handdator

Visa fullständig version : Kampsportsförbud


Pudzianovski
2006-06-15, 13:02
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,842043,00.html

Tycker själv det är tråkigt om det blir som de vill.

Tricklev
2006-06-15, 13:03
Jävla översittar fasciststat.

Nitrometan
2006-06-15, 13:19
Det ska debatteras idag.

Debatten börjar klockan 12:30 och fortsätter sedan fram till voteringen klockan 17:00. Exakt när debatten om kampidrottslagen påbörjas har jag inte hittat nån uppgift om.

Gemensam debatt KU33 och SkU38.

Konstitutionsutskottets betänkande
* Ändringar av ekonomiska villkor för riksdagens ledamöter (KU33)
Framst. RS4 Ändringar av ekonomiska villkor för riksdagens ledamöter

Skatteutskottets betänkanden
* Vissa skattefrågor rörande statsråden (SkU38)

Konstitutionsutskottets betänkanden
* Redogörelse för behandlingen av riksdagens skrivelser till regeringen (KU34)
* Ekonomiadministrativ lag för riksdagens myndigheter (KU39)
Framst. RS5 Ekonomiadministrativa bestämmelser m.m. för riksdagens myndigheter
* Uppskov till 2006/07 års riksmöte med behandlingen av vissa ärenden (KU41)

Kulturutskottets betänkanden
* Tillståndsplikt för vissa kampsportsmatcher (KrU29)
Prop. 147 Lag om tillståndsplikt för vissa kampsportsmatcher
* Folkrörelsefrågor och allmänna samlingslokaler (KrU24)
* Pris- och löneomräkningsfrågor (KrU27)
* Bild och form samt konsthantverk (KrU31)

Miljö- och jordbruksutskottets betänkanden
* Miljöbalkens sanktionssystem m.m. (MJU25)
Prop. 182 Miljöbalkens sanktionssystem, m.m.
* Strategiska utmaningar – En vidareutveckling av svensk strategi för hållbar utveckling (MJU31)

Votering: 17:00

Om ni har Realplayer och går in på http://www.riksdagen.se/ så finns där en länk till en direktsändning från debatten.

Pata
2006-06-15, 13:23
Fascister!
*cry*

Snart är vi där... polisstat med Bodström och Bosse Ringworm i spetsen. Jaha , gamer over man, bara signera över lönekontot till pappa staten och flukta upp sin nakna stjärt mot fascisterna så dom kan sodomera oss till en ny Stalin-era. *cry*

Pudzianovski
2006-06-15, 13:24
Det ska debatteras idag.

Debatten börjar klockan 12:30 och fortsätter sedan fram till voteringen klockan 17:00. Exakt när debatten om kampidrottslagen påbörjas har jag inte hittat nån uppgift om.



Om ni har Realplayer och går in på http://www.riksdagen.se/ så finns där en länk till en direktsändning från debatten.


Tack! Intressant debatt :thumbup:

Pudzianovski
2006-06-15, 14:08
Det är ju fan skrämmande hur dåligt insatta en del är. *spy*

Sebbe_H
2006-06-15, 14:16
Fyfan vad dåligt om detta går igenom, då är det ju knappt en sport längre, skall dom sen sätta vägskyltar med väjningsplikt och stoppskyltar inom F1 så den blir säkrare också? Idioter.

delta_mats
2006-06-15, 14:40
Kanske hastighetsbegränsning inom rally? Så förarna inte riskerar att köra ihjäl sig.

Förbjuda att nicka bollen i fotboll för att huvudet tar stryk.

Lika bra att förbjuda alla extremsporter när dom ändå håller på för där finns ju risken att dö också.

Greg
2006-06-15, 14:41
Fotboll blir bara farligare och farligare. Allt fler armbågar och annat mot huvudet.

Nicka bollar tar väl död på en del hjärnceller det med?

Nej, förbjud fotboll eller tvinga utövarna att bära hjälm.

EDIT:
Ha i åtanke att folk spelar 1-3 matcher i veckan, plus träningar. Det blir en hel del smällar det där.

Tricklev
2006-06-15, 14:42
Ska nog sluta betala skatt så gott jag kan, vet inte om jag vill stödja detta samhället längre.

Tricklev
2006-06-15, 14:43
Förbjud ridsporten, finns det någon sport som så många skadas allvarligt/dör varje år?

Förbjud hockeyn, behövs nog ingen vidare motivering.

Förbjud chips, omfgbbq?

Nitrometan
2006-06-15, 14:44
Det är ju fan skrämmande hur dåligt insatta en del är. *spy*
Jag vet. Jag vet också att ett helt gäng politiker blev inbjudna till årets K1-gala - där de hade ordnat bra platser, föreläsningar, de skulle få träffa matchläkaren som skulle berätta om undersökningar (tre mån karantän efter K.O.) m.m. - men alla tackade nej.

Antar att de visste vad de behövde veta.

Förra året presenterades kampsportutredningen, men eftersom de inte kom fram till att ett förbud var bra så ville inte Bosse Ringholm som var idrottsminister då använda den som beslutunderlag.

Det var rätt intressant att utredaren kom fram till att reglering var bättre än ett förbud eftersom hon gick in med en ganska negativ inställning. Jag läste en intervju med henne innan utredningen startade och då lät det ungefär "ja, jag ska utreda lite och sen ska vi förbjuda allt som ser våldsamt ut". Sen ändrade hon sig och nu är hon ordförande för Budoförbundet.

Nitrometan
2006-06-15, 14:47
Förbjud ridsporten, finns det någon sport som så många skadas allvarligt/dör varje år?
Nej. Det är den sport som har flest dödsfall och allvarliga olyckor. Både i Sverige och i världen.

Fotboll är en knäskada. Plus att de nickar ihjäl sina hjärnceller. Det finns faktiskt en del gamla fotbollsspelare som är "punch drunk".

I ishockey är ju våldet sanktionerat och påhejat.





Förbjud, förbjud, förbjud!!!

Tricklev
2006-06-15, 14:51
Seriöst, detta lyckas verkligen irritera mig enormt, jävla obildade gubbjävlar.

FÖRBJUD SPRIT FÖRIHELVETE!

Förbjud ALLT!

Kabuto
2006-06-15, 14:52
Bosse ringholm, vilken jävla nöt. Killen har säkert inte ens provat på nån idrott i sitt liv.

Nitrometan
2006-06-15, 14:54
Birgitta Sellén (c) måste ju ha dagens bästa citat: "om man slåss i ringen så slåss man på gatan för det kan vara svårt att veta skillnaden" :thumbup:

Nitrometan
2006-06-15, 14:56
Hmmm. En liten fundering.

(s) röstar partilinje, (c), (fp) och (kd) kommer att rösta partilinje och därmed är det hemma. Spelar ingen roll om (m) och (v) röstar mot.

(mp) vet jag inte ännu vad de rösta på men det spelar i sammanhanget ingen roll.

Ja, ja. Krappar å sejer - tänk på det här i höst när det är dags att rösta.

Tricklev
2006-06-15, 14:57
Ja, ja. Krappar å sejer - tänk på det här i höst när det är dags att rösta.

Ska jag fan göra, ingen mer fasciststat för mig tack.:thumbup:

Yes
2006-06-15, 14:59
Birgitta Sellén (c) måste ju ha dagens bästa citat: "om man slåss i ringen så slåss man på gatan för det kan vara svårt att veta skillnaden" :thumbup:
Hon borde träffa min polare som kör MMA, aldrig har slagits på gatan och utbildar sig till företagsjurist. Undrar om hennes världsbild skulle falla samman då...

Pudzianovski
2006-06-15, 15:00
Peter Pedersen (V) var den enda (en av FÅ iaf) som hade en vettig syn på kampsport och som dessutom hade egen erfarenhet av kampsort.

Nitrometan
2006-06-15, 15:04
En kvinna ville diskutera skydden i kampsport. Hon blev kontrad med att det i dagsläget inte finns något politiskt beslut på vilka skydd t ex en ishockeyspelare skall ha. Detta måste idrotten få bestämma själva...

Var finns logiken i det?

henke1001
2006-06-15, 15:10
FAAN också, det är så jävla dåligt av dem. *grr*

Kwon
2006-06-15, 15:21
Birgitta Sellén (c) måste ju ha dagens bästa citat: "om man slåss i ringen så slåss man på gatan för det kan vara svårt att veta skillnaden" :thumbup:


FFS! Slag mot huvudet skulle hon ha.... JUST KIDDING! :laugh: :thumbup:

Inte veta skillnaden my ass!

Vafan ska man göra nu? Jaja, Kjamizar! :naughty:

Nitrometan
2006-06-15, 15:23
Bosse Ringholm räddar debatten. Skadestatistiken gäller inte kampsportare för de tränar och tävlar inte lika många gånger som t.ex. ridsporttjejerna.

Koolt. Han har varit finansminister och kan inte räkna procent. *slap*

dynamo
2006-06-15, 15:25
Bryr mig inte om kampsport. Känns trist med förbud. Det känns även trist om det är så att det i större grad går skattepengar till att betala för folk som blivit handikappade pga kampsport än pga andra sporter/saker (nu är jag inte alls övertygad om att det är så).

Tricklev
2006-06-15, 15:26
Bryr mig inte om kampsport. Känns trist med förbud. Det känns även trist om det är så att det i större grad går skattepengar till att betala för folk som blivit handikappade pga kampsport än pga andra sporter/saker (nu är jag inte alls övertygad om att det är så).

Tro mig, det finns betydligt fler sporter som generarar en mycket högre grad av handikappade sporter, så det argument är skit, rent av.

Nitrometan
2006-06-15, 16:04
Bryr mig inte om kampsport. Känns trist med förbud. Det känns även trist om det är så att det i större grad går skattepengar till att betala för folk som blivit handikappade pga kampsport än pga andra sporter/saker (nu är jag inte alls övertygad om att det är så).
Nej. I den senaste undersökningen som gjordes av idrottens skador så fanns ingen handikappad av kampsport och endast mycket få skador. Fotboll hade massor av skador, följt av ishockey, handboll och innebandy. Flest dödsfall och invalidiserande skador hade ridsporten (framförallt fälttävlan).

Kwon
2006-06-15, 16:12
Kampsport har bra regler nu och bra skydd för att förhindra skador.

Det är inte som UFC I alt Vale Tudo från förr.

Rallarsvings-gänget (Andreas o Musse) försökte ju charma Ringholm, men han är ju en tough cookie to crack.

Tänk om vi hade haft Frank Andersson på posten istället! :thumbup:

Nitrometan
2006-06-15, 16:20
Ja. Ringholm var idrottsminister förra året. Men nu har vi ingen idrottsminister. Idrotten får sortera under kulturen istället. Då är det det paggan som bestämmer.

Leif Pagrotsky, utbildnings- och kulturminister.
http://www.regeringen.se/content/2/c4/11/41/1b7ee1dd.jpg

Kabuto
2006-06-15, 17:31
Fyfan så pissigt att det gick igenom :(

Kabuto
2006-06-15, 17:44
http://www.budo.se/ glömde länk.

Greg
2006-06-15, 17:55
16.03: Bosse Ringholm replikerar och säger att kampsportsstatistiken inte är relevant. Han tror inte på den och tycker att det är ett dåligt argument.

Jaha?

LadyG
2006-06-15, 18:01
Erik Åsbrink, f d ordf SB&KF:

"Man kan fråga sig varför just kampsporter ska utsättas för en särskild lagreglering, till skillnad från alla andra idrotter. Vi har nu vissa aktuella uppgifter om skaderisker hos de idrottsförbund som är försäkrade i Folksam. Av det totala antalet försäkrade (ca 1,6 miljoner) utgör våra utövare drygt 2,5 %. Men vi svarar bara för knappt 0,9 % av försäkringsskadorna. Det finns uppenbarligen en rad andra idrotter som har betydligt flera skador än vad vi har.

Det finns de som hävdar att det finns en etisk skiljelinje mellan idrotter där skador uppkommer genom olyckshändelser eller regelbrott och idrotter där skador är en följd av handlingar som är tillåtna enligt reglerna. Här finns olika uppfattningar och jag ska inte nu ge mig in i den diskussionen.

Men man kan ändå fråga sig om det är mindre beklagligt att en ishockeyspelare får en hjärnskakning efter en våldsam tackling än att en kampsportsutövare får en hjärnskakning till följd av slag eller spark. Tacklingarna är långtifrån alltid fråga om olyckshändelser. Vi vet att det ibland förekommer råa övergrepp inom exempelvis fotboll och ishockey som direkt syftar till att skada en motståndare. Detta är förvisso mot reglerna och leder till någon form av idrottslig bestraffning. Men däremot har det inte lett till krav på lagreglering och tillståndsprövning."

Jag har länge vänt mig emot ett antal formuleringar i det nu antagna lagförslaget. Lagen är formulerad av okunniga och rädda personer utan insyn i vår verksamhet.

I kapitel 6.2 i lagförslaget kan man läsa:

"Vid sidan av de kampsporter som beskrivits ovan har under senare år ett antal extrema och våldsbejakande kampsportsarter introducerats i våra grannländer och sedan 2003 även i Sverige."

Snyggt sätt att formulera sig i ett lagförslag. "Våldsbejakande kampsportsarter"???

Sen kan jag inte förstå att man kallar boxning för uppsåtlig misshandel - i ett lagförslag...

Läsvärd PDF i ämnet (http://www.budomag.se/images/Fighter%20Magazine%20remissvar.pdf)

Greg
2006-06-15, 18:09
http://www.lindqvist.com/kitSiPub/bilder/20030505005055.jpg

Nitrometan
2006-06-15, 18:32
Jao.

Strax efter klockan 18 på torsdagen beslutade riksdagen att säga ja till regeringens proposition om en lagreglering av kampsporter. Förslaget röstades igenom med 184 röster mot 44.

grisbil3n
2006-06-15, 19:10
Jag kan förstå politikerna till fullo, låg skadefrekvens eller vad det kallas osv behöver inte vara ett argument. Faktum kvarstår att dom slåss med varandra. Men jag personligen tycker att det är trevligt att kolla på och jag tror inte att det är speciellt destruktivt på något sätt.

Allan
2006-06-15, 19:14
Jao.

Strax efter klockan 18 på torsdagen beslutade riksdagen att säga ja till regeringens proposition om en lagreglering av kampsporter. Förslaget röstades igenom med 184 röster mot 44.

Oerhört puckat. Arbete har redan påbörjats för att riva upp det.


allan

Dumleman
2006-06-15, 19:22
Birgitta Sellén (c) måste ju ha dagens bästa citat: "om man slåss i ringen så slåss man på gatan för det kan vara svårt att veta skillnaden" :thumbup:
Jag tror "faktiskt" att det finns en stark korrelation mellan kampsport och våld på gatan både direkt genom de som utövar kampsport och indirekt genom de som tittar på kampsport.

Kimo
2006-06-15, 19:26
Tråkigt att beslutet klubbades, ett klart bakslag för en av dom snabbast växande sporterna just nu.

Kampsortsfakta kommenterar regeringens lagrådsremiss (pdf): http://www.fightermag.se/images/Kampsportsfakta%20kommenterar%20regeringens%20lagr ådsremiss2.pdf

Caixa**
2006-06-15, 19:28
Trist..riktigt trist:(

Pudzianovski
2006-06-15, 19:31
Jag tror "faktiskt" att det finns en stark korrelation mellan kampsport och våld på gatan både direkt genom de som utövar kampsport och indirekt genom de som tittar på kampsport.

Jag tror "faktiskt" att det finns en stark korrelation mellan alkohol och våld på gatan både direkt genom de som dricker alkohol och indirekt genom de som umgås med dessa personer.

Sniggel
2006-06-15, 19:38
Jag tror "faktiskt" att det finns en stark korrelation mellan kampsport och våld på gatan både direkt genom de som utövar kampsport och indirekt genom de som tittar på kampsport.

Jag tror faktiskt att det finns en stark korrelation mellan våldsamma datorspel, våldsamma tv-filmer och våld på gatan både direkt genom de som begår massmord efter att ha inspirerats av GTA och indirekt genom de som umgås med dessa personer.

Är det fel på inspirationskällorna eller de som faktiskt begår brott?

Nitrometan
2006-06-15, 19:48
Jag tror "faktiskt" att det finns en stark korrelation mellan kampsport och våld på gatan både direkt genom de som utövar kampsport och indirekt genom de som tittar på kampsport.
Tror du på videovåldets fruktansvärda inverkan också?

Jag har sett fler innebandyspelare och fotbollsspelare ute och slåss på krogen och gatan än kampsportare. Det är rötägg som är ute och slåss. Det har inget med deras eventuella idrott att göra.

Titta på fotbollshuliganerna... Har du hört talas om K1-huliganerna?

grabben i skogen
2006-06-15, 19:54
Jag tror "faktiskt" att det finns en stark korrelation mellan kampsport och våld på gatan både direkt genom de som utövar kampsport och indirekt genom de som tittar på kampsport.

du vet ingenting det hör man

Allan
2006-06-15, 20:46
Kampsportare och boxare är ute och fajtas på gatorna. Vad är för konstigt med det? Det har de alltid gjort - det finns massor med duktiga svenska fighters som inte får matcha i USA pga deras kriminella karriärer. Det krävs ett visst psyke för att ställa sig i en ring - och det psyket tar de med sig i sina privatliv också.
Men det har ingenting med ett eventuellt förbud att göra. Trots allt finns det inget bevisat samband mellan kriminalitet och kampsport i ena riktningen, dvs att folk skulle bli kriminella av att träna kampsport. Däremot är det otvetydigt så att kriminella gärna tränar just kampsport. Men det är inte grunden för det förslag riksdagen tagit ställning för, och som dessutom tydligen stöds av stora delar av den övriga idrottsrörelsen.
Nej, det handlar om skadefrekvensen, som inte kan sägas vara särskilt hög i förhållande till andra idrotter. Därför är det ologiskt beslut och därför ska det rivas upp.

allan

Pudzianovski
2006-06-15, 20:49
Jag som trodde de kriminella bara sysslade med byggning.

LadyG
2006-06-15, 21:27
Samma psyke (viljan att pressa sig längre, hårdare och våga mer) krävs av den som ska bli stark, snabb, hoppa högre eller vad som helst. Det har inget med saken att göra.

Kriminella spelar gärna fotboll eller innebandy också och poliser tränar kampsport, det är helt irrelevant.

Skaderisken är skitsnack, tyvärr vet inte gemene man det. Det är få idrotter som ställer så hårda krav på friskhet som kampsporter. Svenska Budo- & Kampsportsförbundet tillåter f ö inte KO, däremot är semikontakt tillåtet. Även semikontakt omfattas av lagen och ska hanteras som KO-sporter. Rimligt?

OT: Visste ni att ingen få tävla i K1 om de inte genomgått skallröntgen samt omfattande läkarkontroller samt att ingen får tävla efter en KO om de inte vilat i x antal månader (minns inte om det var tre eller fyra) och gneomgått en omfattande skallundersökning?

När politikerna hänvisar till skador inom boxningen hänvisar de till boxare som tävlade på 60-talet, då ronderna var 24 till antalet och läkarkontrollerna bristfälliga om de ens existerade. Med dagens regelverk och kontroller är riskerna betydligt färre, definitivt inte fler än för dem en taggad hockeyspelare utsätter sig för under en match.

Aktuella uppgifter om skaderisker hos de idrottsförbund som är försäkrade i Folksam:
* Av det totala antalet försäkrade (ca 1,6 miljoner) utgör Svenska Budo och kampsportsförbundets utövare drygt 2,5 %.

Men de svarar bara för knappt 0,9 % av försäkringsskadorna.

Den mest skadedrabbade idrotten alla kategorier är innebandy.

Enligt deras resonemang bör innebandy förbjudas om de inte har tillstånd att annordna tävlingar osv...

Nej, lagen är ett utslag av okunnighet, rädsla och en förlegad syn på kampsport. Så trodde man att kamsport såg ut på 80-talet, men det är samma gamla stutar som sitter i utskotten nu som då så man borde inte vara förvånad över att förslaget blev som det blev.

grabben i skogen
2006-06-15, 21:34
Kampsportare och boxare är ute och fajtas på gatorna.


ja eller hur

Dumleman
2006-06-15, 22:44
Förlåt förlåt kampsportare tränar kampsport för att kramas och gosa, kanske kompisbrottas i hotell på sin höjd!

LadyG
2006-06-15, 23:20
Kampsportare och boxare är ute och fajtas på gatorna.

"Tynglyftare och bodybildare tar anabola."

Samma typ av korkade generalisering.

Skäms. Du borde veta bättre.

Greg
2006-06-16, 10:52
"Tynglyftare och bodybildare tar anabola."

Samma typ av korkade generalisering.

Skäms. Du borde veta bättre.

Nope, de är ute och kastar vikter på folk :D

adis
2006-06-16, 11:10
Tycker inte att folk som inte har något att göra med kampsport ska ens ha någonting att säga om det.
Liksom om folk känner till konsekvenserna av en k1 match eller en UFC match, så borde dem få avgöra själva om de vill gå in i ringen eller inte, inte någon överbetald politiker som ska bestämma det inte.

skyler
2006-06-16, 11:27
Bosse ringholm, vilken jävla nöt. Killen har säkert inte ens provat på nån idrott i sitt liv.


Eh!!du skojade nu va?! Du kanske inte raknar fotboll till kategorin sport? Det var ju delvis darfor han blev sa omtalad nar han blev tillsatt pa sin hoga position...

Modde
2006-06-16, 11:27
Jag tycker att det är sköönt med kampsport. Ett förbud mot skulle det skulle ju vara som att förbjuda utomäktenskapligt sex.