handdator

Visa fullständig version : Kasein/Vassle


Da2
2006-06-14, 12:39
Optimala fördelningen för kasein/vassle i proteinet? Jag planerar att intaga en portion en timme efter träning samt innan jag går och lägger mig.

Pepz
2006-06-14, 12:43
som i modersmjölk kanske..

eller som i vanlig mjölk 80%kasein 20%vassle

Da2
2006-06-14, 13:03
som i modersmjölk kanske..

eller som i vanlig mjölk 80%kasein 20%vassle
Tips på protein med den fördelningen?

Lindstein
2006-06-14, 13:03
Optimala fördelningen för kasein/vassle i proteinet? Jag planerar att intaga en portion en timme efter träning samt innan jag går och lägger mig.

Finns ingen som vet exakt vad som är optimalt.

Men en trolig teori borde vara någon högre del, (eller samma) vassle mot kasein intill träningen, men högre halt kasein mot vassle vid resten av tillfällena.

(modersmjölk ändrar förhållandt mellan vassle och kasein under barnets uppväxt)

Lindstein
2006-06-14, 13:04
Tips på protein med den fördelningen?

Eiselt Protec har ungefär så :thumbup:

King Grub
2006-06-14, 13:35
Optimala fördelningen för kasein/vassle i proteinet?

Vem vet? Och i vilket avseende?

Empe
2006-06-22, 14:30
Fairing Complete Protein III kan vara ett tips ifall du vill ha både kasein och vassle.

Ola Wallengren
2006-06-22, 18:13
Varför inte vassle i samband med träning och kasein innan du lägger dig.

Ulf A Big
2006-06-22, 19:37
Varför inte vassle i samband med träning och kasein innan du lägger dig.

Jag tror att en blandning 50/50 ger bäst resultat fördelat under dagen. Själv kör jag en morgon, en halv innan och resten under passet och en till natten portionen blir ca 33 gr per drink. Jag tycket att de sista studierna om timning föreslår precis detta.

King Grub
2006-06-22, 19:40
Vilka nya studier om timning tänker du på? :) Contemporary Issues in Protein Requirements and Consumption for Resistance Trained Athletes är ingen studie.

Ulf A Big
2006-06-22, 19:53
Vilka nya studier om timning tänker du på? :) Contemporary Issues in Protein Requirements and Consumption for Resistance Trained Athletes är ingen studie.

Nej, det har du rätt i men de studier som man hänvisar till visar på att en blandning av vassle och kassein är överlägset i långa loppet när det gäller muskeluppbyggnad och om man spetsar det med kreatin så kan det ge än bättre resultat.

PS
Om man bara tittar på proteinsyntesen så kan man säga att vassle är överlägset kassein men över tid 2-6 timmar så ger kombinationen vassle Kassein mångt bättre resultat

King Grub
2006-06-22, 20:10
Jo, jag tror också på en kombination av antikatabolt och anabolt protein. Jag undrade mer ifall du hade sett några nya studier jag missat.

WheyProtein
2006-06-22, 20:25
Som kvällsprotein tar jag slow fx som enbart innehåller kasein, borde jag blanda det med lite vassle kanske?

Empe
2006-06-22, 21:44
Jo, jag tror också på en kombination av antikatabolt och anabolt protein.


Får man inte en bra blandnig av whey(vassle)protein blandat i mini/lätt-mjölk? tyckte jag läste någonstans att om man blandar vassle med mjölk istället för vatten så blir det inte lika snabbt. kanske misstolkade det, men det borde väl funka? vassle+mjölk=bra fördelning mellan vassle och kasein?

Ola Wallengren
2006-06-22, 21:47
Nej, det har du rätt i men de studier som man hänvisar till visar på att en blandning av vassle och kassein är överlägset i långa loppet när det gäller muskeluppbyggnad och om man spetsar det med kreatin så kan det ge än bättre resultat.

PS
Om man bara tittar på proteinsyntesen så kan man säga att vassle är överlägset kassein men över tid 2-6 timmar så ger kombinationen vassle Kassein mångt bättre resultat

Men om man äter var annan var tredje timme då? Och hur är de med riktigt snabba fria EAA, de verkar ju fungera riktigt bra i samband med träning och för den delen mellan vanliga måltider med.
Jag skulle gissa på "vanlig mat", vassle och fria aminosyror under dagen och kasein till natten.
Om man tar vassle tillsammans med andra makronutrienter så är det ju antikatabolt precis som kasein.

Ulf A Big
2006-06-22, 22:04
Godkväll Göteborg!
Hej Ola!
Ja, man kan nog dryfta den här frågan om och om igen... Men jag tror att det är effektivare att använda en blandning av Vassle och kassein än bara vassle. Mjölkproteiner ett bättre för muskelbyggnad än de flesta andra animalierna .