handdator

Visa fullständig version : Fotbollsplansgräs


Pepparkakssmurfen
2006-06-15, 23:12
Satt och kollade på Sverige-Paraguay matchen och kom att tänka på att gräset ser ganska fräscht ut när det är i olika toner/mönster,men får man det utseendet/ränderna egentligen?
Har även sett olika mönster på andra fotbollsplan.

apa_ola
2006-06-15, 23:14
Satt och kollade på Sverige-Paraguay matchen och kom att tänka på att gräset ser ganska fräscht ut när det är i olika toner/mönster,men får man det utseendet/ränderna egentligen?
Har även sett olika mönster på andra fotbollsplan.

beror väl på hur man klipper det antar jag:confused:

fast säker är jag inte, har bara ingen annan förlkaring

Dissector
2006-06-15, 23:16
Satt och kollade på Sverige-Paraguay matchen och kom att tänka på att gräset ser ganska fräscht ut när det är i olika toner/mönster,men får man det utseendet/ränderna egentligen?
Har även sett olika mönster på andra fotbollsplan.

Jaså du satt och kollade på gräset? Jag kollade mest på de olika spännande reklamplakaten kring plan! Mycket trevligt att se där! Kul att prata med andra tittare =)



:D

Nä, jag vet inte riktigt. Är det någon form av blekning kanske?

LadyG
2006-06-15, 23:17
Man klipper det med en gräsklippare som inte har rotor som fjuttiga hemgklippare, utan en trumma (likande skördetröskor, fast aningen mindre) som gör att gräset får en särskild lutning.

Det är klipprikningen och maskinen som är det avgörande helt enkelt.

apa_ola
2006-06-15, 23:18
http://www.scag.com/lawnstriping.html

Papi
2006-06-15, 23:18
De har getter från olika delar av världen som betar av gräset i olika höjder. Getodlarnas största utmaning är att lära getterna beta i räta linjer.

Pepparkakssmurfen
2006-06-15, 23:19
De har getter från olika delar av världen som betar av gräset i olika höjder. Getodlarnas största utmaning är att lära getterna beta i räta linjer.

Ofan,där ser man!

BajareN
2006-06-16, 00:47
De har getter från olika delar av världen som betar av gräset i olika höjder. Getodlarnas största utmaning är att lära getterna beta i räta linjer.

I sydamerika kanske :D

Metal_boy_
2006-06-16, 00:49
Klipper väl åt olika håll?

adis
2006-06-16, 09:53
Man klipper gräset med några millimeters skillnad, man märker det inte själv när man är på plant... men man ser det från avstrånd/höjd.

balder
2006-06-16, 11:57
Jag har också funderat mycket på detta fenomen. Men om det är klippningen som gör att gräset "lägger sig åt olika håll", hur kan det då hålla så bra ? Jag tycker vinden, spelarnas skor, osv borderuska runt gräset?:confused:

rQx
2006-06-16, 12:25
Sjukt coolt när de klipper gräset mer än vanligt i alla fall. Typ har annat mönster i straffområdet och i mitt cirkel och så. Hoppas få se det i finalen :P

Catstyle
2006-06-16, 12:31
Man klipper gräset med några millimeters skillnad, man märker det inte själv när man är på plant... men man ser det från avstrånd/höjd.
Nej.

Slimfit
2006-06-16, 12:46
Olika sorter av gräs kanske? Så har jag fått det förklarat för mig iaf, skulle det bara vara klippning åt olika håll borde de bli ränder efter glidtackling t ex.

Kebab-Arne
2006-06-16, 12:58
http://www.scag.com/lawnstriping.html

Apan Ola kopierar in en länk som förklarar fenomenet och folk fortsätter att spekulera?

Perscitus
2006-06-16, 13:06
Apan Ola kopierar in en länk som förklarar fenomenet och folk fortsätter att spekulera?
Det är väl det man måste lära sig att acceptera här i världen. "Folk" vill helst inte veta hur det faktiskt ligger till, för då har de inget att diskutera felaktiga teorier kring. Häromdagen stod två och pratade om att det där med lightprodukter var inget bra, då sa jag att det beror på vad det är för sötningsmedel och det nya godkända Sukralos har hittils inga påvisade skadliga effekter och är därför ofarligt att dricka. Det märks direkt att man har förstört stämningen och samtalet går raskt över till något annat. *rolleyes*

Kebab-Arne
2006-06-16, 13:08
Det är väl det man måste lära sig att acceptera här i världen. "Folk" vill helst inte veta hur det faktiskt ligger till, för då har de inget att diskutera felaktiga teorier kring. Häromdagen stod två och pratade om att det där med lightprodukter var inget bra, då sa jag att det beror på vad det är för sötningsmedel och det nya godkända Sukralos har hittils inga påvisade skadliga effekter och är därför ofarligt att dricka. Det märks direkt att man har förstört stämningen och samtalet går raskt över till något annat. *rolleyes*

:thumbup:

Precis, vissa saker vill man inte ha svar på. Det förstör det roliga, antar mönstret på en gräsplan är en av dessa saker.

Metal_boy_
2006-06-16, 13:24
Apan Ola kopierar in en länk som förklarar fenomenet och folk fortsätter att spekulera?


Var ju det jag ,med skrev för länge sen.

Yankeee
2006-06-16, 14:17
Var ju det jag ,med skrev för länge sen.

Syftar du på frågan du ställde 1½ timme efter apa_olas inlägg?

Klipper väl åt olika håll?

Loke
2006-06-16, 14:36
Det är väl det man måste lära sig att acceptera här i världen. "Folk" vill helst inte veta hur det faktiskt ligger till, för då har de inget att diskutera felaktiga teorier kring. Häromdagen stod två och pratade om att det där med lightprodukter var inget bra, då sa jag att det beror på vad det är för sötningsmedel och det nya godkända Sukralos har hittils inga påvisade skadliga effekter och är därför ofarligt att dricka. Det märks direkt att man har förstört stämningen och samtalet går raskt över till något annat. *rolleyes*

Jo precis, det är bra konstigt att folk inte gillar att en besserwisser kommer och lägger sig i deras lättsamma samtal :)

Perscitus
2006-06-17, 17:48
Jo precis, det är bra konstigt att folk inte gillar att en besserwisser kommer och lägger sig i deras lättsamma samtal :)
Du påstår alltså att det inte på något vis går att förklara ett faktum utan att framstå som en besserwisser? Jag förstår självklart att man kan säga saker på olika vis och på så vis få olika bemötanden. Men min upplevelse är ändå att oavsett hur man lägger fram det, så är den springande punkten att man lättar på mystiken genom att leverera ett svar vilket leder till en besvikelse för de andra parterna.