handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig vinna över idrottsläraren...


daslax
2002-12-16, 11:40
Hej...
Min idrottslärare i skolan hävdar att det är bättre att köra hela kroppen 3 dagar i veckan. Sedan 1-2 set/muskelgrupp och 8-10 reps. Detta är ju helt tvärt om vad jag har fått lära mig här på forumet. Dvs 4-5 dagar i veckan tränar man 1-2 muskelgrupper mellan 6-9 set på varje muskelgrupp. Sedan ska man hålla sig mellan 4-6 reps (mer på ben, vader och traps). Självklart har jag konfronterat honom med massa argument som jag lärt mig härifrån men jag BEHÖVER FLER. För att sammanfatta min lilla text nu så: VARFÖR SKA MAN KÖRA SÅDAN TRÄNING SOM TEX MAX-OT ISTÄLLET FÖR ATT KÖRA HELA KROPPEN OCH 1-2 SET/MUSKELGRUPP?

Tillsammans är vi starka hjälp mig vinna över min lärare :muscle:

Bamse
2002-12-16, 11:45
Funderat på att det kanske är vad som funkar bäst för honom? Medan ditt upplägg kanske funkar bäst för dig. Finns inget ultimat träningsupplägg som passar alla. Så båda kan ha rätt. Och båda fel samtidigt.

Matti
2002-12-16, 11:58
Min idrottslärare i skolan hävdar att det är bättre att köra hela kroppen 3 dagar i veckan.

Bättre för vad? Styrka, muskeltillväxt, explosivitet eller uthållighet?

Detta är ju helt tvärt om vad jag har fått lära mig här på forumet. Dvs 4-5 dagar i veckan tränar man 1-2 muskelgrupper mellan 6-9 set på varje muskelgrupp. Sedan ska man hålla sig mellan 4-6 reps (mer på ben, vader och traps).

Ska hålla sig mellan 4-6 reps? Nej, 4-6 reps kan fungera bra men det kan även 10-15 reps göra. Man kan få bra resultat om man kör 4-5 dagar i veckan, man kan få bra resultat om man kör 2-3 gånger i veckan. Det finns inget sätt som är bäst. Helkroppsprogram 3 gånger i veckan (t.ex. HST (http://www.hypertrophy-specific)) funkar bra för många, andra föredrar HIT och så finns de de som kör enligt MaxOT.

Niclaaas
2002-12-16, 12:04
äh vi vet vad han menar, de flesta svarar bäst på att dela upp kroppen och inte köra hela varje pass. varför tror han att det är bättre, vad är hans argument? varför kör inga proffs som han? (vad jag vet) kul o veta vad han har för argument innan man svarar. och som nån sa: bäst för vad?

daslax
2002-12-16, 12:57
Det som vi diskuterade här var muskelstryka samt muskeltillväxt. Ingen uthållighet för då vet jag att man ska köra fler reps. Hans huvudargument var följade:
"Om man kör t.ex. 7 set på enbart axlar då måste man ha för lätt vikt på."

mangs
2002-12-16, 13:04
Som sagt: allt är individuellt men en sak som alltid gäller är att när du tränar en muskel så bryts den ned och den behöver därefter lagas och detta görs med hjälp av rätt kost och vila. Denna tiden påverkas av många faktorer men om du kört ett hårt pass kommer det ta längre tid för muskeln att återhämta sig och kanske även bygga sig starkare. Kör man då igenom hela kroppen tre gånger i veckan. Kommer inte någon kroppsdel hinna återhämta sig om man kör riktigt tungt på alla passen. En annan tanke är att det är mentalt jobbigt att ladda för ett pass där du skall köra igenom 10 tunga basövningar i ett antal set. Man har heller inte orken att ge allt på varje set. För att bli stor och stark så måste man belasta musklerna maximalt och att bara ge 80% känns ganska meningslöst. I all fall mitt sett att se på det. Kör hårt eller inte alls. :bpump: :muscle:

Lord_X
2002-12-16, 14:01
Eftersom att det är en idrottslärare som kommit med argumentet så antar jag att det är frågan om en förbättrad allmän fysik -"kärringträning"-.
Då är det alldeles lagom med 3 helkroppspass/vecka (förutsatt att de inte ligger på dagarna efter varandra) och 1-2 set/muskelgrupp med 8-10 reps.
Ska du käfta med honom om det så borde du istället tala om att du satsar på riktig byggning (?) och inte någon jävla "mes-kärring-pussyass-wimpy-fuckin´-svensson fysik".
Själv skulle jag bara ha ignorerat fanskapet för han har ju beviserligen absolut ingenting att tillföra en som vill satsa.


:sleep:

dared
2002-12-16, 14:34
Kör man 3 ggr i veckan blir det ju ca 48h vila mellan passen. SKall man köra te.x tungt för bröst så måste, iaf jag, vila MINST 72h, helst mer.... Uppläget funkar säkert för nybörjare men för ltie mer seriösa gymmare tror jag mer på vila...

John M
2002-12-16, 14:52
Var det inte någon som sa att Dorian körde 1 set för biceps och 1 för triceps?

Slartibartfast
2002-12-16, 15:48
Det där med att försöka prata omkull någon när det gäller träningsfilosofier är ganska brandfarligt.

Det får mig att tänka på folk som just läst Beyond Brawn och predikar hejdlöst på gymmet om att HIT är det enda sättet att träna. intet ont om HIT:) Jag tränar själv enligt min egen HIT-hybrid, men att argumentera med hjälp av någon annans argument är förgängligt:nono:

Träna som du vill och på det sätt som du anser ger bäst resultat och låt sedan resultaten tala för sig själv.

Bodybuilding är inte vetenskap. Det är bodybuilding.

Sundblad
2002-12-16, 15:50
Det är inte många som har gener som Dorian dock. Han använde välan vissa tillskott oxå (OBS! Detta är inget jag har bevis för och kanske är det rent av förtal. Bara för att förtydliga).

Undermeningen är dock viktig, dvs att det finns olika sanningar för olika individer.

Slartibartfast: Att argumentera med andras argument är fullt legitimt. Men man bör vara tämligen säker på att de argument man argumenterar med är legitima i sig. Annars kan argumentationen bli icke legitim ;).

.: Sundblad :.

jwzrd
2002-12-16, 18:06
Om man bara räknar set till failure så kör dom flesta rätt få. Vissa köra inga alls eftersom dom inte tar setten till failure. Alla har sin egen, mer eller mindre teoretiskt grundade, teori om hur man ska träna för att nå bra resultat.

Personligen är jag av den uppfattningen att man bör träna få intensiva set till failure. Konditionsträning och förbränningsträning kan man göra utomhus eller på träningscykel. ;)

John M
2002-12-16, 18:52
Sundblad! Eftersom att han dopade sig så borde han ju ha kunnat träna ännu mera...Ocheftersom att han har bättre anlag än vad majoriteten av folket här på jorden har så borde han väl ha tålt ännu mer träning? Om man tjänar på att göra mera set än ett set varför inte göra det då?

rxd
2004-02-14, 21:13
Originally posted by Lord_X
Eftersom att det är en idrottslärare som kommit med argumentet så antar jag att det är frågan om en förbättrad allmän fysik -"kärringträning"-.
Då är det alldeles lagom med 3 helkroppspass/vecka (förutsatt att de inte ligger på dagarna efter varandra) och 1-2 set/muskelgrupp med 8-10 reps.
Ska du käfta med honom om det så borde du istället tala om att du satsar på riktig byggning (?) och inte någon jävla "mes-kärring-pussyass-wimpy-fuckin´-svensson fysik".
Själv skulle jag bara ha ignorerat fanskapet för han har ju beviserligen absolut ingenting att tillföra en som vill satsa.


:sleep:

Varför prata om sådant man inte vet något om? :)

emmzan
2004-02-14, 21:24
Originally posted by Lord_X
Eftersom att det är en idrottslärare som kommit med argumentet så antar jag att det är frågan om en förbättrad allmän fysik -"kärringträning"-.
Då är det alldeles lagom med 3 helkroppspass/vecka (förutsatt att de inte ligger på dagarna efter varandra) och 1-2 set/muskelgrupp med 8-10 reps.
Ska du käfta med honom om det så borde du istället tala om att du satsar på riktig byggning (?) och inte någon jävla "mes-kärring-pussyass-wimpy-fuckin´-svensson fysik".
Själv skulle jag bara ha ignorerat fanskapet för han har ju beviserligen absolut ingenting att tillföra en som vill satsa.
:sleep:

Vad är "kärringträning"... "mes-kärring-pussyass-wimpy-fucki´n"-träning körde jag nog idag. Kände mig ytterst inkompetent och gick omkring och petade på lite skivstänger i lyftarrummet på gymet. Ojsan - tänk om man orkade lyfta en såndär jättestor stång *tugga tuggummi och flina korkat*


Åsikt: Om detta "fanskap" till gympalärare kanske menade på att NYBÖRJARE ska köra 3 dgr/v och helkropp varje gång är han ju inte direkt fel ute! har man däremot tränat ett tag kan den uppdelningen vara sämre, men man kan ju reda ut begreppen lite innan man börjar gapskrika om kärringträning kanske.
Låter ungefär som om man ska säga till nån som aldrig joggat förut att han nog ska köra några entimmarsrundor/vecka, 1 pass med fartlek samt en halvmara varannan helg!

Hnke
2004-02-14, 21:25
Originally posted by daslax
Hans huvudargument var följade:
"Om man kör t.ex. 7 set på enbart axlar då måste man ha för lätt vikt på."

jag kan t.ex. köra så tungt så att jag bara klarar en 8 max (till failure), sen vilar jag lite och så kan jag göra samma sak igen, då har jag ju inte för lätt vikt..

Mindek
2004-02-14, 21:31
Varför rotar ni fram en gammal tråd utan att tillföra något till den :confused:

Metal_boy_
2004-02-14, 22:10
finns ju inget som är det bästa sättet och funkar lika bra på alla...observera också att en idrottslärare vet bara hur man delar ut färgband och blåser i en visselpipa, och att han va Svensk mästare på fickpingis i sina yngre dagar är meriterna...En byggare måsste ha mer kunskap om fysisk träning för att lyckas gämfört vad en idrottslärare behöver..

z_bumbi
2004-02-15, 11:16
Originally posted by Metal_boy_
finns ju inget som är det bästa sättet och funkar lika bra på alla...observera också att en idrottslärare vet bara hur man delar ut färgband och blåser i en visselpipa, och att han va Svensk mästare på fickpingis i sina yngre dagar är meriterna...En byggare måsste ha mer kunskap om fysisk träning för att lyckas gämfört vad en idrottslärare behöver..

LOL

Excalibur79
2004-02-15, 15:16
Originally posted by daslax
Hej...
Min idrottslärare i skolan hävdar att det är bättre att köra hela kroppen 3 dagar i veckan. Sedan 1-2 set/muskelgrupp och 8-10 reps. Detta är ju helt tvärt om vad jag har fått lära mig här på forumet. Dvs 4-5 dagar i veckan tränar man 1-2 muskelgrupper mellan 6-9 set på varje muskelgrupp. Sedan ska man hålla sig mellan 4-6 reps (mer på ben, vader och traps). Självklart har jag konfronterat honom med massa argument som jag lärt mig härifrån men jag BEHÖVER FLER. För att sammanfatta min lilla text nu så: VARFÖR SKA MAN KÖRA SÅDAN TRÄNING SOM TEX MAX-OT ISTÄLLET FÖR ATT KÖRA HELA KROPPEN OCH 1-2 SET/MUSKELGRUPP?

Tillsammans är vi starka hjälp mig vinna över min lärare :muscle:

Han har läst sina "nybörjarböcker" flitigt...
Men jag tror han har missuppfattat bereppen mellan "maximala resultat" och "maximala resultat i proportion till träningsmängd"
Detta är ett utdrag från www.maxx.nu 's nybörjarguide...

" Hur många set ska jag utföra?

Studier där personer i olika grupper tränat 1, 2 respektive 3 set har visat att antal set egentligen inte är avgörande för styrkeutvecklingen i muskulaturen. Det som är avgörande är om du tränar dig till utmattning eller inte. Tränar du muskulaturen till utmattning så räcker det att utföra ett set. Vid mätningar efter dessa studier hade personerna i de olika grupperna uppnått samma resultat i styrkeförbättring efter 8 veckors träning. Förklaringen kan vara att om maximal intensitet utförs i ett set så kan inte intensiteten öka under andra eller tredje setet. Intensiteten kan bara i bästa fall upprepas. Tränar du ett set till utmattning och utför 8-12 repetitioner av en övning så tränar du på cirka 75% av maximal nivå. Något som i sin tur ger en mycket god styrkeutveckling i muskulaturen.
OBS--> Upprepar du setet en eller några gånger till, även de till utmattning, så uppnår du procentuellt något större styrkeökning. Ökningen blir dock inte i proportion till den större mängd tid man lägger ned på sin träning.

Hur ofta ska jag träna?

Två till tre pass per vecka är att rekommendera. Två pass i veckan har vid studier visat sig ge goda förbättringar av styrkan hos de personer som tränat. Är frekvensen tre pass per vecka förbättras styrkeresultaten något men inte i proportion till den procentuella ökningen av träningstid. Vill du träna styrketräning oftare än tre gånger per vecka bör träningen delas upp i olika dagar för olika delar av kroppen. Man brukar kalla det att man "splittar"; träningen på olika dagar. Det innebär att man i praktiken kan träna varje dag eftersom olika muskler tränas. Den ena dagen tränar du t ex dragövningar för rygg, framsida på överarm och ben. Nästa dag tränar du baksida på överarmen, bröstmuskulatur samt axlar. Magträningen kan läggas in sist i träningsprogrammet någon av dagarna. Återigen, nyckelordet är variation i kombination med vila . "

Visst, han har rätt när har pratar om en nybörjare och när han pratar om hur man ökar snabbast i förhållande till nerlagd träningstid. Men man får alltså en högre muskeltillväxt av att köra fler set.
När det sedan gäller antalet träningsdagar har han också fel då den statistiskt maximala muskelutvecklingen OM MAN TRÄNAR HELA KROPPEN ligger på 2-3 pass i veckan. Men det står också klart och tydligt att man, för att få en ännu högre utveckling, MÅSTE DELA UPP KROPPEN I MUSKELGRUPPER.

Hur ska du t.ex. kunna öka maximalt i biceps om du redan har mattat ut denna muskel genom andra övningar samma pass?

Tyvärr handlar inte träning om statistik och formler enl mig. Utan man får prova sig fram. Och det står ju klart att de flesta som provat ser bättre resultat med tung träning av enskilda muskelgrupper 4-5 ggr i veckan är bättre än att köra hela kroppen!

Han får hem och plugga!