handdator

Visa fullständig version : Tillverka


r90
2002-12-14, 18:38
Hur tillverkar man kosttillskott ? Någon som kan mycket om det där ?

EiseltUK
2002-12-14, 21:40
Originally posted by r90
Hur tillverkar man kosttillskott ? Någon som kan mycket om det där ?

Är det något specifikt du vill veta?

Mvh
Henrik

Lord_X
2002-12-15, 10:46
Ska du försöka dig på "hembränning"? :D

r90
2002-12-15, 16:00
Nja inte direkt...men skulle va kul och veta hur pass "konstgjort" det är!!!!

Tar ett vanligt exempel...."Twinlab Super Whey Fuel"
Hur tillverkar dom sånt ?

EiseltUK
2002-12-15, 16:41
Originally posted by r90
Nja inte direkt...men skulle va kul och veta hur pass "konstgjort" det är!!!!

Tar ett vanligt exempel...."Twinlab Super Whey Fuel"
Hur tillverkar dom sånt ?

De köper in proteiner från proteintillverkarna (ofta mejerier/mjölkproducenter som har utrustning för att renframställa proteiner från mjölk). Tidigare köpte Twinlab in proteiner från samma leverantör som vi har - NZMP - men jag vet inte hur de gör i dagsläget. Därefter blandar de i smakämnen, sötningsmedel och andra tillsatser. Fyller pulvret i burkar, sätter på etikett och sedan ut med det till butikerna. Inget speciellt konstgjort. Det finns andra ingredienser som framställs mer konstgjort, t ex kreatin, glutamin, pyruvat etc. Att det är konstgjort/syntetiskt innebär i sig ingen nackdel så länge produkten framställs under ordentliga kvalitetsprocedurer.

Såg på Luciapokalen att det stod "vassleprotein och kasein" på etiketten.... är det en permanent ändring. Någon som vet? Skrev inte Fairing-lasse att det, enligt importören, var ett feltryck? Jag har nu sett det på flera burkar i olika smaker?

Mvh
Henrik

Bamse
2002-12-15, 19:45
Originally posted by EiseltUK

Det finns andra ingredienser som framställs mer konstgjort, t ex kreatin, glutamin, pyruvat etc.

Berätta gärna hur dessa framställs :)

EiseltUK
2002-12-15, 21:14
Det finns många olika tillverkningsmetoder, och det är ren kemi. Nedan är en kortbeskrivning:

Kalciumpyruvat (patent: DE19729786)
Kalcium salt reagerar med pyrudruvsyra i en viss temeperatur, med eventuellt lösningsmedel. Det ger en stabil molekyl

Kreatinmonohydrat (patent EP0754679)
Cyanamid reageras med natrium eller kalium sakrosinat i vatten eller i vatten plus ett organsikt lösningsmedel i en viss temepratur och ett visst pH (7.0 to 14.0). Därefter följer olika reninsprocesser.

Glutamin (patent EP1229121)
Framställs genom fermentation. Bakterien "Coryneform bacterium" (som är modifierad för att ta fram rent glutamin utan att det bildas glutaminsyra) plaseras i ett medium och så bildas glutamin. Därefter är det lite reningsprocesser osv.

Mvh
Henrik

Fairing
2002-12-16, 07:13
Ang. feltryck av etikett så informerade importören av Twinlab oss om att det var ett feltryck av etiketten .Twinlab Tripple Whey med kasein rimmar väl kanske illa fast å andra sidan inser man att dom kanske måste börja snåla in på råvarorna efter man har läst detta:

http://www.twinlab.com/financial_3rdquarter_2002.htm

muskelbyggarn
2002-12-16, 07:50
Twinlab i dess nuvarande form är nog ett minne blott snart. Troligen köper någon annan tillverkare upp varunamnet + fabriker. Någon som kankske gick grundkursen i företagsekonomi :D

Kanske Fairing skulle köpa upp Twinlab sedan om de kursar totalt :naughty:


Vänl,,,
Tobbe

r90
2002-12-16, 10:16
EiseltUK :

Så i grund och botten kommer proteinet från naturen!!


:hbang:

EiseltUK
2002-12-16, 16:33
Originally posted by r90
EiseltUK :

Så i grund och botten kommer proteinet från naturen!!


:hbang:


Ja det stämmer. Från komjölk.

/ Henrik

Bicca
2002-12-17, 19:56
Eiselt/Fairing

Hur arbetar ni med att ta fram nya produkter, från idè till färdig produkt i butiken?

//Bicca

EiseltUK
2002-12-17, 20:09
Originally posted by Bicca
Eiselt/Fairing

Hur arbetar ni med att ta fram nya produkter, från idè till färdig produkt i butiken?

//Bicca

Sist jag var hos Fairing så såg jag kaffesump, kristallkula och Lasse som sprang i cirklar för att komma i trans. :D Hos Eiselt kan det variera. Vanligen utgår vi från grundforskninng och kanske gör någon egen test, mest rena labtester, och så startar vi produktionen. Det är ungefär så det går till hos alla större tillverkare. De flesta produkter vi har är ju "rena" ingredienser och då finns det ju ofta redan forskning osv. Vi har haft en del andra projekt med upprepade studier på människor osv, men det hör till ovanligheten bland kosttillskottsföretag.

Mvh
Henrik

Fairing
2002-12-18, 07:17
Hej Bicca!!

Vi arbetar väl ungefär som Eiselt förutom att vi även lägger till lite trollformler , och mörkrets krafter;)

Fairing har genom åren haft ett väldigt tätt samarbete med forskare (ex. Roger Harris) och div kunniga kemister osv.

Dessa kontakter har hjälpt oss med att ta fram unika (nåja) produkter långt innan någon annan har haft dom.

Kreatin Citrate , ALC , hade vi redan mitten på 90-talet och Kreatin pyruvate var vi först me i Sverige .

Underskatta därför aldrig Kaffesump och kristallkulor.

muskelbyggarn
2002-12-18, 08:53
Om jag skulle starta min egna tillverkning, synd det inte går att anlita Saida:s krafter längre så jag kan veta vilket tillskott som finns i framtiden och redan nu ta fram en framtidsprodukt :D

Fairing = Tillskott med svensk forskning

Det satte svensk forskning i annat ljus :naughty:

Vänl,,,
Tobbe

GhostFace
2002-12-18, 10:19
Mera irriterad kan jag inte bli när jag sitter och skriver ett svar o sidan svarar att jag skrivit in för många smileys och när jag går tillbaks med Back-knappen försvinner ALL min text !!!
För många? 4 stycken lär väl inte vara för många?? :insane:

EiseltUK
2002-12-18, 12:28
"Fråga inte vad forskningen kan göra för Fairing. Fråga vad Fairing kan göra för forskningen" :p

Bamse
2002-12-18, 12:29
Hur tillverkas vitaminer då? Typ ditt BALANCE?

EiseltUK
2002-12-18, 12:36
Originally posted by Bamse
Hur tillverkas vitaminer då? Typ ditt BALANCE?

Vitaminer och mineraler tillverkas på olika sätt, från rent syntetiskt, semisyntetiskt till "naturligt".

Det är teoretiskt ingen skillnad på om ett ämne syntetiseras i naturen eller i ett labb, men det finns vissa undantag t ex är naturligt vitamin E bättre än syntetiskt. Ofta hör man de i hälsokosthandeln som säger att deras produkter är naturliga, i jämförelse med Apotekets, men det är mest för att de inte vet någon om tillverkningen och tror att de faktiskt säljer naturliga vitaminer.

/ Henrik

Bamse
2002-12-18, 12:38
Syntetiska vitaminer tillverkas genom att man blandar kemikalier eller?

Naturliga vitaminer tillverkas genom....? Vadå, pressade frukter? :oh

EiseltUK
2002-12-18, 12:42
Originally posted by Bamse
Syntetiska vitaminer tillverkas genom att man blandar kemikalier eller?

Naturliga vitaminer tillverkas genom....? Vadå, pressade frukter? :oh

Syntetiska/semisyntetiska kan vara olika kemikalier, men det kan också vara att man berabetar en naturligt råvara med vissa ämnen för att få fram önskad produkt.

Naturligt kan vara olika typer av fraktionering och isolering av naturliga råvaror.


/ Henrik

Peter
2002-12-18, 12:49
Eftersom vitamin B12 bara finns i animaliska produkter bör veganer äta tillskott av det. Jag trodde en gång i tiden att jag hade ett scoop på gång när jag misstänkte att man var tvungen att tillverka B12 av animaliska livsmedel vilket skulle göra att det var omöjligt att leva som en äkta vegan. Men så var det inte det gick tydligen att få fram B12 från orgasmer som inte räknas till djurriket (bakterier eller något sånt).

EiseltUK
2002-12-18, 12:51
Originally posted by Peter
....få fram B12 från orgasmer som inte räknas till djurriket (bakterier eller något sånt).

... bakterieorgasmer?? :D :D

Peter
2002-12-18, 12:56
haha...vet inte om jag ska skylla på min dyslexi eller nån freudiansk felskrivning, satt nog och tänkte på annat helt enkelt, vad är ju inte så svårt att lista ut.

Sverker
2002-12-18, 13:06
...som ren kurriosa hittade jag föjande textsnutt i läroboken

" The vitamin ( B12 ) is produced commercially as a cheap by-produkt of the cultivation of Streptomyces griseus used in the preparation of the antibiotic streptmycin "

Daemon
2002-12-18, 13:07
Ha ha ha!! Fan va' lättroad man är :laugh:

Bicca
2002-12-18, 19:45
Sist jag var hos Fairing så såg jag kaffesump, kristallkula och Lasse som sprang i cirklar för att komma i trans. Hos Eiselt kan det variera. Vanligen utgår vi från grundforskninng och kanske gör någon egen test, mest rena labtester, och så startar vi produktionen. Det är ungefär så det går till hos alla större tillverkare. De flesta produkter vi har är ju "rena" ingredienser och då finns det ju ofta redan forskning osv. Vi har haft en del andra projekt med upprepade studier på människor osv, men det hör till ovanligheten bland kosttillskottsföretag.

Tack för svaret! Misstäkte att ni använde kristallkula:D :D

//Bicca