handdator

Visa fullständig version : Träna på jobbet?


Pata
2006-06-16, 13:27
Vad har ni för förmåner vad gäller friskvård och tillgång till träningslokaler på ert jobb? Hur många timmar får ni? Är dom petiga med tiden? Uppmuntras träning? Hur många utnyttjar sin friskvård på jobbet?

*flex*

Svara med det ni kan så kanske vi får en blick över hur olika arbetsplatser ser ut.

userfriendly
2006-06-16, 13:28
hm, tjaaa.... jobbar ju helger på Fairing gym... så jag får träna helt gratis där :D + lite förmåner vad gäller priser på kosttillskott osv

men det är ju inte ett "vanligt" jobb som tex. att sitta i kassan på Ica, kan ge ett fel i statistiken ;)

Pata
2006-06-16, 13:32
hm, tjaaa.... jobbar ju helger på Fairing gym... så jag får träna helt gratis där :D + lite förmåner vad gäller priser på kosttillskott osv

men det är ju inte ett "vanligt" jobb som tex. att sitta i kassan på Ica, kan ge ett fel i statistiken ;)

Alla svar och arbetsplatser är givetvis välkommna.

Jag jobbar inom datayrket och hävdar att det är jätteviktigt för oss att få träna muskelaturen. Så jag går i alla fall 3 ggr i veckan på gym på arbetstid och chefen klagar inte. Å andra sidan klagar inte jag när det behövs jobba över så det är lite ge och ta.

Personligen ser jag detta som ett jätteplus på arbetsplatsen. Dessutom får vi upp till 3000kr per år i ersättning för gymkort.

Börje H
2006-06-16, 13:36
-Fullt utrustat gym på jobbet ca 200 kvadratmeter (jag har ju styrt upp det själv:naughty: )
-1 träningspass/vecka tillsammans i arbetsgruppen
-1000kr/år i friskvårdsbidrag

Helt ok.

Stumpis
2006-06-16, 13:36
Jag jobbar på Bilia och vi här i Syd har träningsstöd på 1000kr/år. Detta får även användas till exempelvis massage o dyl ifall man inte vill gå på gym.
Ca 4% av de anställda nyttjar träningsstödet, vilket är väldigt lite med tanke på att merparten av de anställda är mekaniker som borde ta hand om sina kroppar lite bättre. (Vi är 280 anställda allt som allt.)

Ingen träning på arbetstid.

dynamo
2006-06-16, 13:45
Tror vi har 1-1½ timma per vecka vi kan träna under arbetstid (inte jag ännu, då jag har nån specialdeal med annat schema och är i utbildning).

Har ett gym som har en del maskiner, en smith och en del fria vikter. Tyvärr inte helt komplett, men tillsvidare fungerar det hyfsat. Det jag saknar mest är dips-ställning och sånt rack för att kunna köra knäböj. Jag funderar på att komplettera med 10-kort på Delta gym eller nån annanstans.

Har även squash-hall, sporthall, nå klättrings-träningsgrej på väggen i gymmet, motionscyklar, löpband, några olika typer av pass i veckan, typ box-pass, spinning, yoga-aktigt eller vad det kan vara. Finns en mindre pool, 10-15 meter kanske, men den är tömd på vatten pga läckage. Finns bastu.

Vi får 800-1000kr (vet inte exakt hur det är på detta ställe ännu) att spendera på träningsrelaterade saker per år, får inte köpa utrustning för lyxsporter och tror inte skor/kläder heller. Kan användas till träningsavgifter och dylikt.

Jag nyttjar jobb-gymmet 3 ggr i veckan än så länge, men det känns lite halvdant och kan inte träna precis som jag vill där, så ser över andra alternativ.

Bartman
2006-06-16, 13:53
På mitt förra jobb så fick vi gymkortet betalt. Tycker det är bra. Körde bil hela dagarna så man behövde verkligen röra på sig på fritiden.

huldz
2006-06-16, 13:53
Mitt jobb bjuder på hälften av kortet upp till 1300 kr.

mini
2006-06-16, 14:09
På min arbetsplats får heltidsanställda ett kort på SATS. Jag som kommer gå på vick har förhandlat mig till ett kort på Delta istället. Det är också massage en gång i månaden.

Juliette
2006-06-16, 14:14
På min arbetsplats får heltidsanställda ett kort på SATS. Jag som kommer gå på vick har förhandlat mig till ett kort på Delta istället. Det är också massage en gång i månaden.

Vilket bra jobb du verkar ha! :)

Nu blev jag avis..

Papi
2006-06-16, 14:15
3000 kr/år för träning får jag. Kan träna på arbetstid men måste jobba in de timmarna isåfall. Kinkigt med tiden tyvärr...

Jay-Z
2006-06-16, 14:17
Nu blev jag avis..

Oh yes, you should be! :naughty:

Melker
2006-06-16, 14:18
Jag får 1000:-/ år som bidrag till någon form av träning.

Devoid
2006-06-16, 14:39
1000:- får vi i friskvårdbidrag, detta kan användas till gymkort osv.
Skulle man säga att man ville träna på arbetstid så hade de troligtvis skrattat åt en. De kanske hade tjänat på om man tilläts det då största andelen sjukfrånvaro är pga rygg/ben problem.

Krokodil
2006-06-16, 15:11
Vi har subventionerad motion på 1500/år. Dessutom har vi ett gym och en underjordisk tennisplan. Den schemalagda friskvården är bara på 30 min i veckan men eftersom gymet ska ronderas så kan man smygträna lite oxå. :)

Kryss
2006-06-16, 15:17
Vi har ett företagsgym med helt ok utrustning, ingen åsidosatt tid för träning men luckor finns här och var under arbetsdagen att träna om man nu känner för det.

melancoolio
2006-06-16, 15:22
Jag får träna så mycket jag vill bara det inte påverkar mitt arbete negativt. Gym, simhall, gymnastiksal osv. Tyvärr hinner man inte nyttja det så jättemycket men minst 1h/veckan försöker jag träna på arbetstid.

Gymmet ska visst byggas om och då är det risk att jag kommer hänga där lite mer. 2h/veckan är jag värd tycker jag :D

hum
2006-06-16, 15:30
Får friskvårdsbidrag på typ 750kr/halvår.

Finns gym på företagshälsovården men det är för rehab. tror inte att man får träna på arbetstid.

grisbil3n
2006-06-17, 21:27
Finns sjysst gym på jobbet samt duschar och bastu o hela krejen, mysigt som fan. Har ingen betalt friskvård men det skiter samma. Är jävligt nöjd med tat kunna träna efter jobbet direkt.

christian
2006-06-17, 21:51
1000:-/år

Hades
2006-06-17, 22:29
De betalar 80% av träningskortet. Dessutom tillgång till gratis massage nån gång per månad.

Fettecke
2006-06-17, 23:06
Inget alls förutom massage en gång i månaden.

Jobbar på fabrik som truckförare, vi gör Hopen, faktum och annat skit till IKEA

elan
2006-06-17, 23:18
Vi får 2500 per år att handla träningskort för. Dessutom har vi massage på betald arbetstid var fjärde vecka. Däremot tränar man inte på arbetstid men det känns inte som något problem eftersom gymmet ligger 200 meter från jobbet och jag ändå ska cykla förbi där på vägen hem.

Det är väl inte så att företaget direkt uttalat uppmuntrar till träning mer än pengarna man får då. Massagen däremot bokas in så att alla ska komma iväg på den. Däremot tycker delprojektledare och närmaste chef och så att det är positivt att jag tränar så pass mycket.

Tror inte det är så jättemånga som utnyttjar de där 2500 kronorna, jag kanske skulle dra igång en liten friskvårdskampanj. :D

Övrig intressant fakta: Jag jobbar på ett it-konsultföretag.

racePete
2006-06-17, 23:42
Har ett hyfsat utrustat gym på jobbet, bara Nordic-maskiner. Ingen träning på arbetstid. Tränar ändå nästan aldrig där, bara i nödfall när det vanliga gymet är stängt. Solarium finns, även bastu. Gratis massage när man vill på betald arbetstid. Summa summarum helt ok.

manko
2006-06-17, 23:54
2200kr/år från d-link =O

Sebbe_H
2006-06-17, 23:59
"jobbet" alltså skolan har ett gym, träna kan man göra en gång i veckan.

babbett
2006-06-18, 10:11
På mitt jobb får vi 2000/år för friskvård. Rätt få som utnyttar det..
Jag köper gymkort för pengarna och beroende på var jag köper det så kanske det blir något över. Då köper jag massage för resten *popcorn*

På mitt andra jobb finns det gym i källaren som jag använde tidigare...är aldrig där numera.