handdator

Visa fullständig version : Göran Persson får 121000 i månaden


Nitrometan
2006-06-15, 12:01
Löneförhöjning igen. För Persson och de andra ministrarna. Antar att det betyder att de gör ett bra jobb.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=552778&previousRenderType=6

Statsminister Göran Perssons lön höjs med 5.000 kronor i månaden. Persson kan därför hämta ut 121.000 kronor i månadslön från 1 juli.

Det är den så kallade Statsrådsarvodesnämnden som beslutat om lönehöjningarna för regeringen.

Göran Perssons lön höjs med 5.000 kronor i månaden.

De övriga ministrarna får en höjning med 4.000 till 97.000 kronor i månaden.

Det innebär att lönerna höjs med drygt fyra procent.

mirrranda
2006-06-15, 12:02
:eek:

Lasse Kongo
2006-06-15, 12:03
Bra betalt!

Btw ska jag maila Persson och fråga om de inte kan radda upp alla alkisar på rad och sätta en kula i skallen i dem, på så sätt kan vi spara lite pengar och samtidigt höja min lön, jag vet lite drastiskt men vafan, jag vill ha löneförhöjning med!

Arnesson
2006-06-15, 12:04
Löneförhöjning igen. För Persson och de andra ministrarna. Antar att det betyder att de gör ett bra jobb.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=552778&previousRenderType=6


Det är mycket pengar, men inte i jämförelse med den privatasektorn. De har mycket ansvar och drygt med media, hot etc.

Sen kan man ju alltid disskutera om de kan sätta sig in i "vanliga männisors" ekonomiska läge, men det är ju en annan sak.

King Grub
2006-06-15, 12:11
Om företagsledare tjänar summor i den storleksordningen eller högre, varför skulle inte landets ledare göra det?

Dry
2006-06-15, 12:12
Det är mycket pengar, men inte i jämförelse med den privatasektorn. De har mycket ansvar och drygt med media, hot etc.

Sen kan man ju alltid disskutera om de kan sätta sig in i "vanliga männisors" ekonomiska läge, men det är ju en annan sak.

Precis vad jag annser också. Med den press som de utsätts för tillsammans med ohyggliga arbetstider dagligen (noll fritid?), är det inte alltför mycket begärt att tjäna en rejäl slant. Hur mycket och att just personen i fråga kanske inte är den bäst lämpade, är en annan femma.

Papi
2006-06-15, 12:13
121000 tycker jag är helt rimligt för en statsminister. Han har ju en del ansvar kan man säga.
Sedan att Göran är en helt jävla kass statsminister, det är en annan sak... *rolleyes*

The_RobRoy
2006-06-15, 12:18
Det finns ytterligare en anledning att riksdagsmän/kvinnor ska tjäna bra, förrutom att "alla i den privata sektorn gör ju det"

Nämligen att de inte så lätt ska falla för mutor, tjänar man 3 millar om året och någon kommer och erbjuder en 2 millar för att rösta på ett visst sätt, kanske man kan lättare motstå det (kan man ju hopppas) än om man skulle tjäna typ 250 000kr år.

Gabber
2006-06-15, 12:19
Det är bara folk som tjänar dåligt och avundsjuka som inte ser att han är värd 121000 i månaden. Vet inte hur mycket ansvar man har som statsminister eller om han är bra men jag anser att det är ok lön.

Stackarn skattar väl bort 50-60% kanske, blir ju ändå inget kvar.

Pepparkakssmurfen
2006-06-15, 12:21
Jag tycker att en Statminister borde tjäna mycket mer än så.

tusenkonstnar
2006-06-15, 12:22
Det är mycket pengar, men inte i jämförelse med den privatasektorn. De har mycket ansvar och drygt med media, hot etc.

Sen kan man ju alltid disskutera om de kan sätta sig in i "vanliga männisors" ekonomiska läge, men det är ju en annan sak.

Håller med dig i princip men nu är det ju så att de inte TAR sitt ansvar.

Nitrometan
2006-06-15, 12:26
Jag är lite kluven i frågan. 121 papp är inte fel för en statsminister (men han tjänar fortfarande mindre än frugan), men gör han skäl för pengarna? Är han en bra statminister?

Barbro Holmberg - migrationsminister - gör hon ett bra jobb med invandringspolitiken? Är hon värd 97000 i månaden?

Bosse Ringholm - vice statsminister - han ska alltså rycka in och ta smällen i KU när Persson hellre vill klippa band i nytt köpcenter. Eller svara i telefon när Persson tittar på när de lägger nytt tak på Torp. Är han värd 97000 för det jobbet?

Hans Karlsson - arbetslivsminister - det är han som ska se till att arbetsförmedlingen skaffar jobb till de arbetslösa, han ska komma med förslag för att företagen ska anställa fler. Gör han det bra? Är han värd 97000 i månaden?

Jens Orback - Demokrati-, storstads-, integrations-, och jämställdhetsminister - nuff said. Han har så många ministerposter att han bara måste vara värd pengarna.

Leni Björklund - försvarsminister - kan hon nåt om försvaret?

Mona Sahlin - samhällsbyggnadsminister - bygga samhälle?

Thomas Bodström - justitieminister - Han har kommit med fler lagförslag än nån annan. Han gör allt för att skapa mer övervakning. Han jagar piratkopierare. Han är värd mer än 97000. Thomas for statminister!

Pepparkakssmurfen
2006-06-15, 12:31
Nitrometan,hur mycket tycker du att ministrarna ska ha i månadslön?

aliquis
2006-06-15, 12:37
Åh shiet, 97kkr till Bodström, tur man inte jobbar o betalar skatt ;/

John M
2006-06-15, 12:39
Jag är lite kluven i frågan. 121 papp är inte fel för en statsminister (men han tjänar fortfarande mindre än frugan), men gör han skäl för pengarna? Är han en bra statminister?

Barbro Holmberg - migrationsminister - gör hon ett bra jobb med invandringspolitiken? Är hon värd 97000 i månaden?

Bosse Ringholm - vice statsminister - han ska alltså rycka in och ta smällen i KU när Persson hellre vill klippa band i nytt köpcenter. Eller svara i telefon när Persson tittar på när de lägger nytt tak på Torp. Är han värd 97000 för det jobbet?

Hans Karlsson - arbetslivsminister - det är han som ska se till att arbetsförmedlingen skaffar jobb till de arbetslösa, han ska komma med förslag för att företagen ska anställa fler. Gör han det bra? Är han värd 97000 i månaden?

Jens Orback - Demokrati-, storstads-, integrations-, och jämställdhetsminister - nuff said. Han har så många ministerposter att han bara måste vara värd pengarna.

Leni Björklund - försvarsminister - kan hon nåt om försvaret?

Mona Sahlin - samhällsbyggnadsminister - bygga samhälle?

Thomas Bodström - justitieminister - Han har kommit med fler lagförslag än nån annan. Han gör allt för att skapa mer övervakning. Han jagar piratkopierare. Han är värd mer än 97000. Thomas for statminister!


Skulle inte ens ta i Göran Perssons jobb med tång med den pisslönen:thumbup: Är fullkomligt övertygad om att ingen på den här brädan i alla fall skulle göra ett bättre jobb i dagsläget. Om nu någon skulle göra det så tycker jag att den personen bör göra ett försök att inta Görans position.

Pata
2006-06-15, 12:40
Thomas Bodström - justitieminister - Han har kommit med fler lagförslag än nån annan. Han gör allt för att skapa mer övervakning. Han jagar piratkopierare. Han är värd mer än 97000. Thomas for statminister!

Nej till fascismen! Nej till storebror! nej till polisstaten! Våga vägra förtryck! Länge leve frihet och demokrati! Bu för tabu! Nej till Bodström och frihetsberövande!
*rolleyes*

Destra
2006-06-15, 12:42
Man undrar ju iof hur mycket Bosse Ringholm jobbar, om han har tid att bara rycka in som utrikes minister. ;)

balder
2006-06-15, 12:43
Om företagsledare tjänar summor i den storleksordningen eller högre, varför skulle inte landets ledare göra det?

Helt rätt, även om det är mycket pengar tycker jag att statsministern skulle kunna få mer än så! Det intressanta i detta fall är väl att socialdemokraterna ofta hävdar att de ogillar när vissa höjdare tjänar stora pengar, alltså många gånger mer än vanligt folk.

Daniel_S
2006-06-15, 12:51
Det är väl ingen överdådig summa för att leda ett land. Problemet är att de inte har något ansvar, men en massa jävla makt. Att ta politiskt ansvar för något innebär ju i praktiken att man struntar i det och går vidare.

Att jämföra med privata sektorn håller inte. Där får ledningen ta smällen i mycket större omfattning än i politk, där finns åtminstone möjligheten att bli ersättningsskyldig om man klåpar. Amerikanska Sarbanes-Oxleyförordningen som tillkom efter Enron och de andra redovisningsskandalerna, yrkar på 'bout 15-20 års fängelse för medvetna redovisningsbrott. Tendensen är att det kommer att blir hårdare krav på företagsledningar i Europa också.

Persson skulle väl dömas till livstids hängning med motsvarande straffskala (tänk arbetslöshetssiffror, ministerutnämningar och andra godbitar) :D

Piranha
2006-06-15, 12:53
Det är han värd, han är trots allt vår folkvalda ledare.

Jmf med andra länder eller företagsledare så är det ändå i den lägre skalan av lönetrappan.

( Sen är frågan om man tycker han gör ett bra jobb )

tossefar
2006-06-15, 12:58
Jag tycker att herr Persson ska ha betydligt högre lön än så. Statsminister är inget man slutar att vara när dagen är slut. Om nu hans arbetsdagar ens har ett slut.

Piranha
2006-06-15, 12:59
Jag tycker att herr Persson ska ha betydligt högre lön än så. Statsminister är inget man slutar att vara när dagen är slut. Om nu hans arbetsdagar ens har ett slut.


Jorå , det är väl val snart ?

Nitrometan
2006-06-15, 12:59
Amerikanska Sarbanes-Oxleyförordningen som tillkom efter Enron och de andra redovisningsskandalerna, yrkar på 'bout 15-20 års fängelse för medvetna redovisningsbrott. Tendensen är att det kommer att blir hårdare krav på företagsledningar i Europa också.
Fast Sarbanes-Oxley tillförde inget nytt. De passade bara att rida på vågen efter Enron för att få sina namn på en lag. En VD är ansvarig för det som händer i bolaget. Han är skyldig att hålla koll på alla transaktioner och redovisade siffror.

Det Enron gjorde var ju rent bedrägeri. Man kan inte lagstifta bort kriminalitet.

Daniel_S
2006-06-15, 13:01
Jag tycker att herr Persson ska ha betydligt högre lön än så. Statsminister är inget man slutar att vara när dagen är slut. Om nu hans arbetsdagar ens har ett slut.

Vilket också gäller en jäkla massa andra yrken, samt alla företagare.

Bönne
2006-06-15, 13:05
Om företagsledare tjänar summor i den storleksordningen eller högre, varför skulle inte landets ledare göra det?För att det inte är frivilligt att vara skattebetalare i detta landet och hans lön kommer från skatterna.


Sedan säger jag inte att det är fel att han får 120Kkr per månad.

Daniel_S
2006-06-15, 13:08
Fast Sarbanes-Oxley tillförde inget nytt. De passade bara att rida på vågen efter Enron för att få sina namn på en lag. En VD är ansvarig för det som händer i bolaget. Han är skyldig att hålla koll på alla transaktioner och redovisade siffror.

Det Enron gjorde var ju rent bedrägeri. Man kan inte lagstifta bort kriminalitet.

Med tanke på hur mycket det tycks kosta att implementera lagen i företag så måste det ha varit en hel del åtstramningar.

Hur ofta har en politiker fått sona för sina dumheter? Så länge de är i princip orörbara så ska det inte ha löner som motsvara andra ledares.

Farzan
2006-06-15, 13:16
Folk verkar glömma bort att han har sveriges absolut största jobb. 121000 är ingenting för en statsminister!!! Det finns säkert 1000 människor i sverige som tjänar mer. Fyfan, min brorsa tjänar sådär mycket ibland. Betyder det att han borde få mindre pengar?

Han är sveriges statsminister. En överläkare i ett sjukhus kan nästan tjäna såna summor, men en STATSMINISTER får visst inte göra det.

Jag vet inte mycket om vad göran persson har gjort och inte har gjort, men om folkets största klagomål på honom är att han tjänar "mycket" pengar eller att han köpte ett hus för flera miljoner gör han säkert ett bra jobb...

Allt är relativt, är 121 000kr mycket pengar? Ja... Men för sveriges statsminister? nej, det är lagom, det är t.o.m. mindre än vad de får i andra länder.

Så sluta klaga på Görans lön!!! Om ni verkligen känner för att klaga på löner, klaga på fotbollsspelarnas löner, en del tjänar mer på ett år än vad göran gör på en livstid. Men de klagar ni visst inte på. Jävlar, Darin tjänar säkert merän vår statsminister.

Action
2006-06-15, 13:20
Jorå , det är väl val snart ?

Jo, fast då är han väl garanterad lön i samma nivå till dödagar?? Det pratas mycket om fallskärmar inom privata sektorn, medans det räcker att sitta i regeringen några år så har man lön resten av livet utan att jobba. :confused:

Nitrometan
2006-06-15, 13:22
Med tanke på hur mycket det tycks kosta att implementera lagen i företag så måste det ha varit en hel del åtstramningar.
Nja. Mer detaljregleringar. De kräver ett verifierbart "paper-trail" hela vägen genom företaget från inköp/order/försäljning osv. till årsredovisning. I sak inget nytt, bara den rent pedantiska nivån. Plus att varje papparer ska ha en ansvarig chef som kan hängas om det står fel.

Lasse Kongo
2006-06-15, 13:24
Folk verkar glömma bort att han har sveriges absolut största jobb. 121000 är ingenting för en statsminister!!! Det finns säkert 1000 människor i sverige som tjänar mer. Fyfan, min brorsa tjänar sådär mycket ibland. Betyder det att han borde få mindre pengar?

Han är sveriges statsminister. En överläkare i ett sjukhus kan nästan tjäna såna summor, men en STATSMINISTER får visst inte göra det.

Jag vet inte mycket om vad göran persson har gjort och inte har gjort, men om folkets största klagomål på honom är att han tjänar "mycket" pengar eller att han köpte ett hus för flera miljoner gör han säkert ett bra jobb...

Allt är relativt, är 121 000kr mycket pengar? Ja... Men för sveriges statsminister? nej, det är lagom, det är t.o.m. mindre än vad de får i andra länder.

Så sluta klaga på Görans lön!!! Om ni verkligen känner för att klaga på löner, klaga på fotbollsspelarnas löner, en del tjänar mer på ett år än vad göran gör på en livstid. Men de klagar ni visst inte på. Jävlar, Darin tjänar säkert merän vår statsminister.

Haha bra skrivet.

Cilia
2006-06-15, 13:25
Jo, fast då är han väl garanterad lön i samma nivå till dödagar?? Det pratas mycket om fallskärmar inom privata sektorn, medans det räcker att sitta i regeringen några år så har man lön resten av livet utan att jobba. :confused:
några år är det väl inte?
är inte helt insatt i deras avtal men jag tror det är 12 år för att få full utdelning.

sen kan man diskutera om det är korrekt eller inte.
utgångspunkten var ju inte att det skulle vara ett livstidsjobb att vara politiker utan ett en kortare period i livet. Å andra sidan har uppgiften utvecklats till att vara mer komplex. Det är inte helt lätt att bara hoppa in i det heller och göra några år för då har man inte kompetens om hur systemet fungerar fullt ut i början.

Daniel_S
2006-06-15, 13:34
Nja. Mer detaljregleringar. De kräver ett verifierbart "paper-trail" hela vägen genom företaget från inköp/order/försäljning osv. till årsredovisning. I sak inget nytt, bara den rent pedantiska nivån. Plus att varje papparer ska ha en ansvarig chef som kan hängas om det står fel.

Ok. Jag har inte orkat läsa på, men det låter som om det kostar mer än det smakar.

utgångspunkten var ju inte att det skulle vara ett livstidsjobb att vara politiker utan ett en kortare period i livet. Å andra sidan har uppgiften utvecklats till att vara mer komplex. Det är inte helt lätt att bara hoppa in i det heller och göra några år för då har man inte kompetens om hur systemet fungerar fullt ut i början.

Är det bara jag so mtycker att det låter rätt skrämmande?

Action
2006-06-15, 13:37
några år är det väl inte?
är inte helt insatt i deras avtal men jag tror det är 12 år för att få full utdelning.

sen kan man diskutera om det är korrekt eller inte.
utgångspunkten var ju inte att det skulle vara ett livstidsjobb att vara politiker utan ett en kortare period i livet. Å andra sidan har uppgiften utvecklats till att vara mer komplex. Det är inte helt lätt att bara hoppa in i det heller och göra några år för då har man inte kompetens om hur systemet fungerar fullt ut i början.

För att få full utdelning är det nog 12 år. Men han den unga miljöpartisten (Fridolin) som nu är 22 har en hyfsad pension om han nu väljer att sluta efter valet, och det efter 4 år.

Lönerna däremot säger jag inte mycket om, de skulle tom kunna vara än högre för de i regeringen.. Allt för att kunna locka till sig bättre politiker från näringslivet.

Noodles
2006-06-15, 14:51
För att få full utdelning är det nog 12 år. Men han den unga miljöpartisten (Fridolin) som nu är 22 har en hyfsad pension om han nu väljer att sluta efter valet, och det efter 4 år.

Lönerna däremot säger jag inte mycket om, de skulle tom kunna vara än högre för de i regeringen.. Allt för att kunna locka till sig bättre politiker från näringslivet.

Men Fridolin får väl inte sin pension innan han uppnår pensionsålder? Riksdagsledamöter måste väl dessutom sitta två mandatperioder för full pension.

Noodles
2006-06-15, 14:57
Angående lönen är den självklart hög men med tanke på arbetets art är den rimlig. Om de som klagar på lönen verkligen tänker igenom vad jobbet innebär så skulle de flesta nog inte vilja byta. Att göra de mindre benägna att ta emot mutor är också en viktig faktor. Ett land där ordningsmakt och politiker tjänar för dåligt får ofta en högre korruption. Tyvärr skyddar inte högre löner mot "mycket vill ha mer".

Som statsråd i Sverige har du dessutom rätt tuffa förutsättningar säkerhetsmässigt. Vi har trots allt haft två mord på regeringsmedlemmar de senaste 20 åren. Inget blir bättre när vissa kvällstidningar skriver rena instruktionsboken hur man kommer åt GP och var Säpos skydd brister.

Cilia
2006-06-15, 14:57
Men Fridolin får väl inte sin pension innan han uppnår pensionsålder? Riksdagsledamöter måste väl dessutom sitta två mandatperioder för full pension.
Mats menar nog inte pension pension utan garanterad inkomst tills dess att han får en ny inkomst.

Jag vet inte om jag tycker det är ett bra eller ett dåligt system vi har. Samtidigt vill vi ju inte att man inte ska våga sig på en politisk bana för att efter ett val kastas ut i total osäkerhet. Även om alla inte är nöjda med de politiker vi har så vinner ingen på att det är ett alltför osäkert i den situationen.

Noodles
2006-06-15, 15:03
Mats menar nog inte pension pension utan garanterad inkomst tills dess att han får en ny inkomst.

Jag vet inte om jag tycker det är ett bra eller ett dåligt system vi har. Samtidigt vill vi ju inte att man inte ska våga sig på en politisk bana för att efter ett val kastas ut i total osäkerhet. Även om alla inte är nöjda med de politiker vi har så vinner ingen på att det är ett alltför osäkert i den situationen.

Ok. Vi missförstod tydligen varandra.

Det är en svår situation. Självklart ska inte politikerna avskärmas från folket och leva i sin egen trygga värld. Å andra sidan måste de ha ett skydd om de ger upp anställningar. Jag hade en gammal lärare som blev invald i Riksdagen 2002 och som fick lämna sin tjänst då. Iofs är väl Göran Persson officiellt tjänstledig från ABF sedan 70-talet.

internethjälten
2006-06-15, 15:07
bara den avundsjuke som gnäller... *slap*

Cilia
2006-06-15, 15:11
Är det bara jag so mtycker att det låter rätt skrämmande?
vad är det som låter skrämande?
utveckla gärna för det blev inte helt tydligt.

Metal_boy_
2006-06-15, 15:15
Vill jag med veta. Bill Gates skramlar väl in det där på någon minut och honom hyllar man :)

michael
2006-06-15, 15:35
Nu vet jag visserligen inte när Göran fick lönehöjning senast men 4%?
Jag menar inflationen är ju 2% +/-1%.
Borde inte hans arvode hänga med i inflationen och kronans värde?
På så sätt kan man ju säga att han egentligen inte fått någon verklig löneförhöjning när det kommer till pengarnas värde.

sehnpaa
2006-06-15, 15:48
Om företagsledare tjänar summor i den storleksordningen eller högre, varför skulle inte landets ledare göra det?Du försöker väl inte försvara statsministerns lön med att det finns andra som får lika mycket i månaden?

Daniel_S
2006-06-15, 15:48
vad är det som låter skrämande?
utveckla gärna för det blev inte helt tydligt.

Proffspolitiker är väl ingenting som är att eftersträva. Min uppfattning om stat och samhälle är att det krävs kännedom om samhället för att bli en bra politiker, bristande kunskap om politiska uppdrag borde inte speal så stor roll. Som det ser ut nu så gäller det att ligga i från tidiga år för att ta sig till riksdag, på bekostnad av en vidare inblick i samhället.

Eller ger jag bara utryck för politikerförakt:confused:

Yankeee
2006-06-15, 15:53
Om företagsledare tjänar summor i den storleksordningen eller högre, varför skulle inte landets ledare göra det?

Typ så.

Kwon
2006-06-15, 16:03
Klart Statsministern skall ha schysst lön.

Hur motiverande hade det varit annars om det var riktigt glocalnet lågt?

Hade någon velat vara statsminister då?

Lägg upp en poll för rimlig statsministerlön så får vi se vad folk tycker är rimligt.

Är 30k rimligt? 60k rimligt? 120k rimligt?

Det är ju en viktig post som skall belönas därefter, och förhoppningsvis skall ju arbetet/insatsen vara bra!

Det finns ju bättre och sämre statsministrar (i olika folks ögon), men om man bortser från de olika statsministrarnas prestationer, vad är en rimlig lön för posten i sig (oavsett presta).

Pollerskates?

Cilia
2006-06-15, 16:10
Proffspolitiker är väl ingenting som är att eftersträva. Min uppfattning om stat och samhälle är att det krävs kännedom om samhället för att bli en bra politiker, bristande kunskap om politiska uppdrag borde inte speal så stor roll. Som det ser ut nu så gäller det att ligga i från tidiga år för att ta sig till riksdag, på bekostnad av en vidare inblick i samhället.

Eller ger jag bara utryck för politikerförakt:confused:
Håller med dig. Det är inget att eftersträva.
Men man ska inte heller låta sig luras av att tro att det är enkelt. Samhället och hur allting hänger ihop och vad som påverkar vad i olika lägen är komplext. Till deras hjälp finns opolitiska och politiska tjänstemän men det är klart att det underlättar att utföra sitt arbete om man förstår hur det fungerar.

Det tar inte 1-2 år att bli en kunnig och duktig företagsledare men vi förväntar oss att politiker ska kunna vara det på ingen tid alls bara dom har tagit uppdraget. Samtidigt som vi inte tycker att dom ska vara politikerbroilers utan ha kunskap om det "riktiga" livet.

Jag har inget lösning på problemet försöker bara visa på att det inte är helt enkelt.

christian
2006-06-15, 16:16
pft! lägre löneökning än jag fick. I procent då. =)

Vet inte om det är lite eller mkt, men som någon sade så verkar han ju trots allt göra ett hyffsat jobb om de två största klagomålen på honom berör hans lön och hans bostad.

Eller så är det bara en rökridå?

Nitrometan
2006-06-15, 16:26
pft! lägre löneökning än jag fick. I procent då. =)

Vet inte om det är lite eller mkt, men som någon sade så verkar han ju trots allt göra ett hyffsat jobb om de två största klagomålen på honom berör hans lön och hans bostad.

Eller så är det bara en rökridå?
Han skötte tsunamin på ett föredömligt sätt.

Han kan verkligen delegera ansvaret till respektive minister.

HSB - han som bestämmer.

Pepparkakssmurfen
2006-06-15, 16:56
121000 kr i månaden för ett svettigt jobb med ansvar och man förväntas styra ett helt land samtidigt som en arbetslös som pillar sig i naveln får en tiondel av statsministerns lön utan motprestationskrav. Det säger väl hur lite statsministern tjänar! (Uselt)

Callister
2006-06-15, 16:57
Var glad över att det finns folk som tjänar så mkt att de betalar 50-60%skatt. Annars skulle inte era bidrag betalas ut. ;)

gosh
2006-06-16, 20:57
Om företagsledare tjänar summor i den storleksordningen eller högre, varför skulle inte landets ledare göra det?

Folkets miljarder utnyttjar inte makten (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=46152&a=593697)

Titta där så ser du hur de kan få sina enorma löner, politiker som själva fördömer deras bonusar sitter och delar ut pengarna.

Näringslivets maktelit befäster positionen (http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/A2B069F1D1BCEA8FC1257013002FA826)
1980 tjänade en vd i genomsnitt 9 gånger mer jämfört med en industriarbtare i de 50 största börsbolagen

2003 tjänade en vd i genomsnitt 31 gånger mer jämfört med en industriarbtare i de 50 största börsbolagen

De som delar ut pengar till VD är styrelser. Alla som arbetar betalar en del av vad de tjänar till pensionsfonder, dessa fonder är mycket stora ägare på börsen. Fondförvaltare som sköter dessa fonder är de som går med på lönerna till VD's. Indirekt så är det lönearbetare som säger ja till lönerna, egentligen så är det så att lönerarbetare lämnat över makten till fondförvaltare som ofta har koppling till socialdemokratin.

backflash
2006-06-17, 00:17
Jag är faktiskt mest intresserad av hur mycket deras rådgivare och andra experter som de omger sig med har i lön. Någon som har en aning?

gosh
2006-06-17, 11:13
Jag är faktiskt mest intresserad av hur mycket deras rådgivare och andra experter som de omger sig med har i lön. Någon som har en aning?
jag känner faktiskt en som sitter högt i sossetoppen som "expert". hon har lite drygt 60 000 i månaden.

Det arbetar c.a. 4 600 (äckligt många) personer i regeringen varav 180 är politiskt rekryterade

Om Regeringskansliet (http://www.regeringen.se/sb/d/2511;jsessionid=a46JKcznx5G9)

Cilia
2006-06-17, 15:31
Gosh - i regeringskansliet möjligen men inte i regeringen.
Sen har inte alla en lön på 60 000 kr/mån.

Big_Vik
2006-06-17, 15:38
Regering, riksdagen samt sakkunniga i utskotten och departementen ska självklart oavkortat få betalt efter prestation. Lars Danielsson ska betala tillbaka vartenda öre han kostat de svenska skattebetalarna under de senaste fem åren.

Arne Persson
2006-06-17, 15:47
Han har säkert en pisslön jmf med många andra länders stadsmän. Jag är i alla fall inte avundsjuk!

hum
2006-06-17, 15:48
Skulle kräva mer än 120k i månaden för att stå ut med alla tjockisskämt han får ta..

Allan
2006-06-17, 16:01
Regering, riksdagen samt sakkunniga i utskotten och departementen ska självklart oavkortat få betalt efter prestation. Lars Danielsson ska betala tillbaka vartenda öre han kostat de svenska skattebetalarna under de senaste fem åren.

Sicket dösnack. Hur skulle du väga det då? Om han lyckas sluta ett lateralsamarbete i en fråga som kan ge intäkter på miljarder -ska han ha provision på det då?

allan

gosh
2006-06-17, 16:03
Gosh - i regeringskansliet möjligen men inte i regeringen.
Sen har inte alla en lön på 60 000 kr/mån.
Nej alla har inte över 60 000 i lön men jag kan ju lova dig att denna person ALDRIG fått samma lön inom en konkurrensutsatt sektor där man måste prestera.

Det KRYLLAR ju av politiker och myndigheter i vårt land, varför tror du vi betalar så fruktansvärt mycket i skatt?
AMS har över 10 000 anstälda
Migrationsverket har drygt 3000
RSV har över 10 000 anstälda

o.s.v

här är en lista på några
http://katalogen.sunet.se/kat/government/agencies

såg en siffra om att det fanns 552 stycken

inte konstigt att sossarna kan behålla makten när man är en så stor indirekt arbetsgivare

detta trotts att det ser ut så här i en kraftig stimulerad ekonomi som dessutom ligger i högkonjunktur
http://globaljuggler.net/blog/images/arbetsloshet_ungdom.gif
http://globaljuggler.net/blog/images/arbetsloshet1.gif

Allan
2006-06-17, 16:07
Har du extra från alliansen just nu eller varför kommer den informationen i den här tråden? har det med statstrådens löner att göra? Jag ser inte direkt kopplingen.


allan

Cilia
2006-06-17, 16:07
Nej alla har inte över 60 000 i lön men jag kan ju lova dig att denna person ALDRIG fått samma lön inom en konkurrensutsatt sektor där man måste prestera.

Det KRYLLAR ju av politiker och myndigheter i vårt land, varför tror du vi betalar så fruktansvärt mycket i skatt?
så kanske det är å andra sidan vet jag många som arbetar i den offentliga sektorn som skulle få betydligt högre lön i den privata. Sen är man inte inkompetent bara för att man jobbar i den offentliga sektorn.

Nu ifrågasatte jag inte hur många byråkrater vi ska ha i landet utan korrigerade bara benämningen på arbetsplatsen.

gosh
2006-06-17, 16:16
så kanske det är å andra sidan vet jag många som arbetar i den offentliga sektorn som skulle få betydligt högre lön i den privata. Sen är man inte inkompetent bara för att man jobbar i den offentliga sektorn.
Ja att det offentliga är en mycket dålig arbetsgivare är ju ingen nyhet. de leder ju sjukskrivningstalen, ger dåligt betalt till fotfolket men bra betalt till "glidarna". hade man låtet konkurrensutsätta det offentliga så fler aktörer fick komma in på marknaden så hade de som idag har låga löner varit vinnare medan cheferna och andra direktörer förmodligen darrat en hel del.

stahlberg
2006-06-17, 16:18
Jag har som vanligt inte läst hela tråden.

Jag tycker det är märkligt att många företagsledares löner och lönebonusar är knutna till företagens framgångar - så länge det går bra. Men när det går dåligt får de minsann inget avdrag på lönen, utan då ska vanliga arbetstagare gå. Det verkar som om företagsledningen skulle tycka att företagsledarna ansvarar då företagen går bra (och får belöning för detta i form av högre löner och bonusar), medan arbetstagarna ansvarar då det går dåligt (och måste avskedas).

Inte för att ett företag måste gå dåligt för att det ska avskeda arbetstagare. Det lättaste för ett företag som fått t.ex bara(?) 200 miljoner kronor i vinst att ÄNNU öka vinsten är som bekant att avskeda ett antal arbetstagare. Detta kallas samhällsansvar (tror jag).

En annan märklig sak är att dessa riksdagsmän och ministrar kan säga att alla borde vara försiktiga med löneförhöjningar med tanke på samhällsekonomins bästa. Sedan går samma riksdagsmän och ministrar - vilka man KUNDE TROTT skulle föregå med gott exempel eftersom de är landets ledare - och CHOCKHÖJER sina egna löner. Ofta gör de det med förevändning att de sitter i en "lönegrop". För min del anser jag att "skitarbetare", pensionärer och andra fattiga VERKLIGEN befinner sig i en lönegrop.

Detta har inget med lönegropar eller rättvisa att göra. "Roffa åt dig allt vad du kan och skit i andra", kallas det. Och det är just vad dessa höjdare gör.

Det är vid sådana här tillfällen man nästan är stolt över att vara f.d ekobrottsling och fått roffa åt sig en del framför näsan på dessa samhällets stöttepelare.

gosh
2006-06-17, 16:19
Har du extra från alliansen just nu eller varför kommer den informationen i den här tråden? har det med statstrådens löner att göra? Jag ser inte direkt kopplingen.
kopplingen är: hur lyckas en person få så bra betalt men göra så dåligt jobb

på Eurostat går det att hitta lite mer neutral fakta
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page?_pageid=1090,30070682,1090_33076576&_dad=portal&_schema=PORTAL

Allan
2006-06-17, 16:24
Jag tycker du är fånig Gosh. Landet går bra just nu - jag kan ge dig länkar till lessna högergbloggare som inte ser ljuset i tunneln, men misslyckat folk ska ju alltid ha en ursäkt. Problemet är att du inte tycker att GP gör ett bra jobb. Det skulle du inte tycka ens om nån hotade dig med pistol.
Du kan inte på allvar tycka att lönen ska knytas till nån sorts prestation för statsråden? Det är inget jävla företag vi snackar om. Jag skulle inte tycka Reinfeldt skulle ha tie öre i lön men det vore ju horribelt att ha det som grund för lönesättningen.

allan

Yankeee
2006-06-17, 16:29
Jag har ställt motsvarande frågor ett antal gånger, och aldrig fått något riktigt svar. Vad menas med att det går bra för Sverige? Jämfört med vad/vilka går det bra? Går det inte alltid bra när det är högkonjunktur?

Yankeee
2006-06-17, 16:33
Det vore också kul att veta varför folk är misslyckade för att de är av en annan åsikt.

gosh
2006-06-17, 16:34
Problemet är att du inte tycker att GP gör ett bra jobb. Det skulle du inte tycka ens om nån hotade dig med pistol.
JO om han gjort ett bra jobb så hade jag tyckt det, jag "tycker" inte med känslor utan ser på fakta, är dessutom sammhälsintresserad och försöker ta reda på konsekvenserna av politikers förslag.


Du kan inte på allvar tycka att lönen ska knytas till nån sorts prestation för statsråden?
Inte som hos ett vanligt företag, demokrati kostar. Men de skall inte utnyttja sin ställnign som man gör idag. Har en person suttit två mandatperioder i rikstagen så är ju ekonomin säkrad för resten av livet. Att vara politiker är ett kall, det måste det vara. En politiker får aldrig lockas att vara det på grund av ekonomisk vinning för då ballar det ur (som det gjort). Korruption får inte inträffa för det har förödande konsekvenser för sammhälsmoralen.

Jag skulle inte tycka Reinfeldt skulle ha tie öre i lön men det vore ju horribelt att ha det som grund för lönesättningen.
Om Reinfeldt hade agerat lika korrupt som GP gjort vid tsunamin eller varför inte tillsatt sin fru som VD i systembolaget med en FET pension. Då hade jag inte tvekat en sekund för att rösta på GP istället.

Det är ju komiskt hur sossar i princip kan aggera precis som de vill utan några konsekvenser.
De borgeliga har betydligt mer krav på sig eftersom de som röstar borerligt röstar med logiken, röstar man vänster så röstar man med känslorna i första hand.

Allan
2006-06-17, 16:38
Om Reinfeldt hade agerat lika korrupt som GP gjort vid tsunamin eller varför inte tillsatt sin fru som VD i systembolaget med en FET pension. Då hade jag inte tvekat en sekund för att rösta på GP istället.

Jaha, där visade du vilken nivå du tänker debattera på. Tack för titten.

allan

gosh
2006-06-17, 16:40
Jag har ställt motsvarande frågor ett antal gånger, och aldrig fått något riktigt svar. Vad menas med att det går bra för Sverige? Jämfört med vad/vilka går det bra? Går det inte alltid bra när det är högkonjunktur?

Några exempel på vilka det går bra för och vilka det går dåligt för

Har du ett jobb så går det med all säkerhet ganska bra för dig idag, vi har en arbetmarknadspolitik som gynnar de som har jobb.
Har du köpt din bostad för ett tag sedan så går det också bra, vill du bli rik i sverige så är det bland det bästa sättet. Jobba tillhör de sämre sätten (väldigt få som kan jobba ihop en bättre standard)

Om du däremot håller på och studera så ser det sämre ut. Det skapas mycket få nya jobb. Har du tagit lån för att studera så ser det riktigt illa ut, det är stor sannolikhet att du inte får det jobb du studerat för samtidigt som du sitter där med dina lån.
Är du invandrare ser det illa ut.
Är du sjukskriven eller sjukpensionär så går det dåligt, det är extremt svårt att ta sig in på arbetsmarknaden igen, också här beroende på att det skapas så få nya jobb.

gosh
2006-06-17, 16:42
Jaha, där visade du vilken nivå du tänker debattera på. Tack för titten.
Kan du berätta vad sossar har gjort som är riktigt bra den senaste mandatperioden?

Big_Vik
2006-06-17, 16:43
Sicket dösnack. Hur skulle du väga det då? Om han lyckas sluta ett lateralsamarbete i en fråga som kan ge intäkter på miljarder -ska han ha provision på det då?

allan

Nu var jag ju inte seriös (jobbar på att sluta inkludera smilisar) och metoden är i praktiken omöjlig. Dessutom har Danielsson gjort bra saker innan, han är en duktig medarbetare som snackar flytande engelska et al. Men skulle man inte kunna tänka sig att man som många företag kombinerar en lön (halverad kanske?) med ett lukrativt bonussystem istället? Idén med vårt statsskick är väl att vi ska ha eliten i riksdag och regering så för en kompetent politiker blir det inga problem att erhålla bonusen. Det är väl ett bra alternativ om vi nu inte får vägra våra folkvalda idioter deras oskäliga löner?

Och bedömningssystemet för bonusar kan väl förslagsvis se ut som i näringslivet? (det har jag i och för sig inte koll på)

formula4shape
2006-06-17, 17:49
Kan en fotbollspelare tjänar 1.5miljoner i veckan så kan väl Sveriges mäktigaste man ha 121k i månaden?..Det är inte så att vem som helst klarar av att vara statsminister.

Jag hade däremot varit förbannat om vi t.ex. gett vår mest betydelsefulla person en lön på 50k i månaden vilket vem som helst teoretiskt sett kan tjäna i det här landet.

Han är värd varenda krona trots att jag aldrig kommer rösta rött eller tycka som honom, så varför inte bara lägga ner allt skitsnack kring hans "översatta" lön den är inte i närheten av "för hög"

Cilia
2006-06-17, 18:12
Ja att det offentliga är en mycket dålig arbetsgivare är ju ingen nyhet. de leder ju sjukskrivningstalen, ger dåligt betalt till fotfolket men bra betalt till "glidarna". hade man låtet konkurrensutsätta det offentliga så fler aktörer fick komma in på marknaden så hade de som idag har låga löner varit vinnare medan cheferna och andra direktörer förmodligen darrat en hel del.
Jag har sett massor av privata aktörer som beter sig som skit och som inte har någon koll på att vara kundorienterade och ändå överlever.

Jag tror på konkurrensutsättning däremot ska man inte försköna det.
Det finns en anledning till att USA har världens strängaste konkurrenslagstiftning samtidigt som dom anses ha världens mest kapitalistiska samhälle.

gosh
2006-06-17, 18:17
Jag tror på konkurrensutsättning däremot ska man inte försköna det.
Det finns en anledning till att USA har världens strängaste konkurrenslagstiftning samtidigt som dom anses ha världens mest kapitalistiska samhälle.
För att konkurrens skall fungera så måste den vara mycket hårt reglerad så ingen kan fuska, det är en självklarhet.

paddanboy
2006-06-17, 18:26
Det är iofs egentligen en låg lön för den positionen. Fast jag skulle hellre trycka på Görans fru Anitra som tjänar ännu mer på att högsta tuppen på monopolet Systembolaget har.

Cilia
2006-06-17, 19:56
För att konkurrens skall fungera så måste den vara mycket hårt reglerad så ingen kan fuska, det är en självklarhet.
nu blir det lite mycket OT
men jag fick intrycket att du menade att alla som har högre positioner i det offentliga är odugliga och att det privata är överlägset det offentliga i alla avseenden. Jag menar att det är en allför förenklad bild av verkligheten.

gosh
2006-06-17, 22:29
nu blir det lite mycket OT
men jag fick intrycket att du menade att alla som har högre positioner i det offentliga är odugliga och att det privata är överlägset det offentliga i alla avseenden. Jag menar att det är en allför förenklad bild av verkligheten.

det finns ju inget "inbyggt" system i det offentliga för kundanpassning så det är mycket svårt för det offentliga att fungera i närheten av så effektivt som konkurrensutsatt. det finns privata områden som fungerar mycket dåligt med men det beror nästan alltid på att reglerna gör det svårt för nya aktörer och konkurrera.

det finns säkert dugliga personer inom det offentliga men de har inte så mycket för deras duglighet, i konkurrensutsatt verksamhet så tar man direkt vara på en duglig person eftersom den snabbt gör företaget mer lönsamt. i offentlig verksamhet så handlar det oftare om rövslickeri för att vara "duglig"

evil
2006-06-17, 22:49
Jag tycker du är fånig Gosh. Landet går bra just nu - jag kan ge dig länkar till lessna högergbloggare som inte ser ljuset i tunneln, men misslyckat folk ska ju alltid ha en ursäkt. Problemet är att du inte tycker att GP gör ett bra jobb. Det skulle du inte tycka ens om nån hotade dig med pistol.
Du kan inte på allvar tycka att lönen ska knytas till nån sorts prestation för statsråden? Det är inget jävla företag vi snackar om. Jag skulle inte tycka Reinfeldt skulle ha tie öre i lön men det vore ju horribelt att ha det som grund för lönesättningen.

allan

Fel där. Med tanke på att det råder högkonjunktur just nu så går det dåligt för Sverige.

Yankeee
2006-06-17, 22:55
Jag har ställt motsvarande frågor ett antal gånger, och aldrig fått något riktigt svar. Vad menas med att det går bra för Sverige? Jämfört med vad/vilka går det bra? Går det inte alltid bra när det är högkonjunktur?

Bump då, väntar ivrigt på svar från en sousse.

Janna
2006-06-17, 23:33
Rimligt borde väl vara att ministrarna får en ganska schysst lön. Dock är det kanske inte att jämföra medföretagsledare inom den privata sektorn eftersom att den privata sektorn kan sätta sina löner helt själva.Där finns det ju företagsledare som gör ett grymt jobb som endast får lite drygt 30 papp i månaden.

Om man ska jämför aministrarna med företagsledarna borde även deras löner baseras på provision till viss del. Om de uppnår de vallöften de lovar är de värda den lön de har. Men om de inte ens är i närheten av sina mål bör heller inte lönen vara det. Om de skulle lyckas nå långt över målen kanske de till och med är värda mer ...

Cilia
2006-06-18, 10:04
det finns ju inget "inbyggt" system i det offentliga för kundanpassning så det är mycket svårt för det offentliga att fungera i närheten av så effektivt som konkurrensutsatt. det finns privata områden som fungerar mycket dåligt med men det beror nästan alltid på att reglerna gör det svårt för nya aktörer och konkurrera.

det finns säkert dugliga personer inom det offentliga men de har inte så mycket för deras duglighet, i konkurrensutsatt verksamhet så tar man direkt vara på en duglig person eftersom den snabbt gör företaget mer lönsamt. i offentlig verksamhet så handlar det oftare om rövslickeri för att vara "duglig"
Vet inte vad du menar med inbyggt men det finns massor av offentlig verksamhet som arbetar med "kundanpassning" och mes system för att mäta kundnyttan (NKI). De system man kan använda i den privata sektorn för att mäta går mycket bra att använda inom den offentliga sektorn med.

Jag menar att bara för att man är konkurrensutsatt så innebär inte det att man har en effektiv verksamhet och att den nödvändigtvis är kundanpassad. Det innebär inte heller att dom automatiskt blir olönsamma och enligt alla teorier alltså borde försvinna från marknaden.

gosh
2006-06-18, 12:48
Vet inte vad du menar med inbyggt men det finns massor av offentlig verksamhet som arbetar med "kundanpassning" och mes system för att mäta kundnyttan (NKI). De system man kan använda i den privata sektorn för att mäta går mycket bra att använda inom den offentliga sektorn med.
Kan du nämna något sätt att mäta kundnyttan inom det offentliga som är en tredjedel så effektivt som när kunden får välja själv?

Oavsett anpassningar för att kunna visa en fasad utåt att vi gör bla bla bla, endast i syfte att få behålla makt åt politiker (de sköter ju det ofentliga) så går det inte att komma upp i samma effektivitet som en konkurrensutsatt marknad som fungerar. Det går att visa hur mycket exempel som helst på pengar som slösas bort eftersom det offentliga inte förstår att anpassa sig efter kunden utan mer bestämmer vad kunden skall göra för att passa det offentliga.

En kund måste kunna välja, desto fler aktörer desto bättre marknad. En kund måste kunna informera sig om alla aktörers produkter. Regelverket för de som deltar i tävlingen om att vinna kunden måste vara mycket hårt, fuskar någon så skall den straffas.

Uppfylls dessa kritierar så har man en marknad så fungerar mycket bra och den kommer slå allt inom det offentliga idag med hästlängder.

Dels så sker utvecklingen mycket snabbare (de som tävlar blir bättre i snabbare takt i jämförelse med en marknad där det inte sker någon tävling), kunden blir mer nöjd och produkterna blir billigare.
En kund har iofs en förmåga att glömma rätt snabbt och hela tiden vilja ha mer. Ta bara konkurrensen på elektronikmarknaden, det dröjer inte länge till de flesta kan sitta med en platt och stor teve, kanske en mobil som både kan filma, ta kort och användas för all form av samtalshantering. Allt detta till ett överkomligt pris, istället får kunden möjlighet och lägga pengar på annat.
Det finns en sektor i vårt land som bara kostar mer och mer, det är den offentliga. där undrar man ibland om inte utveckligen går åt fel håll, alltså bakåt.

NiXPhoenix
2006-06-18, 13:57
Det är bara folk som tjänar dåligt och avundsjuka som inte ser att han är värd 121000 i månaden. Vet inte hur mycket ansvar man har som statsminister eller om han är bra men jag anser att det är ok lön.

Stackarn skattar väl bort 50-60% kanske, blir ju ändå inget kvar.


Precis, om det inte är någon specialregel för statsministern så skattar han bort 60%, nästan 70% om vi räknar med momsen. Rätta mig om jag har fel angående skatten.

gosh
2006-06-18, 14:31
Precis, om det inte är någon specialregel för statsministern så skattar han bort 60%, nästan 70% om vi räknar med momsen. Rätta mig om jag har fel angående skatten.
man skattar mellan 60 och 75 % i inkomst, räknas punktskatter med så blir det några procent ytterligare. staten tar lite drygt 70% av inkomster innan pengarna gått ett "varv".
detta gäller ju alla så GP's lön kan ju jämföras med andra proportionellt.

Han har ju investerat en hel del sista tiden genom att köpa sin går och all mark, där kommer han förmodligen göra betydligt bättre affär än att arbeta (även om han tjänar bra). det är inte speciellt lönsamt och jobba i sverige men däremot lönsamt och investera i rätt typ av objekt.

Ett resultat av hans och andra sossars inkompetenta styre

gosh
2006-06-18, 14:37
Precis, om det inte är någon specialregel för statsministern så skattar han bort 60%, nästan 70% om vi räknar med momsen. Rätta mig om jag har fel angående skatten.

vill man göra klipp i sverige så skall man göra så här:

Anitra Steen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Anitra_Steen)
Miljonklipp på bostadsrätt
2005 sålde Steen en lägenhet som tidigare tillhört det kommunala bolaget Familjebostäder. Bostaden hade i strid med Socialdemokraternas bostadspolitik omvandlats till bostadsrätt under den tid Steen bodde där. När hon sålde den för att flytta in i statsministerbostaden Sagerska huset gjorde Steen en vinst på 2,5 miljoner kronor. År 2000 avgick justitieminister Laila Freivalds efter en liknande affär.