handdator

Visa fullständig version : Fett i pulverform


HC77
2002-12-14, 16:13
Är det någon som vet ifall det överhuvudtaget finns fett i pulverform. Det jag tänker på är det att man aldrig ser några företag som har MRPs med inslag av nyttiga fettsyror som omega 3 & 6 m.m. Är det så att det ej tillverkas fettsyror i pulverform eller används de ej beroende på att de härsknar när de blandas med ex protein som innehåller fukt?

Det enga fettet i pulverform som jag vet finns att köpa idag är Fairings MCT pulver men det har ju lite andra användningsområden jämfört med ex omega 3.

Personligen skulle jag tycka att det vore bra med ett pulver som har nyttiga fettsyror tilsatta.

Sverker, Eiselt, Fairing och Peter m.m, ni som är duktiga på det här, finns det helt enkelt inte fettsyror i pulverform att köpa från råvarutillverkarna?

Mvh/HC77

Sverker
2002-12-14, 20:13
Det fleromättade fettet är flytande i rumstemperatur, faktiskt enda ned till ett par minusgrader. Även om man skulle kunna göra kristaller / pulver av det skulle pulvret smälta direkt tyvärr.

Mättat fett är fast i rumstemperatur och det kan du få i pulverform om du vill:)

MCT-fettet är uppbundet till kasein vad jag förstår, emulgerat för att göra det vattenlösligt och det är ett pulver. Rent tekniskt skulle det säkert vara möjligt att göra det med fiskolja också men jag har alldrig sett det. Som pulver blir ytan miljoner gånger större och risken för att oljan härsknar bli stor. MCT-fett kan däremot inte härskna.

Det finns faktiskt pulverform eller granulat av sojalecithin. Det är pulver därför att fettsyrorna här är bundet som fosfolipider istället och ( nästan ) lösliga i vatten. Här har du en bra källa till linolsyra och linolensyran om det måste vara i pulverform:confused:

EiseltUK
2002-12-14, 21:38
Originally posted by HC77
Är det någon som vet ifall det överhuvudtaget finns fett i pulverform. Det jag tänker på är det att man aldrig ser några företag som har MRPs med inslag av nyttiga fettsyror som omega 3 & 6 m.m. Är det så att det ej tillverkas fettsyror i pulverform eller används de ej beroende på att de härsknar när de blandas med ex protein som innehåller fukt?

Det enga fettet i pulverform som jag vet finns att köpa idag är Fairings MCT pulver men det har ju lite andra användningsområden jämfört med ex omega 3.

Personligen skulle jag tycka att det vore bra med ett pulver som har nyttiga fettsyror tilsatta.

Sverker, Eiselt, Fairing och Peter m.m, ni som är duktiga på det här, finns det helt enkelt inte fettsyror i pulverform att köpa från råvarutillverkarna?

Mvh/HC77

Hej!
Det finns flera oljor i pulverform, t ex olivolja, rapsolja, fiskolja och cla. Vet inte någon produkt som innehåller fett i pulverform i dagsläget, men vi håller på att ta fram en måltidsersättare som troligen kommer innehålla olivolja och fiskolja. Om du bara är ute efter ett fettsyra tillskott så tycker jag fiskoljekapslar är att rekommendera. Andra typer av fettsyror, omega 6- och 9 kan du få i dig från t ex olivolja och annat fett som du får i dig via maten. tycket personligen att olivolja är användbar i matlagning, till sallader osv.

Mvh
Henrik

HC77
2002-12-15, 11:30
Tack för svaren.

Så då finns det iallafall fett i pulverform, men hur är det då med förvaring och hållbarhet? Fettsyror skall väl förvaras svalt, om man då har en MRP med innehåll utav fett så blir det lite konstigt eller? Man lägger knappast sin MRP/proteinpulver/gainer i kylen.
Eller är fett i pulverform inte lika känsligt för värme?

Hur fungerar det om man blandar ett fettpulver med ett proteinpulver? Proteinpulver innehåller ju fukt, påvarkar inte det hållbarheten på fettet?

Viket fall som helst skulle jag personligen tycka att det vore bra med fler produkter på marknaden som innehöll nyttigt fett.

Om jag rangordnar de näringsämnen som är svårast at få isig när man är på resande fot så tycker jag att de nyttiga fettsyrorna är de som är svårast att få isig. Kolhydrater däremot som de flesta MRPs och gainers innehåller är ofta inget problem att få isig. Protein är oftast enklast att få isig via en proteindrink.

Mvh/HC77

EiseltUK
2002-12-15, 12:53
Hållbarheten på pulverfett är oftast ca 1 år, men beror nog på förpackningen och vilket typ av olja det är, då vissa är mer härkningsbenägna än andra. Portionspåsar är i det fallet nästan ett måste för att begränsa mängden syre. En firma i Belgien utvecklade CLA-pulver och gjorde hållbarhetstester med Protec. De studierna visade hållbarhet på ca 1 år. Fiskolja kanske är lite känsligare.

Fukt påverkar nog inte puvlerfettets hållbarhet, men däremot proteinets hållbarhet.

Fiskolja eller linfröolja, båda finns i kapslar, är ju ganska smidigt även om man är på resande fot.

Mvh
Henrik

HC77
2002-12-15, 14:00
Det var ju riktigt intressant ämne det här.

I studien du nämnde, hade man då blandat proteinpulver (protec) med CLA pulver och hur var det förpackat? Du nämnde att potionspåse förmodligen är et måste ifall man skall ha fett iblandat.
Men hur var pulvret i studien förpackat eftersom det höll sig i 1 år?
Var det i portionspåsar även det?
När kommer eran ev MRP att släppas?

Mvh/HC77

EiseltUK
2002-12-15, 14:07
Originally posted by HC77
Det var ju riktigt intressant ämne det här.

I studien du nämnde, hade man då blandat proteinpulver (protec) med CLA pulver och hur var det förpackat? Du nämnde att potionspåse förmodligen är et måste ifall man skall ha fett iblandat.
Men hur var pulvret i studien förpackat eftersom det höll sig i 1 år?
Var det i portionspåsar även det?
När kommer eran ev MRP att släppas?

Mvh/HC77

Vet faktiskt inte hur de gjorde testerna. Det är inget som är publicerat, utan var bara rena utvecklingstester. Hållbarheten kanske påverkas av någon form av mikroenkapsulering?

Mvh
Henrik