handdator

Visa fullständig version : Handelsbalans.


Fagen
2006-06-16, 21:28
Tänkte mig briljera lite med min okunskap i ekonomi så här på fredagskvällen.

1. Om ett land har handelsbalans (tror det heter så), dvs exporterar för lika mycket som det importerar, gör det någon skillnad för landets ekonomi jämfört med om det inte hade någon import eller export över huvud taget? Summan blir +/- 0 i båda fallen.

2. Kan man ha en negativ handelsbalans men ändå ha en tillväxt i landet?

Skaparn och ni andra ekonomer, tell me.

Pepparkakssmurfen
2006-06-16, 21:31
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=61494&highlight=l%E4xhj%E4lp ;)

andeN.
2006-06-16, 21:32
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=61494&highlight=l%E4xhj%E4lp ;)

Men det är ju sommarlov nu. *slap* Ingen som gör läxor. :D

Pepparkakssmurfen
2006-06-16, 21:36
Men det är ju sommarlov nu. *slap* Ingen som gör läxor. :D


Tänkte bara varna för Allan,han kan rusa in hit och välta Fagens kundvagn eller något. :)

Fagen
2006-06-16, 22:03
Japp, det är hjälp med läxorna till min sommarkurs i global ekonomi. Har en 20 poängs hemtentamen i begreppet handelsbalans. Är inne nu på nionde året av mina ekonomistudier...

Big_Vik
2006-06-16, 22:29
Nu kommer Skaparn bli glad....

Jag orkar inte med din första fråga men handelsbalansen behöver inte vara balanserad utan är oftast positiv eller negativ, dock heter det hela tiden handelsbalans.

2. Ja, kolla på USA. Har haft sina allra största budgetunderskott på länge på senare år, men har ändå höjt BNP avsevärt: http://www.globalis.se/indicator_detail.cfm?IndicatorID=19&Country=US

edit: förbannat, gammal länk

Big_Vik
2006-06-16, 22:32
Enligt Wikipedia har det iaf ökat till 2004...:D

Fagen
2006-06-17, 13:02
Nu kommer Skaparn bli glad....

Jag orkar inte med din första fråga men handelsbalansen behöver inte vara balanserad utan är oftast positiv eller negativ, dock heter det hela tiden handelsbalans.

2. Ja, kolla på USA. Har haft sina allra största budgetunderskott på länge på senare år, men har ändå höjt BNP avsevärt: http://www.globalis.se/indicator_detail.cfm?IndicatorID=19&Country=US

edit: förbannat, gammal länk


USA ökar den egna produktionen av varor och tjänster (ökar sin bnp) men importerar mer än man exporterar (neg handelsbalans). Hur länge är det hållbart? Jag får inte ihop det. Handlar de för lånade pengar?

Help stupid.

kharon
2006-06-17, 14:19
Tänk dej två killar, Peter och Jonas. Peter är IT-konsult och Jonas är bonde. Peter köper en massa potatis och kött av Jonas, men Jonas skiter i att köpa IT-tjänster av Peter.

Peter har alltså negativ handelsbalans, och säljer han inga IT-tjänster så har han snart inga pengar att köpa potatis och kött för. HAn kan ju dock låna pengar av Birger, som han sen måste betala tillbaka då han börjar sälja sina IT-konsulteringstjänster åt Jonas... O.s.v.



Att ha negativ handelsbalans är inte per automatik negatvit i sig.

Big_Vik
2006-06-17, 15:33
USA ökar den egna produktionen av varor och tjänster (ökar sin bnp) men importerar mer än man exporterar (neg handelsbalans). Hur länge är det hållbart? Jag får inte ihop det. Handlar de för lånade pengar?

Help stupid.

Det är hållbart ända tills räntan på stats eller utlandsskulen tar kål på en, när det sker är givetvis omöjligt att säga. Jag antar att du vet om att ett underskott i handelsbalansen måste finansieras, antingen via valutareserven eller upplåning inom landet (statsskulden)/utomlands (utlandsskulden)

Klas Eklund skriver lite om detta i bibeln. Jag skulle säga att så länge BNP ökar tillfredsställande så är det inget direkt problem, men det är emellertid avhängigt räntekostnaderna. Man brukar ibland säga att vi i Sverige har en stor stats/utlandsskuld men faktum är att det räcker mer än väl med att skita i allt bistånd under ett år för att betala den. Kollar du på jappsarna så har de länge/har haft en fruktansvärt stor utlandsskuld och det går ju ingen nöd på dem.

Slagen av en simpel gymnasieekonom? :D

Cilia
2006-06-17, 15:40
Handlar de för lånade pengar?
japp det gör dom.
Ekonomerna försöker analysera hur länge det är hållbart.
Privatkonsumtionen lever på de ökade fastighetspriserna. Frågan är om det är en ny fastighetsbubbla eller inte.

Fagen
2006-06-17, 23:03
Det är hållbart ända tills räntan på stats eller utlandsskulen tar kål på en, när det sker är givetvis omöjligt att säga. Jag antar att du vet om att ett underskott i handelsbalansen måste finansieras, antingen via valutareserven eller upplåning inom landet (statsskulden)/utomlands (utlandsskulden)

Klas Eklund skriver lite om detta i bibeln. Jag skulle säga att så länge BNP ökar tillfredsställande så är det inget direkt problem, men det är emellertid avhängigt räntekostnaderna. Man brukar ibland säga att vi i Sverige har en stor stats/utlandsskuld men faktum är att det räcker mer än väl med att skita i allt bistånd under ett år för att betala den. Kollar du på jappsarna så har de länge/har haft en fruktansvärt stor utlandsskuld och det går ju ingen nöd på dem.

Slagen av en simpel gymnasieekonom? :D


Vet inte om du med din sista mening tror att jag verkligen läser ekonomi. Det gör jag inte. (Trodde att det framgick av min okunnighet...)
Intressant det du skriver dock. Får kolla lite i sambons ex av Eklunds bok.

Fagen
2006-06-17, 23:03
japp det gör dom.
Ekonomerna försöker analysera hur länge det är hållbart.
Privatkonsumtionen lever på de ökade fastighetspriserna. Frågan är om det är en ny fastighetsbubbla eller inte.

Intressant. Vad tror du?