snabb bukfylla och inte heller innehåller speciellt mycket protein. Därför är bröd "dåligt".
Ser själv ingen anledning att aktivt välja bort bröd om man inte är på diet... men många verkar lida av "macksjukan" - de baserar en stor del av sina måltider på mackor. Oftast inte helt lyckat.

Havregrynsgröt är mitt bud. Snabbt, billigt, lätt och bra. Funkar perfekt som frukost eller mellanmål.
På kvällen en prottedrink eller keso/kesella...

/pez

Cerberus
2002-12-16, 21:19
Jag äter inte hamburgare, jävligt sällan iaf, inget godis,chips eller dricka förutom en gång i månaden(det blir nu till jul det).

Sallad? Fy va äckligt...

Jag gillar bröd så det så!

Pez
2002-12-16, 21:25
Originally posted by Cerberus
Jag äter inte hamburgare, jävligt sällan iaf, inget godis,chips eller dricka förutom en gång i månaden(det blir nu till jul det).

Sallad? Fy va äckligt...

Jag gillar bröd så det så!

Äter nog hellre hamburgare än mackor... :D

/pez

Cerberus
2002-12-16, 22:33
Kanske det men hamburgare är fan inte hälsosamt i längden iaf.

Fett som as också.

Stickboy
2002-12-18, 13:50
varför denna fettnoja?

-xR-
2002-12-21, 13:47
tycker du har en allt för negativ inställning Cerberus.

Fett i hamburgare? Nåja, nötkött skall man ju ha. Sedan får du välja tillbehören själv. Vad har du på dina mackor? Ost? Skinka? Innehåller mer fett per 100g än nötkött skall du se.

:eating:

goa_killen
2002-12-21, 14:33
Man ska äta det som ät gott, att ta sig en hamburgare o pommes på burgerking ä inte så hemskt...
ta en titt på vad dom inehåller på www.burgerking.se

inte så farligt faktiskt....:eating:

Ost på mackan ä ju självklart, finns ju bra alternativ med 10 och 17% fett...

Fan, osten innehåller ju 26gr protte!!:hbang:

EiseltUK
2002-12-23, 00:35
Originally posted by Cerberus
Hur mycket kan man gå upp i vikt om man typ käkar kosttillskott(exempelvis Whey-80) tre gånger om dagen utspritt på hela dagen och kanske kör så i en månad. Äter bra vanligtvis och tränar 2-3ggr i veckan, hur mycket kan man förvänta sig att gå upp i vikt?

Räkna med 6 kg på en månad. Annars är det fle på produkten. :D Nej, jag bara skojar. Det beror helt på hur du tränar och vad du äter i övrigt samt din ämnesomsättning. Under det första året ska du klara av att gå upp 6-12 kg på vågen. Därefter minskar viktökningen med ungefär 50 % per år. Se det som en riktlinje.

Mvh
Henrik