handdator

Visa fullständig version : Trafikproblem


rQx
2006-06-15, 12:49
Hej.
Var ute och övningskörde igår och detta inträffade mig:

Jag körde på en väg (doh) och såg att två personer stod 3 meter från ett övergångsställe. Fine, tänkte jag och körde. De började gå ut snett mot övergångsstället. Jag tänkte ju då, ja dom är ju inte på övergångsstället så jag ska inte släppa fram dem (slälvklart hade jag bromsberedskap). När de nådde mitten av vägen var dom på övergångsstället (dom gick ju snett) och då var jag 10 meter ifrån dem. Har jag i detta fallet gjort fel? Vad skulle hänt om jag kört på dem? Jag hade ju ingen chans att bromsa in från 50 stop på 10 meter.

Pepparkakssmurfen
2006-06-15, 12:51
... Vad skulle hänt om jag kört på dem? ...

De hade fått väldigt ont och din pappa hade behövt lämna in bilen på verkstan.

Pudzianovski
2006-06-15, 12:51
Du skall anpassa hastighet så att du KAN stanna.

Cilia
2006-06-15, 12:52
du skulle ha saktat ner tidigare och haft beredskap för att dom skulle kunna tänkas gå över.

Det är ditt ansvar och skyldighet. Dom behöver inte stå och vänta vid övergångstället utan kan gå mot det och sen över. Hur många går fram och rakt över ett övergångsställe? Tror dom flesta av os genar.

rQx
2006-06-15, 13:09
Det är ju det jag menar, om dom inte går på själva övergånstället så har jag ingen skyldighet att stanna. Men om dom nu genade och råkade vara just på övergångstället om jag skulle kört på dem.

Angel
2006-06-15, 13:10
Det är ju det jag menar, om dom inte går på själva övergånstället så har jag ingen skyldighet att stanna. Men om dom nu genade och råkade vara just på övergångstället om jag skulle kört på dem.


skyldighet o skyldighet, de e la aldrig kul o döda nån eller?

rQx
2006-06-15, 13:12
Nej, inte så jag menar heller.

The_RobRoy
2006-06-15, 13:15
Lätt att man gör det felet när man börjar övningsköra, gjorde likadant själv.

Man tänker, var man har rätt och inte rätt. Skit i det säger jag, använd sunt förnuft, den ena killen kanske snubblar på skosnöret och trillar rätt ut framför din bil och du mosar hans skalle med ena hjulet, finns det risk att någon skadar sig ska du som trafikant se till köra så att detta kan undvikas.

Sunt förnuft.

Nordenator
2006-06-15, 13:17
Som bilist är det alltid ditt fel, i stort sett. Förvänta dig att alla är arslen och kommer göra det dummaste möjligt.
En bra tumregel.

The_RobRoy
2006-06-15, 13:20
Som bilist är det alltid ditt fel, i stort sett. Förvänta dig att alla är arslen och kommer göra det dummaste möjligt.
En bra tumregel.

Precis, för att bli en bra bilförare måste man ha fantasi, i alla situationer tänka, vad kan hända här.

rQx
2006-06-15, 13:20
Låter kul.. :D

Så även om killen gått ut rakt framför mig på gatan där det inte var något övergångställe och hoppat framför bilen är det mitt fel?

Nitrometan
2006-06-15, 13:23
Låter kul.. :D

Så även om killen gått ut rakt framför mig på gatan där det inte var något övergångställe och hoppat framför bilen är det mitt fel?
Japp. Du ska kunna stanna. Det är garanterat ditt fel i ett sånt läge.

Sen har inte enligt lagarna rätt att göra så - men det innebär inte att du har rätt att köra på honom.

rQx
2006-06-15, 13:28
Kul om någon bestämmer sig för att göra självmord framför en och så blir man skyldig för det också :/

Lagen som sa att bilisterna har skyldighet att stanna vid övergångställen betyder egentligen inget då för man ska alltid stanna?

Krokodil
2006-06-15, 13:28
Man ska kunna stanna framför varje förutsägbart hinder. Vad det betyder i verkligheten är att om man kör på något har man kört för fort!

rQx
2006-06-15, 13:30
Sweet, om någon då hoppar fram ut en buske 1 m framför mig på en 90 väg? :D .. Vilkan scenarior (stava) jag ställer upp :D

Yes
2006-06-15, 13:36
Ha för vana att alltid sakta in när du ser personer på gång att korsa vägen, även om de är en liten bit ifrån. Man vet ju aldrig om personerna är blinda eller bara dumma i huvudet så de kliver rakt ut i vägen.

Själv växlar jag gärna ned medelst dubbeltramp, så hörs det lite extra att man kommer farandes.

rQx
2006-06-15, 13:37
Hehe, skrämseltaktik aight? :D

Yes
2006-06-15, 13:38
Sweet, om någon då hoppar fram ut en buske 1 m framför mig på en 90 väg? :D .. Vilkan scenarior (stava) jag ställer upp :D
Jag tycker inte riktigt det kvalificerar som förutsägbart hinder. Skall man räkna med att det finns självmordsbenägna typer i varje buske går det ju inte att köra snabbare än 30 någonstans.

Yes
2006-06-15, 13:41
Hehe, skrämseltaktik aight? :D
Nja, min bil är alldeles för tyst för att verka skrämmande. Men det är en bra grej iaf. Många MC-förare gör ju på liknande sätt just för att höras och synas i trafiken(vilket är väldigt bra eftersom det kan vara svårt att upptäcka hojjar).

rQx
2006-06-15, 14:10
Ah, glömde bort förutsägbart. Smart av MC förarna då det är svårast att bedömma hastighet på dessa i trafiken.

Nitrometan
2006-06-15, 15:18
Nja, min bil är alldeles för tyst för att verka skrämmande. Men det är en bra grej iaf. Många MC-förare gör ju på liknande sätt just för att höras och synas i trafiken(vilket är väldigt bra eftersom det kan vara svårt att upptäcka hojjar).
Loud pipes save lives! :D

rQx
2006-06-15, 15:25
Dead on!

Metal_boy_
2006-06-15, 15:34
Hej.
Var ute och övningskörde igår och detta inträffade mig:

Jag körde på en väg (doh) och såg att två personer stod 3 meter från ett övergångsställe. Fine, tänkte jag och körde. De började gå ut snett mot övergångsstället. Jag tänkte ju då, ja dom är ju inte på övergångsstället så jag ska inte släppa fram dem (slälvklart hade jag bromsberedskap). När de nådde mitten av vägen var dom på övergångsstället (dom gick ju snett) och då var jag 10 meter ifrån dem. Har jag i detta fallet gjort fel? Vad skulle hänt om jag kört på dem? Jag hade ju ingen chans att bromsa in från 50 stop på 10 meter.


Som fotgängare ska du gå på övergångstället. Att gå mot övergångsstället är också att visa att man ska gå över vägen, för att du också ska kunna ha bromsberedskap och sedan stanna för personen. Att nån kommer och går på trottoaren och sedan sneddar ut en bit innan övergångsstället kan inte du hjälpa. Vem som helst kan ju stå där och prata och hoppa rrakt ut helt plötsligt och det kan jag säga att dom gör på egen risk. Självklart innebär inte det att du kan köra på folk hur som helst. Det vanligaste när det gäller såna typer av olyckor och billisten fått skulden, där någon bara gått rakt ut, där det inte är övergångsställe. Det är när föraren har smitit.

jesse
2006-06-15, 15:52
Låter kul.. :D

Så även om killen gått ut rakt framför mig på gatan där det inte var något övergångställe och hoppat framför bilen är det mitt fel?

Skulle någon person vilja ta livet av sig o hoppa fram framför din bil så kan du rent teoretiskt gå helt fri från de beroende på omständigheterna. Du bör dock inte räkna med det ;)

Nitrometan
2006-06-15, 16:08
Som fotgängare ska du gå på övergångstället. Att gå mot övergångsstället är också att visa att man ska gå över vägen, för att du också ska kunna ha bromsberedskap och sedan stanna för personen. Att nån kommer och går på trottoaren och sedan sneddar ut en bit innan övergångsstället kan inte du hjälpa. Vem som helst kan ju stå där och prata och hoppa rrakt ut helt plötsligt och det kan jag säga att dom gör på egen risk. Självklart innebär inte det att du kan köra på folk hur som helst. Det vanligaste när det gäller såna typer av olyckor och billisten fått skulden, där någon bara gått rakt ut, där det inte är övergångsställe. Det är när föraren har smitit.
Du har rätt. Men oftast brukar bilisten dömas som vållande.

Nitrometan
2006-06-15, 16:22
Från tjuvlyssnat:
Tjej 20-årsåldern (i mobilen): Jag kuggade på körkortet idag. Ja, asså jag körde rakt igenom en rondell. Ja men asså det va inga som helst tecken på att det var en rondell! Asså det fanns inga skyltar eller nånting! Det enda som gjorde att det lite såg ut som en rondell var att det var sånadär runda, platta, fyrkantiga stenar i mitten. Ja du vet! Jag kunde väl inte veta att det var en rondell.
(Paus). Ah men asså det hade ju varit mycket värre om jag kört rakt igenom en riktig rondell!

Metal_boy_
2006-06-16, 00:43
Du har rätt. Men oftast brukar bilisten dömas som vållande.


Men oftast inte för själva händelsen i sig. Man ska tänka på att även såna saker går att undvika i många fall. Om man har översikt på saker runt om, att man håller hastigheten och ej är vårdslös t.ex. Många gånger är det såna saker också som det vittnas till.