handdator

Visa fullständig version : Nackträning - Brygga


toso
2006-06-14, 15:47
Jag läste en artikel om nackträning där det stod att bryggan är en statisk övning som man inte utför med repetitioner. Har alltid trott att denna övning görs med repetitioner. Jag såg en dokumentär om Mike Tyson där han som ung tränade brygga. Då rullade han bak med huvudet ett antal repetitioner. Är detta en statisk övning eller inte ?

grabben i skogen
2006-06-14, 15:55
Jag läste en artikel om nackträning där det stod att bryggan är en statisk övning som man inte utför med repetitioner. Har alltid trott att denna övning görs med repetitioner. Jag såg en dokumentär om Mike Tyson där han som ung tränade brygga. Då rullade han bak med huvudet ett antal repetitioner. Är detta en statisk övning eller inte ?

om han rullar så är det ju ingen statisk övning.
men de flesta brukar väl stå på tid, utan rullning

kalle_balle
2006-06-14, 15:59
Jag läste en artikel om nackträning där det stod att bryggan är en statisk övning som man inte utför med repetitioner. Har alltid trott att denna övning görs med repetitioner. Jag såg en dokumentär om Mike Tyson där han som ung tränade brygga. Då rullade han bak med huvudet ett antal repetitioner. Är detta en statisk övning eller inte ?

den övningen man rullar bak gör man med reps. sen finns det den så kallade "kinesiska bågen" som man oftast utför statiskt. den utför du genom att forma din kropp som ett uppochned vänt "v" med pannan/huvudet mot golvet och armarna bakom ryggen.

toso
2006-06-14, 16:08
Undrar vilken av den statiska eller rullnings övningen som är bäst ?
Det känns mer som att man tränar halsen i den kinesiska bågen dessutom.
Det är ju huvudets baksida som ska trycka bakåt om nacken ska tränas.

grabben i skogen
2006-06-14, 16:10
Undrar vilken av den statiska och rullningen som är bäst ?
Det känns mer som att man tränar halsen i den kinesiska bågen dessutom. Det är ju huvudets baksida som ska trycka bakåt om nacken ska tränas.


du tränar nacken i vanlig brygga.

krellik
2006-06-14, 21:07
Undrar vilken av den statiska eller rullnings övningen som är bäst ?
Det känns mer som att man tränar halsen i den kinesiska bågen dessutom.
Det är ju huvudets baksida som ska trycka bakåt om nacken ska tränas.

Båda är bra. Personligen tycker jag att det är säkrast att först behärska den statiska bryggan (som är jävligt jobbig för hela kroppen om man gör den rätt) för att sen efter det ge sej på "nakrullningar".

Se till att köra både nackrullningar för framsidan och för baksidan, du vill inte ha en snedtränad nacke!!

Bäst resultat och absolut säkrast är det att träna nacken -ofta- men "lätt", långt ifrån failure...

Se till att smörja nacken med lätt lung stretching för nackens 6 olika vinklar (framåt, bakåt, vänster, höger, vänster vridning, höger vridning, dock inte rotera)

Nackhuva är ett annat bra alternativ.

BRÖÖÖÖD
2006-06-14, 21:20
Vad är en nackhuva?

P.S. jag har sökt på google och sådär men jag har inte kommit fram till någonting bra.

krellik
2006-06-14, 21:26
http://www.fritidsservice.se//gym/popup_image.php?pID=164&osCsid=9f3e3344eeb59cbf0a51e24144d902c4

kalle_balle
2006-06-14, 23:52
om du kör kinesiskbåge oich går så långt bak du kan kommer du känna i baksidan också, låter konstigt men du fattar om du testar.

psirus
2006-06-15, 08:33
om man inte har en nackhuva men en kompis till hand :) kan man köra liknande övning,

En står på knä den andra står bakom och håller händerna på huvudet och håller emot när den knästående pressar upp huvudet och sen trycker han händerna i bakhuvet medans han som tränar nacken försöke hålla emot så mycket som möjligt på nervägen.


Skit drygt

kalle_balle
2006-06-15, 16:54
går att köra alla riktningar med sina egna händer också, lite trixigt men det går.