handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp


Empe
2006-06-14, 10:44
Jag är en kille på 17 år och jag väger 110kg. Jag blir riktigt skraj själv när jag ställer mig på vågen eller går förbi en spegel och ser mig själv.

Jag behöver verkligen tips om effektiva sätt att gå ner i vikt. Nu när det är sommarlov så skulle man ju kunna tro att det skulle vara lätt att bara träna hela tiden, men jag vill ju vara med kompisar också så att jag inte blir helt osocial.

Har styrketränat sedan i slutet av oktober och har definitivt märkt att jag blivit starkare. Men det är allt kroppsfett som ska bort. Jag vet att det gömmer sig en gudomligt snygg kropp under allt fett, vad jag behöver är hjälp till att få fram den.

krilleh
2006-06-14, 11:25
sök

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

alexsingh
2006-06-14, 11:28
deffa... allt du behöver veta egentligen e att du ska bränna mer energi än du stoppar i dig, och sen är det upp till dig att verkligen göra det.

Tjej83
2006-06-14, 12:24
Klart man vill träffa kompisar på sommarn när man har massa tid. Men se till att hitta på nåt, spela fotboll, brännboll, vad-som-helst, så får du träning på köpet :thumbup:

bear.flowertwig
2006-06-14, 14:51
Hitta nån form av motion du trivs med. Perfekt att testa en massa olika saker så här på sommaren.

Om DU vill, så går det. Just DO it! ;)

Empe
2006-06-15, 11:40
Hur ska jag veta hur många kalorier jag stoppar i mig då? För det är väl kalorier in minus kalorier ut som räknas? Det är ju trots allt morsan som lagar maten. *screwy*

alexsingh
2006-06-15, 11:43
Hur ska jag veta hur många kalorier jag stoppar i mig då? För det är väl kalorier in minus kalorier ut som räknas? Det är ju trots allt morsan som lagar maten. *screwy*
hahahah... får väl fråga morsan :P lr börja laga maten själv lr kolla o väga det hon stoppar i grytan

Nordenator
2006-06-15, 11:50
Du får hålla koll på livsmedlerna som rätten innehåller och uppskatta.
Ett annat alternativ är att ta grepp om kosten själv.
Jag lagar i stort sett all min mat själv, och kan snart vad de mesta livsmedel innehåller energimässigt.
Och det hjälper helt klart, kan jag tillägga.

alexsingh
2006-06-15, 12:09
går inte o uppskatta.. måste veta exakt annars funkar det ej

Nordenator
2006-06-15, 12:44
går inte o uppskatta.. måste veta exakt annars funkar det ej

Om du vet att ett livsmedel innehåller 200 kcal / 100g.
Du ser att det är 'fluffigt' och lätt, och antar därav att det inte är 100g / dl, utan mindre.
Du uppskattar att det är cirka 2 dl i maten.

Felmarginalen för enskilda livsmedel är relativt stor, ja - kanske t.o.m +/- 10-30%.
Men över en längre period kommer uppskattningarna bli exaktare, och med största sannolikhet kommer livsmedlerna mer eller mindre ta ut varandra.

Hittils har jag inte vägt födan en gång, och jag har då lyckats gå ner 20 kg.

Pata
2006-06-15, 13:33
Hur ska jag veta hur många kalorier jag stoppar i mig då? För det är väl kalorier in minus kalorier ut som räknas? Det är ju trots allt morsan som lagar maten. *screwy*

Om du inte orkar räkna kcal:
Öka promenader och annan aktivitet samt dra ner något på maten sakta sakta tills du märker att du börjar minska i vikt. Håll ett långsamt tempo neråt så du inte "rasar". Ge fan i feta såser och skräpmat och stoppa i dig mer nyttigt så brukar kalorigränsen gå till minussidan.

bamzizen
2006-06-15, 14:24
Håll ett långsamt tempo neråt så du inte "rasar".

På tal om det, vad skulle hända om man nu tillät sig att "rasa"? Vad kan det ha för negativa effekter?

King Grub
2006-06-15, 14:27
Muskelförlust med minskad energiomsättning i vila som följd. Negativ hormonell påverkan.

bamzizen
2006-06-15, 14:34
ok
Vet att 0.5 kg/vecka är rätt ok, men hur mycket tycker du är max att gå ner i veckan?

zink
2006-06-15, 16:02
ok
Vet att 0.5 kg/vecka är rätt ok, men hur mycket tycker du är max att gå ner i veckan?

Läkarna rekomenderar ju ca 0.5-1 kg / vecka, helst inte mer.
Men folk som väger mycket går ner ganska mycket i vikt i början, men sedan blir det mindre per vecka.

Men försök hålla dig runt 0.5-1 kg / veckan så ska det nog gå bra.

maxz
2006-06-15, 16:03
Läkarna rekomenderar ju ca 0.5-1 kg / vecka, helst inte mer.
Men folk som väger mycket går ner ganska mycket i vikt i början, men sedan blir det mindre per vecka.

Men försök hålla dig runt 0.5-1 kg / veckan så ska det nog gå bra.

1kg i veckan är ju inte hälsosamt, kör på -500kcal istället.

Empe
2006-06-15, 17:16
Jag tycker att 0.5kg per vecka låter lite, men det är väl okej till att börja med.