handdator

Visa fullständig version : Styrketräningsschema anpassat till Thaiboxning. Hjälp!


akatora
2006-06-14, 22:38
Hej!

Namn: Sebastian
Ålder: 27
Längd: 178cm
Vikt: 93KG

Mål: Tappa 20KG
Få en slimmad kropp (Inte uppumpad)
Öka explosiviteten i sparkar och slag.
Öka vigheten allmänt.
Bättre kondition

Ok först vill jag säga utrycka min glädje till att detta forum finns:) Det är verkligen "the best of the best" som hänger här, det märks på de informativa inläggen och all information man förkovrat sig i de senaste två nätterna.

Min situation är som följer. Jag har sedan ett par år sedan alltid vart överviktig, då jag vägde som mest var det 120Kg. Nu vet jag att det råder delade meningar om Viktväktarna, men för mig var det en ren chansning som faktiskt fick mig att lyckas gå ner i vikt. Stenkoll på vad jag stoppade i mig + mycket joggning,simmning etc. hjälpte mig gå ner till 90Kg.

Tyvärr så har jag stått stilla eller gått upp och ner den senaste tiden och nu banna mig får det vara nog. Allt har handlat och uppskjutningar och bortförklaringar, men det är det slut med. Jag känner att om jag inte gör ngt. nu, så kommer jag alltid vara överviktig och det vill jag fan inte vara.

För ett tag sedan började jag med Thaiboxning, som jag måste säga är det roligaste jag testat på. Men, eftersom jag också vill pusha på min viktnedgång så känner jag att ett par konditionspass i veckan + ngn. form utav styrketräning måste kunna kompletera mina veckor.

Efter att jag läst på om fettförbränning (Tack King Krubb), explosiv träning, GI, 6 mål om dagen etc. så har jag tagit till mig det mesta, men har fortfarande lite problem med att bestämma mig för hur jag skall skräddarsy ett styrketräningsschema för min thaiboxning.

Har jag uppfattat detta rätt?:

För att bygga muskler behövs massor av mat som jag förstått det. Men jag vill ju gå ner i vikt, så...

Sen sägs det att styrketräning ökar på fettförbränningen?!? Att pumpa mycket gör en slö?!? Man skall tydligen köra många reps men lägre vikter för att inte bli uppumpad?!?

Läste att man skall koncentrera sin styrketräning till överkroppen, eftersom konditionsträning och thaiboxning ändå tränar mycket ben. Det låter väldigt logiskt...sen har jag väldigt bra ben rent allmänt, då det kanske räcker.

Min plan är alltså att:

1) Köra dagboksmetoden över all kost jag äter. Använda Viktväktarnas pointsystem med modifikation dvs. äta mer protein och välja kolhydrater med lågt GI-värde, till undantag då man kört hårt pass då kanske en proteinshake + dextro passar bra? 6 mål om dagen.

2) Bränna fett genom att ständigt ligga på -500kcal lr mer och sedan köra 6 joggingpass/raskapromendar i veckan. Morgonpass blir det säkerligen, men variation mellan 90min gång och 40min joggning. Enligt "Allt om fettförbränning" Fredrik P. så är det bättre med promenader.

3) 3 pass thaiboxning och 3 pass styrketräning i veckan. Blir detta för mycket? Man får väll testa och se vad kroppen säger.

4) Det blir en del explosiva övningar som "Grodhopp", ruschar etc.
Stretcha varje morgon och kväll såklart.

Kan ngn hjälpa mig med ett schema på styrketräning som ger utdelning och passar ihop med kampsport?

::Måndag::
Jogging/Gång 40min/1tim (Morgon)
Styrketräning 1tim
Jogging/Gång 40min/1tim (Kväll)

::Tisdag::
Jogging/Gång 40min/1tim (Morgon)
Thaiboxning 1tim 30min
Jogging/Gång 40min/1tim (Kväll)

::Onsdag::
Jogging/Gång 40min/1tim (Morgon)
Styrketräning 1tim
Jogging/Gång 40min/1tim (Kväll)

::Torsdag::
Jogging/Gång 40min/1tim (Morgon)
Thaiboxning 1tim 30min
Jogging/Gång 40min/1tim (Kväll)

::Fredag:
Jogging/Gång 40min/1tim (Morgon)
Thaiboxning 1tim 30min
Jogging/Gång 40min/1tim (Kväll)

::Lördag::
Jogging/Gång 40min/1tim (Morgon)
Styrketräning 1tim
Jogging/Gång 40min/1tim (Kväll)

::Söndag:

Vila!

Kanske är ett önskeschema just nu, men det är mitt mål i alla fall. ;)

Tack.

//Sebastian