handdator

Visa fullständig version : Mikra bröstmjölk?


Krokodil
2006-06-14, 18:55
Som ni kanske vet är jag nybliven tvillingfarsa och matar ibland de små liven med bröstmjölk på flaska. Barnmorskorna förbjöd mig dock att värma bröstmjölken i mikron eftersom "alla näringsämnen försvinner då", jag är skeptisk till det.

Kan man värma bröstmjölk i mikron? Nu snackar vi värma till 35-40 grader inte koka.

maxz
2006-06-14, 19:02
Som ni kanske vet är jag nybliven tvillingfarsa och matar ibland de små liven med bröstmjölk på flaska. Barnmorskorna förbjöd mig dock att värma bröstmjölken i mikron eftersom "alla näringsämnen försvinner då", jag är skeptisk till det.

Kan man värma bröstmjölk i mikron? Nu snackar vi värma till 35-40 grader inte koka.

klart som fan man kan värma den, bara lägga in i mikron. *rolleyes*
Om det finns kvar näringsämnen efter du har varmt den, det vet jag inte.

Krokodil
2006-06-14, 19:03
klart som fan man kan värma den, bara lägga in i mikron.
om det finns kvar näringsämnen det vet jag inte, men det frågar du ju inte efter endå *rolleyes*Jag tyckte jag gjorde det...

Sverker
2006-06-14, 19:13
Barnmorskan är säkert mest rädd att du värmer upp mjölken ojämnt. Att kanterna blir överhettade ( fettet fastnar där och blir fortare varmt ) medan mjölken i mitten är kall.

Värm och skaka flaskan, värm och skaka så blir det bra.





... det är 10 år sedan jag värmde senast:D

Krokodil
2006-06-14, 20:59
Barnmorskan är säkert mest rädd att du värmer upp mjölken ojämnt. Att kanterna blir överhettade ( fettet fastnar där och blir fortare varmt ) medan mjölken i mitten är kall.

Värm och skaka flaskan, värm och skaka så blir det bra.





... det är 10 år sedan jag värmde senast:D
Tack för det svaret, det är så träligt att värma under vattenkranen.


Ps: det är aldrig för sent för en sladdis... :naughty:

The_RobRoy
2006-06-14, 21:19
Tack för det svaret, det är så träligt att värma under vattenkranen.


Ps: det är aldrig för sent för en sladdis... :naughty:

Är du från östergötland?

Hade aldrig hört någon använda ordet innan jag flytta hit (ja jag är sthlmare :P)

Krokodil
2006-06-14, 22:12
Är du från östergötland?

Hade aldrig hört någon använda ordet innan jag flytta hit (ja jag är sthlmare :P)
Nä...

Fast jag gjorde lumpen utanför Motala, kanske det är förklaringen? :D