handdator

Visa fullständig version : Is this anything?


Sheogorath
2006-06-15, 20:16
Tja osv.

Jag fick en lite småtokig idé. Vad sägs om att köra kryssdrag för baksida axlar på en decline-bänk? Det borde minimera lats' involvering och om lutningen endast är svag borde det inte koppla in utsida delta alltför mycket.

Någon som testat? Vad tycks? Har övningen något namn?

Om inte annat testar jag den på måndag och kommer med recension. Så här på pappret känns den minst sagt lovande som ren isolationsövning för deltoid posterior...

Allan
2006-06-15, 20:20
En av Oldens specialare. Fast den har nog funnits lika länge som cc'n. Namn? Tja, baksida axlar i cabkecrossen liggande på declinebänk kanske?

allan

Sheogorath
2006-06-15, 20:22
En av Oldens specialare. Fast den har nog funnits lika länge som cc'n. Namn? Tja, baksida axlar i cabkecrossen liggande på declinebänk kanske?

allan

Baksida axlar i cable-crossen liggande på declinebänk var ett synnerligen smidigt namn. Jag ska nog döpa den till Olden-drag tror jag :D. Gillar du övningen, Allan?

pragmatist
2006-06-15, 22:11
En lite enklare variant kanske är att köra cablecross för baksida stående på knä (handtagen i nedre fästet). Så slipper man hålla på och joxa med en declinebänk. Vinkeln i draget blir densamma, snett uppåt-bakåt liksom.

Sheogorath
2006-06-15, 22:14
En lite enklare variant kanske är att köra cablecross för baksida stående på knä (handtagen i nedre fästet). Så slipper man hålla på och joxa med en declinebänk. Vinkeln i draget blir densamma, snett uppåt-bakåt liksom.

Jag är fullständigt allergisk mot stående/knästående övningar i cable-crossen. Det utsänder dåliga discovibbar.

Decline-bänk it is :thumbup:.

Sheogorath
2006-06-19, 08:32
Testade övningen idag och valde en stark nedåtlutning, mellan 45 och 50 grader skulle jag uppskatta. Tog fruktansvärt bra på bakre axlar, och även en del på utsidan. Vi får se imorgon om det blir någon träningsvärk. Körde ett dropset mest för sakens skull :).

Varm rekommendation.

Doctor Snuggles
2006-06-19, 10:06
Jag är fullständigt allergisk mot stående/knästående övningar i cable-crossen. Det utsänder dåliga discovibbar.

Decline-bänk it is :thumbup:.

Eh.. och liggandes på bänk i skumma positioner gör inte det? :D

Sheogorath
2006-06-19, 10:09
Eh.. och liggandes på bänk i skumma positioner gör inte det? :D

Magkänsla, my friend, magkänsla. Alltså, KNÄSTÅENDE i cable-crossen?! Där hoppas jag aldrig att jag blir modig nog att befinna mig. So very very ghey.

jwzrd
2006-06-19, 10:09
Testade övningen idag och valde en stark nedåtlutning, mellan 45 och 50 grader skulle jag uppskatta. Tog fruktansvärt bra på bakre axlar, och även en del på utsidan. Vi får se imorgon om det blir någon träningsvärk. Körde ett dropset mest för sakens skull :).

Varm rekommendation.

Varför inte bara stå upp? För enkelt? :)

EDIT: Oroa dig inte över gheymönstret, ingen blir mer ghey på gymmet än du :thumbup:

Sheogorath
2006-06-19, 10:10
Varför inte bara stå upp? För enkelt? :)

Har bättre kontroll över draget när jag ligger ner. Vinklarna blir konstanta eftersom kroppspositionen inte ändras.

Daniel-san
2006-06-19, 10:41
En variant är som jag gillar är att köra magläge på en bänk vinklad typ 30-45 grader. Belastningsvinkel blir ju densamma som din övning, men med en annan fördelning av vridmoment genom rörelsen. Me like.
Hur hade du tänkt linornas vinkel i kryssdragsövningen?

Sheogorath
2006-06-19, 10:44
En variant är som jag gillar är att köra magläge på en bänk vinklad typ 30-45 grader. Belastningsvinkel blir ju densamma som din övning, men med en annan fördelning av vridmoment genom rörelsen. Me like.
Hur hade du tänkt linornas vinkel i kryssdragsövningen?

Linorna går från övre trissan och parallella med armarna, som genom rörelsen håller nittio grader från kroppen.

Din variant låter som något att variera sig med. Jag har dock alltid föredragit att dra i samma riktning som tyngdkraften vid den här typen av övningar. Det blir svårare att cheata så, upplever jag.