handdator

Visa fullständig version : Får man svankig rygg av tunga marklyft?


TylerDurden84
2006-06-16, 16:43
Har hört en del personer säga detta. Är det sant eller är det en myt att ryggen formar sig på så sätt att man blir mer "svankig" om man utför (tunga) marklyft med tiden?

dynamo
2006-06-16, 16:46
Det enda jag kan säga är att jag efter att jag började med marklyft i senvintern/våras, så lyckas jag svanka bättre.

Har alltid haft ryggen som en ostbåge vid liknande lyft tidigare, men efter att ha fokuserat på att försöka svanka, så lyckas jag nu med det. Lassar jag på för mycket vikt så blir det ingen svank dock. Jag får fortfarande jobba hårt för att få (vad jag tror är) ett bra utförande.

blasr
2006-06-16, 16:49
Har hört en del personer säga detta. Är det sant eller är det en myt att ryggen formar sig på så sätt att man blir mer "svankig" om man utför (tunga) marklyft med tiden?

Om du inte stretchar så får du nog det. Eller om magstyrkan inte är i proportion mot ryggstyrkan.

Fjod0r
2006-06-16, 18:03
Du får stor svank av att ha stel baksida lår men framförallt stark höftböjare.

Fjod0r
2006-06-16, 18:43
För att svara på frågan nej du får inte stor svank av marklyft. Du får stor svank om du inte strechar baksida lår efteråt. Sen att du kanske får röv med tiden så det ser ut som du svankar är en annan femma.

BigForre
2006-06-16, 18:51
För att svara på frågan nej du får inte stor svank av marklyft. Du får stor svank om du inte strechar baksida lår efteråt. Sen att du kanske får röv med tiden så det ser ut som du svankar är en annan femma.

Varför inte strecha höftböjarna också?

Allan
2006-06-16, 18:54
För att svara på frågan nej du får inte stor svank av marklyft. Du får stor svank om du inte strechar baksida lår efteråt. Sen att du kanske får röv med tiden så det ser ut som du svankar är en annan femma.

Bra där!


allan

Bucyrus
2006-06-16, 21:13
Har hört en del personer säga detta. Är det sant eller är det en myt att ryggen formar sig på så sätt att man blir mer "svankig" om man utför (tunga) marklyft med tiden?
Även tunga knäböj kan ge ett mer "svankigt" utseende. Oftast är det framsida lår och ryggen som dominerar i styrka på bekostnad av svagare baksida lår och mage. Det avhjälps på ett bra sätt med stretching av Iliopsoas (höftböjarna) i kombination med Quadriceps. Då Iliopsoas har sitt ursprung i ländryggen och bäckenet samt att I. samverkar med Quadriceps så yttrar sig det hela med att bäckenet "tippar" framåt när I. är förkortad av mycket och tung träning, samt då svagare magmuskler och hamstrings.

Bucyrus
2006-06-16, 21:18
En annan orsak till svankrygg kan också vara stor(större) gluteus och extra vikt framför Rectus abdominis...................:D

Jorgen
2006-06-16, 21:32
En annan orsak till svankrygg kan också vara stor(större) gluteus och extra vikt framför Rectus abdominis...................:D
Haha, det är nog dom vanligaste orsakerna. :D

Fjod0r
2006-06-16, 22:01
Varför inte strecha höftböjarna också?

För att det är väldigt svårt att göra själv på ett vettig set. Man behöver någon som hjälper en, och den som hjälper måste veta vad han/hon gör för att inte göra dig illa. Gå till en sjukgymnas med din far/mor/sambo/flickvänn/syrra/kompis och be dem visa er.

BigForre
2006-06-16, 22:14
För att det är väldigt svårt att göra själv på ett vettig set. Man behöver någon som hjälper en, och den som hjälper måste veta vad han/hon gör för att inte göra dig illa. Gå till en sjukgymnas med din far/mor/sambo/flickvänn/syrra/kompis och be dem visa er.

Har på senaste tid arbetat med att strecha framförallt höftböjare och hamstrings, detta pågrund av problem med stel rygg, vilket också verkar hjälpa en hel del. Den övning jag använt mig av då är http://www.ryggochmuskelakuten.se/hoft.asp, känns som att man hittar rätt, men det kanske jag inte gör, vad är det som är problemet med att göra det själv?

Fjod0r
2006-06-17, 06:47
Ligg på rygg på ett bord/bänk. Bänken/bordet ska vara brett nog så hela kroppen får plats (gymbänk duger inte). Ligg så att du har bordskanten 5cm ovanför knäna, dvs ligger mot bordskanten med hamsstrings. Dra upp ena knät mot bröstet och håll fast det med armarna. Det andra benets hams lättar då från bordet (om du inte är väldigt rörlig i höftböjaren). Din passare trycker då benet ned mot bordet igen. Det är här man måste vara VÄLDIGT försiktig. Det är väldigt lätt att skada varandra. Håll i i minst 1min gärna mer. Byt, upprepa.

Btw för att se om du är stel i höftböjaren. Ligg som beskrivet ovan, men håll inte i något av benen. Om smallbenen pekar rakt ner, dvs vinkeln i knät blir 90 grader så är det bra. Är du stel kommer de peka lite snett uppåt.