handdator

Visa fullständig version : Styrkepass, hur mycket vila mellan?


Zybeer
2006-06-16, 22:01
Hej, jag brukar försöka köra 4-5 pass i veckan och har nu kroppen uppdelad i två delar. Jag kör Bröst-Triceps-Axlar ena gången och Rygg-Biceps-Mage andra. Dessa kör jag varannan dag. Funkar det ok med 48 timmars vila mellan passen?
Brukar ibland springa en mil en stund efter styrketräningen, bra eller dåligt? Har då bara tagit en del snabba kolisar och vatten innan löpningen. Kör ingen direkt benstyrketräning nu på sommaren.

MVH

krilleh
2006-06-16, 22:53
Ganska dåligt att springa efter styrketräningen. Försök dela upp passen på olika dagar eller iaf köra många timmars mellanrum!

Jag tror du tränar delarna för mycket. Själv kör jag varje kroppsdel en gång i veckan och funkar perfekt. Mindre risk för överträning!

pragmatist
2006-06-16, 22:57
Beror helt på hur hårt du tränar och hur mycket. Vid stenhård träning kan det dröja 6-7 dagar innan en muskel återhämtat sig och uppåt 10-11 dagar innan centrala nervsystemet är återställt. Tränar du lite mer "lagom" och undviker att träna tills det tar helt stopp i varje set (failure) kan 48 timmar säkert räcka.

Mr. Moose
2006-06-17, 10:45
Varför tränar du inte ben nu på sommaren?

Om dom nu redan skulle vara för stora vill vi se en bild på underverken!

Claes

Zybeer
2006-06-19, 21:07
Allright, då får löpningen vara "för sig" och jag slänger kanske in benen igen :) Men om man inte har tagit ut så att man är helt förstörd så verkar ju 2 dagars vila funka. Siktar på att ligga på 3 dagar då istället :)

Tusen tack för tipsen!

delta_mats
2006-06-20, 15:09
Hej, jag brukar försöka köra 4-5 pass i veckan och har nu kroppen uppdelad i två delar. Jag kör Bröst-Triceps-Axlar ena gången och Rygg-Biceps-Mage andra. Dessa kör jag varannan dag. Funkar det ok med 48 timmars vila mellan passen?
Brukar ibland springa en mil en stund efter styrketräningen, bra eller dåligt? Har då bara tagit en del snabba kolisar och vatten innan löpningen. Kör ingen direkt benstyrketräning nu på sommaren.

MVH


Jag skulle lägga in mer vila mellan träningsdagarna. Minst 3 dagar vila mellan dem och inte köra till failure. Tror det skulle slita för mycket i längden annars. Men då utgår jag såklart från mig själv och min kropp.
Hade också valt att köra konditionsträningen på en egen dag.

Samish
2006-06-20, 20:57
du tränar altså aldrig ben?

Samish
2006-06-20, 20:58
oj då, det stod det visst att du inte gjorde, my bad!