handdator

Visa fullständig version : Förvara smör ketchup resp sylt framme.


Fredrik_S
2006-06-15, 02:31
Jag har en vän som alltdi förvarar sitt Bregott framme på köksbordet. Dygnet runt. Kan det vara så bra?
En annan kompis förvarar alltid öppnade sylt och ketchupflaskor i skafferiet i stället för kylskåpet.

Vad gäller för dessa tre matvaror och bakterier

Sverker
2006-06-15, 05:49
Bakterier är inget problem för sylt och ketchup. De varorna är så självkonserverande pga socker, salt och ättika att de kan INTE jäsa. Är locket på är det MINIMAL risk att det kommer ned fukt och sylten eller ketchupen börjar att mögla.


Bregott är kylvara. Det finns en klar risk att Bregott kan börja surna ( av bakterier ) eller mögla.

Bregott är ju gjord för att vara bredbar direkt från kylskåpet och ska INTE stå framme. Vill din kompis verkligen ha en låda på bordet så är extra saltat Bregott ( den röda ? ) bättre.

Fredrik_S
2006-06-15, 13:15
Bakterier är inget problem för sylt och ketchup. De varorna är så självkonserverande pga socker, salt och ättika att de kan INTE jäsa. Är locket på är det MINIMAL risk att det kommer ned fukt och sylten eller ketchupen börjar att mögla.


Bregott är kylvara. Det finns en klar risk att Bregott kan börja surna ( av bakterier ) eller mögla.

Bregott är ju gjord för att vara bredbar direkt från kylskåpet och ska INTE stå framme. Vill din kompis verkligen ha en låda på bordet så är extra saltat Bregott ( den röda ? ) bättre.

Tack för ett komplett å fullständigt svar.

Följdfråga, är bregott gjord för att vara bredbar? Det var säkerligen 5-10 år sedan jag åt det men vad jag minns så var de väldigt svår att bre den kyld.

Tabbe
2006-06-16, 11:15
Desto mer fett, desto lättare att bre

Nina L
2006-06-16, 11:25
Gamla människor har ofta sitt smör i skafferiet, fråga mig inte varför.

Moodo
2006-06-16, 11:52
Desto mer fett, desto lättare att bre

Inte nödvändigtvis. Mini- Lätta till exempel har en väldigt låg fetthalt, men är ändå lättbredd. Lätt och lagom likaså... Beror nog snarare på mängden olja kontra smör.

Fredrik_S
2006-06-17, 03:26
Gamla människor har ofta sitt smör i skafferiet, fråga mig inte varför.

Kanske var jättehårt smör förr i tiden om det var kylt.