handdator

Visa fullständig version : Stångrodd och teknik


Skrollovicz
2006-06-15, 16:12
Hej
Jag får inte kläm på utförandet i stångrodd.

Knäna är ivägen tycker jag. Ska man stå med så sträckta ben man kan?

Och en grej till: ska man sikta på att dra stången till naveln? eller kankse högre upp på magen?

Tacksam för svar:bow:

Jorgen
2006-06-15, 17:03
Här finns svaret http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

747
2006-06-16, 00:29
Ja får inte heller till den speciellt bra :S Fick ju lära mig av en PT hur den skulle utföras och det var då inte ens nära det där utförandet som länkades till nu. Så det är bara att börja om igen från början.

pragmatist
2006-06-16, 00:52
Min rekommendation: ganska raka ben, håll upp huvudet, rak rygg (utan överdriven svank), dra stången till midjan. Underarmarna ska vara vinkelräta mot golvet genom hela utförandet, vilket innebär att rörelsen inte är spikrak utan riktad en aning bakåt (mot höften).

Supinerat grepp är ofta enklare om man har svårt att få till det med pronerat grepp.

rolf
2006-06-16, 01:08
Jag gillar att med rätt böjda knän och supinerat grepp dra relativt ostrikt mot naveln. Jag har svårt att få kontakt med pronerat grepp, men jag antar att det är ganska vanligt?

Mr. Moose
2006-06-16, 04:56
Ni som inte får till det med rodden. Hur håller ni axlarna under övningen?

Släpper ni övre delen av ryggen så axlarna åker fram?

Eller försöker ni dra axlarna bakåt, klämma ihop skulderbladen?

Om ni gör som i fösta fallet, släpper ryggen, tar det inte så mycket på latsen. "Glöm" också händer och underarmar, det är armbågarna som ska upp och bakåt.

Claes

Ps. om ni nu vill att det ska ta på övre delan av ryggen, då drar man så armbågarna går ut 90º från kroppen.