handdator

Visa fullständig version : Handfattning i Bänkpress?


Langster
2002-12-14, 22:06
Jag har börjat hålla lite tätare med händerna när jag kör bänkpress. Lillfingrarna är precis innanför markeringen nu, förr höll jag ringfingrarna på markeringen.
Mitt bänkreslutat har blivit bättre pga detta, men är det risk för att det tar mer på armarna istället för bröstet nu pga greppet?

Pudzianovski
2002-12-14, 22:23
Vad anser ni SL lyftare? Hulken lillgrabben allan o alla andra

:confused:


hmmm

Lord_X
2002-12-15, 10:38
Med ett tätare grepp så tar det mer på armarna, ja.
Bredare grepp så tar det mer på axlarna.
Men också att desto bredare grepp du håller desto större spänning i bröstmusklerna ju längre ner du har stången (spänningen minskar i bröstet allt efter du pressar uppåt då).
Och desto tätare grepp, desto mer ökar spänningen i bröstet ju längre uppåt du pressar.
Så ett mellanting där du känner att det tar bra på bröstet hela tiden är ju att föredra (så att bröstmusklerna får arbeta i största möjliga rörelseomfång med en bra spänning).

ivandrago
2002-12-15, 14:08
har precis ändrat från att ha lillfingrarna på markeringen till att ha pekfingrarna där, är det för brett????

Tycker själv att det känns mycket bättre då det tog för mycket på armarna förut.

Arne Persson
2002-12-15, 17:39
Jag tror att jag skall börja köra bänk med raka handleder eftersom det förespråkas av "expertisen". Annars kan ju radius och ulna sprängas isär. :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Grahn
2002-12-15, 17:43
Originally posted by ivandrago
har precis ändrat från att ha lillfingrarna på markeringen till att ha pekfingrarna där, är det för brett????

Tycker själv att det känns mycket bättre då det tog för mycket på armarna förut.

Det kan väl ingen svara på utan att åtminstone se dig träna heller!
:rolleyes:

Lillgrabben
2002-12-15, 21:43
Arne!

Ifall du inte tappar tummen på kuppen så torde du snart ha skandinaviens maffigaste "tummuskler" vid flitigt utnyttjande av denna förträffliga teknik! :thumbup:

Arne Persson
2002-12-15, 22:20
Lillgrabben: Med tanke på min rel. ringa pinchstyrka så är mina thenarmuskler inte vad dom borde. Speciellt inte om man skall börja med denna fantastiska teknik (raka handleder) och dessutom försöka behålla sin hälsa.

Lillgrabben
2002-12-16, 00:49
Nej jag skulle tro att hälsan inte är en kär vän ifall man kör med "det greppet" i bänken........
Jag provade förresten några COC grippers i helgen när jag följde med som matchare på en SL tävling - de var betydligt tyngre än vad jag hade väntat mig. Jag mosade trainern & ettan buslätt men fick se mig besegrad av tvåan med ca 8 mm kvar, ganska kul erfarenhet faktiskt!:rolleyes:

Lillgrabben
2002-12-16, 01:02
Det var någon tidigare ( Pudzianowski tror jag) som undrade vad jag & Hulken m.fl anser om greppbredd i bänkpress.
Jag personligen varierar bredden på greppet under träning mellan olika träningspass & olika bänkövningar. Jag kör allt från maxbredd ( pekfingret på ringen) till smalbänk (ca 4dm mellan pekfingrarna) för att få en allsidig träning av bänkpressen.
Variation är nyckelordet för mig för att öka mina träningsvikter, både vad gäller repsantal,vikt & greppbredd etc. Vid tävling kör jag dock maxbredd då detta känns bäst vid större vikt på stången.
Hulken kör också enligt ungefär samma grundprinciper som jag & det funkar hyfsat bra för oss.

-xR-
2002-12-16, 10:17
Lillgrabben:

Vad maxxar du? Har du några bra tips på hur man skall gå upp i pressningarna eller? Har hört att det är senor och ligament och inte muskler som bestämmer hur mycket man klarar pressa och att man därför skall köra tunga 1-5repare för att förbereda dessa.

Vad har du att säga om detta tro? :rolleyes:

Lillgrabben
2002-12-16, 11:01
XR:

Vad jag själv tycker funkar bra är: superexplosiva lågreppare på ca 60% av 1 RM, partiella pressar för slutpressen - i powerrack eller med en "distanskloss" på bröstet, negativ träning för startpressen samt "vanliga j***la bänkpressar" .
Fart är styrka för mig, håller jag uppe farten så kan jag hantera större vikter. Pressa lodrätt upp, inte i en båge mot huvudet. Dra ihop skulderbladen före lyftet & försök behålla den positionen under hela lyftet. Experimentera med olika greppbredder på skivstången för att se vad som fungerar bäst.
Än så länge så har jag gjort 200 men förhoppningsvis kommer detta att öka efterhand.

AnderssoN
2002-12-16, 11:10
Det var en reflektion jag gjorde när jag sist såg styrkelyftare träna på gymmet där jag håller till: de reppar otroligt fort i bänken, men fortfarande med full kontroll och väldigt bra utförande.

kling
2002-12-16, 11:34
lillgrabben? Kör du med gummi band som grabbarna på west side?

Lillgrabben
2002-12-16, 12:05
Kling:

Nej tyvärr inte - jag har inte tillgång till jumpstretchband så jag har inte provat detta ännu.
Däremot så har vi kedjor (de väger 15kg / styck) på gymmet som man kan koppla till stången & därigenom får man " ökad vikt" på stången ju längre man pressar. Jag har dock inte hunnit träna så mycket med dessa ännu så jag vet inte vad jag ska säga om dem, en sak är dock säker - de genererar en 7-jävla träningsvärk......

kling
2002-12-16, 12:17
hmm skulle vara kul att testa med kedjor. Får väl ta mig mod och släpa ner lite kedjor till mitt gym. har testat med diverse gummi bitar, men inga riktiga än. ska försöka fixa några jump stretch band hade jag tänkt mig. men men.

Lillgrabben
2002-12-16, 12:26
Kolla på JSK.s hemsida där finns en länk där man kan köpa gummiband.
Här: (http://jonkoping-styrkelyft.com/TITAN%20IN%20SWEDEN%20NEWS.htm)

De skickar dock inte från Sverige tror jag utan från Finland.....

Pudzianovski
2002-12-16, 12:42
anledning till att jag ville ha svar från SL lyftare är helt enkelt att de är coolare...:kickass: :notme:

nä..men alltså. De håller ju oftast brett för att få så kort lyftväg som möjligt. Inte egentligen för att stimulera ngn volymökning på muskelmassan (inte prio 1 iaf, utan styrkan är väl prio1).

Jag kan själv tillägga att jag håller antagligen i särklass tätast av alla på detta forum. Får aldrig träningsvärk i triceps av detta. men i brösten får jag det.

:D

kling
2002-12-16, 13:15
Lillgrabben-
Ett stort tack för länken. Nu ska jag införskaffa mig gummiband.
Det är mini bandet som gälle för bänkning va ?

Lillgrabben
2002-12-16, 15:20
Kling:

Ingen aning vad som riktigt gäller för bänkning med band. Jag har förstått att det finns flera sätt att montera banden, vissa sätter dom så att de hjälper till i bottenläget medan andra sätter dom så att de ökar vikten i slutpressen. Skulle tro att andra variationer förekommer också.....
Elitefitness-WBC (http://asp.elitefts.com/qa/Default.asp?tid=51)



Lycka till & posta gärna eventuella erfarenheter!:bpump:
PsKolla här för svensk som kör Westside..... (http://www.geocities.com/seffle_ak/westside/index.html)