handdator

Visa fullständig version : träningsvärk


lappenking
2002-12-14, 13:11
har en fråga eller dyl.,.,., har tränat styrke träning nu i 4,5år 4-6 gånger i veckan..
kör en muskelgrupp per pass i veckan dvs har kört tex benpass ca 200 gånger under denna tid med lite fria veckor osv..

nu efter 4,5 år ca 900tränings pass och 200 benpass så har jag precis samma träningsverk i benen som om jag aldrig kört det innan.,,.,
:muscle:

detta händer bara med benen ex bicepe har jag svårt att känna men benen behöver jag bara gå till gymmet och fjanta runt lite, och som ett brev på posten, har jag en djävulsk verk.

inget negativt med detta men varför intet resten av kroppen.
:confused:

MVH king

r90
2002-12-14, 18:26
Spelar nog ingen roll hur länge du kört! Dina ben klarar inte av hur mycket som helst.Dina benpass kanske är mer intensiva än de övriga passen ?

Träningsverk är ju ett sett för kroppen att tala om att den vill vila och att den har kört lite för mycket. Spelar ju ingen roll om du har tränat i 15 år, du kan ju lägga på värsta mega vikten och köra tills du knappt kan andas.

EiseltUK
2002-12-15, 01:02
Jag har upplevt samma sak, men vet inte vad det kan bero på. Jag tror inte att det beror på att man tränar benen hårdare än något annat. Jag tror att det kan bero på att man i knäböj stimulerar/stressar fler typer av muskelfibrer eccentriskt, koncentriskt, statiskt osv. Det är framförallt den eccentriska rörelsen som brukar ge den värsta träningsvärken och när man kör knäböj och stannar vi ca 90 grader så blir det ju en extrem kontraktion i stretchhläget som kanske är ett svar? Det finns ju inget som säger att träningvärk är bättre än något annat, men det ligger ju lite positivt psykologi i att känna av att träningen tog.

Värsta gången jag haft träningsvärk så kunde jag inte böja benen på en vecka.... :D

Nu för tiden får jag träningsvärk bara av att hålla ner kopplingen på bilen i sthlms-köerna. :)

/ Henrik

Lord_X
2002-12-15, 10:04
Jag tror att träningsvärk är det ultimata beviset för att kroppen har svarat väldigt bra på fysisk aktivitet, men därmed inte sagt att det är ett måste för att det ska ge bra resultat. Säkert svarar dina ben bäst på träningen av alla dina muskelgrupper.
Du kanske varierar din benträning mer än träningen för resten av kroppen? Ovana och variation inom fysisk aktivitet är enligt min erfarenhet de enda faktorerna till träningsvärk. Kroppen svarar bäst på det den inte är van vid.. Ex. se på alla nybörjare som ofta fullkomligt rusar iväg i sina ökningar och får ofta och hård träningsvärk.

Jorgen
2002-12-15, 10:29
Jag är inne på Lord_X och EiseltUKs linje. Det som också kan spela in är tekniken. Du har kanske bättre teknik när du kör böj än när du curlar ?

//jörgen

davve
2002-12-15, 17:36
lite samma här, får träningsvärk i alla muskelgrupper utom biccarna...

kanske är svårare eftersom det är en ganska liten muskel?
sen finns det ju inte så många sett o variera bicepsträningen på om man inte vill köra massa discoövningar.
själv kör jag hantelcurl o skivstångcurl sammanlagt 5 set.